Gå til innhold



Foto

Fra 4.2L til 4.0L i Jeep Wrangler


This topic has been archived. This means that you cannot reply to this topic.
59 replies to this topic

#1 F R E D R I K

F R E D R I K

    Offroader

  • Medlem
  • PipPipPip
  • 205 Innlegg:

Posted 15 January 2007 - 00:00

Endelig skal 4.2 litern i Wrangleren byttes ut.. Har fått tak i en 94 modell cherokee som jeg skal sette over 4.0 liter og AW4 automat fra...er noe jeg har drømt om å gjøre lenge, særlig etter Rena i sommer da bilen stoppet i alle "€#& bakker og jeg ikke syntes manuell var så stas. Så i forbindelse med dette ble det en "liten" bestilling på 4wd i dag av borla rustfrie headers, borla rustfritt eksosanlegg, oljekjøler, super short sye kit (for å kompensere for lengden på aw4) + en del småting..

Nå blir det mekkings!cool.gif

Noen som har foretatt et lignende bytte av motorer og har en liten oversikt over hva ledninger på motoren fra cherokeen som på kobles på bilens original anlegg?

Mer info om prosjektet følger når det skrider fram! smile.gif

Fredrik

#2 F R E D R I K

F R E D R I K

    Offroader

  • Medlem
  • PipPipPip
  • 205 Innlegg:

Posted 19 January 2007 - 00:00

NP231 fra wrangleren..har bestilt super short sye kit fra teraflex til den...tror det skal veie opp for lengden på aw4-kassen..
Det jeg ikke er sikker på er om fordelingskassen er 21 eller 23 spline...vet at aw4en er 21 spline..hvis np231-kassen er 23 spline får jeg bare bestille en ny inngående aksling fra novak eller noe sånt..

Fant noen bra bilder som viser hvor hver av ledningene fra "bulkhead connectoren" i yj og xj og der det er merket hva som må kobles på for at motoren skal starte.



Fredrik

#3 F R E D R I K

F R E D R I K

    Offroader

  • Medlem
  • PipPipPip
  • 205 Innlegg:

Posted 19 January 2007 - 00:00

Sjekk her:


Denne e fine



Sammenligning


Bra sider:

http://www.bc4x4.com...rain/wiring.asp - omhandler ford motor men er veldig mye relevant info

http://www.madois.co...wap.html#wiring

http://www.cjoffroad...asp?FORUM_ID=24 - det meste egentlig

Håper dette kan hjelpe deg litt på vei! smile.gif


Fredrik

#4 F R E D R I K

F R E D R I K

    Offroader

  • Medlem
  • PipPipPip
  • 205 Innlegg:

Posted 16 January 2007 - 00:00

Passer speedometer og turteller inn i wranglern da? vurderte å skaffe dette fra en nyere wrangler med 4.0 liter..Jeg har fått tak i en hel cherokee, så tcu til kassen, pcm og alt skal følge med..

Fredrik

#5 F R E D R I K

F R E D R I K

    Offroader

  • Medlem
  • PipPipPip
  • 205 Innlegg:

Posted 20 January 2007 - 00:00

Stemmer, er en Renix jeg skal ha inn..har lest et sted at aw4en til renix hadde 21 spline utgående, mens den hadde 23 til HO motoren..Vil headers til wrangler med 4.0 liter, altså HO motor, passe på renixen?

Noe spesielt jeg må være oppmerksom på med tanke på renixen?

Fredrik

#6 Oseberg

Oseberg

    Grand offroader

  • Medlem
  • PipPipPipPip
  • 507 Innlegg:

Posted 18 January 2007 - 00:00

Kopi av melding:
Da var cherokeen i hus..1988 modell med renix og aw4..deilig med automatgir..men jeg lurer på en ting...Når jeg står i ro og gir gass reagerer den veldig fint og trekker bra, men når den kommer opp i turtall slutter den å trekke helt....når jeg feks ligger i 60 og skal akse opp til 80 tar det veldig lang tid og det virker som om motoren ikke trekker i det hele tatt..
turtallet øker, men som sagt ikke noe trekkkraft...virker nesten som automaten slipper..
noen som har en ide om hvor jeg kan begynne å se etter feil?

skifte olje og filter på kassen?
justere tv-kabelen til kassen?


Hadde en kompis som beskrev liknende problem. Løsningen ble i all enkelhet oljebytte.smile.gif
eller kan det være vakuum lekkasje o.l på motoren?

Setter pris på alle svar!

Fredrik

Opprinnelig postet av F R E D R I K







En betjent hadde helt likt beskrevet problem. Det ble oljebytte som løste den saken smile.gif

#7 Frode

Frode

    Jeep-bygger

  • Supermedlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 3881 Innlegg:

Posted 19 January 2007 - 00:00

Den har neppe det.. Virker som det nesten bare er MJ som hadde det valget i Norge. Evt har de solgt utrolig lite av det til XJ. Her ligger oversikt over dekselet på akslingen flere steder på offroad.no. Det er letteste måten å skille akslingene på.

