Gå til innhold



Foto

Oljemengde 7.3 ???


This topic has been archived. This means that you cannot reply to this topic.
50 replies to this topic

#21 Kenny_g

Kenny_g

    Grand offroader

  • Supermedlem
  • PipPipPipPip
  • 881 Innlegg:

Posted 16 March 2007 - 23:14

Denne forklaringen vil jeg også høre..!

Hvilket trykk snakker du om?
Oljetrykket etter pumpa eller for høyt trykk (lufttrykk) i oljesumpa?

Edited by Kenny_g, 16 March 2007 - 23:15.


#22 GMC 2500

GMC 2500

    Grand offroader

  • Medlem
  • PipPipPipPip
  • 662 Innlegg:

Posted 17 March 2007 - 00:38

QUOTE(gass @ 16 Mar 2007, 00:28) <{POST_SNAPBACK}>
Ikke lurt å ha olje til max merket. det skal være midt mellom max og min.
Noen motorer vil da pga. oljetrykket kunne blåse pakninger ol.


Huffff....
Kor dum er det mulig å bli???
Oljetrykket bestemmes av TRYKKLEGULATOREN, ikke oljepumpe eller mengde av olje i sumpen.

Skjerp deg, er mitt råd.
mvh
GMC 2500

Kjør Diesel...Bensin lukter python

V8 Diesel Tech

#23 Jahov

Jahov

    Skogens Konge

  • Medlem
  • PipPipPipPipPip
  • 1333 Innlegg:

Posted 17 March 2007 - 09:27

Tror ikke vi får noen fornuftig forklaring. Innleggene hans er jo også borte.

Da kjører jeg videre med olja på max-merket.
Hilsen Jan.

Kan alt dette være rust??

#24 gass

gass

    Grand offroader

  • Medlem
  • PipPipPipPip
  • 583 Innlegg:

Posted 17 March 2007 - 10:23

QUOTE(Jahov @ 17 Mar 2007, 09:27) <{POST_SNAPBACK}>
Tror ikke vi får noen fornuftig forklaring. Innleggene hans er jo også borte.

Da kjører jeg videre med olja på max-merket.


Ja, melder meg ut når det blir drittkasting om idiot osv.
Spør en annen mekaniker om hva som skjer når det står olje langt opp på veivskinkene.
Spør også om hvorfor maxmerket er der

#25 cwathne

cwathne

    Offroader

  • Medlem
  • PipPipPip
  • 487 Innlegg:

Posted 05 April 2007 - 22:47

QUOTE(Jahov @ 17 Mar 2007, 09:27) <{POST_SNAPBACK}>
Tror ikke vi får noen fornuftig forklaring. Innleggene hans er jo også borte.

Da kjører jeg videre med olja på max-merket.


Mellom min og max merket er helt ok! Bare ikke overdriv og fyll for mye over max merket.

Og det med at biltemaolje får motoren til å gå roligere er nokk at den er trykkere, dermed mer lydisolasjon.

Det beste er å bare kjøre med olje litt over min merket (gjelder ikke offroad kjøring). Grunnen til jeg sier det er at veiva har da mindre motstand i olja og du får et lavere forbruk på motoren.
Det fins kun 2 typer biler. Nye og brukte Chevrolet !

#26 aeomholt

aeomholt

    4x4-Høvding

  • Medlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 2490 Innlegg:

Posted 10 April 2007 - 10:24

QUOTE(gass @ 17 Mar 2007, 10:23) <{POST_SNAPBACK}>
Ja, melder meg ut når det blir drittkasting om idiot osv.
Spør en annen mekaniker om hva som skjer når det står olje langt opp på veivskinkene.
Spør også om hvorfor maxmerket er der


Nå skal ikke jeg påberope meg å være ekspert, men max-merket er der vel fordi ikke veiva skal piske skum i olja. Da vil man jo få et heller dårlig oljetrykk. Samt at veiva vil dra med seg større mengder olje som igjen koster krefter å dra rundt.
Jo mer man lærer, jo mer skjønner man at man ikke kan.

