Jeg gjorde et forsøk på å koble ekstralys/fjernlys på min 97 ram 2500 her om dagen, men kom til kort.
Jeg hentet styrestrøm til releet fra fjernlysene, men det ser ut til at de får (halv?) spenning også ved nærlys, slik at ekstralysa lyste hele tiden.
Jeg ser helst at jeg slipper å bruke egen bryter på ekstralysene.
Noen som vet hvordan det kobles?
Koble ekstralys
Started by
clubcab
, Dec 19 2006 00:00
11 replies to this topic
Posted 19 December 2006 - 00:00
Guest_axsling_*
Vet ikke om hvordan koble det, men er rimelig sikker på at du må ha egen bryter i tilegg.
Mvh LCL
POWER TO THE PEOPLE
Mvh LCL
POWER TO THE PEOPLE
Jeg var litt upresis: Jeg kommer til å ha en bryter på lysa, men vil ha styrestrøm fra fjernlys, slik at jeg slipper å bruke bryter hele tia.
når du slår av lysbryteren på off, står ekstralysene å lyser da:wtf: har du også sånne 9004 pærer:wtf:
ok, til hoveldykta går det 3 ledninger, 2+ kabler og 1- kabel. Når det er nærlys som står på er det strøm i den ene. når du da bytter til fjernlys går nærlys av. du må ta styrestrøm fra den ledningen det er strøm i når fjernlysa er på.
Annet en det så finner du et godt sted å jore minusen til releet for fjernlysa, og plussen tar du direkte fra batteriet.
Kriss (Kristoffer M-G)
Medlem nr 20 i Kristiansand Offroad Klubb
Det er bare å ta fart!
Annet en det så finner du et godt sted å jore minusen til releet for fjernlysa, og plussen tar du direkte fra batteriet.
Kriss (Kristoffer M-G)
Medlem nr 20 i Kristiansand Offroad Klubb
Det er bare å ta fart!
Jeg regner med at det er orginale kjørelys på bilen? Sånne som gir lys i hovedlysa, men ikke parklys og skiltlys? Hvis du har det så kan du enkelt nappe ut kontakta på kjørelysrelèet, eller trå inn brekket og se om det hjalp. Av en eller annen merklig grunn så kjører de ca 6v på fulltlysa som kjørelys orginalt. En mulighet for å fortsette med kjørelysa og få ekstralysa til å fungere normalt er å ta styrestrøm fra den blå kontrol-lampa på dashbordet, for den er koblet utenom kjørelysa.
En bør også være obs på at når Ramen fikk lysbryter til å vri så ble det også jordstyrte lys med relè, da er det konstant strøm på pærene og jordinga veksler mellom nær og fjernlys. Har vist noe med gnistring på kontaktpunkter i brytere å gjøre.
--
Hvit 2001.5 Dodge 2500 Cummins 4x4, kort hytte og langt plan. Alt utstyr + litt til :-)
En bør også være obs på at når Ramen fikk lysbryter til å vri så ble det også jordstyrte lys med relè, da er det konstant strøm på pærene og jordinga veksler mellom nær og fjernlys. Har vist noe med gnistring på kontaktpunkter i brytere å gjøre.
--
Hvit 2001.5 Dodge 2500 Cummins 4x4, kort hytte og langt plan. Alt utstyr + litt til :-)
hvor befinner dette såkalte kjørelysreleet seg:wtf: den blå-kontrol lampen, er det den lampen som lyser når langlysene er på
har aldri blitt helt klok på de langlysene på ramen min.
mvh Tor Erik
mvh Tor Erik
Kjørelys relèet bor på innerskjermen, nærmere bestemt på førersiden inne ved torpedoveggen. Avlang liten sak met en kontakt med åtte ledere på. Når en drar ut kontakten så skjer noe annet rart, for da funker ikke den blå kontrollampa på dashen lenger heller, men alle andre lys funker som de skal. Du kan tro jeg feilsøkte, målte, bannet, rev meg i håret og en del andre ting når jeg konverterte min 01 til sport-lys og grovere kabler. Nesten en slik historie en kan fortelle barnebarna når de kommer på besøk på gamlehjemmet.
--
--
hehe:). da tror jeg at jeg lar kjørelysreleet være i fred, men da går det an å bruke blå-kontrol lampa som styre strøm til ekstra lysene:wtf:
Kopi av melding:
hehe:). da tror jeg at jeg lar kjørelysreleet være i fred, men da går det an å bruke blå-kontrol lampa som styre strøm til ekstra lysene:wtf:
Opprinnelig postet av patrol tdi
Går helt fint å bruke den blå lampa til styrestrøm, du kobler deg enklest inn ved kjørelys relèet. Om en kobler fra relèet og vil ha kontrollampa til å funke så kan en gjøre som jeg.
ledningen til den blå lampa er den tynne i midten oppe (en tynn en)
--
ok, takk:). kansje jeg for lysene til å funke som de skal, har styrestrøm fra lykta, men når jeg slår av lysbryteren på off så begynner ekstra lysene å lyse, så har måttet kutte styrstrømmen med en bryter sånn at de skulle slutte å lyse, men fungerer som vanlig når lysbryteren er på on.
Posted 13 January 2007 - 00:00
Hadde det samme problemet med min dodge ram 2500, 2004 modell. Ble så lei av "prakke" att jeg til slutt koblet + og - styrestrøm til releet helt fram ved hovedlykta, da virket ekstralysene som de skulle. Det er bare å koble - styrestrøm på releet til fellesledningen fram ved lykta(den som går til hovedpære og til parklys) så kobler du + styrestrøm til den ledningen som går til fjernlyset, da virker det som det skal....