Gå til innhold



Foto

Motorolje til 4.0 - halvsyntetisk eller helsyntetisk?


This topic has been archived. This means that you cannot reply to this topic.
26 replies to this topic

#21 Coltaine

Coltaine

    Grand offroader

  • Medlem
  • PipPipPipPip
  • 679 Innlegg:

Posted 03 March 2007 - 13:12

Du kan blande Delsynt med Helsynt, eller Mineral med del/helsynt, men det er den mineralske oljen som bestemmer kvalitet og viskositet.

Uansett, kjører på en delsynt olje fra Quaker State.. http://www.quakersta...ghermileage.asp <-- den

Funker bra.



#22 Bakkjen

Bakkjen

    Offroad-wannabe

  • Medlem
  • PipPip
  • 93 Innlegg:

Posted 03 March 2007 - 19:52

HAr gjevnlig service på en 4.0 ho -94 mod som har gått 340000km på heilsynt olje med skift ca kvar 10-12000km og den bruker minimalt(kun litt lekkasje i en simring) med olje og går som ei klokke!!!

#23 Gponkt

Gponkt

    Nytt medlem

  • Medlem
  • Pip
  • 24 Innlegg:

Posted 05 November 2008 - 18:52

QUOTE(Skywalker @ 13 Feb 2007, 22:02) <{POST_SNAPBACK}>
Det er på tide med olje- og filterskift på XJ'en. 4.0'en har snart rundet 156000km. Hittil har den blitt servet på verksted og jeg regner med at den dermed alltid har fått spesifisert motorolje, halvsyntetisk 10W-30. MEN; jeg leker med tanken på å helle i den helsyntetisk 5W-40.

Noen som har erfaringer i rundt dette? Blir 4.0 inkontinent av å få helsyntetisk nå etter et liv med halvsyntetisk hittil? Er 5W-40 for tynt? Jeg vil gjerne ha motoroljen der den hører hjemme og ikke under bilen. Jeg vil også at den skal ha så optimal smøring/kjøling som mulig fra oljen.


Hehe, ja den blir nok inkontinent av det ja! Har hatt flere av disse bilene og det er for det første ingen grunn til å benytte synt olje på den da den tikker som en klokke selv på diesel universal landbruksolje SAE 10 - 30 i gode 350 000km. Det er generelt ingen grunn til å benytte høyere enn 30 da dette er en "kald" motor. og det bare fører til tregere motor, større motstand og effekttap å benytte høyere.

Det er faktisk utrolig hvor godt en motor holder seg på landbruksolje. Hadde en Sort xj 87' 4.0 med manuell kasse, rødt interiør. Todørs. Med ettermontert metall-lysbryter på vs. Når vi solgte den hadde den tuslet rundt 350 000km rundt omkring gården på småkjøring. Og her i sommer så jeg den på nett med km stand 290 000. Det kaller jeg en motor som holder seg;)

Edited by Gponkt, 05 November 2008 - 18:54.


#24 Team Low Cost Offroad

Team Low Cost Offroad

    --- rubrikk til salgs ---

  • Medlem
  • PipPipPipPipPip
  • 1599 Innlegg:

Posted 06 November 2008 - 21:50

QUOTE(Gponkt @ 5 Nov 2008, 19:52) <{POST_SNAPBACK}>
Når vi solgte den hadde den tuslet rundt 350 000km rundt omkring gården på småkjøring. Og her i sommer så jeg den på nett med km stand 290 000. Det kaller jeg en motor som holder seg;)

Imponerende! Den typen olje vil jeg også bruke..


#25 Skywalker

Skywalker

    Rocket Scientist

  • Medlem
  • PipPipPipPip
  • 760 Innlegg:

Posted 06 November 2008 - 22:24

QUOTE(Gponkt @ 5 Nov 2008, 18:52) <{POST_SNAPBACK}>
...Når vi solgte den hadde den tuslet rundt 350 000km rundt omkring gården på småkjøring. Og her i sommer så jeg den på nett med km stand 290 000. Det kaller jeg en motor som holder seg;) ...


QUOTE(Team Low Cost Offroad @ 6 Nov 2008, 21:50) <{POST_SNAPBACK}>
Imponerende! Den typen olje vil jeg også bruke..

Jeg også!

Jeep!

Hadde den vært til å slå på hadde det fulgt med hammer.
Grøftekanten Auto

#26 Rocker

Rocker

    Grand offroader

  • Medlem
  • PipPipPipPip
  • 605 Innlegg:

Posted 06 November 2008 - 23:14

MAGIC!!! blink.gif

Felleskjøpet som forhandler den olja?
Bare MÅ ha sånn olje altså laugh.gif

#27 HKAKH

HKAKH

    Offroader

  • Medlem
  • PipPipPip
  • 371 Innlegg:

Posted 07 November 2008 - 22:17

Skift ofte og regelmessig så spiller det vel ikke noe veldig rolle åssen olje man bruker. Bruk samme olje type som har vært brukt før...
Hadde det ikke vært for at jeg fikk en masse helsynt mobil1 olje til et slikk og ingen ting, hadde jeg vel brukt biltema og bare økt olje skift intervallene litt.. har vært brukt helsynt før så da fortsetter jeg med det.
Henrik Hvalbye 92221972
henrik.hvalbye@gmail.com
"Three sides to every story. Yours, mine, and the truth!"