Gå til innhold



Foto

ALUMINISERTE RETTE STÅLRØR


This topic has been archived. This means that you cannot reply to this topic.
22 replies to this topic

#1 ingos

ingos

    4x4-Høvding

  • Supermedlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 5073 Innlegg:

Posted 28 January 2007 - 09:20

Hei,
Er det noen som kan forklare meg hva dette er og er det rustfritt?



Ingar:-)
Billøs, men ikke hjelpeløs!


#2 Jahov

Jahov

    Skogens Konge

  • Medlem
  • PipPipPipPipPip
  • 1333 Innlegg:

Posted 28 January 2007 - 10:51

Er nok bare belagt med et tynnt alu.belegg som sprekker hvis du bøyer røret.
Hilsen Jan.

Kan alt dette være rust??

#3 ingos

ingos

    4x4-Høvding

  • Supermedlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 5073 Innlegg:

Posted 28 January 2007 - 13:42

Da er det lite egnet til en offroader:-(
Billøs, men ikke hjelpeløs!


#4 Jahov

Jahov

    Skogens Konge

  • Medlem
  • PipPipPipPipPip
  • 1333 Innlegg:

Posted 31 January 2007 - 17:26

Er vel bare syrefast som er ordentlig rustfritt, men det er jo dyrt.
Hilsen Jan.

Kan alt dette være rust??

#5 ingos

ingos

    4x4-Høvding

  • Supermedlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 5073 Innlegg:

Posted 02 February 2007 - 16:18

Hvor mye kan det koste å skifte til syrefast på en Nissan Patrol Y60 lang utgave?
Billøs, men ikke hjelpeløs!


#6 Mittibushen

Mittibushen

    Offroader

  • Medlem
  • PipPipPip
  • 101 Innlegg:

Posted 02 February 2007 - 22:30

Ka du skal ha røra til da? beer.gif
trond-anders.halle@midthaug.no
trond.anders.halle@bluezone.no

#7 ingos

ingos

    4x4-Høvding

  • Supermedlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 5073 Innlegg:

Posted 02 February 2007 - 22:37

Nytt eksosanlegg til min Y60.
Billøs, men ikke hjelpeløs!


#8 Mittibushen

Mittibushen

    Offroader

  • Medlem
  • PipPipPip
  • 101 Innlegg:

Posted 02 February 2007 - 22:52

Da e det vel best med rustfritt ja, eller stålrør som galvaniseres ettepå. ( vest du vet av nån som galvaniserer da)
trond-anders.halle@midthaug.no
trond.anders.halle@bluezone.no

#9 ingos

ingos

    4x4-Høvding

  • Supermedlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 5073 Innlegg:

Posted 03 February 2007 - 08:13

Nope:-) Og her nede salter dem som F..., så det er nok best emd rustfritt:-)
Billøs, men ikke hjelpeløs!


#10 pajeroskru

pajeroskru

    forskrudd

  • Supermedlem
  • PipPipPipPipPip
  • 1240 Innlegg:

Posted 03 February 2007 - 20:34

De fleste eksosanlegg som selges er aluminisert som rustbeskyttelse. Som alle vet holder det ikke serlig lenge. Bruker bestandig å gå over med zinkspray et par ganger før jeg monterer nytt.

Syrefast stål (AISI 316) er et bra alternativ, men er dyrt. Det varer derimot antagelig ut bilens levetid. Regner du på det, kan det lønne seg dersom du kan bygge det selv. Tynnveggede syrefaste rør er vanskelig å bøye uten at de knekker, så det blir å bruke bend og kappe og sveise. Sveisene må pusses blanke, ellers vil de ruste.

Rustfritt stål (304) er billigere, men vil ruste det òg, og er bortkastet arbeid/penger.
Deler til gen2 - 2,8 96 mod selges.

#11 Vidar Aas

Vidar Aas

    4x4-Høvding

  • Moderator
  • PipPipPipPipPipPip
  • 2465 Innlegg:

Posted 03 February 2007 - 21:09

QUOTE(pajeroskru @ 3 Feb 2007, 20:34) <{POST_SNAPBACK}>
De fleste eksosanlegg som selges er aluminisert som rustbeskyttelse. Som alle vet holder det ikke serlig lenge. Bruker bestandig å gå over med zinkspray et par ganger før jeg monterer nytt.

Syrefast stål (AISI 316) er et bra alternativ, men er dyrt. Det varer derimot antagelig ut bilens levetid. Regner du på det, kan det lønne seg dersom du kan bygge det selv. Tynnveggede syrefaste rør er vanskelig å bøye uten at de knekker, så det blir å bruke bend og kappe og sveise. Sveisene må pusses blanke, ellers vil de ruste.

Rustfritt stål (304) er billigere, men vil ruste det òg, og er bortkastet arbeid/penger.



Har hørt at syrefast ikke er bra, pga at d ikke gir fra seg varmen fort nok??
Men er sikkert holdbart ja...
www.verdal4x4.no

Vidar, kun Vidar !

