Gå til innhold



Foto

Powertrax


This topic has been archived. This means that you cannot reply to this topic.
33 replies to this topic

#1 Kjellh

Kjellh

    Offroader

  • Medlem
  • PipPipPip
  • 177 Innlegg:

Posted 06 December 2006 - 00:00

Selges se:
http://www.offroad.n...?TOPIC_ID=69014
Passer mange typer Jeep.

#2 Ghosterix

Ghosterix

    Offroader

  • Supermedlem
  • PipPipPip
  • 429 Innlegg:

Posted 06 December 2006 - 00:00

Var det mye pes å få ut c-clip'en på høyre side når du demonterte sperren igjen? Jeg synes nemlig det så ut som om den kunne vri seg unna hullet på sperren og dermed bli vanskelig å få ut...
Jeg må ut med min for å legge på en shims på pinjongen.

-91 Cherokee 4.0 HO
3" / 31-10.5" MT / 8*15 rockcrawler

#3 Kjellh

Kjellh

    Offroader

  • Medlem
  • PipPipPip
  • 177 Innlegg:

Posted 06 December 2006 - 00:00

Kopi av melding:
Var det mye pes å få ut c-clip'en på høyre side når du demonterte sperren igjen? Jeg synes nemlig det så ut som om den kunne vri seg unna hullet på sperren og dermed bli vanskelig å få ut...
Jeg må ut med min for å legge på en shims på pinjongen.


Nei. Egentlig ikke. Lot sporet helle nedover, og pirket den ut med en liten skrutrekker. Når den kom i rett posisjon så trillet den nærmest ut.

Kjektåha. Hilsen KGH.
Åååå jeg tror jeg sellærn.

#4 Ghosterix

Ghosterix

    Offroader

  • Supermedlem
  • PipPipPip
  • 429 Innlegg:

Posted 06 December 2006 - 00:00

ok, da går det helt sikkert fint å ordne det! smile.gif

-91 Cherokee 4.0 HO
3" / 31-10.5" MT / 8*15 rockcrawler

#5 asbjornsen

asbjornsen

    Offroad-wannabe

  • Medlem
  • PipPip
  • 74 Innlegg:

Posted 07 December 2006 - 00:00

Kjell H.

Kan du forklare hvorfor du selger denne? Har akkurat bestilt Powertrax No slip system både bak og foran til min bil. D35 bak og D30 foran. Fikk snakket med flere som hadde prøvet, og de mente at det skulle fungere bra , og ikke bråker så mye.

Noen synspunkter? Tenkter på og muligens bytte i Elektriske lockers, i stedet, men det er mye dyrere..

#6 Kjellh

Kjellh

    Offroader

  • Medlem
  • PipPipPip
  • 177 Innlegg:

Posted 07 December 2006 - 00:00

Kopi av melding:
Kjell H.

Kan du forklare hvorfor du selger denne? Har akkurat bestilt Powertrax No slip system både bak og foran til min bil. D35 bak og D30 foran. Fikk snakket med flere som hadde prøvet, og de mente at det skulle fungere bra , og ikke bråker så mye.

Noen synspunkter? Tenkter på og muligens bytte i Elektriske lockers, i stedet, men det er mye dyrere..


Jeg byttet tilbake til org. (LSD) fordi det var ikke helt optimalt å ha sperre når bilen hadde manuelt gir, og kona i tillegg bruker den til å kjøre hestehenger med.
Når en kommer ut av en rundkjøring eller kryss så vil sperre være ute av drift. Dette fører til at du bare har trekk på den ene siden av akselen når en akslererer. Da trekkes akselen litt fremmover på den siden. Når en trykker inn clutchen så "spretter" akselen tilbake i posisjon. En får da følesen av at rompa på bilen får en liten sleng sideveis. Dette har jeg hørt ikke er så utpreget på biler med automat da de ikke har den brå overgangen på giret.
Jeg rakk å teste den en dag i Svarstad Offroad område før jeg byttet. Det er ikke tvil om at sperra fungerte. biggrin.gif
Men jeg tror jeg skal spare til ARB sperre å sette inn framakselen. Da har jeg full kontroll, å det vil ikke merkes på noen måte under vanlig kjøring.

Kjektåha. Hilsen KGH.
Åååå jeg tror jeg sellærn.

#7 asbjornsen

asbjornsen

    Offroad-wannabe

  • Medlem
  • PipPip
  • 74 Innlegg:

Posted 07 December 2006 - 00:00

Ok.. Tusen takk... Jeg har bestillt likevel, så jeg får se hva jeg syntes. Litt nervøs nå..

#8 Ghosterix

Ghosterix

    Offroader

  • Supermedlem
  • PipPipPip
  • 429 Innlegg:

Posted 08 December 2006 - 00:00

men det kan jo sies at det både høres og kjennes når sperren slår ut. noen ganger omtrent ikke merkbart, mens andre ganger merkes det godt.
Inntrykket er at hvis du driver og parkerer og dermed svinger mye med lite bevegelse fremover kan det smelle og rykke i bilen ganske bra. Mens man i kjøring i 80 nesten ikke merker noe som helst....
Jeg hadde planlagt å montere foran også, men er litt mer skeptisk nå med tanke på "parkeringshus"-egenskapene. Jeg ser for meg det kan bli tungt å svinge inntil den slår ut.

