Fra 4.2L til 4.0L i Jeep Wrangler
#1
Posted 15 January 2007 - 00:00
Nå blir det mekkings!
Noen som har foretatt et lignende bytte av motorer og har en liten oversikt over hva ledninger på motoren fra cherokeen som på kobles på bilens original anlegg?
Mer info om prosjektet følger når det skrider fram!
Fredrik
#2
Posted 19 January 2007 - 00:00
Det jeg ikke er sikker på er om fordelingskassen er 21 eller 23 spline...vet at aw4en er 21 spline..hvis np231-kassen er 23 spline får jeg bare bestille en ny inngående aksling fra novak eller noe sånt..
Fant noen bra bilder som viser hvor hver av ledningene fra "bulkhead connectoren" i yj og xj og der det er merket hva som må kobles på for at motoren skal starte.
Fredrik
#3
Posted 19 January 2007 - 00:00
Denne e fine
Sammenligning
Bra sider:
http://www.bc4x4.com...rain/wiring.asp - omhandler ford motor men er veldig mye relevant info
http://www.madois.co...wap.html#wiring
http://www.cjoffroad...asp?FORUM_ID=24 - det meste egentlig
Håper dette kan hjelpe deg litt på vei!
Fredrik
#4
Posted 16 January 2007 - 00:00
Fredrik
#5
Posted 20 January 2007 - 00:00
Noe spesielt jeg må være oppmerksom på med tanke på renixen?
Fredrik
#6
Posted 18 January 2007 - 00:00
Kopi av melding:
Da var cherokeen i hus..1988 modell med renix og aw4..deilig med automatgir..men jeg lurer på en ting...Når jeg står i ro og gir gass reagerer den veldig fint og trekker bra, men når den kommer opp i turtall slutter den å trekke helt....når jeg feks ligger i 60 og skal akse opp til 80 tar det veldig lang tid og det virker som om motoren ikke trekker i det hele tatt..
turtallet øker, men som sagt ikke noe trekkkraft...virker nesten som automaten slipper..
noen som har en ide om hvor jeg kan begynne å se etter feil?
skifte olje og filter på kassen?
justere tv-kabelen til kassen?
Hadde en kompis som beskrev liknende problem. Løsningen ble i all enkelhet oljebytte.
eller kan det være vakuum lekkasje o.l på motoren?
Setter pris på alle svar!
Fredrik
Opprinnelig postet av F R E D R I K
En betjent hadde helt likt beskrevet problem. Det ble oljebytte som løste den saken
#7
Posted 19 January 2007 - 00:00
-90 Jeep XJ 4.0
8" heving, 36" Irok
www.terrengbil.com
#8
Posted 19 January 2007 - 00:00
Fredrik
#9
Posted 19 January 2007 - 00:00
Fredrik
#10
Posted 18 January 2007 - 00:00
Jeg holder på med noe lignende. Skal total renovere en CJ7, Helt fra bunnen, med andre akslinger heving osv.. Har stående klar en 4.0L, Dana 300 transfer og AW4 aut. Motoren jeg har skal strokes, så hele greia tar nok en del tid.
Men poenget mitt var egentlig at motoren min har stått i en CJ7, med ledningsnett tilpasset det. Tror det meste er merket. Eneste problemet er at det sist ikke var brukt AW4, så ledningsnettet er nok ikke helt klart. Har også en kompis som planlegger å bytte til 4.0l i en TJ.Han har stående motor (i min delebil, -93 XJ) Er derfor svært interessert i å dele/få informasjon om koblinger og slikt for dette byttet. Er det noe vi kan bidra med, slik at vi til slutt ender opp med en fin write-up tråd om XJ 4.0l i wrangler, så er det bare å si fra.
-90 Jeep XJ 4.0
8" heving, 36" Irok
www.terrengbil.com
#11
Posted 18 January 2007 - 00:00
Fredrik
#12
Posted 20 January 2007 - 00:00
Kopi av melding:
NP231 fra wrangleren..har bestilt super short sye kit fra teraflex til den...tror det skal veie opp for lengden på aw4-kassen..
