Gå til innhold



Foto

Oppstramming av styresnekke på sub


This topic has been archived. This means that you cannot reply to this topic.
5 replies to this topic

#1 edgexman

edgexman

    Offroader

  • Medlem
  • PipPipPip
  • 326 Innlegg:

Posted 20 December 2006 - 00:00

Noen som vet hvor den skruen er for og ta opp slakk i styresnekka er på suburban 89? Mener og ha lest ell hørt en eller annen plass at det skal la seg gjøre .

#2 Chevysub

Chevysub

    4x4-Høvding

  • Slettet
  • PipPipPipPipPipPip
  • 4997 Innlegg:

Posted 20 December 2006 - 00:00

På lokket til styresnekka.

Jekk opp bilen i nesa, løsne utvendig mutter (på lokket til styresnekka), og bruk en umbrako til og stramme inn ev slakk(på skruen inni mutteren), sjekk styringa uten servokraft om det klyper. Og stram til utvendig mutter hvis alt er ok.

Det er viktig at forhjula er klar av bakken slik at du kan svinge fullt over begge veier uten servo, da kjenner du om det klyper

------------------------------

Mitt CB forum : http://www.hostingph...rum=privatradio

My Other Car is a Piece of s.h.i.t Too

http://www.gjelstenl...er/MOV07071.MPG

#3 andrik

andrik

    Offroader

  • Medlem
  • PipPipPip
  • 174 Innlegg:

Posted 20 December 2006 - 00:00

Den ligger oppå styresnekka, i nedre kant. Det er en sett skrue med en kontramutter på. Skal du justere snekka må du gjøre dette med fronten opp jekket slik at hjula snurrer fritt.
Løsne mutteren og skru settskruen ut eller inn alt etter hvordan du skal justere.


Livet er ikke for amatører...

En pessimist er en optimist som har tenkt seg om...

#4 edgexman

edgexman

    Offroader

  • Medlem
  • PipPipPip
  • 326 Innlegg:

Posted 20 December 2006 - 00:00

Takker så mye for gode svar... Hva hadde man skulla gjort uten dette forumet?? Blakka seg på bergheim?? hehe

#5 brt666

brt666

    Nytt medlem

  • Medlem
  • Pip
  • 41 Innlegg:

Posted 23 December 2006 - 00:00

Det går att ställa in mera!

Så här gjorde jag. (infon är översatt av mig och bilderna kommer från en kille jag käner som har följt instruktionerna)

Oöversatt fins texten här http://www.monte-lis...h/boxmesh.shtml

Det finns två inställningar du kan göra på en GM styrväxel.
En är förspänningen på lagren och den andra är inställning av Pitmanarm "över centrum

Jag ställer in bägge dessa med styrsnäckan fastspänd i ett skruvstäd.

Se till att få ur så mycket som möjligt av oljan ur styrväxeln innan du börjar med dessa inställningar!


Inställning av lager förspänning:
Här ställer du in förspänningen på lagringen för axeln till den snäckskruv som ratten vrider.
På baksidan av styrväxeln sitter en stor låsmutter med tre spår. Denna håller justerpluggen i läge. Lossa och demontera denna.


Använd ett lämpligt verktyg för att spänna åt justerpluggen. Korrekt moment är 20 ft. lbs. Poängen är att klämma åt lagrena och få bort allt spel.
Markera nu justerpluggen och styrsnäckans hus i samma punkt. Mät tillbaka motsols 1/2" på huset från din markering och gör en till markering. Vrid(lossa) justerpluggen tillbaka till den nya markeringen.
Sätt tillbaka låsmuttern och se till att inte justerpluggen vrider sig samtidigt. Färdigt!

Så här ser det ut innuti



Pitmanarm "över centrum" inställning.
Detta kan göras med styrväxeln monterad på bilen men jag rekommenderar det inte. Belastningen på de övriga delarna av styrningen och styrväxelns position på bilen gör det omöjligt att "känna" hur det skall vara.
Lossa låsmuttern på ovansidan av styrväxeln samtidigt som du håller i justerskruven. Vrid tillbaka låsmuttern några varv.


Sätt en liten skiftnyckel eller en stålskala på den ingående axeln, försäkra dig om att styrväxeln är i "rakt fram" läge (den platta delen på axeln är horisontell, pitmanarmen är i linje med styrväxeln)


Vrid den ingående axeln långsamt fram och tillbaka samtidigt som du långsamt vrider justerskruven till dess att du känner att styrväxlen går lite trögre då den går igenom "rakt fram" läget. Grejjen är att spänna åt den så att du precis kan vrida axeln med fingrarna.


Jag kollade glappet på ingående axel, jämför föregående bild med denna.
Detta glapp utan rörelse på utgående axel.


"I centrum" momentet påverkar endast styrväxeln i ett rörelseomfång på ca 30-40 grader. Styrväxeln skall gå enkelt att vrida med fingrarna utanför detta område. Det korrekta momentet för att vrida axeln över centrum är 6 till 10 inch pounds, inte ens ett foot pound!
Poängen är att få över-centrum inställningen exakt rätt. Prova flera gånger innan du ger dig . Färdigt!

Några bilder för oss som har andats in för mycket avgaser
Så här ser det ut innuti, det man ser är juster skruven och det koniska kugget.



En del måste bästra


och måla.


Jag måste tillägga att det verkligen märktes skillnad men det är svårt att känna hur hårt det ska spännas åt

källa: http://www.thepolish...

#6 Chevy-Sheriff

Chevy-Sheriff

    Out for Justice

  • Medlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 3129 Innlegg:

Posted 23 December 2006 - 00:00

Flott bruksanvisning !

Har lagt den til i nyttige linker smile.gif

Mvh. Sheriffen
DORK-garasje GARASJE GAMMEL-GARASJE BILDER RIGS
Go Chevy and Go Diesel - twice the size and twice the stink...