Gå til innhold



Foto
* * * * - 4 votes

Terjes suzuki garasje


This topic has been archived. This means that you cannot reply to this topic.
880 replies to this topic

#841 Nöcke Gunnar

Nöcke Gunnar

    Forskrudd i skuffelse over myndighetene.

  • Supermedlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 3691 Innlegg:

Posted 11 October 2009 - 23:26

QUOTE(terje takras @ 11 Oct 2009, 01:11) <{POST_SNAPBACK}>
Da har eg fått bytta turboen(egentlig 2 uker siden)
Satte inn en vw passat 1,9 tdi turbo....fy flate kor tidlig den lader...0,3 ladetrykk på 2050 omdreininger og 0,6 bar på 3100 for da ryker/glipper slangene til intercooleren
Og kor den freeeeeser smile.gif
Høres ut som 300 hk i den ved pådrag smile.gif hehe
Satte på ei til potte(2,5") og hengt opp eksosen i gummi,ikke sveist fast i ramma som før
Bilen er jo muse stille....heilt til 1500 omd og oppover...da høres det som en alvorlig luft lekasje fremme
Nye spacere er satt på..32mm og bilen ser ikke så merkelig ut og lettere å kontrolere ved litt breddekjøring

Testa bilen i skogen idag og fant ut at turpedoveggen må kortes inn pga at hjula tar i.

Har fått en form av risting i bilen ved pådrag i lav omdreining(1700)
Merket at kryssene er begynt å slarke også bakhjulslagera,lekasje i bremse venstre bak,langlysa virker ikke,slakke forhjulslager,Massiv lekasje fra girkasse,clutsh svidd vekk igjen,vannlekasje inni bilen fra taket,kjøleproblemer på olja,demperene på venstre side Kaputt,ingen bilsterio,ingen isolasjon eller dørpaneler...har en liten helgejobb foran meg smile.gif


En ting skal ingen ta fra deg. OPTIMISME TIL TUSEN.

Høres kjempebra ut Terje. Diesel er tingen til offroad helt klart. Du skal ikke smette inn ei automatkasse sammen med den motoren der? Automat og turbodiesel hadde bare vært über.

Bilder og film mottas med stor fornøyelse

#842 terje takras

terje takras

    Skogens Konge

  • Supermedlem
  • PipPipPipPipPip
  • 1954 Innlegg:

Posted 21 October 2009 - 21:32

Automatkasse hadde jo vært kanon det.
Hva kasse passer på da?
Er det ikke noe elektronikk og vissvass for at det skal virke?
Skal filme litt imorgen og så kan jeg legge det ut smile.gif
Har fått reinnstalert windows etter et megakrasj...så nå kansje virker firewirekorte mitt smile.gif

#843 Nöcke Gunnar

Nöcke Gunnar

    Forskrudd i skuffelse over myndighetene.

  • Supermedlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 3691 Innlegg:

Posted 23 October 2009 - 19:03

QUOTE(terje takras @ 21 Oct 2009, 22:32) <{POST_SNAPBACK}>
Automatkasse hadde jo vært kanon det.
Hva kasse passer på da?
Er det ikke noe elektronikk og vissvass for at det skal virke?
Skal filme litt imorgen og så kan jeg legge det ut smile.gif
Har fått reinnstalert windows etter et megakrasj...så nå kansje virker firewirekorte mitt smile.gif


Svein vil sette automat på sin J20A motor men jeg skal sette automat på en G16B 16V motor. Vi skal begge bruke Vitara automat eldre enn -95 (mener jeg det er) for da er det absolutt ingen elektronikk som må kobles. Det en trenger er kraftkonverteren og så plukker en av den bakre delen av automatkassa og setter på et uttak der som gjør at en kan sette en mellomaksling rett på automatkassa og beholde den opprinnelige fordelingskassa som hører til på SJ413.

Det må kappes litt og bredde tunellen og et tverrstag på ramma må kappes for å flå rett festepunkt for automatkassa. men det kjøper vi et ferdig sett fra TT for å få til. Da får vi automatkasse, 3-trinns men, en kan også bruke 4, trinns, med høy og lav serie.

Det hadde vært noe det Terje, automat med lavserie. :-)

#844 Nöcke Gunnar

Nöcke Gunnar

    Forskrudd i skuffelse over myndighetene.

  • Supermedlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 3691 Innlegg:

Posted 05 November 2009 - 20:38

Terje, har du noen bilder fra oljetilførselen til turboen. Hvor du tok ut olje fra motoren og hvordan du førte tilbake. Du sendte vel returen rett i bunnpanna antar jeg, men fint om du kan legge ut noen bilder. Også noen bilder av turboen montert, tatt i ulike vinkler.

Jeg har kjøpt en Garret turbo med innebygget wastegate som jeg skal montere sammen med automatkasse på den grå SJ.

#845 Svein54

Svein54

    Skogens Konge

  • Supermedlem
  • PipPipPipPipPip
  • 1201 Innlegg:

Posted 05 November 2009 - 21:42

Tror Terje sitter i Fengslet å spiser mat jeg Gunnar cool.gif Neida, satt bare å så på Hellstrøm rydder opp på TV. tongue.gif fra Stord

#846 Nöcke Gunnar

Nöcke Gunnar

    Forskrudd i skuffelse over myndighetene.

  • Supermedlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 3691 Innlegg:

Posted 05 November 2009 - 22:00

QUOTE(Svein54 @ 5 Nov 2009, 21:42) <{POST_SNAPBACK}>
Tror Terje sitter i Fengslet å spiser mat jeg Gunnar cool.gif Neida, satt bare å så på Hellstrøm rydder opp på TV. tongue.gif fra Stord


Den maten de serverer i norske fengsel er elendig. Hadde jeg fått servert noe slikt hjemme hos meg hadde jeg spurt hvorfor kokka var sur på meg.

#847 terje takras

terje takras

    Skogens Konge

  • Supermedlem
  • PipPipPipPipPip
  • 1954 Innlegg:

Posted 14 November 2009 - 00:48

OFF....har liten tid i verkstede for tiden...driver med ved salg...og veden må kappes,kløyves og pakkes
Er oppi 800 til nå i 60 litersekker som pakkes for hand...
Kan ut å ta et par bilder,men det ser litt jævlig ut for øyeblikket,hastverk hastverk og atter hastverk
Måtte bytte turbo for den som var på var gåen(trudde eg mad.gif )
Problemet med turboen er eksosen ut...den ligger så tett inntil bremsekraftforsterkeren og styretingen som går opp til ratte...
Skulle ha 2,5" men det ble det ikke plass til...straks tilbake...ut å ta bilde smile.gif

#848 terje takras

terje takras

    Skogens Konge

  • Supermedlem
  • PipPipPipPipPip
  • 1954 Innlegg:

Posted 14 November 2009 - 01:26

Her er noen bilder.


Her ser du problemet med at eksosen kommer for nært turpedoveggen




hær ser du hvor nært eksosen ligger til bremsekraftforsterkeren
Hadde ingen mulighet å flytte turboen noe lengre opp pga bremsekf. blir iveien for eksosen


På dette bildet så ser du hvor jeg tar oljetrykket fra
Det er der den orginale oljetrykksmåleren står som jeg har byttet ut med en oljeledning som går videre til oljetrykkmåler/temp

Edited by terje takras, 14 November 2009 - 01:33.


#849 terje takras

terje takras

    Skogens Konge

  • Supermedlem
  • PipPipPipPipPip
  • 1954 Innlegg:

Posted 14 November 2009 - 01:35

Eksosmanifoilden kunne sikkert vært laget MYE bedre men det er det ikke plass til...har en hjulbue som kommer iveien da...ikke kan eg slå/kutte i den heller for da blir det problemer med hjula som kan ta oppi ved fleks

#850 terje takras

terje takras

    Skogens Konge

  • Supermedlem
  • PipPipPipPipPip
  • 1954 Innlegg:

Posted 15 November 2009 - 00:40

Idag har eg vært i hallen og skrudd suki
Har en litt stygg lyd i bilen i en god del dager nå og håpet at det skulle være girkassa,,,,men nei
Bytta girkassa,bytta clutsh,bytta mellomaksling men lyden er der fortsatt
Sjekka en gang til bakhjuls lagera....SHIT
Dem er så slakke at det virka som hjula var løse
Snurra på hjula og der var lyden

