Jump to content



Photo

GM og Dieselpumper


This topic has been archived. This means that you cannot reply to this topic.
68 replies to this topic

#41 aeomholt

aeomholt

    4x4-Høvding

  • Medlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 2490 posts

Posted 20 March 2007 - 12:48

Slutt å hakk på hverandre, det er kjedelig lesning...

Edited by aeomholt, 20 March 2007 - 12:49.

Jo mer man lærer, jo mer skjønner man at man ikke kan.

#42 ChevyHoe

ChevyHoe

    4x4-Høvding

  • Supermedlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 3938 posts

Posted 20 March 2007 - 13:01

greit, you've made your point, men her skal det ikke diskuteres hvorvidt vi synser eller ikke, men mer en tråd for folk som er interesserte i det vi gjør.
Det snodige er at noen pumper går langt over 200K, mens andre kvelder etter 60K. Denne variasjonen finnes over hele linja.
Kan det ha noe med hva slags diesel man fyller på tanken?
Hvor kommer denne fra?
Hvordan blir denne filtrert?
Dårlig LP VIL slite ut IP, for denne er ikke kraftig nok til å dra selv.
Ergo går den og sliter.
Hadde du åpnet opp ei pumpe i stedet for å bare glo på tegninger, så hadde du også forstått det..


Skal du krangle, start en ny tråd! Ikke post det her...
En tråd full av bullshit er til ingens nytte.

Edited by ChevyHoe, 20 March 2007 - 13:55.

Kai

 

08 Tahoe

14 Tesla Model S

73 Camaro Z28 LT/RS ZZ383/700R4

 

"Livet er for kort til å kjøre kjedelige biler"

Sjekk ut garasjen min! Mye info om 6,5TD.
Nyttige forkortelser på motorpraten
V8 Dieseltech Forum


#43 Ski-doo

Ski-doo

    Test driver

  • Medlem
  • PipPipPipPip
  • 690 posts

Posted 20 March 2007 - 14:29

[/quote]aeomholt Postet i dag, 12:48
Slutt å hakk på hverandre, det er kjedelig lesning... [quote]
Helt enig,men man må få si ifra devil.gif

Mekkeren : Vil du ha ting inn med teskje: REIS TIL HÆLVETE!!!!!!!

Hold deg til din lekegrind , så leker vi i våres!!!!
JO STØRRE, JO BEDRE!!!!!!!!!

Mvh The SKI-DOO man

http://www.v8dieseltech.net/forum/

#44 GMC 2500

GMC 2500

    Grand offroader

  • Medlem
  • PipPipPipPip
  • 662 posts

Posted 20 March 2007 - 14:43

Hei hei hei her.

Nå tror jeg vi moderer oss litt.
La " Mekkeren" holde på.
99,99% av leserne her, ser vilken tufs dette er.

Som tidligere nevn.
Har du " Mekkeren" noe possitivt å komme med, så kom med det.

Jeg kikket litt tilbake på dine innlegg.
Kan ikke finne noe.

Når du har noe, så si i fra.

Fra nå av, diskuterer vi emnet.
GM og Dieselpumper

Noen synspunkter??
mvh
GMC 2500

Kjør Diesel...Bensin lukter python

V8 Diesel Tech

#45 Ski-doo

Ski-doo

    Test driver

  • Medlem
  • PipPipPipPip
  • 690 posts

Posted 20 March 2007 - 14:55

Enig!

Bare måtte,blir så inni hælvete provosert av den der s....Ja du vet, og kanskje vi kan få være i fred nu fra M....... devil.gif
JO STØRRE, JO BEDRE!!!!!!!!!

Mvh The SKI-DOO man

http://www.v8dieseltech.net/forum/

#46 hot-chevy

hot-chevy

    Grand offroader

  • Medlem
  • PipPipPipPip
  • 550 posts

Posted 20 March 2007 - 17:22

Å kjøre på diesel laga av fiskeavfall, såkalt miljødiesel er ødeleggende for ei dieselpumpe.
En kamerat av meg som jobber på US-carklinikk i Trondheim fortalte meg om en dieselbil
de hadde inne til reparasjon,fant til slutt ut at det måtte være pumpa.
Den ble tatt ut og levert til overhaling,dieselverkstede kunne fortelle at de aldri hadde hvært
borti ei dieselpumpe som var så igjengrodd.
Grunnen var den dårlige dieselen og konklusjonen hans er at dieselfiltrene er alt for dårlige
til å hantere slik diesel.

