Finnes det noen retningslinjer for beregning av lufttrykk ved endring av hjuldimensjon. På min Excursion har jeg byttet vinterdekk fra originalt 265/75-16 til 235/85-16 og er kjempefornøyd med det, men hva med korrekt lufttrykk?

Dekkdimensjon/lufttrykk
Started by
August
, Jan 16 2007 00:00
6 replies to this topic
#1
Posted 16 January 2007 - 00:00
#2
Posted 16 January 2007 - 00:00
Lurer på det samme på min e350.
Har der 265/75/16 og gnudde i 55psi foran og 80psi bak etter dekalet i døra men, har nå 55psi bak også siden de var mere slitt på midten enn på sidene.
-80 Chevrolet Malibu Classic 355/TH350
-92 Ford E350 7.3 IDI/E40D
Har der 265/75/16 og gnudde i 55psi foran og 80psi bak etter dekalet i døra men, har nå 55psi bak også siden de var mere slitt på midten enn på sidene.
-80 Chevrolet Malibu Classic 355/TH350
-92 Ford E350 7.3 IDI/E40D
#3
Posted 16 January 2007 - 00:00
på thaoen min bruker jeg 35psi 265/75-16 og på f450 camping bil bruker jeg 55-60 psi dekk 235/85-16 men da er det tvilling bak og egenvekt på ca5 tonn
#4
Posted 16 January 2007 - 00:00
hmmm.. excursion som ser rar nok ut med originale hjul, hvordan ble det da med enda mindre?
pga veigrep du gjorde dette eller?
Kai
Tahoe Z-71
Biler som bruker under 1,5 liter på mila er FEMI!
http://www.v8dieselt...gm65td/main.htm
pga veigrep du gjorde dette eller?
Kai
Tahoe Z-71
Biler som bruker under 1,5 liter på mila er FEMI!
http://www.v8dieselt...gm65td/main.htm
#5
Posted 16 January 2007 - 00:00
Kopi av melding:Mindre hjul? De er selvfølgelig smalere, men diameter er faktisk litt i overkant av originalt. Bonusen er jo at bilen kjennes mye mer retningsstabil på sporete isete vinterveier.
hmmm.. excursion som ser rar nok ut med originale hjul, hvordan ble det da med enda mindre?
pga veigrep du gjorde dette eller?
Kai
Tahoe Z-71
Biler som bruker under 1,5 liter på mila er FEMI!
http://www.v8dieselt...gm65td/main.htm
Opprinnelig postet av ChevyHoe
#6
Posted 17 January 2007 - 00:00
ah, tenke før man snakker da. hehe
Smalere dekk er selvfølgelig en fordel, og ser jo nå at de er omtrent like store.
Kai
Tahoe Z-71
Biler som bruker under 1,5 liter på mila er FEMI!
http://www.v8dieselt...gm65td/main.htm
Smalere dekk er selvfølgelig en fordel, og ser jo nå at de er omtrent like store.
Kai
Tahoe Z-71
Biler som bruker under 1,5 liter på mila er FEMI!
http://www.v8dieselt...gm65td/main.htm
#7
Posted 17 January 2007 - 00:00
På 265/75R16 orig. dim på min 2001 Exc. V10 kjørte jeg 52psi foran og 50 bak ved lite eller ingen last (Lappen i døra sier forøvrig 55/55 originalt). Kunne ikke se tegn til ujevn slitasje, passet også opp dekkrotasjon som foreskrevet av Ford.
Nå med 295/75R16 er jeg anbefalt 48 foran og 46 bak av AT. Det virker så langt å være utmerket. Kan det være indikasjon på en regel om opp i dim. ved samme profil = ned i trykk?
Og omvendt? Jeg mener forøvrig at boka på noen av mine tidligere biler som hadde alternativ dimensjoner oppgitt, men samme rulleomkrets, anbefalte uendret trykk i dette tilfellet.
-01 Exc. Ltd. V10 TechnoCarb LPG, Arctic Trucks "295"
Nå med 295/75R16 er jeg anbefalt 48 foran og 46 bak av AT. Det virker så langt å være utmerket. Kan det være indikasjon på en regel om opp i dim. ved samme profil = ned i trykk?
Og omvendt? Jeg mener forøvrig at boka på noen av mine tidligere biler som hadde alternativ dimensjoner oppgitt, men samme rulleomkrets, anbefalte uendret trykk i dette tilfellet.
-01 Exc. Ltd. V10 TechnoCarb LPG, Arctic Trucks "295"