Gå til innhold



Foto

Prosjekt 4.0L og +99 innsugsmanifold


This topic has been archived. This means that you cannot reply to this topic.
52 replies to this topic

#21 mastermedic

mastermedic

    Master of medics.

  • Medlem
  • PipPipPipPip
  • 830 Innlegg:

Posted 16 April 2007 - 23:26

Hmm.
Sitter med den orginale plata nå. Det er ingen tegn på kanting/vinkling av y-aksen.
Den ser egentlig ganske "røff" ut hele plata.




Etter litt jobb i CAD med å duplisere platen viser den følgende mål.



Den er 1,5 mm tykk. Så en ny plate i samme tykkelse (aluminium) skulle tilsi at utvidelse av akselgaffelen ikke er nødvendig.

Basic ide, er å ta utgangspunkt i orginal plate og utvide alle (ikke tykkelse) målene med 2 mm (x/y akser).


Jeg klarer ikke å lage bare en, noen sa engang: at lager du en kan du ha flaks.
Jeg mater inn tallene i en CNC maskinen, gjør bolten oval, borrer hullene og kapper bolten i "agurkskiver". På denne måten skulle jeg kunne lage 10 stk, i en "smell". Tanken er å drite i gradene siden aluminium "teoretisk" skulle tette ganske bra uten grader (alu mot alu gir høy friksjon).

Da skulle jeg forhåpentligvis noen ekstra.

Masse teori her i kveld, i morra på jobb "must i put my money where my mout is". biggrin.gif biggrin.gif

P.s. dette er foresten Amund sin plate og TB som jeg har borra.
Går dette til hel... blir Amund uten TB på rørbilen sin.

Mooaaaahhhahahaaa.

(tør ikke å eksperimentere med min XJ slik)

Edited by mastermedic, 16 April 2007 - 23:20.

......Dæven.... det smalt i bilen....... STOPP for faen,,

#22 Frode

Frode

    Jeep-bygger

  • Supermedlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 3881 Innlegg:

Posted 16 April 2007 - 23:33

QUOTE(mastermedic @ 16 Apr 2007, 23:26) <{POST_SNAPBACK}>
På denne måten skulle jeg kunne lage 10 stk, i en "smell". Tanken er å drite i gradene siden aluminium "teoretisk" skulle tette ganske bra uten grader (alu mot alu gir høy friksjon).


Går utfra at du skjønner hvor du kan sende en slik sammen med spaceren? biggrin.gif
Passer sikkert fint på en stroker?
IPB Image

www.terrengbil.com

#23 TESZJ

TESZJ

    Grand offroader

  • Medlem
  • PipPipPipPip
  • 697 Innlegg:

Posted 17 April 2007 - 01:07

QUOTE(mastermedic @ 16 Apr 2007, 23:26) <{POST_SNAPBACK}>
Jeg mater inn tallene i en CNC maskinen, gjør bolten oval, borrer hullene og kapper bolten i "agurkskiver". På denne måten skulle jeg kunne lage 10 stk, i en "smell".


Sitter i Florida, så jeg har ikke mulighet til å lage en skisse/bilde av hva jeg mener, men du med slikt utstyr mastermedic(ikke tenk koffert nå... whistle.gif ) burde kanskje kunne lage en helt rund bolt, og så få den kappet på skrå? //////// slik på en måte.........

Burde jo bli oval med grader da?
mvh
Tor-Erik

1991 XJ 4.0L HO Limited, (x) 1986 Lada Niva 1.6, (x) 1988 YJ 4.2L , (x) 1996 ZJ 2.5 TD, (x) 1989 XJ 4.0L
JEEP.com 4x4 Basics - JEEP 4x4 systemer - JEEP Forum.com - NAXJA.com - 4WD.com - Quadratec.com - Konvertering
_

#24 512TR

512TR

    Skogens Konge

  • Medlem
  • PipPipPipPipPip
  • 1189 Innlegg:

Posted 17 April 2007 - 07:14

QUOTE(TESZJ @ 17 Apr 2007, 01:07) <{POST_SNAPBACK}>
Sitter i Florida, så jeg har ikke mulighet til å lage en skisse/bilde av hva jeg mener, men du med slikt utstyr mastermedic(ikke tenk koffert nå... whistle.gif ) burde kanskje kunne lage en helt rund bolt, og så få den kappet på skrå? //////// slik på en måte.........