#47 west coast chevy

west coast chevy

    Offroader

  • Supermedlem
  • PipPipPip
  • 260 posts

Posted 20 March 2007 - 20:39

HeHe, vi for heller kjøpe filter med 1mickron "masker" så kan vi kjøre på farget diesel,for det filteret filtrere ut fargen.....men sporstoffet vett eg ikje med....
filteret eg kjøpte er fleetguard fs 19599
du er kverulant når du ikje er fornøyd før du er misfornøyd...

Only amcar..

#48 cwathne

cwathne

    Offroader

  • Medlem
  • PipPipPip
  • 487 posts

Posted 20 March 2007 - 20:45

QUOTE(Mekkeren @ 20 Mar 2007, 00:47) <{POST_SNAPBACK}>
Jeg ønsker selvfølgelig ikke å ødelegge for noen, snarere tvert imot.

Men det er ingen som etter min mening har påvist mekaniske problemer mer enn normalt med en Stanadyne dieselpumpe. Det samme gjelder dysene. Det er mange dyser, så om en ryker kan det være pga at antallet øker sannsynligheten for et havari. På min 6,5TD har 7 av dysene stått 180.000. En dyse ble byttet ved 110.000km. Motoren går jevnt som en symaskin for tiden uten banking eller dødslag. Alle dysene vil bli overhalt ved / før 200.000km.

Nei problemet er PMD/FSD. Det er definitivt feil at det kan relateres til filter/dieselpumpe (etter min mening). Til store protester fra div personer har jeg skrevet en del om dette annet sted. Så jeg tror ikke det skal gjentas her. Så her tillater jeg meg å dra i en annen retning.

Er du riktig uheldig kan et nytt filteroppsett gi deg mer plunder enn du liker. Ikke glem å drenere vann fra originalfiltret nå på vinteren. Men det er vel unødvendig å si siden du jobber på verksted. Filterinnsats er billig så den skifter jeg hver vår.


Nå har jeg ikke studert dette 6.5TD i det hele tatt, men vet at det er mange som har hatt problemer med dieselpumpe og/eller systemet rundt pumpen.

Et nytt filteroppsett vil jeg tro ikke lager trøbbel hvis en gjør det rette. Et patron filter som er stort og har bra og stabil filtreringsevne vil ikke lage noe trøbbel. Vann er tyngst og vil legge seg i bunn av filteret. Hvis dette skulle fryse til is så vil kun bunnen fryse. Har du stort filter vil resten kunne filtrere riktig mengde diesel.
Å bytte dieselfilter med dreneringssystem ofte vil jeg påstå ( andre meninger mottas) ødelegger mer for pumpe/dyser. Grunnet til at jeg sier dette er at et dieselfilter filtrerer best rett før det er så tett at du kan ikke kjøre med det lenger. Når filteret er nytt er det større "porer" som slipper drit gjennom. Når dette begynner å tetne seg med drit, så blir filtreringen sakte og sikkert bedre.
Det fins kun 2 typer biler. Nye og brukte Chevrolet !

#49 v8

v8

    Grand offroader

  • Medlem
  • PipPipPipPip
  • 993 posts

Posted 20 March 2007 - 22:13

Jeg har vært borti et par 6,5'er som er kjørt på "frityrolje". Alle slet med mye fusking og lugging ved jevn landeveiskjøring. Anbefales ikke på disse bilene!Når man gikk tilbake til vanlig diesel gikk de normalt igjen.

Når en 6,5 stopper skyldes det vanligvis:
- Defekt fueldriver 75%
- Luft i systemet/dieseltilførsel 10%
- Feil på selve pumpen 10%
- Andre feil som problemer med ledningsnett. 5%

Prosentene er bare et uvitenskapelige anslag basert på min erfaring.

Jeg har vært borti mange biler som ikke starter selv med ny fueldriver, så det er ingen tvil om at endel pumper tar kvelden totalt. Men defekt fueldriver er den vanligste synderen. Årsaken til at driveren ryker vet vel ingen, men de fleste er vel enige om at varme er en viktig faktor, kombinert med svak konstruksjon og dårlige loddinger.

Hvor stor slitagen er i disse pumpene sammenlignet med "andre" pumper vet jeg ingenting om. Men dårlige filter er jo en sannsynlig årsak hvis dette er tilfellet.

Dysene blir nok slitt men helt defekte dyser er utrolig sjelden på 6,5. Kan bare huske en hvor spissen hang åpen.Motoren banket og slo og røyken sto.

