Edited by aeomholt, 20 March 2007 - 12:49.
GM og Dieselpumper
#41
Posted 20 March 2007 - 12:48
#42
Posted 20 March 2007 - 13:01
Det snodige er at noen pumper går langt over 200K, mens andre kvelder etter 60K. Denne variasjonen finnes over hele linja.
Kan det ha noe med hva slags diesel man fyller på tanken?
Hvor kommer denne fra?
Hvordan blir denne filtrert?
Dårlig LP VIL slite ut IP, for denne er ikke kraftig nok til å dra selv.
Ergo går den og sliter.
Hadde du åpnet opp ei pumpe i stedet for å bare glo på tegninger, så hadde du også forstått det..
Skal du krangle, start en ny tråd! Ikke post det her...
En tråd full av bullshit er til ingens nytte.
Edited by ChevyHoe, 20 March 2007 - 13:55.
Kai
08 Tahoe
14 Tesla Model S
73 Camaro Z28 LT/RS ZZ383/700R4
"Livet er for kort til å kjøre kjedelige biler"
Sjekk ut garasjen min! Mye info om 6,5TD.
Nyttige forkortelser på motorpraten
V8 Dieseltech Forum
#43
Posted 20 March 2007 - 14:29
Slutt å hakk på hverandre, det er kjedelig lesning... [quote]
Helt enig,men man må få si ifra
Mekkeren : Vil du ha ting inn med teskje: REIS TIL HÆLVETE!!!!!!!
Hold deg til din lekegrind , så leker vi i våres!!!!
#44
Posted 20 March 2007 - 14:43
Nå tror jeg vi moderer oss litt.
La " Mekkeren" holde på.
99,99% av leserne her, ser vilken tufs dette er.
Som tidligere nevn.
Har du " Mekkeren" noe possitivt å komme med, så kom med det.
Jeg kikket litt tilbake på dine innlegg.
Kan ikke finne noe.
Når du har noe, så si i fra.
Fra nå av, diskuterer vi emnet.
GM og Dieselpumper
Noen synspunkter??
#45
Posted 20 March 2007 - 14:55
Bare måtte,blir så inni hælvete provosert av den der s....Ja du vet, og kanskje vi kan få være i fred nu fra M.......
#46
Posted 20 March 2007 - 17:22
En kamerat av meg som jobber på US-carklinikk i Trondheim fortalte meg om en dieselbil
de hadde inne til reparasjon,fant til slutt ut at det måtte være pumpa.
Den ble tatt ut og levert til overhaling,dieselverkstede kunne fortelle at de aldri hadde hvært
borti ei dieselpumpe som var så igjengrodd.
Grunnen var den dårlige dieselen og konklusjonen hans er at dieselfiltrene er alt for dårlige
til å hantere slik diesel.
#47
Posted 20 March 2007 - 20:39
filteret eg kjøpte er fleetguard fs 19599
Only amcar..
#48
Posted 20 March 2007 - 20:45
Men det er ingen som etter min mening har påvist mekaniske problemer mer enn normalt med en Stanadyne dieselpumpe. Det samme gjelder dysene. Det er mange dyser, så om en ryker kan det være pga at antallet øker sannsynligheten for et havari. På min 6,5TD har 7 av dysene stått 180.000. En dyse ble byttet ved 110.000km. Motoren går jevnt som en symaskin for tiden uten banking eller dødslag. Alle dysene vil bli overhalt ved / før 200.000km.
Nei problemet er PMD/FSD. Det er definitivt feil at det kan relateres til filter/dieselpumpe (etter min mening). Til store protester fra div personer har jeg skrevet en del om dette annet sted. Så jeg tror ikke det skal gjentas her. Så her tillater jeg meg å dra i en annen retning.
Er du riktig uheldig kan et nytt filteroppsett gi deg mer plunder enn du liker. Ikke glem å drenere vann fra originalfiltret nå på vinteren. Men det er vel unødvendig å si siden du jobber på verksted. Filterinnsats er billig så den skifter jeg hver vår.
Nå har jeg ikke studert dette 6.5TD i det hele tatt, men vet at det er mange som har hatt problemer med dieselpumpe og/eller systemet rundt pumpen.
Et nytt filteroppsett vil jeg tro ikke lager trøbbel hvis en gjør det rette. Et patron filter som er stort og har bra og stabil filtreringsevne vil ikke lage noe trøbbel. Vann er tyngst og vil legge seg i bunn av filteret. Hvis dette skulle fryse til is så vil kun bunnen fryse. Har du stort filter vil resten kunne filtrere riktig mengde diesel.
