Gå til innhold



Foto

Fra 4.2L til 4.0L i Jeep Wrangler


This topic has been archived. This means that you cannot reply to this topic.
59 replies to this topic

#21 512TR

512TR

    Skogens Konge

  • Medlem
  • PipPipPipPipPip
  • 1189 Innlegg:

Posted 16 January 2007 - 00:00

Regner med at du vil bruke instrumenteringen til XJ'n (elektronisk speedometer, turteller med tac signal fra PCM'n, samt check engine lyset/diagnose lyset ?

Regner også med at du har TCU'n til AW4 kassen.

Ville nok brukt mye tid til å lage et nytt koblingskjema på forhånd, for å få 100% oversikt over hvordan oppkoblingen må være og deretter modifisert lednings nettet fra XJ motoren/AW4 kassen.



512TR

"There is only ONE true American sportscar...the JEEP" -- Enzo Ferrari

#22 Hoggy Bear

Hoggy Bear

    Offroader

  • Medlem
  • PipPipPip
  • 145 Innlegg:

Posted 16 January 2007 - 00:00

Jeg ser vi har litt arbø foran oss her ja... Gleder meg!!!

I lay it out for ya to play it out... You digg...?

#23 F R E D R I K

F R E D R I K

    Offroader

  • Medlem
  • PipPipPip
  • 205 Innlegg:

Posted 29 January 2007 - 22:02

Jaja, da er motoren ute av Cherokeen...Noen stemningsbilder fra garasjen:











Tenkte jeg skulle vaske motoren godt, skifte toppakning (har rullet en del kilometer) skifte tennplugger, olje, oljefilter o.l før den skal inn i bilen min igjen.

Et spørsmål ang. motoren:

Hvis ikke map sensoren ikke fungerer som den skal, vil da bensinforbruket bli veldig høyt og motoren miste det meste av kraft på høyere turtall?
Fredrik

#24 512TR

512TR

    Skogens Konge

  • Medlem
  • PipPipPipPipPip
  • 1189 Innlegg:

Posted 30 January 2007 - 07:13

Da er du godt i gang smile.gif

QUOTE
Hvis ikke map sensoren ikke fungerer som den skal, vil da bensinforbruket bli veldig høyt og motoren miste det meste av kraft på høyere turtall?


Kommer an på hvordan MAP sensoren er defekt, gir den for lite spenning vil motoren få for mager blanding, og for fet blanding hvis den gir for mye spenning.
512TR

"There is only ONE true American sportscar...the JEEP" -- Enzo Ferrari

#25 F R E D R I K

F R E D R I K

    Offroader

  • Medlem
  • PipPipPip
  • 205 Innlegg:

Posted 30 January 2007 - 10:21

Noen som har noen ideer om hva jeg bør gjøre med motoren når jeg først har den ute?

Hvor får jeg kjøpt sensorer til den i Norge?
Fredrik

#26 Hoggy Bear

Hoggy Bear

    Offroader

  • Medlem
  • PipPipPip
  • 145 Innlegg:

Posted 30 January 2007 - 10:34

QUOTE(F R E D R I K @ 30 Jan 2007, 10:21) <{POST_SNAPBACK}>
Noen som har noen ideer om hva jeg bør gjøre med motoren når jeg først har den ute?

Hvor får jeg kjøpt sensorer til den i Norge?



Gi den klyster og ring meg i morgen... tongue.gif

#27 Frode

Frode

    Jeep-bygger

  • Supermedlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 3881 Innlegg:

Posted 30 January 2007 - 10:58

Når du først skal bytte toppakning og har liggende en 4.2l å slenge, så hadde jeg ikke
stusset på en enkel stroker... Flytte over veiv og råder fra 4.2l så med et spell.gif-slag har du en
langt morsommere motor.. punk.gif

Edited by Frode, 30 January 2007 - 10:58.

IPB Image

www.terrengbil.com

#28 F R E D R I K

F R E D R I K

    Offroader

  • Medlem
  • PipPipPip
  • 205 Innlegg:

Posted 30 January 2007 - 11:11

Har vært inne på tanken ja..Men det er vel mer som skal til en ny veiv og råder? større injectorer og høyere bensintrykk?
Fredrik

#29 Frode

Frode

    Jeep-bygger

  • Supermedlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 3881 Innlegg:

Posted 30 January 2007 - 11:19

Mener å huske at Jørn Larsen ikke gjorde noe mer med sin..
Han byttet iallefall ikke dyser.
Du kan jo se litt på tråden hans. Han kalte seg rocky4x4 på det gamle forumet.
IPB Image

www.terrengbil.com

#30 512TR

512TR

    Skogens Konge

  • Medlem
  • PipPipPipPipPip
  • 1189 Innlegg:

Posted 30 January 2007 - 12:52

QUOTE(F R E D R I K @ 30 Jan 2007, 10:21) <{POST_SNAPBACK}>
Noen som har noen ideer om hva jeg bør gjøre med motoren når jeg først har den ute?