Det jeg ikke er sikker på er om fordelingskassen er 21 eller 23 spline...vet at aw4en er 21 spline..hvis np231-kassen er 23 spline får jeg bare bestille en ny inngående aksling fra novak eller noe sånt..
Fant noen bra bilder som viser hvor hver av ledningene fra "bulkhead connectoren" i yj og xj og der det er merket hva som må kobles på for at motoren skal starte.
Fredrik
Opprinnelig postet av F R E D R I K
NP231 and NP207 Transfer Cases - Swapping
Some early YJs ('87) had the NP207 transfer case. This unit has
a 2.61:1 ratio vs. the NP231's 2.72:1. On Jeeps with manuals
transmissions, it came with a 21-spline input. With automatic
trannies, it had a 23-spline input. The durability of this
transfer case is questionable so you swap an NP231 in its place
if it ever breaks.
The NP231 came with a 21-spline input shaft when mated with 4-cyl
motors or the Peugot BA10/5 transmission. It came with a 23-spline
input shaft when mated with the Aisin AX-15 transmission or TF999
automatic transmission. If your Jeep is '90 or later and has a 6-cyl
motor, it will have the 23-spline input shaft NP231.
If you want to convert a 21-spline NP231 to a 23-spline input, you can
order the correct input shaft (part ##5300-6085) from Chrysler.
Er det en -88 Renix 4.0L du skal sette inn?
512TR
"There is only ONE true American sportscar...the JEEP" -- Enzo Ferrari
#13
Posted 18 January 2007 - 00:00
turtallet øker, men som sagt ikke noe trekkkraft...virker nesten som automaten slipper..
noen som har en ide om hvor jeg kan begynne å se etter feil?
skifte olje og filter på kassen?
justere tv-kabelen til kassen?
eller kan det være vakuum lekkasje o.l på motoren?
Setter pris på alle svar!
Fredrik
#14
Posted 19 January 2007 - 00:00
Skulle du bruke 88 eller 94-mod bil? 94 har elektronisk speedometer, 88 har mekanisk (wire). Men når jeg tenker meg om er ikke dette noe problem, for drevet til wiren plugger oppi hullet du tar ut den elektroniske giver'n fra.... men på SSSYE-kitet derimot, hvis det er Teraflex, er det elektronisk giver, og den får du ikke bytta vekk...
Ellers trenger du ikke stort mer enn + og - til ledningsnettet til motoren, styrestrøm fra tenningsnøkkel samt + og - til det gamle ledningsnettet i bilen, og det er brum brum. Kan være kjekt å koble opp ladelampe, oljetrykkslampe og check engine-lampe også.
Hjemmeside: http://amund.bilbygging.no
www.bilbygging.no
#15
Posted 19 January 2007 - 00:00
Kopi av melding:
Den har neppe det.. Virker som det nesten bare er MJ som hadde det valget i Norge. Evt har de solgt utrolig lite av det til XJ. Her ligger oversikt over dekselet på akslingen flere steder på offroad.no. Det er letteste måten å skille akslingene på.
-90 Jeep XJ 4.0
8" heving, 36" Irok
www.terrengbil.com
Opprinnelig postet av Frode
har en kompis med en xj 4,0l og manuell den er det dana 44 på det er et orginalt oppsett ps bila hannes er fortsatt til salgsB)
Jørn
#16
Posted 19 January 2007 - 00:00
Hva slags fordelingskasse skal du bruke?
-90 Jeep XJ 4.0
8" heving, 36" Irok
www.terrengbil.com
#17
Posted 19 January 2007 - 00:00
Fredrik
#18
Posted 19 January 2007 - 00:00
Rocky4x4:
Ser at du har satt 4.0 liter i din cj7..du har vel ikke noe koblingsskjema fra den jobben?
Fredrik
#19
Posted 19 January 2007 - 00:00
Fredrik
#20
Posted 19 January 2007 - 00:00
Jeg fikk navnet på en som hjalp ham med å montere 4.0l.
Skal ringe ham etter helga og se om han har noe dokumentasjon..
Fredrik, er XJ'en du kjøpte 88 eller 94? I denne tråden snakker du om begge...
-90 Jeep XJ 4.0
8" heving, 36" Irok
www.terrengbil.com