Så nå er jeg spent hvordan det blir til fungere foran...det må du rapportere her! cool.gif

-91 Cherokee 4.0 HO
3" / 31-10.5" MT / 8*15 rockcrawler

#9 Herman

Herman

    Grand offroader

  • Medlem
  • PipPipPipPip
  • 840 Innlegg:

Posted 08 December 2006 - 00:00

På d30 foran vil jeg anbefale Truetrac:D

HJL
user posted image

#10 HKAKH

HKAKH

    Offroader

  • Medlem
  • PipPipPip
  • 371 Innlegg:

Posted 08 December 2006 - 00:00

Kopi av melding:
men det kan jo sies at det både høres og kjennes når sperren slår ut. noen ganger omtrent ikke merkbart, mens andre ganger merkes det godt.
Inntrykket er at hvis du driver og parkerer og dermed svinger mye med lite bevegelse fremover kan det smelle og rykke i bilen ganske bra. Mens man i kjøring i 80 nesten ikke merker noe som helst....
Jeg hadde planlagt å montere foran også, men er litt mer skeptisk nå med tanke på "parkeringshus"-egenskapene. Jeg ser for meg det kan bli tungt å svinge inntil den slår ut.

Så nå er jeg spent hvordan det blir til fungere foran...det må du rapportere her! cool.gif

-91 Cherokee 4.0 HO
3" / 31-10.5" MT / 8*15 rockcrawler

Opprinnelig postet av Ghosterix



Jeep med sperre hører vel heller ikke hjemme i noe parkeringshus wink.gif

Hva er grunnen til at du merker det i så godt ved lav fart?

Den vil vel låse når man ligger i en sving å får hjulspin på et av dekka?


Henrik Hvalbye 92221972
henrik.hvalbye@gmail.com
'91 Jeep Xj Cherokee 4.0L HO 4-dørs
'86 Jeep Xj Cherokee 2.5B 2-dørs

"E e bare gutt wink.gif"


#11 Amund

Amund

    4x4-Høvding

  • Medlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 8481 Innlegg:

Posted 08 December 2006 - 00:00

Kopi av melding:
Jeg ser for meg det kan bli tungt å svinge inntil den slår ut.
Opprinnelig postet av Ghosterix



Helt feil... med No-Slip'en kan du snurre et hjul med en finger når det er jekka opp - lydløst. Grunnen til at det kan pipe i parkeringshus er at den bare trekker på et hjul, det indre i svingen. Når du står med full sving og tråkker til er det tungt for innerhjulet å flytte bilen.. husker du tråbilen da du var liten, som hadde drift på et bakhjul? Veldig lett å trå når du svingte til ene siden, helt umulig til den andre.

Foran derimot... IKKE bruk sånn sperre foran hvis du ikke har vacuum disconnect eller frihjulsnav. Låser du et forhjul ved bremsing smeller den til så du skvetter så fælt at det kan oppstå en og annen farlig situasjon... Ellers funker det strøkent der au smile.gif

www.bilbygging.no

#12 Ghosterix

Ghosterix

    Offroader

  • Supermedlem
  • PipPipPip
  • 429 Innlegg:

Posted 11 December 2006 - 00:00

Jo. når den har slått ut kan du jo det, men inntil den har slått ut er det verre. DEt virker iallfall slik bak på min. På grus hører jeg at hjulene krafser litt inntil den slår ut. Jeg plages ikke av pipelyd i parkeringshus, men av ganske kraftige smell siden det blir lite bevegelse frem(bak + mye sving. Og da kjenner jeg det butter imot inntil den slår ut. Deretter går det bare fint.
Men som sagt, under normal kjøring merker jeg lite til at den slår inn/ut.

Så det er jo ikke et problem, men mer en vanesak.

@HKAKH:
Joda, jeep'en hører vel ikke akkurat hjemmei parkeringshus. Men jeg bruker den som daily driver og parkerer dermed i parkeringshus hver dag på jobb. biggrin.gif

-91 Cherokee 4.0 HO
3" / 31-10.5" MT / 8*15 rockcrawler

#13 HKAKH

HKAKH

    Offroader

  • Medlem
  • PipPipPip
  • 371 Innlegg:

Posted 11 December 2006 - 00:00

Venter nå spent på en pakke fra Kjellh smile.gif
Blir spenndene å få testa litt. Åssen fungerer den på vinterføre da?



Henrik Hvalbye 92221972
henrik.hvalbye@gmail.com
'91 Jeep Xj Cherokee 4.0L HO 4-dørs
'86 Jeep Xj Cherokee 2.5B 2-dørs

"E e bare gutt wink.gif"


#14 Ghosterix

Ghosterix

    Offroader

  • Supermedlem
  • PipPipPip
  • 429 Innlegg:

Posted 11 December 2006 - 00:00

det har jo vært heller labert med vinterføre siden jeg monterte min så der har jeg lite kjennskap til, men inntrykk er at man lett kan ligge litt bredt smile.gif.