Ingen, selv ikke merkeverkstedene klarer å slå fast sikkert når pumpen må skiftes eller om det hadde holdt med driver. Derfor skifter man nok ofte pumpe "for sikkerhets skyld". Spesielt gjelder det på kunder som bor langt unna nærmeste verksted og på biler hvor garantien holder på å renne ut. Man får jo et års reklamasjon på den nye pumpen. Har man skiftet bare driveren blir det jo problemer hvis bilen begynner å stoppe igjen hvis bilen har falt utenfor garanti imens.
Forhjulstrekk er feminint
Too much rice makes me sick!

#50 GMC 2500

GMC 2500

    Grand offroader

  • Medlem
  • PipPipPipPip
  • 662 posts

Posted 20 March 2007 - 23:22

Tror nok det V8 at dine prosentvise anntagelser er noen lunde riktige.

Dysene til ChevyHoe var meget dårlige.
Dette bare etter 132 000 km.
Så der er det ikke kjørt med godt filter.
Det er min bastante mening.

Når det gjelder PMD/FSD så er det klart.
Det er en svakhet i dem.

Men det er ingen som kommer opp med et klart svar.
Her er svakheten.
Ingen kan påvise den konkret.
Noen sier lodding.
Andre skylder på svake komponenter.

Jeg kommer tilstadighet tilbake til dette som vi tester.
Hvorfor øker varmen i PMD/FSD når fødetrykket til dieselpumpa blir borte???
Ski-doo hadde en kjøretur her om dagen, med henger.
Trykket ramla ned til 0 PSI
Varmen steg i både FSD Cooler og motor.

Tenk deg nå at ALLE 6,5L har den feilen.
Hva med alle PMD/FSD feilene da.
Kan vi da si at det er lodde feil, eller komponent feil?

Dere vet, en gammel mann kan få vont i hode av mindre.


Så en ting til.

Jeg hadde en liten beskrivelse av den optiske sensoren.
Slik ser det ut, demontert.
Dette er den optiske skiven

Sensor_ring.jpg

Så er det selve sensoren.

Optisk_sensor.jpg
mvh
GMC 2500

Kjør Diesel...Bensin lukter python

V8 Diesel Tech

#51 Mekkeren

Mekkeren

    Offroader

  • Banned
  • PipPipPip
  • 200 posts

Posted 20 March 2007 - 23:31

QUOTE(v8 @ 20 Mar 2007, 22:13) <{POST_SNAPBACK}>
Når en 6,5 stopper skyldes det vanligvis:
- Defekt fueldriver 75%
- Luft i systemet/dieseltilførsel 10%
- Feil på selve pumpen 10%
- Andre feil som problemer med ledningsnett. 5%

Prosentene er bare et uvitenskapelige anslag basert på min erfaring.

Dysene blir nok slitt men helt defekte dyser er utrolig sjelden på 6,5. Kan bare huske en hvor spissen hang åpen.Motoren banket og slo og røyken sto.


Dette var interessant informasjon fra en som tydligvis jobber med disse bilene.
Antar at når du sier feil med pumper så inkluderer det stepper motor, optisk sensor, fuel solonid og
cut-off ventil. Det kan bety at slitasjeproblematikken på pumpe ikke er urovekkende stor. Selvfølgelig kommer vel den kjørelengden disse bilene i dag har inn i bildet. Skulle vel anta at mange nå begynner å komme opp i 250.000km+.
Det du sier om dysene virker faktisk bedre enn jeg hadde trodd. Jeg synes å ha registrert at dysene bør overhales rundt 200.000km i følge GM.
GM sin 6,5TD er kanskje bedre enn noen vil ha det til?

#52 Mekkeren

Mekkeren

    Offroader

  • Banned
  • PipPipPip
  • 200 posts

Posted 20 March 2007 - 23:41

QUOTE(GMC 2500 @ 20 Mar 2007, 23:22) <{POST_SNAPBACK}>
Dysene til ChevyHoe var meget dårlige.
Dette bare etter 132 000 km.
Så der er det ikke kjørt med godt filter.
Det er min bastante mening.


Dårlige dyser grunnet dårlig filter henger ikke på greip hvis ikke dieselpumpa samtidig har fått nådestøtet.
Som man sier på Discovery: THNIK AGIAN!
Du har heller ikke hele bildet når det gjelder Fuel Solenoid Driver.

