Gå til innhold



Foto

Hvorfor offroad og beredskap?


This topic has been archived. This means that you cannot reply to this topic.
6 replies to this topic

#1 Bergum

Bergum

    4x4-Høvding

  • Medlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 2838 Innlegg:

Posted 09 March 2007 - 00:43

Som sikkert de fleste vet, så har jeg drevet med beredskap og reddning noen år.
Jeg har gjenntatte ganger sett at slitent manskap har dratt tungt utstyr gjennom skogen, for derretter å forbanne hele opplegget opp og ned i mente.

Når jeg nå selv har begynt med offroad kjøring, har jeg sett at dette er dent ingen jeg alltid har savnet.
En gruppe som kan komme inn og hente oss og utstyret, usansett hvor vi er.

Grunnen til at denne gruppen er "skjult" for meigmann, er all den dritten og negativiteten som har kommet frem når jeg har foreslått ting og tang.
Kall meg hårsår, men her er det jeg har fått til.

1. Roverene har brukt oss når det snødde som verst.
2. Sivilforsvaret skal vi i samtaler med, da de ønsker våre tjenester.
3. Politiet så raskt at vi er en støttegruppe for mange, og ønsket våre rapporter når vi var med å hjalp til, utkallet fra rovere, røde kors, amatøren etc.
4. AOK ble brukt av Hjemmesykepelein for å nå frem til trengende når det snødde som verst.

Dette er ting som har skjedd de siste 4 mnd.

Jeg har og vært i møte med FORF (www.forf.no) og de så også på at vi kunne være en fornuftig del av deres lag. Desverre for oss akkurat nå, så tar de kun inn landsdekkende organisasjoner. Håper at vi en dag kan bli dette.

Jeg kommer til å legge ut referater av møter og oppdarga vi kommer til å delta på, og håper at dette kan være en spire til at flere Offroadklubber begynner med det samme.
Dette er egenreklame som ikke kan kjøpes for penger, og vil være med på å gi oss et bedre rykte en det vi har i dag.

Håper at vi kan åpne denne gruppen for alle om 12mnd.

Uansett, du som nå er kommet, vær velkommen.
________________________________________________________________________________
_______
Bjarne Bergum - Tlf 9012 3748 - Samurai 1,9td - Dieseldyret's hjemmeside
Medlem 135 i Suzuki 4x4 Club Norway

#2 HardKåre

HardKåre

    Skogens kongle

  • Medlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 7424 Innlegg:

Posted 23 October 2007 - 17:24

Vanskelig å vite hvor jeg skulle starte og poste MEN:

I Tromsø LandRover Klubb har vi allerede ei gruppe på 9 biler som har sagt ja til å være en del av beredsskapsgruppa til Røde Kors. Alle sjåfører oppfyller et minimum av utstyr i bilene sine, og har mottatt et 6t førstehjelpskurs for å være rustet til å møte utfordringer.

TLRK har vært aktive ved flere redningsoperasjoner og søkoppdrag allerede, men ettersom jeg har forstått består oppdragenes art så langt av å bare frakte personell og utstyr frem til der asfaltert vei slutter. Forhåpentligvis vil ansvarlige snart se det skjulte potensialet som finnes i denne ressursgruppa, og tildele dem oppdrag ut over det som kan gjennomføres med en Golf 2 med tilhenger...
If it ain't broken, you haven't been looking good enough!
HardKåres Pajeroer
HardKåres Amerikanere

#3 Bergum

Bergum

    4x4-Høvding

  • Medlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 2838 Innlegg:

Posted 29 October 2007 - 20:27

Vil anbefale deg å ta kontakt med radioamatørene i Tromsø, spesielt KnutOle.
Han kan demonstrere et system som heter APRS.
Dette vil gjøre dere i stand til å bli enda mere attraktive, og dynamiske.
http://www.aprsla.net/
PM meg for tlf nr....
________________________________________________________________________________
_______
Bjarne Bergum - Tlf 9012 3748 - Samurai 1,9td - Dieseldyret's hjemmeside
Medlem 135 i Suzuki 4x4 Club Norway

#4 Gi Gass

Gi Gass

    Potet, kan brukes til det meste..