-91 Cherokee 4.0 HO
3" / 31-10.5" MT / 8*15 rockcrawler

#15 Amund

Amund

    4x4-Høvding

  • Medlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 8481 Innlegg:

Posted 12 December 2006 - 00:00

Den 'slår' ikke 'ut' eller 'inn'. Det er veldig enkelt, den fungerer som et frihjulsnav på tråsykkel, en på hvert hjul. Ingen hjul kan gå saktere enn kronhjulet men ytterhjulet i svingen kan trille fortere. Det er ingen motstand for å slippe opp hjulet som triller, men det du merker med at bilen vil rett fram er at du bare har drift på innerhjulet, som skyver bilen rett fram i svingen (aldri vært noe problem på min, men mulig det er verre på kortere biler). Merk at jeg nå snakker om Powertrax No-Slip, også kalt 'powertrax traction system', hvis du har Lockright er det en del mer smelling og stritting i mot.

www.bilbygging.no

#16 Ghosterix

Ghosterix

    Offroader

  • Supermedlem
  • PipPipPip
  • 429 Innlegg:

Posted 12 December 2006 - 00:00

hmmmm...
Jeg skjønner ikke det der...
Jeg kjenner til og med at det rykker i bilen når jeg f.eks skal rygge inn i en luke...men kjenner som sagt ikke noen ting under kjøring.
Jeg klarer ikke å rulle rundt et av hjulene hvis jeg jekker opp bilen bak og lar den stå i park. Nå skulle man vel la det ene stå i bakken når man gjør den testen, men det har jeg ikke prøvd.

Dette er på en no-slip



-91 Cherokee 4.0 HO
3" / 31-10.5" MT / 8*15 rockcrawler

#17 Kjellh

Kjellh

    Offroader

  • Medlem
  • PipPipPip
  • 177 Innlegg:

Posted 12 December 2006 - 00:00

Kopi av melding:
Den 'slår' ikke 'ut' eller 'inn'. Det er veldig enkelt, den fungerer som et frihjulsnav på tråsykkel, en på hvert hjul. Ingen hjul kan gå saktere enn kronhjulet men ytterhjulet i svingen kan trille fortere. Det er ingen motstand for å slippe opp hjulet som triller, men det du merker med at bilen vil rett fram er at du bare har drift på innerhjulet, som skyver bilen rett fram i svingen (aldri vært noe problem på min, men mulig det er verre på kortere biler). Merk at jeg nå snakker om Powertrax No-Slip, også kalt 'powertrax traction system', hvis du har Lockright er det en del mer smelling og stritting i mot.


Er ikke helt enig Amund. Det er "tenner" som er i inngrep på den. Disse på presses fra hverandre for at den ene siden skal fri ut. Dette føles/høres som et knepp fra sperra.
Det skal sies at det var stor forskjell fra den dagen jeg satte den inn i bilen, å etter at jeg hadde vært en tur i terrenget med den.
Det er en test som skal utføres etter at sperra er montert hvor det ene hjulet spennes mot kjørerettningen og det andre løses ut i motsatt rettning. Det var jeg for alt i verden ikke kar til å få gjordt på min etter montering, men etter at jeg hadde vært en dag i terrenget så var dette en test som gikk som veldig lett. Det var i tilegg MYE mindre lyd fra sperra. Det står vel i montasje veiledningen at det er 50 mile innkjøring av denne hvis jeg ikke husker feil.
Kan være jeg tar feil av måten den er ment å fungere. Det kan hende den ville bli enda mer lydløs hvis jeg hadde brukt den lengre. Min mening er at den gir følesen av å "slå ut"


Kjektåha. Hilsen KGH.
Åååå jeg tror jeg sellærn.

#18 HKAKH

HKAKH

    Offroader

  • Medlem
  • PipPipPip
  • 371 Innlegg:

Posted 12 December 2006 - 00:00

Den innkjøringa er det kun når den er ny eller er det vær gang den monteres i ny aksel?


Henrik Hvalbye 92221972
henrik.hvalbye@gmail.com
'91 Jeep Xj Cherokee 4.0L HO 4-dørs
'86 Jeep Xj Cherokee 2.5B 2-dørs

"E e bare gutt wink.gif"


#19 Speedy

Speedy

    Offroader

  • Medlem
  • PipPipPip
  • 341 Innlegg:

Posted 12 December 2006 - 00:00

Hva er prisen på denne type snop, og hvor lett er det å montere ?

Speedy

XJ 4,0 aut
89 mod
Trailmaster + 60mm
GY MT/R 31" x 10,5 x 15

#20 Kjellh

Kjellh

    Offroader

  • Medlem
  • PipPipPip
  • 177 Innlegg:

Posted 13 December 2006 - 00:00

Kopi av melding:
Den innkjøringa er det kun når den er ny eller er det vær gang den monteres i ny aksel?


Hvis den monteres likt som første gang så er den vel innkjørt også de andre gangene.

Kjektåha. Hilsen KGH.
Åååå jeg tror jeg sellærn.