Å bytte dieselfilter med dreneringssystem ofte vil jeg påstå ( andre meninger mottas) ødelegger mer for pumpe/dyser. Grunnet til at jeg sier dette er at et dieselfilter filtrerer best rett før det er så tett at du kan ikke kjøre med det lenger. Når filteret er nytt er det større "porer" som slipper drit gjennom. Når dette begynner å tetne seg med drit, så blir filtreringen sakte og sikkert bedre.
#49
Posted 20 March 2007 - 22:13
Når en 6,5 stopper skyldes det vanligvis:
- Defekt fueldriver 75%
- Luft i systemet/dieseltilførsel 10%
- Feil på selve pumpen 10%
- Andre feil som problemer med ledningsnett. 5%
Prosentene er bare et uvitenskapelige anslag basert på min erfaring.
Jeg har vært borti mange biler som ikke starter selv med ny fueldriver, så det er ingen tvil om at endel pumper tar kvelden totalt. Men defekt fueldriver er den vanligste synderen. Årsaken til at driveren ryker vet vel ingen, men de fleste er vel enige om at varme er en viktig faktor, kombinert med svak konstruksjon og dårlige loddinger.
Hvor stor slitagen er i disse pumpene sammenlignet med "andre" pumper vet jeg ingenting om. Men dårlige filter er jo en sannsynlig årsak hvis dette er tilfellet.
Dysene blir nok slitt men helt defekte dyser er utrolig sjelden på 6,5. Kan bare huske en hvor spissen hang åpen.Motoren banket og slo og røyken sto.
Ingen, selv ikke merkeverkstedene klarer å slå fast sikkert når pumpen må skiftes eller om det hadde holdt med driver. Derfor skifter man nok ofte pumpe "for sikkerhets skyld". Spesielt gjelder det på kunder som bor langt unna nærmeste verksted og på biler hvor garantien holder på å renne ut. Man får jo et års reklamasjon på den nye pumpen. Har man skiftet bare driveren blir det jo problemer hvis bilen begynner å stoppe igjen hvis bilen har falt utenfor garanti imens.
Too much rice makes me sick!
#50
Posted 20 March 2007 - 23:22
Dysene til ChevyHoe var meget dårlige.
Dette bare etter 132 000 km.
Så der er det ikke kjørt med godt filter.
Det er min bastante mening.
Når det gjelder PMD/FSD så er det klart.
Det er en svakhet i dem.
Men det er ingen som kommer opp med et klart svar.
Her er svakheten.
Ingen kan påvise den konkret.
Noen sier lodding.
Andre skylder på svake komponenter.
Jeg kommer tilstadighet tilbake til dette som vi tester.
Hvorfor øker varmen i PMD/FSD når fødetrykket til dieselpumpa blir borte???
Ski-doo hadde en kjøretur her om dagen, med henger.
Trykket ramla ned til 0 PSI
Varmen steg i både FSD Cooler og motor.
Tenk deg nå at ALLE 6,5L har den feilen.
Hva med alle PMD/FSD feilene da.
Kan vi da si at det er lodde feil, eller komponent feil?
Dere vet, en gammel mann kan få vont i hode av mindre.
Så en ting til.
Jeg hadde en liten beskrivelse av den optiske sensoren.
Slik ser det ut, demontert.
Dette er den optiske skiven
Så er det selve sensoren.
#51
Posted 20 March 2007 - 23:31
- Defekt fueldriver 75%
- Luft i systemet/dieseltilførsel 10%
- Feil på selve pumpen 10%
- Andre feil som problemer med ledningsnett. 5%
Prosentene er bare et uvitenskapelige anslag basert på min erfaring.
Dysene blir nok slitt men helt defekte dyser er utrolig sjelden på 6,5. Kan bare huske en hvor spissen hang åpen.Motoren banket og slo og røyken sto.
Dette var interessant informasjon fra en som tydligvis jobber med disse bilene.
Antar at når du sier feil med pumper så inkluderer det stepper motor, optisk sensor, fuel solonid og
cut-off ventil. Det kan bety at slitasjeproblematikken på pumpe ikke er urovekkende stor. Selvfølgelig kommer vel den kjørelengden disse bilene i dag har inn i bildet. Skulle vel anta at mange nå begynner å komme opp i 250.000km+.
Det du sier om dysene virker faktisk bedre enn jeg hadde trodd. Jeg synes å ha registrert at dysene bør overhales rundt 200.000km i følge GM.
GM sin 6,5TD er kanskje bedre enn noen vil ha det til?
#52
Posted 20 March 2007 - 23:41
Dette bare etter 132 000 km.
Så der er det ikke kjørt med godt filter.
Det er min bastante mening.
Dårlige dyser grunnet dårlig filter henger ikke på greip hvis ikke dieselpumpa samtidig har fått nådestøtet.