Burde jo bli oval med grader da?


Meget bra tenkt TE, du fortjener en Budwiser nå biggrin.gif

Mastermedic,

QUOTE
Den er 1,5 mm tykk. Så en ny plate i samme tykkelse (aluminium) skulle tilsi at utvidelse av akselgaffelen ikke er nødvendig.


Tja, tror ikke sporet i akselgaffelen som er laget til 1,5mm x 60mm vil være stort nok til et spjeld som er 1,5mm x 62 mm, tror nok utvidelse i lengderetningen blir nødvendig...

QUOTE
Tanken er å drite i gradene siden aluminium "teoretisk" skulle tette ganske bra uten grader (alu mot alu gir høy friksjon).


Det vil nok gå bra, men spjeldet skal egentlig stoppe før det fysisk hviler med full fjærkraft mot veggen, derfor er det en stoppe skru som tar belastningen av fjæra, og ikke kantene på spjeldet mot TB veggen.
Hvis ikke vil det bli lekasje etter en tid når veggen og spjeldet begynner å spise på hverandre smile.gif



512TR

"There is only ONE true American sportscar...the JEEP" -- Enzo Ferrari

#25 TESZJ

TESZJ

    Grand offroader

  • Medlem
  • PipPipPipPip
  • 697 Innlegg:

Posted 17 April 2007 - 12:18

QUOTE(512TR @ 17 Apr 2007, 07:14) <{POST_SNAPBACK}>
Meget bra tenkt TE, du fortjener en Budwiser nå biggrin.gif


Takk Hugo! Det har blitt noen Bud etterhvert ja..... Alt er jo så dyrt her biggrin.gif

27 gr. C og skyfri himmel her i dag........... smile.gif "Ikke så pent hjemme" som det så fint heter i en reklame, 2 gr. og sludd..... Håper ikke kona leser dette! rolleyes2.gif

Edited by TESZJ, 17 April 2007 - 12:18.

mvh
Tor-Erik

1991 XJ 4.0L HO Limited, (x) 1986 Lada Niva 1.6, (x) 1988 YJ 4.2L , (x) 1996 ZJ 2.5 TD, (x) 1989 XJ 4.0L
JEEP.com 4x4 Basics - JEEP 4x4 systemer - JEEP Forum.com - NAXJA.com - 4WD.com - Quadratec.com - Konvertering
_

#26 mastermedic

mastermedic

    Master of medics.

  • Medlem
  • PipPipPipPip
  • 830 Innlegg:

Posted 19 April 2007 - 18:43

Nuvell.
Borring av TB var en "enkel affære", men produksjon av spjeldet var ikke riktig så enkelt selv om vi er på rett vei.
Jeg har satt meg som mål å lage flere stykker (en holder ikke). Vi har idag frest en bolt i alu til en oval for som etter mål skulle passe i TB'en, men det er to rette linjer i x-aksen på spjeldet som er ca 10 mm hver, som vi ikke har tatt hensyn til.
Formen på speldet er litt komplisert. Vi har allerede laget 3 stykker men vi har ikke godkjent noen av prototypene for bruk.

Forsøkte ideen om å sage på skrå, men dette innså jeg raskt var umulig grunnet at de fleste metallsager er ganske grove og sager ikke i innenfor 1/10 mm. Det blir for mye "custom" arbeid etterpå.
Målet er å frese 90% av spjeldet, og de resterende 10% blir stikking (kapping) i dreiebenken.
Jeg føler meg sikker på at neste prototyp blir godkjent.


Etter glassblåsing av alle delene i TB'en samt kroppen ser den ut som ett nyslått kronestykke.
"ill be back".



Edited by mastermedic, 19 April 2007 - 18:46.