#27 gunder

gunder

    Nytt medlem

  • Validating
  • Pip
  • 45 Innlegg:

Posted 20 April 2007 - 22:28

Jeg har selv en 7,3 l 2001m. har skiftet olje flere ganger og på min går dær ialle fall litt over 14.l.
Og det stemmer med både bok peilepinne og merkeverksted.
En annen ting de sa til meg på verkstedet er at denne motoren var ekstra nøye med valg av oljetype pga.ventilstyringa og anbefalte ikke biltema.

#28 cat

cat

    Nytt medlem

  • Medlem
  • Pip
  • 30 Innlegg:

Posted 03 February 2008 - 10:29

DET ER IKKE MULIG dribble.gif

16 qts hvis det er Power stroke.
Anbefalt olje KENDAL W 15/40 en av de få som oljer som ikke skummer,noe som høytrykks oljepumpa er nøye på

Svar på Biltema olje!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

Dette er drepen på Power Stroke


BILTEMA DETTE ER SØPPEL !!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

#29 argon

argon

    Nytt medlem

  • Medlem
  • Pip
  • 22 Innlegg:

Posted 03 February 2008 - 18:40

QUOTE(cat @ 3 Feb 2008, 10:29) <{POST_SNAPBACK}>
DET ER IKKE MULIG dribble.gif

16 qts hvis det er Power stroke.
Anbefalt olje KENDAL W 15/40 en av de få som oljer som ikke skummer,noe som høytrykks oljepumpa er nøye på


Tid for oljeskift for meg å... dry.gif Hvor får man kjøpt Kendall da?? Eller annen olje som er anbefalt til Powerstroke...

#30 cat

cat

    Nytt medlem

  • Medlem
  • Pip
  • 30 Innlegg:

Posted 04 February 2008 - 06:38

DET ER HELT UTROLIG!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

Du skal skifte motoroljeuten og hvite hvor mye du skal fylle på igjen.
På 7.3 Power Stroke er det 15 qts du fyller på.Det er forbeholt at du bruker ORGINALT eller TILSVARENDE størelse på filteret du monterer

ER DET INGEN SOM BRUKER ORGINAL VERKSTEDSLITRATUR

Forbred jobben du skal gjøre med litt forarbeide så går det litt lettere.
Alt av oljemengder,filtertyper etc finnes i instruksjonsboken(tilogmed den norske),ellers så ligger det på nettet mad.gif

#31 Kenny_g

Kenny_g

    Grand offroader

  • Supermedlem
  • PipPipPipPip
  • 881 Innlegg:

Posted 04 February 2008 - 13:14

Hei cat og velkommen til forumet,

kan du ikke prøve å modere de store bokstavene dine.?
Argon spør hvor han får kjøpt denne Kendal oljen du anbefaler.

Kan du ikke bare svare på det Argon spør om, uten noe mere dikkedarer?

Ellers setter de fleste pris på litt mer trafikk her inne på Ford forumet, men slå av Caps locken din er du snill...!

#32 argon

argon

    Nytt medlem

  • Medlem
  • Pip
  • 22 Innlegg:

Posted 04 February 2008 - 18:47

QUOTE(cat @ 4 Feb 2008, 06:38) <{POST_SNAPBACK}>
DET ER HELT UTROLIG!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

Du skal skifte motoroljeuten og hvite hvor mye du skal fylle på igjen.
På 7.3 Power Stroke er det 15 qts du fyller på.Det er forbeholt at du bruker ORGINALT eller TILSVARENDE størelse på filteret du monterer

ER DET INGEN SOM BRUKER ORGINAL VERKSTEDSLITRATUR

Forbred jobben du skal gjøre med litt forarbeide så går det litt lettere.
Alt av oljemengder,filtertyper etc finnes i instruksjonsboken(tilogmed den norske),ellers så ligger det på nettet mad.gif