#12 maxpower

maxpower

    Offroader

  • Medlem
  • PipPipPip
  • 102 Innlegg:

Posted 03 February 2007 - 21:27

Hei
Her i traktene er det metallisering som er tingen.
Vi har en del kunder som kommer med eksosanlegg som vi metalliserer for dem, det vil si att vi sandblåser og "sprøyter" flytende zink eller alu på hele anlegget smile.gif .
Dette fungere supert smile.gif .

MVH
Maxpower
It's better to be dead and cool, then alive and uncool!!!!!

#13 ingos

ingos

    4x4-Høvding

  • Supermedlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 5073 Innlegg:

Posted 04 February 2007 - 09:21

maxpower: Man trenger vel ikke å sandblåse et nytt eksosanlegg; eller hur?

QUOTE(Vidar Aas @ 3 Feb 2007, 21:09) <{POST_SNAPBACK}>
Har hørt at syrefast ikke er bra, pga at d ikke gir fra seg varmen fort nok??
Men er sikkert holdbart ja...


Poenget med et større eksosanlegg, må jo være at den skal gi fra seg varmen fortere eller har jeg bærsja på leggen?
Har planer om å sette på 2,5" på min lange Y60:-)

Edited by ingos, 04 February 2007 - 09:24.

Billøs, men ikke hjelpeløs!


#14 maxpower

maxpower

    Offroader

  • Medlem
  • PipPipPip
  • 102 Innlegg:

Posted 04 February 2007 - 15:38

QUOTE(ingos @ 4 Feb 2007, 09:21) <{POST_SNAPBACK}>
maxpower: Man trenger vel ikke å sandblåse et nytt eksosanlegg; eller hur?
Poenget med et større eksosanlegg, må jo være at den skal gi fra seg varmen fortere eller har jeg bærsja på leggen?
Har planer om å sette på 2,5" på min lange Y60:-)


Jo du er nødt til å sandblåse det for å få metalliseringen til å henge på røret smile.gif , vist ikke så flasser det av med ein gång.

MVH
MAXPOWER
It's better to be dead and cool, then alive and uncool!!!!!

#15 Garret

Garret

    Skogens Konge

  • Medlem
  • PipPipPipPipPip
  • 1044 Innlegg:

Posted 05 February 2007 - 19:24

Jeg har tenkt akkurat det samme.
Skal prøve å lage et slik 2,5" på min lange gen 1 pajero til sommeren.
har vært å siklet på rør og potter på thorshov.
Dem har alt jeg trenger, men det kommer klart til å koste, men trenger stort sett ikke tenke på det noe mer...
Jeg skal bruke mest mulig 90 graders-bend og kappe og sveise dette i steden for å bruke hele bend og eksosklemmer. Finfint å sveise rustfritt da.
Et 90 bend holder til to 45 eller tre 30graders bøter da.....
Ei potte koster 1000-2000kr Og jeg tenkte jeg skulle bruke ei potte for å få den feteste turbolyden whistle.gif

cool.gif

#16 ingos

ingos

    4x4-Høvding

  • Supermedlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 5073 Innlegg:

Posted 05 February 2007 - 19:30

Garret: Du kan du vel kjøre med kun rake rør;-)

Edited by ingos, 05 February 2007 - 19:30.

Billøs, men ikke hjelpeløs!


#17 Garret

Garret

    Skogens Konge

  • Medlem
  • PipPipPipPipPip
  • 1044 Innlegg:

Posted 05 February 2007 - 22:44

QUOTE(ingos @ 5 Feb 2007, 19:30) <{POST_SNAPBACK}>
Garret: Du kan du vel kjøre med kun rake rør;-)


Frister men begynner på jobb klokka 0530 og har naboer.... phone.gif

#18 pajeroskru

pajeroskru

    forskrudd

  • Supermedlem
  • PipPipPipPipPip
  • 1240 Innlegg:

Posted 06 February 2007 - 00:15

QUOTE(Vidar Aas @ 3 Feb 2007, 21:09) <{POST_SNAPBACK}>
Har hørt at syrefast ikke er bra, pga at d ikke gir fra seg varmen fort nok??
Men er sikkert holdbart ja...


Har ikke sjekket tabellen hvor stor forskjell det er på varmeavgivelsen mellom stål og syrefast. Kan ikke tenke meg at det er så mye at det har noen betydning i det hele tatt dersom man ikke bygger en hotrod.
Deler til gen2 - 2,8 96 mod selges.

#19 Garret

Garret

    Skogens Konge

  • Medlem
  • PipPipPipPipPip
  • 1044 Innlegg:

Posted 06 February 2007 - 19:05

Varmeavgivelsen er ikke akkurat noe problem hvertfall ikke på diesel der det ikke er rødglødende rør å prate om huh.gif
Men det blir noen kilo mer enn det orginale.

Jeg har å tenkt å ha to potter ut biggrin.gif om det er plass til dele og ekstra rør search.gif

#20 pajeroskru

pajeroskru

    forskrudd

  • Supermedlem
  • PipPipPipPipPip
  • 1240 Innlegg:

Posted 06 February 2007 - 20:34

Syrefast er litt tyngre enn vanlig stål ja, men på så tynnveggede rør er dette knapt følbart om du holder et indentisk anlegg av hvert materiale i hversin hånd. Vi snakker om gram og ikke kilogram. Det blir flisespikkeri.
Deler til gen2 - 2,8 96 mod selges.