Gå til innhold



Foto

Norske M6 i Afrika


This topic has been archived. This means that you cannot reply to this topic.
8 replies to this topic

#1 Jeeps

Jeeps

    4x4-Høvding

  • Medlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 5440 Innlegg:

Posted 05 March 2007 - 23:00

Blir så forbanna av denne "dumpingen" av M6er i Afrika! Sitter og ser på Dokumentaren på TV2 ang. lastebilene som vart sendt ned for nødhjelp!
Blir berre ståande og forfalle!
Er lykkelig eigar av en bensinslukande Tahoe!

#2 Er ikke her lengre

Er ikke her lengre

    http://www.pirate4x4.no/welcome1.php

  • Supermedlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 4358 Innlegg:

Posted 05 March 2007 - 23:22

Helt enig

#3 Eon280

Eon280

    Offroader

  • Supermedlem
  • PipPipPip
  • 434 Innlegg:

Posted 06 March 2007 - 00:37

Ja så programmet, og på toppen av det hele var jo hjelpen det mest innefektive man kunne sette igang der nede, så det var jo ikke noe poeng og sende de nedover, bare for og vise seg frem, de sente jo falske presseklipp hjem og, nei bilen kunne blitt her hjemme. devil.gif
X 280GE

#4 Muzaki

Muzaki

    Skeptisk

  • Medlem
  • PipPipPipPipPip
  • 1512 Innlegg:

Posted 06 March 2007 - 08:17

Norsk bistand i ett nøtteskall det der..

Har jo eksempler på fiskemottak, vannrenseanlegg osv.. Bare de får brukt mye penger på andre land slik at FN o.l ser det, så er liksom alt greit.

#5 Roger Myhre

Roger Myhre

    Sveiser

  • Medlem
  • PipPipPipPip
  • 734 Innlegg:

Posted 06 March 2007 - 10:09

Jeg lurer på hva det egentlig koster å pusse opp å sende bilene med fly osv. Det ble sendt 12 stk M6 fra Værnes med Aeroflot i fjor (tror det var i fjor). SAS tok handlinga gratis, men det må jo koste noe enormt alikevel.. Bare det å sandblåse å lakkere bilene må jo koste min 10 000, transport Fra militær leir/forhåndslager mange tusen, Flytransport en vei 20-40 000 pr. bil osv... (det gikk 6 biler i gangen på flyet) Finnes det ikke biler å oppdrive litt nermere enn i Norge når det skjer en katastrofe på andre siden av jorden????
Mvh

#6 Kenneth32

Kenneth32

    Høvding Glade Vanvidd

  • Medlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 2342 Innlegg:

Posted 06 March 2007 - 10:27

Regjeringa har jo akkurat gått ut i media og sagt at dem øker støtta for aids og malaria fra 300 mill, til 500 mill i løpet av 3 år. Mens folk hjemme her får ikke hjelp devil.gif

Jeg er sååååå stolt av å være nordmann devil.gif dribble.gif
'88 lang Paj. 2.5 TD 31x10,5-15 Brøytebil.
'91 lang Patrol 2.8 TD 265/70-16 Min bil.
'93 Subaru Legacy 2 liter. Konebil.


Murphys lov: alt som kan gå galt, går garantert galt.

www.bruktbildeler.com
www.autodb.com
www.finn.no

#7 ulyd

ulyd

    Offroad-wannabe

  • Medlem
  • PipPip
  • 74 Innlegg:

Posted 06 March 2007 - 10:50

Nå er nok den fremstillingen som ble gitt i dokumentaren på TV2 litt vel svart/hvitt. Jeg har selv sett disse bilene i aksjon andre steder hvor de har vært til stor nytte, men dette har journalisten bevist latt være å ta med i sin reportasje. At det har kostet er det ingen tvil om, ei heller at det har tatt tid. Men disse bilene har faktisk reddet liv. Så kan vi diskutere regninga etterpå.

Jeg ble mektig provosert over fremstillingen til journalisten og det er vel mye sensasjonspreg over "dokumentaren". At bilene kunne vært brukt anneledes og at det har vært en bratt læringskurve for de involverte er det ingen tvil om. Men dette var et pilotprosjekt og medfører at det i dag finnes et mye bedre system enn det som kommer frem i dokumentaren.

Mvh,

Øyvind.

#8 steppdeck

steppdeck

    Offroader

  • Medlem
  • PipPipPip
  • 243 Innlegg:

Posted 06 March 2007 - 14:23

Jeg mener å ha lest et sted at norske myndigheter ser på de gamle m-6'ene som miljøavfall, ikke kunne de uten videre selge dem sivilt for det var jo høy nok snittalder på den norske kjøretøyparken fra før. Ikke kunne de hugge dem, det ble svinedyrt, for m-6 inneholder asbest, da ble det enklere å dumpe dem i afrika, ikke så gæli det hadde vi bare lagt til rette for vedlikehold og administrasjon av bilene videre, kunne gjort mye jobb enda de bilene.
sven

#9 EvoMan

EvoMan

    PajeroTeam

  • Moderator
  • PipPipPipPipPipPip
  • 6501 Innlegg:

Posted 07 March 2007 - 10:08

lakkeringen kosta under 100kr pr bil.. vi teipet kun igjen ruter og spraya rett over all gammel lakk og møkk..

absolutt alle M6`r i norge er og var asbest frie.. gjennom tiden har alt som kunne inneholde asbest blitt fjernet som feks fra starter, dynamo, clutch, motor, bremser m mer når det gjelder slitedeler og pakninger..
(tv2 har blitt informert med asbest ang disse bilene nå, så skal bli morro å se om det skjer noe mer der)
ellers ganske enig med ULYD, har vært med på dette selv og sett mye god hjelp også.
_RalliArt_