Veit ikke om det var meg du tenkte på når du svarte, men jeg har ikke spurt om hverken oljemengde, filtertype eller verkstedlitteratur. smile.gif Ikke har jeg noen jobb å forberede heller da jeg skal ta ha service med oljeskift og bytte av bærekuler på det lokale verkstedet snart. wink.gif Men jeg tenkte å ordne med oljen selv for å være sikker på at den fikk riktig blod da dere skriver at det er viktig på disse motorene. Tenkte ikke å starte en ny tråd da det var en som omhandlet olje på Powerstroke.. Ford i Tr.heim har sikkert rette oljen, men om de er de billigste på olje er jo en annen sak.... rofl.gif

#33 Strayder

Strayder

    Offroader

  • Medlem
  • PipPipPip
  • 240 Innlegg:

Posted 12 March 2008 - 15:10

Kjører på Fina First 5/40 olje jeg og har ikke noen problemer med det, enda jeg har gjort det i tre år snart... Har også hørt at disse bilene MÅ ha kendall eller quakerstate olje , men tror personlig at dette bare er noe "US car club" overtro ala US bil = US olje, satt ut av de som selger denne oljen, som jeg skjønte kostet både skjorta, buksa og sokkene dine å kjøpe.... ?
Står i owner manual hvor mye olje du skal ha. Har du ikke den manualen så send US Ford fabrikken i statene en e mail med bil og år så sender de deg den (Jeg fikk min gratis til og med :-) Skikkelig service der i gårde ihvertfall...)


I min E 250 så har jeg varme anlegg bak så du kan si at jeg gikk på en smell når jeg tappet av vannet der den første gangen. Over tredve liter mann!!! Trodde det var toppen ti liter jeg....
whistle.gif

På 7,3 literen er det vel rundt 11 liter motor olje med nytt filter tror jeg...

#34 knaillhard

knaillhard

    Offroader

  • Medlem
  • PipPipPip
  • 171 Innlegg:

Posted 12 March 2008 - 21:00

QUOTE(Strayder @ 12 Mar 2008, 15:10) <{POST_SNAPBACK}>
Kjører på Fina First 5/40 olje jeg og har ikke noen problemer med det, enda jeg har gjort det i tre år snart... Har også hørt at disse bilene MÅ ha kendall eller quakerstate olje , men tror personlig at dette bare er noe "US car club" overtro ala US bil = US olje, satt ut av de som selger denne oljen, som jeg skjønte kostet både skjorta, buksa og sokkene dine å kjøpe.... ?
Står i owner manual hvor mye olje du skal ha. Har du ikke den manualen så send US Ford fabrikken i statene en e mail med bil og år så sender de deg den (Jeg fikk min gratis til og med :-) Skikkelig service der i gårde ihvertfall...)
I min E 250 så har jeg varme anlegg bak så du kan si at jeg gikk på en smell når jeg tappet av vannet der den første gangen. Over tredve liter mann!!! Trodde det var toppen ti liter jeg....
whistle.gif

På 7,3 literen er det vel rundt 11 liter motor olje med nytt filter tror jeg...



Tja, Quakerstate er jo ikke så mye dyrere enn Biltema, 550,- for 12 qts, og jeg håper da at den holder nok kvalitetsforskjell over Biltema til at det er verd det smile.gif Biltemaoljen tetter jo igjen risten på trakta jeg bruker til å fylle på med .... Dessuten er 1 qt flasker veldig hendige å helle med.
- Have no fear, cause Pølsa has lots of beer!

#35 Rampage

Rampage

    Offroader

  • Supermedlem
  • PipPipPip
  • 121 Innlegg:

Posted 31 January 2009 - 00:26

Gikk 14,2 på min `02 også, gitt. Tenkte det var lurt å fylle filteret så fullt som mulig før jeg skrudde det inn. Vet ikke helt hvor følsomme de motorene er, men regner med at et såpass stort filter tar tid for å fylle.

#36 Nitteberg

Nitteberg

    Rocker!

