Gå til innhold

Foto
* * * * - 4 votes

Terjes suzuki garasje

This topic has been archived. This means that you cannot reply to this topic.
880 replies to this topic

#461 Nöcke Gunnar

Nöcke Gunnar

Forskrudd i skuffelse over myndighetene.

• Supermedlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 3691 Innlegg:

Posted 21 April 2008 - 10:39

QUOTE(terje takras @ 4 Apr 2008, 19:05) <{POST_SNAPBACK}>
Skvatt litt her i forigårs,var politikontroll på vei til jobben.
Hadde svinflaks at dem ikke vinket meg inn,for dem hjula stikker alt for langt utforbi sjermbuene.

Utrolig stille fra deg for tiden Terje. Mye å gøre i dekksesongen pluss lita datter?

Det er liksom noe som mangler når jeg ikke kan følge med på nye prosjekter hos deg. Jeg har lært utrolig mye av å lese og spørre og grave om de prosjektene du har drevet med.

Turboprosjektet er jo bare kjempestilig.

Venter spent på nye prosjekter. biggrin.gif

#462 Mats Erik

Mats Erik

Redaktør

• Supermedlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 2021 Innlegg:

Posted 26 April 2008 - 17:07

Angåande den tanken med å kjøpa deg Supra... Gjer da.. Var med ein kompis i går på ein liten runde i supran hans, skikkelig godt drag når du drar den ut på turtallet og nok av momenter. 400 NM og 3-400 hk har han no. til nyttår skal han bygge om til singelturbo og dobble tallene dribble.gif
Mats Erik Mølster
Tlf :97143334
Suzuki SJ410 (Standard 2008)
Valen i Kvinnherad
Kvinnherad Offroadklubb!!!
Gud Være med deg... Nei ellers takk eg går sjøl.
----------------------------------------------------
Neisj! bilen tåle nok ein tur te...
Member of Team Oops

-Oops...

#463 terje takras

terje takras

Skogens Konge

• Supermedlem
  • PipPipPipPipPip
  • 1954 Innlegg:

Posted 30 April 2008 - 19:02

QUOTE(Nöcke Gunnar @ 21 Apr 2008, 11:39) <{POST_SNAPBACK}>
Utrolig stille fra deg for tiden Terje. Mye å gøre i dekksesongen pluss lita datter?

Det er liksom noe som mangler når jeg ikke kan følge med på nye prosjekter hos deg. Jeg har lært utrolig mye av å lese og spørre og grave om de prosjektene du har drevet med.

Turboprosjektet er jo bare kjempestilig.

Venter spent på nye prosjekter. biggrin.gif

Jeg har bare lært av andre igjen biggrin.gif
Bra at man kan bruke noe av dem kunskapene man har lært seg og vidreføre det til nestemann.

Har ikke noen planer i dem neste mnd pga mye arbeid...så eneste prosjekt eg har er å fylle bensin og skifte olje wink.gif

#464 Nöcke Gunnar

Nöcke Gunnar

• Supermedlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 3691 Innlegg:

Posted 30 April 2008 - 21:45

QUOTE(terje takras @ 30 Apr 2008, 20:02) <{POST_SNAPBACK}>
Jeg har bare lært av andre igjen biggrin.gif
Bra at man kan bruke noe av dem kunskapene man har lært seg og vidreføre det til nestemann.

Har ikke noen planer i dem neste mnd pga mye arbeid...så eneste prosjekt eg har er å fylle bensin og skifte olje wink.gif

Jeg har tatt meg litt ekstra fri. Hadde planlagt tre måneder sommerferie og så kom det en endring som ødela litt så jeg jukser til meg tre uker nå før jeg tar ei aktiv uke og så to og en halv måned.

Har plukket av det meste på bilen som tak, bøyle, belter, sidesete, baklem, dørene, panser så nå er den artig å kjøre. Merker at den jobber myye lettere når den har mindre vekt å dra på.

I morgen tror jeg at jeg heiser den opp og tar motor, girkasse, akslinger, forskjermer etc. Så skal balja av.