......Dæven.... det smalt i bilen....... STOPP for faen,,

#27 Amund

Amund

    4x4-Høvding

  • Medlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 8481 Innlegg:

Posted 21 April 2007 - 00:03

Jeg fikk en liten 'eureka' her jeg sitter. Har du målt originalspjeldet? Er det 62mm alle veier, eller ovalt? Ser for meg ut som at tykkelsen på spjeldet vil kunne løse allle problemer.... når du ser tegningen ovenfra av spjeldet på skrå vil det faktisk kunne fylle ut sylindern, hvis det har riktig tykkelse i forhold til vinkelen.... ga dette noen mening tro?

#28 512TR

512TR

    Skogens Konge

  • Medlem
  • PipPipPipPipPip
  • 1189 Innlegg:

Posted 21 April 2007 - 06:35

QUOTE(Amund @ 21 Apr 2007, 00:03) <{POST_SNAPBACK}>
Jeg fikk en liten 'eureka' her jeg sitter. Har du målt originalspjeldet? Er det 62mm alle veier, eller ovalt? Ser for meg ut som at tykkelsen på spjeldet vil kunne løse allle problemer.... når du ser tegningen ovenfra av spjeldet på skrå vil det faktisk kunne fylle ut sylindern, hvis det har riktig tykkelse i forhold til vinkelen.... ga dette noen mening tro?


Nei, dessverre iiam.gif
512TR

"There is only ONE true American sportscar...the JEEP" -- Enzo Ferrari

#29 mastermedic

mastermedic

    Master of medics.

  • Medlem
  • PipPipPipPip
  • 830 Innlegg:

Posted 21 April 2007 - 06:52

Hmm, spjeldet er skrått ja!
.men det har også en rektangulær flate i mitten.
......Dæven.... det smalt i bilen....... STOPP for faen,,

#30 mastermedic

mastermedic

    Master of medics.

  • Medlem
  • PipPipPipPip
  • 830 Innlegg:

Posted 21 April 2007 - 07:22

QUOTE(Amund @ 21 Apr 2007, 00:03) <{POST_SNAPBACK}>
Jeg fikk en liten 'eureka' her jeg sitter. Har du målt originalspjeldet? Er det 62mm alle veier, eller ovalt? Ser for meg ut som at tykkelsen på spjeldet vil kunne løse allle problemer.... når du ser tegningen ovenfra av spjeldet på skrå vil det faktisk kunne fylle ut sylindern, hvis det har riktig tykkelse i forhold til vinkelen.... ga dette noen mening tro?


Orginaldspjeldet er ca 1 mm høyere i vertikal akse (y-aksen).
Hvis tykkelsen øker må spjeldgaffelen diameter økes, og man må grade kantene på spjeldet for å få riktig rotasjon i spjeldhuset.

Spjeldet skal stå på skrå i "hvilestilling", og dette betyr i praksis at hele spjeldet ikke har en sylindrisk form, men er formet som et "egg".
Ikke umulig å lage, men er litt "tricky" første gang.
Målet er bestandig å minimere "håndarbeidet" på slike dupeditter. Litt av grunnen til dette er å utelukke tilfeldigheter, samt å kunne reprodusere arbeidet.
......Dæven.... det smalt i bilen....... STOPP for faen,,

#31 512TR

512TR

    Skogens Konge

  • Medlem
  • PipPipPipPipPip
  • 1189 Innlegg:

Posted 21 April 2007 - 21:20

QUOTE(mastermedic @ 21 Apr 2007, 07:22) <{POST_SNAPBACK}>
Orginaldspjeldet er ca 1 mm høyere i vertikal akse (y-aksen).
Hvis tykkelsen øker må spjeldgaffelen diameter økes, og man må grade kantene på spjeldet for å få riktig rotasjon i spjeldhuset.

Spjeldet skal stå på skrå i "hvilestilling", og dette betyr i praksis at hele spjeldet ikke har en sylindrisk form, men er formet som et "egg".
Ikke umulig å lage, men er litt "tricky" første gang.
Målet er bestandig å minimere "håndarbeidet" på slike dupeditter. Litt av grunnen til dette er å utelukke tilfeldigheter, samt å kunne reprodusere arbeidet.


