Orginaldspjeldet er ca 1 mm høyere i vertikal akse (y-aksen).
Hvis tykkelsen øker må spjeldgaffelen diameter økes, og man må grade kantene på spjeldet for å få riktig rotasjon i spjeldhuset.
Spjeldet skal stå på skrå i "hvilestilling", og dette betyr i praksis at hele spjeldet ikke har en sylindrisk form, men er formet som et "egg".
Ikke umulig å lage, men er litt "tricky" første gang.
Målet er bestandig å minimere "håndarbeidet" på slike dupeditter. Litt av grunnen til dette er å utelukke tilfeldigheter, samt å kunne reprodusere arbeidet.
Nå klarer jeg ikke helt å følge med lenger... får et lite intrykk at hjulet/kruttet skal finnes opp på nytt
Har fått med meg at teoriene går ut på tykkere spjeld og tilsvarende tykkere spjeld-aksling for å lage et spjeld som i utgangspunktet er en kurant sak å lage.
Prinsippet med spjeld og aksling for å regulere luftstrømmning har vel vært i bruk i forgassere siden før han der Jesus ble født, prinsippet er så bra at det er vidreført i de moderne injection motorene med throttle bodyer.
Hva er vitsen med å borre en TB for å få en større gjennomstrømning, når spjeld og aksling skal dimmensjoneres større?
En vil da kansje ende opp med en throttle body som har mindre flow en før borring, arealet blir kanskje større siden den er borret, men mye av gevinsten her forsvinner med større aksling og spjeld og ikke minst vil luftstrømmningen sikkert bli dårligere en originalt.
Spjeld /aksling bør være tynnest mulig for å gi best mulig flow, det har ikke bare med areal som innvirker, men også hvordan luftstrømmen forandes ved tykkere spjeld/ tykkere aksling.
Med en tykk aksling/spjeld blir det mer turbulens under akslingen/spjeldet som igjen lager lavere trykk, lavere tetthet og høyere temperatur på lufta gjennom TB’n.
Tvert i mot bør original akslingen slankes for å lage ytterligere åpning og forbedre luftstrømningen gjennom throttle bodyen.
Jeg har ikke modifisert akslingene i dette prosjektet, men gjorde det for ca.5 år siden da jeg borret YJ’n TB'n til 62mm, lagde nytt spjeld, slanket spjeldakslingen og brukte mindre og mer strømlinjeformede skruer.
Dette er en liten dråpe i trimmings sammenheng, men mange dråper stor elv osv, osv...til en kompressormatet motor er det enda mer å hente.
Hvorfor ikke gjøre det enkelt og lage spjeldet for hånd....ordentlige biler blir laget for hånd og ikke av maskiner