  • Medlem
  • PipPipPipPipPip
  • 1353 Innlegg:

Posted 29 October 2007 - 22:35

QUOTE(HardKåre @ 23 Oct 2007, 17:24) <{POST_SNAPBACK}>
..men ettersom jeg har forstått består oppdragenes art så langt av å bare frakte personell og utstyr frem til der asfaltert vei slutter. Forhåpentligvis vil ansvarlige snart se det skjulte potensialet som finnes i denne ressursgruppa, og tildele dem oppdrag ut over det som kan gjennomføres med en Golf 2 med tilhenger...


Må være ærlig og innrømme at hvis ikke "de" vet og utnytte de spesielle kapasitetene som finnes i bilene vår, er det fullstendig uinteressant for meg, og sikkert mange andre, og stille opp bare for og være gratis taxi..
Da kan de heller basere seg på leiebiler, minibusser o.l...
"det var det eg sa, du skulle gitt mer gass.., no kan du se.."

"I UNDERSTAND THE JEEP THING, THATS WHY I DRIVE A TOYOTA"

#5 Annnte

Annnte

    Grand offroader

  • Medlem
  • PipPipPipPip
  • 671 Innlegg:

Posted 31 October 2007 - 11:34

QUOTE(Gi Gass @ 29 Oct 2007, 22:35) <{POST_SNAPBACK}>
Må være ærlig og innrømme at hvis ikke "de" vet og utnytte de spesielle kapasitetene som finnes i bilene vår, er det fullstendig uinteressant for meg, og sikkert mange andre, og stille opp bare for og være gratis taxi..
Da kan de heller basere seg på leiebiler, minibusser o.l...


Heisan!!
Jeg er med i Sivilforsvaret og vet alt om det å bære tungt utstyr langt til fjels. I vår tropp har vi en
4-hjuling, men det er bare spesielt priviligerte som får kjøre den, og får ha utstyret på den. Har vært med på skogbrann hvor vi har måttet bære brannpumper, slanger og annet utstyr opp i skauen. Jeg har lenge ønsket flere kjøretøyer som kan ta seg fram i skogen, så vi faktisk har mulighet å gjøre det vi skal etter at utsyret er instalert, i stedet for å hangle for at vi er dødsliten etter å ha fraktet utstyret!!
Har selv fått Suzuki SJ410, og er mer enn villig til å bruke den i øvelse og i aksjon, om det trengs....
Keep up the good work thumbsup.gif

Sti@n
Fis en bris...

#6 AMan

AMan

    Ikke spesiellt tungbedd

  • Supermedlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 5729 Innlegg:

Posted 01 November 2007 - 11:43

kofør e det kun priviligerte??

Hehe æ kan gi opplæring om dokker treng;)
Niva '97 "Fred Flintstones engine" 31" Steel Front Diff, "The French Mod" T-Case,BTR60/UAZ Autolocker, OME 50mm, Rancho RS5000, ZF Servo, More to come!
Grizzly 700EPs '08
It's a Jeep thing, that's why I drive a Niva!

#7 Bergum

Bergum

    4x4-Høvding

  • Medlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 2838 Innlegg:

Posted 05 November 2007 - 15:52

Når vi begynte med denne forumsdelen, så var det en liten gruppe som begynte.
Etterhvert som vi fikk satt ned momenter, uten diskusjon om dette går eller ikke.
Nå er dette oppnådd, og vi har åpnet for alle.

Nå er vi interserte i alle inspill, spesielt når vi nå vet at det går. :-)
________________________________________________________________________________
_______
Bjarne Bergum - Tlf 9012 3748 - Samurai 1,9td - Dieseldyret's hjemmeside
Medlem 135 i Suzuki 4x4 Club Norway