Nå klarer jeg ikke helt å følge med lenger... får et lite intrykk at hjulet/kruttet skal finnes opp på nytt biggrin.gif
Har fått med meg at teoriene går ut på tykkere spjeld og tilsvarende tykkere spjeld-aksling for å lage et spjeld som i utgangspunktet er en kurant sak å lage.

Prinsippet med spjeld og aksling for å regulere luftstrømmning har vel vært i bruk i forgassere siden før han der Jesus ble født, prinsippet er så bra at det er vidreført i de moderne injection motorene med throttle bodyer.

Hva er vitsen med å borre en TB for å få en større gjennomstrømning, når spjeld og aksling skal dimmensjoneres større?

En vil da kansje ende opp med en throttle body som har mindre flow en før borring, arealet blir kanskje større siden den er borret, men mye av gevinsten her forsvinner med større aksling og spjeld og ikke minst vil luftstrømmningen sikkert bli dårligere en originalt.

Spjeld /aksling bør være tynnest mulig for å gi best mulig flow, det har ikke bare med areal som innvirker, men også hvordan luftstrømmen forandes ved tykkere spjeld/ tykkere aksling.
Med en tykk aksling/spjeld blir det mer turbulens under akslingen/spjeldet som igjen lager lavere trykk, lavere tetthet og høyere temperatur på lufta gjennom TB’n.

Tvert i mot bør original akslingen slankes for å lage ytterligere åpning og forbedre luftstrømningen gjennom throttle bodyen.




Jeg har ikke modifisert akslingene i dette prosjektet, men gjorde det for ca.5 år siden da jeg borret YJ’n TB'n til 62mm, lagde nytt spjeld, slanket spjeldakslingen og brukte mindre og mer strømlinjeformede skruer.







Dette er en liten dråpe i trimmings sammenheng, men mange dråper stor elv osv, osv...til en kompressormatet motor er det enda mer å hente.

Hvorfor ikke gjøre det enkelt og lage spjeldet for hånd....ordentlige biler blir laget for hånd og ikke av maskiner smile.gif
512TR

"There is only ONE true American sportscar...the JEEP" -- Enzo Ferrari

#32 mastermedic

mastermedic

    Master of medics.

  • Medlem
  • PipPipPipPip
  • 830 Innlegg:

Posted 21 April 2007 - 21:45

Dette var ubehagelig komplisert. blink.gif
Ingen problem å beholde alle orginale deler (spjeldgaffel m.m.). Jeg snakker om en CNC godkjent tegning av spjeldet. Att den er oval er greit, men det skal være fysisk mulig å frese den.

Jeg tror jeg har det nå. (blir en tur på jobben søndagskveld ja).



Spjeldet beholder sin tykkelse på 1,5 mm, selv om spjeldgaffelen må utvides litt kan det kanskje være en ide å "trimme" den litt (alle monner drar).

Vi har laga noen spjeld i stål siden vi var fri for aluminium, dette var en så dårlig ide at de gikk rett i søpla. Stålet lager stygge riper i den myke aluminiumen i selve TB-kroppen.

Det er ganske greit å "håndlage" ett spjeld, men å lage en løsning for produksjon av flere byr ofte på fysiske hindringer man ikke tenker på.
Det orginale spjeldet er stanset ut av en plate, og det er ganske så riktig at det er gradet i kantene. Dette gjør at fresen må jobbe en en oval "sirkel" med en konisk bevegelse over y-aksene. rolleyes2.gif

Det er mulig at det er lettere å lage ett stanseverktøy, for så å stanse ut spjeldene. Vi har en Pulmax (super-stansemaskin) på jobben som kunne ha stanset 20 slike på 20 sekunder.

Stanseverktøyene må freses ut, og det er sansynligvis lettere en å frese ut spjeldene.

Edited by mastermedic, 21 April 2007 - 21:56.

......Dæven.... det smalt i bilen....... STOPP for faen,,

#33 Buhund

Buhund

    Skogens Konge

  • Medlem
  • PipPipPipPipPip
  • 1600 Innlegg:

Posted 21 April 2007 - 21:58

Kan du ikke for helvete kjøpe et fiks ferdig for 38 dollar ? :-))))))))
Stopper bare for tog og elefanter !