  • Medlem
  • PipPipPipPipPip
  • 1516 Innlegg:

Posted 27 February 2009 - 11:29

Får prøve å holde liv i tråden her wink.gif

Viktig å fylle filteret ja, også viktig å bytte olje til høytrykkspumpa. Dette skal i teorien byttes ut av seg selv, men det gjør vist ikke det ser jeg på nettet her. Må suge ut gammel olje fra kammeret på toppen av motoren og fylle på igjen tre ganger med start imellom. Gir langt liv til svindyre dieseldyser.

#37 Powerstroke

Powerstroke

    Offroad-wannabe

  • Medlem
  • PipPip
  • 66 Innlegg:

Posted 27 February 2009 - 22:26

QUOTE(Nitteberg @ 27 Feb 2009, 12:29) <{POST_SNAPBACK}>
Får prøve å holde liv i tråden her wink.gif

Viktig å fylle filteret ja, også viktig å bytte olje til høytrykkspumpa. Dette skal i teorien byttes ut av seg selv, men det gjør vist ikke det ser jeg på nettet her. Må suge ut gammel olje fra kammeret på toppen av motoren og fylle på igjen tre ganger med start imellom. Gir langt liv til svindyre dieseldyser.


Hva er fremgangsmetodikk på dette ?


#38 GD300

GD300

    Offroad-wannabe

  • Medlem
  • PipPip
  • 65 Innlegg:

Posted 28 February 2009 - 08:17

QUOTE(Powerstroke @ 27 Feb 2009, 23:26) <{POST_SNAPBACK}>
Hva er fremgangsmetodikk på dette ?


gidder ikke å melde meg på en diskusjon som begynner å bli ganske usaklig, men hvis noen vil vite har jeg Ford's orginal verkstedhåndbok til Exursion. Send meg en PM. Jeg har gode erfaringer med US Ford parts i Larvik tlf: 33 13 14 55. De har billig Kendall olje, de er forøvrig de samme som produserer til Ford.
GD300

#39 Nitteberg

Nitteberg

    Rocker!

  • Medlem
  • PipPipPipPipPip
  • 1516 Innlegg:

Posted 28 February 2009 - 23:26

QUOTE(Powerstroke @ 27 Feb 2009, 22:26) <{POST_SNAPBACK}>
Hva er fremgangsmetodikk på dette ?


Under plastdekslet oppå motoren sitter det en liten plugg, liten slange/rør ned der og sug opp, fyll på igjen ny og gjenta to ganger med start imellom. Står ikke noe om dette i instruksjonsboka, fant det på youtube, en som har holdt på med powerstroke siden den kom i 98 eller noe sånt, sugde opp svart og tjukk olje på en kunde bil. Forlenger levetiden på dysene mente han.

#40 Powerstroke

Powerstroke

    Offroad-wannabe

  • Medlem
  • PipPip
  • 66 Innlegg:

Posted 01 March 2009 - 09:27

QUOTE(GMC 2500 @ 17 Mar 2007, 01:38) <{POST_SNAPBACK}>
Huffff....
Kor dum er det mulig å bli???
Oljetrykket bestemmes av TRYKKLEGULATOREN, ikke oljepumpe eller mengde av olje i sumpen.

Skjerp deg, er mitt råd.




Hei.
Jeg kan ikke se at dette er spøkefullt ment så derfor kommer jeg med en kommentar om ditt utspill.
Jeg synes det er lite voksent når man karakteriserer andre som dumme og at de bør skjerpe seg bare på grunn av at de har spørsmål om ting man ikke kan noe om.
HVIS dette var ment som et spøkefullt, eller humoristisk svar burde det gå ganske klart frem i tekst.
Det finnes ikke dumme spørsmål, bare dumme svar. Er nok lurt å legge seg det på minne slik at man kan ha et forum hvor alle blir behandlet med respekt og hvor alle føler seg velkommne.
Ta deg en tur inn på www.vwbus.no/forum så får du se et velfungerende forum hvor surmagede, ufine og unødvendige kommentarer bli slette raskt. Der inne blir ALLE likt behandlet og ALLE vet at man skal behandle andre med respekt.

Mvh Eskild