-90 Jeep XJ 4.0
8" heving, 36" Irok



www.terrengbil.com

#8 F R E D R I K

F R E D R I K

    Offroader

  • Medlem
  • PipPipPip
  • 205 Innlegg:

Posted 19 January 2007 - 00:00

Er det forresten noen måte å finne ut om bilen har towing package? Har hørt at disse har Dana44 bakaksling..hadde vært gull å sette i wrangleren!

Fredrik

#9 F R E D R I K

F R E D R I K

    Offroader

  • Medlem
  • PipPipPip
  • 205 Innlegg:

Posted 19 January 2007 - 00:00

Kassen girer egentlig fint ned, problemet er at når den girer ned og motoren går opp i turtall skjer det nesten ingen ting..Skal ta et oljeskift i morgen og se om det hjelper på..skal bruke en 88 modell. Tenkte jeg kunne få tak i et elektronisk speedometer fra en senere wrangler med 4.0 liter..så skal vel det være i orden...har fått tak i fsm til cherokee med koblingsskjema...tenkte jeg skulle se litt på det for å finne ut hvor jeg må koble på de forskjellige ledningene..hvis det er noen som har en oversikt over det hadde det vært flott!

Fredrik

#10 Frode

Frode

    Jeep-bygger

  • Supermedlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 3881 Innlegg:

Posted 18 January 2007 - 00:00

Hei.

Jeg holder på med noe lignende. Skal total renovere en CJ7, Helt fra bunnen, med andre akslinger heving osv.. Har stående klar en 4.0L, Dana 300 transfer og AW4 aut. Motoren jeg har skal strokes, så hele greia tar nok en del tid.
Men poenget mitt var egentlig at motoren min har stått i en CJ7, med ledningsnett tilpasset det. Tror det meste er merket. Eneste problemet er at det sist ikke var brukt AW4, så ledningsnettet er nok ikke helt klart. Har også en kompis som planlegger å bytte til 4.0l i en TJ.Han har stående motor (i min delebil, -93 XJ) Er derfor svært interessert i å dele/få informasjon om koblinger og slikt for dette byttet. Er det noe vi kan bidra med, slik at vi til slutt ender opp med en fin write-up tråd om XJ 4.0l i wrangler, så er det bare å si fra.

-90 Jeep XJ 4.0
8" heving, 36" Irok



www.terrengbil.com

#11 F R E D R I K

F R E D R I K

    Offroader

  • Medlem
  • PipPipPip
  • 205 Innlegg:

Posted 18 January 2007 - 00:00

gode greier..skal prøve det til helgen!

Fredrik

#12 512TR

512TR

    Skogens Konge

  • Medlem
  • PipPipPipPipPip
  • 1189 Innlegg:

Posted 20 January 2007 - 00:00

Kopi av melding:
NP231 fra wrangleren..har bestilt super short sye kit fra teraflex til den...tror det skal veie opp for lengden på aw4-kassen..
Det jeg ikke er sikker på er om fordelingskassen er 21 eller 23 spline...vet at aw4en er 21 spline..hvis np231-kassen er 23 spline får jeg bare bestille en ny inngående aksling fra novak eller noe sånt..

Fant noen bra bilder som viser hvor hver av ledningene fra "bulkhead connectoren" i yj og xj og der det er merket hva som må kobles på for at motoren skal starte.



Fredrik

Opprinnelig postet av F R E D R I K



NP231 and NP207 Transfer Cases - Swapping
Some early YJs ('87) had the NP207 transfer case. This unit has
a 2.61:1 ratio vs. the NP231's 2.72:1. On Jeeps with manuals
transmissions, it came with a 21-spline input. With automatic
trannies, it had a 23-spline input.
The durability of this
transfer case is questionable so you swap an NP231 in its place
if it ever breaks.

The NP231 came with a 21-spline input shaft when mated with 4-cyl
motors or the Peugot BA10/5 transmission. It came with a 23-spline
input shaft when mated with the Aisin AX-15 transmission or TF999
automatic transmission. If your Jeep is '90 or later and has a 6-cyl
motor, it will have the 23-spline input shaft NP231.


If you want to convert a 21-spline NP231 to a 23-spline input, you can
order the correct input shaft (part ##5300-6085) from Chrysler.



Er det en -88 Renix 4.0L du skal sette inn?



512TR

"There is only ONE true American sportscar...the JEEP" -- Enzo Ferrari

#13 F R E D R I K

F R E D R I K

    Offroader

  • Medlem
  • PipPipPip
  • 205 Innlegg:

Posted 18 January 2007 - 00:00

Da var cherokeen i hus..1988 modell med renix og aw4..deilig med automatgir..men jeg lurer på en ting...Når jeg står i ro og gir gass reagerer den veldig fint og trekker bra, men når den kommer opp i turtall slutter den å trekke helt....når jeg feks ligger i 60 og skal akse opp til 80 tar det veldig lang tid og det virker som om motoren ikke trekker i det hele tatt..
turtallet øker, men som sagt ikke noe trekkkraft...virker nesten som automaten slipper..
noen som har en ide om hvor jeg kan begynne å se etter feil?

skifte olje og filter på kassen?
justere tv-kabelen til kassen?
eller kan det være vakuum lekkasje o.l på motoren?