Skal blåse så rent for rust jeg klarer med sandblåsing på ikke for hardt trykk og så grunne/rustbeskytte med Brunox epoxy. Både på balja, ramma og i hulrom. Så blir det sammyakslinger totaloverhalt med LSD bak og ARB foran sammen med de nye TT stikkakslingene. Trailmaster 50 mm fjærhevesett og Trailmaster 50 mm BL. Vinsj foran og bak. Bushwacker skjermutbyggere. Torsjonsstag bak og panhardstag foran. Skivebremser bak. Store dekk. G16B motor med servo og AC ombygget til luftkompressor.
Pluss litt ymse :-)

Det bør bli bra og kommer til å dra en del jobb. Skal legge bilder i garasjen min hele veien. Du har jo purret meg på bilder før. Det har blitt fryktelig mye planlegging og søknader det siste året og nå begynner ombyggingen.

Håper å ha bilen klar til høsten (24 august)

#465 terje takras

terje takras

Skogens Konge

• Supermedlem
  • PipPipPipPipPip
  • 1954 Innlegg:

Posted 01 May 2008 - 15:16

Og alt med godkjenning fra BT smile.gif ?

#466 Nöcke Gunnar

Nöcke Gunnar

• Supermedlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 3691 Innlegg:

Posted 02 May 2008 - 19:10

QUOTE(terje takras @ 1 May 2008, 16:16) <{POST_SNAPBACK}>
Og alt med godkjenning fra BT smile.gif ?

Fjærheving bredding, kufanger motor bodylift økt max aksellast både foran og bak så jeg kan knalle på vinsj både foran og bak. Det blir litt av en runde når den skal vises etter sommeren. Tar alt i ett jafs for ellers må jeg betale 450 kr hver eneste gang. Og dette er over budsjett for lenge siden.

Det eneste jeg ikke har godkjenningspapirer på nå er støre dekk. Der står det igjen en liten fight. Jeg skal prøve å benytte argumentet om at det er en bil som er så ombygget at det er grunn til at de bør teste den med større dekk på BT. Ellers tar jeg den til utlandet for å få papirer på dekka.

Nå gir jeg meg bare ikke.

Har du Stroh boka Terje? Går det an å sjekke der hvor store dekk en 413 har blitt godkjent med. Jeg vet om 31" og jeg mener jeg har et Tüv papir et sted om ett sett som var å få tak i før hvor de satte på 33". Da kan jeg bruke det som argument for at den dimmensjonen er testet og godkjent på en 413 tidligere. Jeg har breddet bilen bla bla bla. Godkjenn eller ....

#467 terje takras

terje takras

Skogens Konge

• Supermedlem
  • PipPipPipPipPip
  • 1954 Innlegg:

Posted 02 May 2008 - 19:17

Den boka er det bare 1 eksemplar av og den er i tyskland.
Finnes masse kopier osv men BT vile ha orginalpairer da jeg bygde om bremsene på fiestan min huh.gif
Mere vet jeg ikke.

Nå er clutsjen min tatt kveld....slurer på 5 giret ved pådrag unsure.gif
Noen som har en liggende?

#468 ZukiJack

ZukiJack

Huffroader

• Supermedlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 3756 Innlegg:

Posted 02 May 2008 - 22:40

Skjer det ikke noe hos deg fortiden som det er verdt å ta bilde av, da Terje?
Vi er jo så forbannet glad i bilder...hehe

#469 Nöcke Gunnar

Nöcke Gunnar

• Supermedlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 3691 Innlegg:

Posted 02 May 2008 - 23:31

QUOTE(terje takras @ 2 May 2008, 20:17) <{POST_SNAPBACK}>
Den boka er det bare 1 eksemplar av og den er i tyskland.
Finnes masse kopier osv men BT vile ha orginalpairer da jeg bygde om bremsene på fiestan min huh.gif
Mere vet jeg ikke.

Nå er clutsjen min tatt kveld....slurer på 5 giret ved pådrag unsure.gif
Noen som har en liggende?

