Fra 4.2L til 4.0L i Jeep Wrangler
#21
Posted 16 January 2007 - 00:00
Regner også med at du har TCU'n til AW4 kassen.
Ville nok brukt mye tid til å lage et nytt koblingskjema på forhånd, for å få 100% oversikt over hvordan oppkoblingen må være og deretter modifisert lednings nettet fra XJ motoren/AW4 kassen.
512TR
"There is only ONE true American sportscar...the JEEP" -- Enzo Ferrari
#22
Posted 16 January 2007 - 00:00
I lay it out for ya to play it out... You digg...?
#23
Posted 29 January 2007 - 22:02
Tenkte jeg skulle vaske motoren godt, skifte toppakning (har rullet en del kilometer) skifte tennplugger, olje, oljefilter o.l før den skal inn i bilen min igjen.
Et spørsmål ang. motoren:
Hvis ikke map sensoren ikke fungerer som den skal, vil da bensinforbruket bli veldig høyt og motoren miste det meste av kraft på høyere turtall?
#24
Posted 30 January 2007 - 07:13
Kommer an på hvordan MAP sensoren er defekt, gir den for lite spenning vil motoren få for mager blanding, og for fet blanding hvis den gir for mye spenning.
"There is only ONE true American sportscar...the JEEP" -- Enzo Ferrari
#25
Posted 30 January 2007 - 10:21
Hvor får jeg kjøpt sensorer til den i Norge?
#26
Posted 30 January 2007 - 10:34
Hvor får jeg kjøpt sensorer til den i Norge?
Gi den klyster og ring meg i morgen...
#27
Posted 30 January 2007 - 10:58
stusset på en enkel stroker... Flytte over veiv og råder fra 4.2l så med et -slag har du en
langt morsommere motor..
Edited by Frode, 30 January 2007 - 10:58.
www.terrengbil.com
#28
Posted 30 January 2007 - 11:11
#29
Posted 30 January 2007 - 11:19
Han byttet iallefall ikke dyser.
Du kan jo se litt på tråden hans. Han kalte seg rocky4x4 på det gamle forumet.
www.terrengbil.com
#30
Posted 30 January 2007 - 12:52
Hvor får jeg kjøpt sensorer til den i Norge?
Ville vel byttet ventil-løftere (tikking fra løfterne er et kjent problem) siden du først skal bytte topppakning. Ville også byttet tetningen i bakkant på veivakslingen (oljelekasje mellom motor/gearkasse er vanlig).
Når du har av toppen bør du vaske denne godt, det er utrolig hvor mye slagg og dritt som ligger oppi toppen rundt ventilene.
Ellers vaske og lakke motoren og skifte diverse andre pakninger (bunpanne, topdeksel etc)
Ville også ha shinet/lakket motorrommet og ryddet i ledninger og montert sikkringsbokser, releer etc. og gjordt alt klart FØR motor/girkassen puttes inn.
Lag deg et koblingssjema på forhånd slik at du nøyaktig vet hvilke ledninger du trenger og hvor de skal gå slik at hele ledningsnettet blir så enklet og ryddig som mulig.
Hvis du trenger originale koblingssjemaer til wrangler 4,2 og Renix 4 literen har jeg det meste på lur.
Overgangen fra 4,2l (112hk) til 4,0l (177hk) vil du merke godt, så evnt. stroking kan du ta senere….tror det er viktig å ikke gape over for mye samtidig.
Edited by 512TR, 30 January 2007 - 12:55.
"There is only ONE true American sportscar...the JEEP" -- Enzo Ferrari
#31
Posted 30 January 2007 - 12:57
Det stilles et spm over her om det trengs å gjøre noe annet(dyser) i første omgang. Vet du noe om dette?
Hvis ikke er det jo enkelt å hive inn deler fra 4.2 litern mens en holder på da....
Tor-Erik
1991 XJ 4.0L HO Limited, (x) 1986 Lada Niva 1.6, (x) 1988 YJ 4.2L , (x) 1996 ZJ 2.5 TD, (x) 1989 XJ 4.0L
JEEP.com 4x4 Basics - JEEP 4x4 systemer - JEEP Forum.com - NAXJA.com - 4WD.com - Quadratec.com - Konvertering
_
#32
Posted 30 January 2007 - 14:11
#33
Posted 30 January 2007 - 16:27
blir aritg å se kordag dette vil fungere...
send en pm så ska du få nr til "jeep guruen i beregn" mulig han har map sensor du kan prøve å se om funker vist ikke har han vertfall mangen gode råd...
jeep spetsnose
jeep cj5
nissan patrol
suzki vitara
GAZ 69
#34
Posted 30 January 2007 - 16:38
Her er en bedre tekst fil med forklaring til bildet..gir litt mer mening enn den forrige...visningen ble bare rot:
Edited by F R E D R I K, 12 February 2007 - 20:39.
#35
Posted 31 January 2007 - 23:43
Hvis ikke er det jo enkelt å hive inn deler fra 4.2 litern mens en holder på da....
Når en øker slagvolumet vil motoren tilsvarende suge inn mer luft, MEN i open loop er det er ingenting som forteller motoren at den trenger mer bensin for å kompensere for den økte luftmengden som sugers inn.
I closed loop vil 02 sensoren kanskje klare å justere/øke tiden de originale 19,5lb/hrs dysene er åpne, og gi rett AFR (14,7), i open loop vil blandingen bli for mager, dysene vil ikke gi mer bensin en til et volum på 4 liter som de er dimensjonert til.
Da er det nødvendig med større dyser, større bensintrykk (kommer an på hvilket trykk de nye dysene krever) og evnt. en justerbar MAP sensor for å gi nok bensin til den extra luftmengden som strokinga gir.
Har du bestemt hvor du vil plasere ECU'en og TCU'en, i motorrommet eller inne i bilen?
"There is only ONE true American sportscar...the JEEP" -- Enzo Ferrari
#36
Posted 01 February 2007 - 08:18
Ville brukt disse og lagd et nytt skjema og tegnet inn alle tie-in til wrangleren, 12V, GND, div. releer (start rele, O2 heater rele, bensinpumpe rele etc.), tie-in på sikkringsboks, bensinpumpe, AW4kassen osv. osv.
Og skjema til AW4 kassen.
"There is only ONE true American sportscar...the JEEP" -- Enzo Ferrari
#37
Posted 01 February 2007 - 21:31
#38
Posted 01 February 2007 - 21:49
#39
Posted 09 February 2007 - 12:00
En ting jeg lurte på angående vakuum slangene på renixen..er det mulig å bytte ut de stive vakuum rørene med gummislanger, eller er det viktig at diameteren er akkurat slik den er?
Hadde vært greit å byttet ut alle de stive rørene, knekker så lett...
En annen ting, er input shaft i np242 og np231 like...tror jeg må ha ny inngående på kassen i wrangleren for å få satt den sammen med aw4en..ser på advance adapters at de har likt delenummer på inngående aksling på np242 og np231..
#40
Posted 12 February 2007 - 16:52
Rustfri header fra Borla
Rustfritt cat back anlegg fra Borla
http://i117.photobuc...torbytte079.jpg
B&M supercooler til AW4en
Super short shaft kit fra Teraflex
Polyurethan foringer til hele bilen
Og ikke minst fikk jeg med en Borla caps...JESS
Har i tillegg kjøpt meg en t-max 8500 fra netthandelen som kommer i morgen.
Kjøpte krybbe til den på biltema...6mm stål..virket faktisk ganske solid:
Blir travelt denne uken ja...
Motorbytte vil skje i nær fremtid..