Edited by Mekkeren, 20 March 2007 - 23:42.


#53 GMC 2500

GMC 2500

    Grand offroader

  • Medlem
  • PipPipPipPip
  • 662 posts

Posted 20 March 2007 - 23:51

QUOTE(Mekkeren @ 20 Mar 2007, 23:41) <{POST_SNAPBACK}>
Dårlige dyser grunnet dårlig filter henger ikke på greip hvis ikke dieselpumpa samtidig har fått nådestøtet.
Som man sier på Discovery: THNIK AGIAN!
Du har heller ikke hele bildet når det gjelder Fuel Solenoid Driver.




DUST

Edited by GMC 2500, 20 March 2007 - 23:52.

mvh
GMC 2500

Kjør Diesel...Bensin lukter python

V8 Diesel Tech

#54 Arnt-W

Arnt-W

    Grand offroader

  • Medlem
  • PipPipPipPip
  • 592 posts

Posted 21 March 2007 - 02:45

QUOTE(Mekkeren @ 20 Mar 2007, 23:41) <{POST_SNAPBACK}>
Dårlige dyser grunnet dårlig filter henger ikke på greip hvis ikke dieselpumpa samtidig har fått nådestøtet.
Som man sier på Discovery: THNIK AGIAN!
Du har heller ikke hele bildet når det gjelder Fuel Solenoid Driver.



Bastante meninger og oppfatninger er kjedelige greier, ikke smaker de noe særlig heller.
Og DET er noe man bør ha i bakhodet når man uttaler seg, det hender at man må spise de i seg igjen...

Greit at 6,5TD har trøbbel med FSD, at du ikke finner noen sammenheng med dårlig filter-pumpe-dyser er mer urovekkende all den tid det har vært problemer med det siden den første 6,2'n tøffet ut på norske landeveier.

Jeg ser liksom ikke at det har blitt noen forandring på filteropplegget fra 6,2 til 6,5 og da tenker jeg mitt.

Det eneste jeg er sikker på er at jeg ikke skal ha noen bil med enda mer amerikansk (svak) elektronikk!
10-4 stuck in mud-pit, send assitance and a wrecker...over!

#55 aeomholt

aeomholt

    4x4-Høvding

  • Medlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 2490 posts

Posted 21 March 2007 - 10:54

QUOTE(GMC 2500 @ 20 Mar 2007, 23:22) <{POST_SNAPBACK}>
Når det gjelder PMD/FSD så er det klart.
Det er en svakhet i dem.

Men det er ingen som kommer opp med et klart svar.
Her er svakheten.
Ingen kan påvise den konkret.
Noen sier lodding.
Andre skylder på svake komponenter.

Jeg kommer tilstadighet tilbake til dette som vi tester.
Hvorfor øker varmen i PMD/FSD når fødetrykket til dieselpumpa blir borte???
Ski-doo hadde en kjøretur her om dagen, med henger.
Trykket ramla ned til 0 PSI
Varmen steg i både FSD Cooler og motor.

Tenk deg nå at ALLE 6,5L har den feilen.
Hva med alle PMD/FSD feilene da.
Kan vi da si at det er lodde feil, eller komponent feil?


Varme vil være en ond sirkel både for loddinger og levetid på komponenter i FSD.

Komponenter får kortere levetid; effekttransistorer kan bli skadet slik at de f.eks. får et høyere strømtrekk og sånnsett blir selvdestruktive. Loddinger kan bli sprø av høyere strømtrekk sammen med risting og stadige temperatursvingninger.

Dette er en generell betraktning da jeg aldri har verken tatt i en fsd eller sett en annet enn på bilde. Skulle noen ha en defekt til overs er jeg meget intressert i å åpne en å kikke. Kommer man forbi epoxy'en så kan det jo tenkes at man kan få satt i en transistor som er kraftigere som ellers har samme egenskaper så styreelektronikken til denne slipper å forandres.

Edited by aeomholt, 21 March 2007 - 10:55.

Jo mer man lærer, jo mer skjønner man at man ikke kan.

#56 Korando

Korando

    Offroader

  • Medlem
  • PipPipPip
  • 232 posts

Posted 21 March 2007 - 15:26

QUOTE(aeomholt @ 21 Mar 2007, 10:54) <{POST_SNAPBACK}>
Varme vil være en ond sirkel både for loddinger og levetid på komponenter i FSD.