Ja vil du ha

#470 sven

sven

4x4-Høvding

• Supermedlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 4833 Innlegg:

Posted 03 May 2008 - 00:00

STRO boka finnes vel hos de fleste dekkforhandlere, det er jo egentelig bare en haug med sammenligningstabeller....

boka som bare finnes i et eksemplar er TUV Raderkatalog..... den er en samling av alt TUV gruppen har godkjent av dekk og felgkombinasjoner på div biler... en sannhet med modifikasjoner, men dog.... overhodet ikke lett å få tak i.

litt av morroa med den er at den står som godkjent infokilde i kjøretøyforskriften, men hos teknisk hos biltilsynet var det ingen som hadde hørt om den engang....

når jeg da spurte om hvordan det kunne ha seg at de ikke engang kunne gå god for det de hadde skrevet i sine egne forskrifter fikk jeg ikke noen svar annet enn en ikke hadde videre lyst til å snakke mer med meg... Rart det der...

Edited by sven, 03 May 2008 - 00:01.

#471 terje takras

terje takras

Skogens Konge

• Supermedlem
  • PipPipPipPipPip
  • 1954 Innlegg:

Posted 03 May 2008 - 11:08

Tok litt feil av navna whistle.gif , STRO bok har ikke jeg sett noe av.

Tenkte eg skulle filme litt igår men så virke det som om at clutsjen ikke vill være med lengre.
Ingen vits med bilder,bilen ser jo jævlig ut

#472 Nöcke Gunnar

Nöcke Gunnar

• Supermedlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 3691 Innlegg:

Posted 03 May 2008 - 13:26

QUOTE(sven @ 3 May 2008, 01:00) <{POST_SNAPBACK}>
STRO boka finnes vel hos de fleste dekkforhandlere, det er jo egentelig bare en haug med sammenligningstabeller....

boka som bare finnes i et eksemplar er TUV Raderkatalog..... den er en samling av alt TUV gruppen har godkjent av dekk og felgkombinasjoner på div biler... en sannhet med modifikasjoner, men dog.... overhodet ikke lett å få tak i.

litt av morroa med den er at den står som godkjent infokilde i kjøretøyforskriften, men hos teknisk hos biltilsynet var det ingen som hadde hørt om den engang....

når jeg da spurte om hvordan det kunne ha seg at de ikke engang kunne gå god for det de hadde skrevet i sine egne forskrifter fikk jeg ikke noen svar annet enn en ikke hadde videre lyst til å snakke mer med meg... Rart det der...

TÜV Raderkatalog ja var det. Dette føler jeg på meg at er en åpning til å få godkjent større dekk på 413. Jeg tror jeg må bite meg skikkelig fast i en eller annen og rive og slite og sende brev og forespørsler, klager og innsigelser. Før eller siden er det noen som gir seg og ikke orker mer. Og det er ikke meg for jeg synes det er morsomt og bruker det som avveksling fra å sitte og skrive analyser og beregninger. dribble.gif

Hvor i forskriftenm er det henvist til Raderkatalogen?

#473 terje takras

terje takras

Skogens Konge

• Supermedlem
  • PipPipPipPipPip
  • 1954 Innlegg:

Posted 04 May 2008 - 23:14

Fikk gjort noe med bilen idag smile.gif
Måtte bytte returen på bensin fra 6 mm til 10mm pga det skapte for høyt bensintrykk inn på gasseren.
Da jeg tok ned den gamle bensinledningen som er bare 3 mnd kjøpt på biltema ,var heile slangen full i sprekker.

Den nye i bakgrunnen og den gamle holder jeg

Fikk ned trykket fra 0,5 bar på tomgang til 0.25
Dvs litt mindre bensiforbruk

Og så ble jeg meget solbrent.......kjekt å få bevis på at sommeren er kommet smile.gif

Edited by terje takras, 04 May 2008 - 23:15.

#474 McZuk

McZuk

Offroader

• Supermedlem
  • PipPipPip
  • 148 Innlegg:

Posted 05 May 2008 - 04:38

hadde jo samme problem med vacuum slange fra biltema, et par måned senere så var det nesten ubrukelig. full i sprekker.