Men girkassa var virkelig gåen,og clutshen var det kommet heilt inn til naglene og ett par fjører på clutshplata var heilt lause
Når clutshhuset er fullt i brunt støv vet man at det har vært varmt inni der rolleyes.gif
Inponert at dette ikke har havarert....tåler virkelig mye juling biggrin.gif

Nå kommer det vanskligste delen....å få tak i hjul lager....Suzuki har ikke dette på lager og er vist vanskelig å få tak igjenom forhandlere i norge sad.gif
Hvist det er noen som har en suzukiforhandler i nærheten,kan den personen stikke innom å sjekke om dem har noe sånt på lager??? smile.gif smile.gif
Så ringer jeg bare til dem og ber dem sende det til meg
woohooo kor det går smile.gif

#851 Nöcke Gunnar

Nöcke Gunnar

    Forskrudd i skuffelse over myndighetene.

  • Supermedlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 3691 Innlegg:

Posted 15 November 2009 - 11:55

QUOTE(terje takras @ 15 Nov 2009, 00:40) <{POST_SNAPBACK}>
Nå kommer det vanskligste delen....å få tak i hjul lager....Suzuki har ikke dette på lager og er vist vanskelig å få tak igjenom forhandlere i norge sad.gif
Hvist det er noen som har en suzukiforhandler i nærheten,kan den personen stikke innom å sjekke om dem har noe sånt på lager??? smile.gif smile.gif
Så ringer jeg bare til dem og ber dem sende det til meg
woohooo kor det går smile.gif


Bare for å gjøre det ekstra ille så har jeg bakhjulslager ekstra liggende. Problemet er at jeg er i Trondheim og lagrene ligger i Horten og jeg ha ikke noen som klarer sortere ut hva som er hva. Ellers kunne jeg sendt deg dem.

Du trenger en litt sterkere clutch Terje. anskje Centerforce hadde løst litt problemer.

Det er helt klart at det å ha lager og litt slike forbruksdeler som en VET at en kommer til å bruke liggende ekstra hjemme er lurt. Om en tar med litt slike ting når en likevel handler fra statene så øker de ikke fraktkostnadene i det hele tatt. Om en må kjøpe dem fra suki i norge og få dem tilsendt i hyrten og styrten blir det så jævla mye dyrere.

Jeg gleder meg til den dagen jeg er ferdig her i Trondheim og kan selge denne leiligheten og bo på ett sted. Gå på jobb om morgenen og komme hjem på ettermiddagen og drive med hobbier som normale mennesker kan i stedet for å sitte i denne ja.. landsforvisningen hvor jeg ikke har tilgang til noe.

Nei, nå går jeg og trener litt og setter meg i badstua etterpå. Og tenker på hvordan jeg enklest kan få til spiralfjærer på SJ. Lovlig. ;-)

#852 terje takras

terje takras

    Skogens Konge

  • Supermedlem
  • PipPipPipPipPip
  • 1954 Innlegg:

Posted 17 November 2009 - 00:34

Klart å få tak i lager fra 2 forskjellige forhandlere smile.gif
Tenkte på en forsterka clutsh,var på ebay og fant en men det var det eneste eg fikk gjort smile.gif

Ser svein har spiralfjærer på sin...så jeg er ikke den eneste som kjører "litt"ulovlig smile.gif

Den pendlinga du driver med gunnar må jo være utrulig slitsomt...å sitte en annen plass så langt vekke fra heimen å tenke på alt det du kunne ha gjort vist du var heime blir man stressa av...HUFF
Er vel ikke så lenge til du er ferdig i trondhiem???

#853 Nöcke Gunnar

Nöcke Gunnar

    Forskrudd i skuffelse over myndighetene.

  • Supermedlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 3691 Innlegg:

Posted 17 November 2009 - 13:37

QUOTE(terje takras @ 17 Nov 2009, 00:34) <{POST_SNAPBACK}>
Den pendlinga du driver med gunnar må jo være utrulig slitsomt...å sitte en annen plass så langt vekke fra heimen å tenke på alt det du kunne ha gjort vist du var heime blir man stressa av...HUFF
Er vel ikke så lenge til du er ferdig i trondhiem???



Jeg har enda 3 år igjen her ved NTNU. Og mest sannsynlig går det litt over den tiden før jeg er ferdig. Men 3 år går egentlig fort, jeg har allerede vært her i 4,5 år.