Hvor får jeg kjøpt sensorer til den i Norge?


Ville vel byttet ventil-løftere (tikking fra løfterne er et kjent problem) siden du først skal bytte topppakning. Ville også byttet tetningen i bakkant på veivakslingen (oljelekasje mellom motor/gearkasse er vanlig).

Når du har av toppen bør du vaske denne godt, det er utrolig hvor mye slagg og dritt som ligger oppi toppen rundt ventilene.

Ellers vaske og lakke motoren og skifte diverse andre pakninger (bunpanne, topdeksel etc)
Ville også ha shinet/lakket motorrommet og ryddet i ledninger og montert sikkringsbokser, releer etc. og gjordt alt klart FØR motor/girkassen puttes inn.

Lag deg et koblingssjema på forhånd slik at du nøyaktig vet hvilke ledninger du trenger og hvor de skal gå slik at hele ledningsnettet blir så enklet og ryddig som mulig.

Hvis du trenger originale koblingssjemaer til wrangler 4,2 og Renix 4 literen har jeg det meste på lur.

Overgangen fra 4,2l (112hk) til 4,0l (177hk) vil du merke godt, så evnt. stroking kan du ta senere….tror det er viktig å ikke gape over for mye samtidig. smile.gif

Edited by 512TR, 30 January 2007 - 12:55.

512TR

"There is only ONE true American sportscar...the JEEP" -- Enzo Ferrari

#31 TESZJ

TESZJ

    Grand offroader

  • Medlem
  • PipPipPipPip
  • 697 Innlegg:

Posted 30 January 2007 - 12:57

QUOTE(512TR @ 30 Jan 2007, 12:52) <{POST_SNAPBACK}>
Overgangen fra 4,2l (112hk) til 4,0l (177hk) vil du merke godt, så evnt. stroking kan du ta senere….tror det er viktig å ikke gape over for mye samtidig. smile.gif


Det stilles et spm over her om det trengs å gjøre noe annet(dyser) i første omgang. Vet du noe om dette?
Hvis ikke er det jo enkelt å hive inn deler fra 4.2 litern mens en holder på da.... rolleyes.gif
mvh
Tor-Erik

1991 XJ 4.0L HO Limited, (x) 1986 Lada Niva 1.6, (x) 1988 YJ 4.2L , (x) 1996 ZJ 2.5 TD, (x) 1989 XJ 4.0L
JEEP.com 4x4 Basics - JEEP 4x4 systemer - JEEP Forum.com - NAXJA.com - 4WD.com - Quadratec.com - Konvertering
_

#32 F R E D R I K

F R E D R I K

    Offroader

  • Medlem
  • PipPipPip
  • 205 Innlegg:

Posted 30 January 2007 - 14:11

Har laget et koblingsskjema for motorbytte..hadde vært fint hvis en av dere guruer kunne sett over det og sett om det så greit ut..har bestilt diverse nye pakninger og sensorer så jeg vet at det fungerer..samt et vakuumslangekit til motoren fra asp eberle..
Fredrik

#33 Tomm`en

Tomm`en

    Grand offroader

  • Supermedlem
  • PipPipPipPip
  • 846 Innlegg:

Posted 30 January 2007 - 16:27

QUOTE(F R E D R I K @ 30 Jan 2007, 14:11) <{POST_SNAPBACK}>
Har laget et koblingsskjema for motorbytte..hadde vært fint hvis en av dere guruer kunne sett over det og sett om det så greit ut..har bestilt diverse nye pakninger og sensorer så jeg vet at det fungerer..samt et vakuumslangekit til motoren fra asp eberle..

blir aritg å se kordag dette vil fungere...
send en pm så ska du få nr til "jeep guruen i beregn" mulig han har map sensor du kan prøve å se om funker vist ikke har han vertfall mangen gode råd...
jeep wranlger

jeep spetsnose

jeep cj5

nissan patrol

suzki vitara

GAZ 69

#34 F R E D R I K

F R E D R I K

    Offroader

  • Medlem
  • PipPipPip
  • 205 Innlegg:

Posted 30 January 2007 - 16:38

Legger ved koblingsskjemaet mitt her..hadde vært fint med innspill om det kan fungere..txt filen refererer til postene på bulkhead connectoren på bildet whistle.gif

Her er en bedre tekst fil med forklaring til bildet..gir litt mer mening enn den forrige...visningen ble bare rot:

Attached Thumbnails

  • 8889yjbulkhead.jpg

Edited by F R E D R I K, 12 February 2007 - 20:39.