Komponenter får kortere levetid; effekttransistorer kan bli skadet slik at de f.eks. får et høyere strømtrekk og sånnsett blir selvdestruktive. Loddinger kan bli sprø av høyere strømtrekk sammen med risting og stadige temperatursvingninger.

Dette er en generell betraktning da jeg aldri har verken tatt i en fsd eller sett en annet enn på bilde. Skulle noen ha en defekt til overs er jeg meget intressert i å åpne en å kikke. Kommer man forbi epoxy'en så kan det jo tenkes at man kan få satt i en transistor som er kraftigere som ellers har samme egenskaper så styreelektronikken til denne slipper å forandres.


Om dere tar en titt her vil dere finne en annen type av FSD.
Om man titter litt på noen av de amerikanske diesel-forumene vil man se at det er blandet mottagelse av
denne. Enkelte har opplevd lignende problemer med denne som Stanadyne sin, etter som jeg har forstått
det er den nøye på strømmen (min. 9V) og har vistnok vært litt ustabil i kulde.....
Noen linker
Svein

user posted image

#57 hot-chevy

hot-chevy

    Grand offroader

  • Medlem
  • PipPipPipPip
  • 550 posts

Posted 21 March 2007 - 20:27

GMC 2500, ingen tvil om at det lønner seg med et bedre dieselfiltersystem,men har du noe formeining om hvor mye økt levelengde det egentlig blir på dyser og pumpe med 2-mikron filter?

#58 v8

v8

    Grand offroader

  • Medlem
  • PipPipPipPip
  • 993 posts

Posted 21 March 2007 - 22:15

Man skal vel ikke utelukke at det havner litt rusk i dyserørene når man skifter pumpene, uansett hvor forsiktig mekanikeren er? En bil som har gått 200000 har kansje sin 3. pumpe. Er dysene bedre på de bilene som ikke har fått byttet pumpe? Kan dette forklare at noen dyser er defekt mens andre er brukbare på den samme bilen? Et ørlite sandkorn er jo nok til å ta kål på en dyse.
Når varmen i FSD forandres seg med fuelmengde gjelder dette både de som står på pumpen og de på brakett?
Forhjulstrekk er feminint
Too much rice makes me sick!

#59 Mekkeren

Mekkeren

    Offroader

  • Banned
  • PipPipPip
  • 200 posts

Posted 21 March 2007 - 23:02

QUOTE(v8 @ 21 Mar 2007, 22:15) <{POST_SNAPBACK}>
Man skal vel ikke utelukke at det havner litt rusk i dyserørene når man skifter pumpene, uansett hvor forsiktig mekanikeren er? En bil som har gått 200000 har kansje sin 3. pumpe. Er dysene bedre på de bilene som ikke har fått byttet pumpe? Kan dette forklare at noen dyser er defekt mens andre er brukbare på den samme bilen? Et ørlite sandkorn er jo nok til å ta kål på en dyse.
Når varmen i FSD forandres seg med fuelmengde gjelder dette både de som står på pumpen og de på brakett?


Det skulle ikke forundre meg!
Den dysa som feilet hos meg på ca 110000km, feilet ca 10mil etter pumpebytte. Og det ble dyrt for meg.

Var det du som bytta pumpa?

#60 anleggs-slusken

anleggs-slusken

    Nytt medlem

  • Medlem
  • Pip
  • 17 posts

Posted 22 March 2007 - 22:11

[Jeg pratet i sin tid med en gammel mekaniker på bergheim angående dieselpumper på 6,5td, og han hadde igjen vært i kontakt med gm usa vistnok, svaret han ga meg på hvorfor disse pumpene ryker,er at elektroniken i pumpene ikke tåler vårt klima, altså gm hadde dette problemet i de kalde delen av skandinavia,canada og russland? og til å begynne med så ble disse pumpene vistnok overhalt i norge hvor kun den ødelagte elektronikken ble byttet,og da var det fortsatt ren bingo på hvor lenge de gikk før et nytt pumpehavari, så begynte de å sende pumpene til danmark hvor all den orginale elektronikken ble byttet og vips problem borte vekk. jeg må bare presisere at dette har jeg ikke fått dokumentert men kun fått muntlig,så hvorvidt dette er bambus og svada kan jeg ikke stå inne for. Andre som har fått noen logiske svar på dette prob?? Min forhenværende Tahoe har etter sigende ruslet 2-300.000 etter dansk overhaling knirkefritt angående dieselpumpe.. rolleyes.gif
qui demonis festivitas punktum esse dicit!!!