Som man sier på Discovery: THNIK AGIAN!
Du har heller ikke hele bildet når det gjelder Fuel Solenoid Driver.
Edited by Mekkeren, 20 March 2007 - 23:42.
#53
Posted 20 March 2007 - 23:51
Som man sier på Discovery: THNIK AGIAN!
Du har heller ikke hele bildet når det gjelder Fuel Solenoid Driver.
DUST
Edited by GMC 2500, 20 March 2007 - 23:52.
#54
Posted 21 March 2007 - 02:45
Som man sier på Discovery: THNIK AGIAN!
Du har heller ikke hele bildet når det gjelder Fuel Solenoid Driver.
Bastante meninger og oppfatninger er kjedelige greier, ikke smaker de noe særlig heller.
Og DET er noe man bør ha i bakhodet når man uttaler seg, det hender at man må spise de i seg igjen...
Greit at 6,5TD har trøbbel med FSD, at du ikke finner noen sammenheng med dårlig filter-pumpe-dyser er mer urovekkende all den tid det har vært problemer med det siden den første 6,2'n tøffet ut på norske landeveier.
Jeg ser liksom ikke at det har blitt noen forandring på filteropplegget fra 6,2 til 6,5 og da tenker jeg mitt.
Det eneste jeg er sikker på er at jeg ikke skal ha noen bil med enda mer amerikansk (svak) elektronikk!
#55
Posted 21 March 2007 - 10:54
Det er en svakhet i dem.
Men det er ingen som kommer opp med et klart svar.
Her er svakheten.
Ingen kan påvise den konkret.
Noen sier lodding.
Andre skylder på svake komponenter.
Jeg kommer tilstadighet tilbake til dette som vi tester.
Hvorfor øker varmen i PMD/FSD når fødetrykket til dieselpumpa blir borte???
Ski-doo hadde en kjøretur her om dagen, med henger.
Trykket ramla ned til 0 PSI
Varmen steg i både FSD Cooler og motor.
Tenk deg nå at ALLE 6,5L har den feilen.
Hva med alle PMD/FSD feilene da.
Kan vi da si at det er lodde feil, eller komponent feil?
Varme vil være en ond sirkel både for loddinger og levetid på komponenter i FSD.
Komponenter får kortere levetid; effekttransistorer kan bli skadet slik at de f.eks. får et høyere strømtrekk og sånnsett blir selvdestruktive. Loddinger kan bli sprø av høyere strømtrekk sammen med risting og stadige temperatursvingninger.
Dette er en generell betraktning da jeg aldri har verken tatt i en fsd eller sett en annet enn på bilde. Skulle noen ha en defekt til overs er jeg meget intressert i å åpne en å kikke. Kommer man forbi epoxy'en så kan det jo tenkes at man kan få satt i en transistor som er kraftigere som ellers har samme egenskaper så styreelektronikken til denne slipper å forandres.
Edited by aeomholt, 21 March 2007 - 10:55.
#56
Posted 21 March 2007 - 15:26
Komponenter får kortere levetid; effekttransistorer kan bli skadet slik at de f.eks. får et høyere strømtrekk og sånnsett blir selvdestruktive. Loddinger kan bli sprø av høyere strømtrekk sammen med risting og stadige temperatursvingninger.
Dette er en generell betraktning da jeg aldri har verken tatt i en fsd eller sett en annet enn på bilde. Skulle noen ha en defekt til overs er jeg meget intressert i å åpne en å kikke. Kommer man forbi epoxy'en så kan det jo tenkes at man kan få satt i en transistor som er kraftigere som ellers har samme egenskaper så styreelektronikken til denne slipper å forandres.
Om dere tar en titt her vil dere finne en annen type av FSD.
Om man titter litt på noen av de amerikanske diesel-forumene vil man se at det er blandet mottagelse av
denne. Enkelte har opplevd lignende problemer med denne som Stanadyne sin, etter som jeg har forstått
det er den nøye på strømmen (min. 9V) og har vistnok vært litt ustabil i kulde.....
Noen linker
#57
Posted 21 March 2007 - 20:27
#58
Posted 21 March 2007 - 22:15
Når varmen i FSD forandres seg med fuelmengde gjelder dette både de som står på pumpen og de på brakett?
Too much rice makes me sick!
#59
Posted 21 March 2007 - 23:02
Når varmen i FSD forandres seg med fuelmengde gjelder dette både de som står på pumpen og de på brakett?
Det skulle ikke forundre meg!
Den dysa som feilet hos meg på ca 110000km, feilet ca 10mil etter pumpebytte. Og det ble dyrt for meg.
Var det du som bytta pumpa?
#60
Posted 22 March 2007 - 22:11