Fredrik

#35 512TR

512TR

    Skogens Konge

  • Medlem
  • PipPipPipPipPip
  • 1189 Innlegg:

Posted 31 January 2007 - 23:43

QUOTE(TESZJ @ 30 Jan 2007, 12:57) <{POST_SNAPBACK}>
Det stilles et spm over her om det trengs å gjøre noe annet(dyser) i første omgang. Vet du noe om dette?
Hvis ikke er det jo enkelt å hive inn deler fra 4.2 litern mens en holder på da.... rolleyes.gif


Når en øker slagvolumet vil motoren tilsvarende suge inn mer luft, MEN i open loop er det er ingenting som forteller motoren at den trenger mer bensin for å kompensere for den økte luftmengden som sugers inn.
I closed loop vil 02 sensoren kanskje klare å justere/øke tiden de originale 19,5lb/hrs dysene er åpne, og gi rett AFR (14,7), i open loop vil blandingen bli for mager, dysene vil ikke gi mer bensin en til et volum på 4 liter som de er dimensjonert til.
Da er det nødvendig med større dyser, større bensintrykk (kommer an på hvilket trykk de nye dysene krever) og evnt. en justerbar MAP sensor for å gi nok bensin til den extra luftmengden som strokinga gir.





QUOTE(F R E D R I K @ 30 Jan 2007, 16:38) <{POST_SNAPBACK}>
Legger ved koblingsskjemaet mitt her..hadde vært fint med innspill om det kan fungere..txt filen refererer til postene på bulkhead connectoren på bildet whistle.gif



Har du bestemt hvor du vil plasere ECU'en og TCU'en, i motorrommet eller inne i bilen?
512TR

"There is only ONE true American sportscar...the JEEP" -- Enzo Ferrari

#36 512TR

512TR

    Skogens Konge

  • Medlem
  • PipPipPipPipPip
  • 1189 Innlegg:

Posted 01 February 2007 - 08:18

Her er koblingsskjema over Renix innsprøytingen (to forskjellige layout).

Ville brukt disse og lagd et nytt skjema og tegnet inn alle tie-in til wrangleren, 12V, GND, div. releer (start rele, O2 heater rele, bensinpumpe rele etc.), tie-in på sikkringsboks, bensinpumpe, AW4kassen osv. osv.





Og skjema til AW4 kassen.


512TR

"There is only ONE true American sportscar...the JEEP" -- Enzo Ferrari

#37 F R E D R I K

F R E D R I K

    Offroader

  • Medlem
  • PipPipPip
  • 205 Innlegg:

Posted 01 February 2007 - 21:31

Tenkte å montere ecmen og tcuen inni bilen..tror ikke de takler fukt så bra...alle de forskjellige releene o.l. du nevner tror jeg går gjennom "bulkhead connectoren" så tror det er greiest å koble de sammen der..tror jeg har relativt grei kontroll over det elektriske nå..venter bare på en del deler fra usa( 4wd tar sin tid) og fra asp eberle..
Fredrik

#38 Jørn Larsen

Jørn Larsen

    Grand offroader

  • Medlem
  • PipPipPipPip
  • 561 Innlegg:

Posted 01 February 2007 - 21:49

da jeg stroka motoen min byttet jeg kun veiv å råder brukte de orginale dysene den største forskjellen på en orginal 4,0l er dreimoments kurven momentet ble flyttet ned til lavere turtall forbruket gikk også ned til behagelige 1,3l målt på turen til rena da med 35" hjul og 4,10 gearing i akslene anbefale stroking med det samme du har motoren ut enkel operasjon i grunn
Jørn Larsen
IPB Image

#39 F R E D R I K

F R E D R I K

    Offroader

  • Medlem
  • PipPipPip
  • 205 Innlegg:

Posted 09 February 2007 - 12:00

Da kommer pakken fra USA med alle goddelene på mandag så da er jeg klar til å bytte motor..har fått byttet toppakning + diverse pakninger og sensorer på renixen..

En ting jeg lurte på angående vakuum slangene på renixen..er det mulig å bytte ut de stive vakuum rørene med gummislanger, eller er det viktig at diameteren er akkurat slik den er?
Hadde vært greit å byttet ut alle de stive rørene, knekker så lett...

En annen ting, er input shaft i np242 og np231 like...tror jeg må ha ny inngående på kassen i wrangleren for å få satt den sammen med aw4en..ser på advance adapters at de har likt delenummer på inngående aksling på np242 og np231..
Fredrik

#40 F R E D R I K

F R E D R I K

    Offroader

  • Medlem
  • PipPipPip
  • 205 Innlegg:

Posted 12 February 2007 - 16:52

Da kom det 3 pakker fra USA i dag..hva kan det være mon tro....






Rustfri header fra Borla



Rustfritt cat back anlegg fra Borla

http://i117.photobuc...torbytte079.jpg

B&M supercooler til AW4en



Super short shaft kit fra Teraflex

Polyurethan foringer til hele bilen



Og ikke minst fikk jeg med en Borla caps...JESS


Har i tillegg kjøpt meg en t-max 8500 fra netthandelen som kommer i morgen.
Kjøpte krybbe til den på biltema...6mm stål..virket faktisk ganske solid:



Blir travelt denne uken ja...
Motorbytte vil skje i nær fremtid..
Fredrik