#475 terje takras

terje takras

Skogens Konge

• Supermedlem
  • PipPipPipPipPip
  • 1954 Innlegg:

Posted 05 May 2008 - 20:16

Med andre ord:
Livsfarlig å kjøpe bensinslanger på biltema! mellow.gif
Hadde eg fått lekasje med 0.8 bars trykk på slangen,inne i motor rommet hadde det brent til tanken var tom

#476 Klinz

Klinz

Nytt medlem

• Medlem
  • Pip
  • 24 Innlegg:

Posted 05 May 2008 - 21:24

QUOTE(terje takras @ 5 May 2008, 21:16) <{POST_SNAPBACK}>
Med andre ord:
Livsfarlig å kjøpe bensinslanger på biltema! mellow.gif
Hadde eg fått lekasje med 0.8 bars trykk på slangen,inne i motor rommet hadde det brent til tanken var tom

Bensin i flytene form brenner ikke( skal mykje til). De er gassen som brenner. Kan helle bensin på varm motor og de er ingenting som skjer.

#477 Nöcke Gunnar

Nöcke Gunnar

• Supermedlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 3691 Innlegg:

Posted 06 May 2008 - 00:19

QUOTE(Klinz @ 5 May 2008, 22:24) <{POST_SNAPBACK}>
Bensin i flytene form brenner ikke( skal mykje til). De er gassen som brenner. Kan helle bensin på varm motor og de er ingenting som skjer.

Sprengstoff er heller ikke farlig, bare du ikke er i nærheten når det eksploderer. tongue.gif

Hadde du vært med på en skikkelig bilbrann hadde du ikke skrevet det der. Bensin og varm motor er dritfarlig og potensielt dødelig. devil.gif

Brannskade er noe av det frykteligste skade du kan få.

Etter de bildene Terje viser her kjøper ikke jeg en bensinslange på Biltema.

Edited by Nöcke Gunnar, 06 May 2008 - 00:21.

#478 Klinz

Klinz

Nytt medlem

• Medlem
  • Pip
  • 24 Innlegg:

Posted 06 May 2008 - 15:53

QUOTE(Nöcke Gunnar @ 6 May 2008, 01:19) <{POST_SNAPBACK}>
Sprengstoff er heller ikke farlig, bare du ikke er i nærheten når det eksploderer. tongue.gif

Hadde du vært med på en skikkelig bilbrann hadde du ikke skrevet det der. Bensin og varm motor er dritfarlig og potensielt dødelig. devil.gif

Brannskade er noe av det frykteligste skade du kan få.

Etter de bildene Terje viser her kjøper ikke jeg en bensinslange på Biltema.

Eg hadde ikke kjørt me slanger som va morknet eller helt bensin på varm motor. Men de seies at i terorien so antennes ikke bensin av ein varm eksos manfold. 'har ikke prøvd dette sjølv. Og veit svært godt ka brannskade gjere av erfaring sad.gif

#479 Nöcke Gunnar

Nöcke Gunnar

• Supermedlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 3691 Innlegg:

Posted 06 May 2008 - 16:17

QUOTE(Klinz @ 6 May 2008, 16:53) <{POST_SNAPBACK}>
Eg hadde ikke kjørt me slanger som va morknet eller helt bensin på varm motor. Men de seies at i terorien so antennes ikke bensin av ein varm eksos manfold. 'har ikke prøvd dette sjølv. Og veit svært godt ka brannskade gjere av erfaring sad.gif

Og det er teoretisk riktig. Bare synd at bensindamp kan så lite teori. Det å slå av tenninga på bilen gir nok gnist til at det antenner. Så lite skal det til i verste tilfelle.

#480 terje takras

terje takras

Skogens Konge

• Supermedlem
  • PipPipPipPipPip
  • 1954 Innlegg:

Posted 07 May 2008 - 19:52

Sprekker på bensinslanger går vel aldri igjenom EU kontroll?!
Bensinlekasje er og vil alltid være farlig.
Bare dumt å ta sjangser på slikt.
Som å kjøre forbi i sving........plutselig smeller det eller ikke tongue.gif