Setter pris på alle svar!

Fredrik

#14 Amund

Amund

    4x4-Høvding

  • Medlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 8481 Innlegg:

Posted 19 January 2007 - 00:00

At kassa di ikke girer ned kan være dårlig TPS-sensor (throttle position). En kollega av meg hadde nøyaktig samme problem, bytta den og det ble strøkent. Bilen girte/kicket ikke ned når man ga på, men den girte fint ved gubbekjøring. Dette problemet virker størst på 4.0 før 1991.

Skulle du bruke 88 eller 94-mod bil? 94 har elektronisk speedometer, 88 har mekanisk (wire). Men når jeg tenker meg om er ikke dette noe problem, for drevet til wiren plugger oppi hullet du tar ut den elektroniske giver'n fra.... men på SSSYE-kitet derimot, hvis det er Teraflex, er det elektronisk giver, og den får du ikke bytta vekk... smile.gif

Ellers trenger du ikke stort mer enn + og - til ledningsnettet til motoren, styrestrøm fra tenningsnøkkel samt + og - til det gamle ledningsnettet i bilen, og det er brum brum. Kan være kjekt å koble opp ladelampe, oljetrykkslampe og check engine-lampe også.

Hjemmeside: http://amund.bilbygging.no
www.bilbygging.no

#15 Jørn Larsen

Jørn Larsen

    Grand offroader

  • Medlem
  • PipPipPipPip
  • 561 Innlegg:

Posted 19 January 2007 - 00:00

Kopi av melding:
Den har neppe det.. Virker som det nesten bare er MJ som hadde det valget i Norge. Evt har de solgt utrolig lite av det til XJ. Her ligger oversikt over dekselet på akslingen flere steder på offroad.no. Det er letteste måten å skille akslingene på.

-90 Jeep XJ 4.0
8" heving, 36" Irok



www.terrengbil.com



Opprinnelig postet av Frode


har en kompis med en xj 4,0l og manuell den er det dana 44 på det er et orginalt oppsett ps bila hannes er fortsatt til salgsB)

Jørn


#16 Frode

Frode

    Jeep-bygger

  • Supermedlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 3881 Innlegg:

Posted 19 January 2007 - 00:00

Jeg har til en viss grad kontroll.. Det jeg tror kan bli utfordringen er ledningsnettet. Og det lager jo du en fin write up om..smile.gif

Hva slags fordelingskasse skal du bruke?

-90 Jeep XJ 4.0
8" heving, 36" Irok



www.terrengbil.com

#17 F R E D R I K

F R E D R I K

    Offroader

  • Medlem
  • PipPipPip
  • 205 Innlegg:

Posted 19 January 2007 - 00:00

skulle egentlig kjøpe en 94 modell, men selgeren solgte den til en annen plutselig så da ble det en 88 mod...har funnet det meste av dokumentasjon for å gjøre byttet nå,..fant veldig mange gode sider på nettet i dag...gi en lyd hvis det er noe du er ute etter!

Fredrik

#18 F R E D R I K

F R E D R I K

    Offroader

  • Medlem
  • PipPipPip
  • 205 Innlegg:

Posted 19 January 2007 - 00:00

så litt nærmere på diffen isted, er nok en dana 35 sad.gif jaja...

Rocky4x4:
Ser at du har satt 4.0 liter i din cj7..du har vel ikke noe koblingsskjema fra den jobben?

Fredrik

#19 F R E D R I K

F R E D R I K

    Offroader

  • Medlem
  • PipPipPip
  • 205 Innlegg:

Posted 19 January 2007 - 00:00

Dette høres veldig bra ut...kan gi en lyd hvis det er noe jeg lurer på..skal gi lyd fra meg etter som mitt prosjekt skrider fram..venter på noen deler fra usa, + at jeg må få motoren og girkassen til å fungere 100% før jeg setter det inn i wrangleren. En oppskrift på 4.0 liter fra xj i wrangler er det sikkert veldig mange som er interessert i!

Fredrik

#20 Frode

Frode

    Jeep-bygger

  • Supermedlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 3881 Innlegg:

Posted 19 January 2007 - 00:00

Rocky4x4 har solgt bilen sin.
Jeg fikk navnet på en som hjalp ham med å montere 4.0l.
Skal ringe ham etter helga og se om han har noe dokumentasjon..

Fredrik, er XJ'en du kjøpte 88 eller 94? I denne tråden snakker du om begge...

-90 Jeep XJ 4.0
8" heving, 36" Irok



www.terrengbil.com