Men da er det slutt, da er det på tide å få en rolig stabil jobb hvor jeg kan gå eller sykle på jobb hver dag. Håper jeg.

#854 terje takras

terje takras

    Skogens Konge

  • Supermedlem
  • PipPipPipPipPip
  • 1954 Innlegg:

Posted 09 May 2010 - 19:35

Da var eg tilbake i forumet etter 5 mnd med seprasjonskonflikt og i rettsgang med jobben for usaklig oppsigelse dry.gif
Nå er suzukien ribbet igjen og klar for litt bedre opp pussing.

Motoren har neste dæva,7 av 8 stempelringer knekt i 2.

Fikk eksos ut av peilepinnen så eg tenkte først hull i stempel men det var bare at stempelringene var knekte.
dryssa utav da jeg tok ut stemplene utav blokka.

Så alt nytt til motoren kommer neste uke smile.gif

balja skal taes av imorgen og serøst rust sveising er begynt.
Klipt utav all elektriske i motor rommet.
ny turbo ligger klar for montering,litt større denne gang smile.gif
Ny clutsh er bestilt fra ebay...stage 2
Rør til bur blir hentet ikveld
Hele bilen omlakeres til ørken/sandfarge med gullflakes
Understellet skal pusses ned og lakkeres
Bestiller nye fjører og dempere(hevesett)

Dette skal være ferdig iløpet av 14 dager...så dette blir gøy cool.gif cool.gif

#855 Svein54

Svein54

    Skogens Konge

  • Supermedlem
  • PipPipPipPipPip
  • 1201 Innlegg:

Posted 09 May 2010 - 22:09

Hei Terje og velkommen tilbake. smile.gif Da håper vi at vi kan treffes på sukitreffet i neste måned.

#856 Roar Hovet

Roar Hovet

    Bygdetulling

  • Supermedlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 5180 Innlegg:

Posted 09 May 2010 - 22:44

Lykke til med bilbygging igjen smile.gif

Og så er det godt å se at du har fått tilbake gløden smile.gif
Tlf: 98883546

#857 terje takras

terje takras

    Skogens Konge

  • Supermedlem
  • PipPipPipPipPip
  • 1954 Innlegg:

Posted 10 May 2010 - 00:03

QUOTE(Svein54 @ 9 May 2010, 23:09) <{POST_SNAPBACK}>
Hei Terje og velkommen tilbake. smile.gif Da håper vi at vi kan treffes på sukitreffet i neste måned.


Håper og trur på at eg kommer ja smile.gif
Skal jobbe iherdig med å få bilen klar....heilt klar smile.gif

#858 terje takras

terje takras

    Skogens Konge

  • Supermedlem
  • PipPipPipPipPip
  • 1954 Innlegg:

Posted 14 May 2010 - 22:17

Da er heile bilen ribbet totalt og alt sveist.
Alt ledningsnett er under bytting,
Allt av maling blir fjernet av bilen klar for ny farge både inni og utvendig.
Har ikke fått alle delene til motoren enda så da tar eg fullt bytte av bremserør og fjørene/demperene.
Full overhaling av vinsj.
Prøver å få tak i nye lykter....lurer på om golf lyktene passer?!?!???
Rørene er i hus og rørbøyer er på vei smile.gif
Nye stoler som er mer behagelig...noen anbefaling????

#859 Double Toy

Double Toy

    Sjef

  • Supermedlem
  • PipPipPipPip
  • 761 Innlegg:

Posted 14 May 2010 - 22:22

Detta blir spennende, igjen tongue.gif

Check this out, how 2, golf lykter cool.gif : http://pirate4x4.no/...olykt/index.php
Supervitara har nå blitt Double Toy

Supervitara garasjen : http://www.offroad.n...showtopic=81865
Double Trouble garasjen : http://www.offroad.n...showtopic=93905
Kjellermann EsbenSJ's : http://www.offroad.n...sje-t88047.html

#860 terje takras

terje takras

    Skogens Konge

  • Supermedlem
  • PipPipPipPipPip
  • 1954 Innlegg:

Posted 15 May 2010 - 18:54

da var plutselig lyktene og bestilt smile.gif
Men med angel eays smile.gif ha ha ha harry....YES wink.gif