

+99 manifolden har en design som gir bedre flow enn de gamle manifoldene. Den ble designet for å oppretholde effekten i 4 literen etter flere modifikasjoner som ble gjordt i 1998-99 for å møte strengere avgasskrav ( bla. Mindre exh. ventiler, extra catalysatorer etc. etc)
Den nye TB’n med MAP sensor ble levert med hvert innsug, for å prøve å hente mest ut av flowegenskapene til +99 manifolden har vi borret TB’ene fra 55/60mm til 62 mm.
+99 modell TB.

Bilde under borringen

Borret til 62 mm

Sammenlignet med original bor


Teoretisk sett skulle motorene være istand til å suge inn mer luft med de nye manifoldene og 62 mm TB.
For å kompensere den økende luftmengden er planen å bruke en justerbar bensintrykk regulator, slik at injection trykket kan økes for igjen å øke bensinmengden.
Original injectorene gir ca. 21 lb/hr vd 39 psi.
Hviket trykk som blir det endelige vil en finne ut ved testing og AFR analyser. Her er formel som viser hvordan justert dyse-trykk henger sammen med ny flowrate.

Om dette vil gi nok bensin vil tiden vise....
For å ha mulighet til ytterligere justering av bensin mengden har jeg kjøpt inn noen elektronikk biter for å bygge om MAP sensorene slik at de blir justerbare.
MAP sensoren funger slik at den gir større spenning til PCM’n når det absolutte trykket i manifolden øker. MAP sensoren har en spenning INN på 5V, og en spenning UT som varierer fra ca. 1,9V til 4,6 V.
På tomgang og max vacum i manifolden ca.1,9V og ved full gass ca 4,6 V. Når spenningen øker, øker tilsvarende PCM’n tiden dysene er åpne, og mer bensin blir sprøytet inn i manifolden.
Ved å øke inn spenningen til MAP sensoren fra 5V til 5,1-6V vil spenningen ut økes tilsvarenede ved økenede absolutt trykk i manifolden.
En er da istand til å øke åpningstiden til dysene over hele spektret.
Hvis vi senere blir å sette inn større injectorer og disse itilfelle vil gi litt for fet blanding, er det mulig å justere ned dyseåpningstiden for å gi mindre bensin og magre ut blandingen, ved å justere ned INN spenningen til under 5V.
Har prøvd å lage et el. diagram over justerbar MAP sensor.

Loddet sammen en liten prototype for å teste hvordan det vil funke, kjører en INN spenning på 12V og kan justere UT spenningen fra 3,3 V til 9,01 V.




Oppdatering vil følge etterhvert som det skjer noe, er mye ute på jobb fortiden så det vil ta litt tid.
Edited by 512TR, 13 April 2007 - 22:00.