#34 Dynna

Dynna

    Offroader

  • Medlem
  • PipPipPip
  • 157 Innlegg:

Posted 21 April 2007 - 22:03

Dette er utrolig gøy og følge med her. liker det jeg leser smile.gif

Meen jeg blir litt sur å. CNC maskiner, Masse fine grafiske tegninger, trykk tester osv. Jeg jobber nok på feil sted.. blink.gif
Jeep XJ 4.0l 90mod.
4,5" Trailmaster
34" MT/R

#35 mastermedic

mastermedic

    Master of medics.

  • Medlem
  • PipPipPipPip
  • 830 Innlegg:

Posted 21 April 2007 - 22:09

QUOTE(Buhund @ 21 Apr 2007, 21:58) <{POST_SNAPBACK}>
Kan du ikke for helvete kjøpe et fiks ferdig for 38 dollar ? :-))))))))


Er sikkert lurest.
......Dæven.... det smalt i bilen....... STOPP for faen,,

#36 Dynna

Dynna

    Offroader

  • Medlem
  • PipPipPip
  • 157 Innlegg:

Posted 21 April 2007 - 22:23

Føler at jeg ikke kan bidra så mye her men, jeg fant noe her. nr 6 på siden.

På hele 66mm og 68mm blir jo litt lite med bare 62mm:)

http://www.fbthrottl...om/products.htm

1x66/68J
Applications: 1991-2003 Jeep 4.0L straight 6 and stroked motors (4.2L - 5.0L)

F&B Jeep throttle bodies are available in 66mm and 68mm bore diameters (stock is 60mm necked to 56mm). Some intake manifold porting should be done to enlarge the manifold opening. These throttle bodies have a 3" inlet and are compatible with stock air intake systems (not recommended because of flow restriction) and most aftermarket air intake systems.

Edited by Dynna, 21 April 2007 - 22:25.

Jeep XJ 4.0l 90mod.
4,5" Trailmaster
34" MT/R

#37 mastermedic

mastermedic

    Master of medics.

  • Medlem
  • PipPipPipPip
  • 830 Innlegg:

Posted 21 April 2007 - 22:48

Sikkert digg å kjøpe "ferdg pakke", drar litt i pungen men la gå.

Kan kun snakke for meg selv, men det er fantastisk morro å lage egne løsninger til bilen som faktisk fungerer. Gir "lissom" kick.

Har flust av egne "patenter" på min XJ, som for.eks denne braketten til styredemperen.
Kosta meg "nada" og overlever garantert meg (den er sterk). ..og jada jeg skal kappe boltene "nårjegfårtid"..



Gøyt, gøyt gøyt!!!


Når det gjelder TB'en så er den i utgangspunktet så enkel at man nesten kan ta en dorull, lage et spjeld og klippe hull for sensorer. Hadde vært morro å laga "heile dritten".

...kanskjejegskulle.....

Edited by mastermedic, 21 April 2007 - 22:53.

......Dæven.... det smalt i bilen....... STOPP for faen,,

#38 mastermedic

mastermedic

    Master of medics.

  • Medlem
  • PipPipPipPip
  • 830 Innlegg:

Posted 22 April 2007 - 12:48

Lettere en jeg trodde faktisk (80% ferdig).
Merkelig at det er enklere å konstruere en TB body en et spjeld.



Tar med meg tegningen på jobb og ser hva jeg får till.
......Dæven.... det smalt i bilen....... STOPP for faen,,

#39 TESZJ

TESZJ

    Grand offroader

  • Medlem
  • PipPipPipPip
  • 697 Innlegg:

Posted 24 May 2007 - 12:26

Lenge siden noen oppdateringer i denne tråden nå.... Har sommeren kommet? Har i så fall gått meg hus forbi her i trøndelag.... wink.gif
mvh
Tor-Erik

1991 XJ 4.0L HO Limited, (x) 1986 Lada Niva 1.6, (x) 1988 YJ 4.2L , (x) 1996 ZJ 2.5 TD, (x) 1989 XJ 4.0L
JEEP.com 4x4 Basics - JEEP 4x4 systemer - JEEP Forum.com - NAXJA.com - 4WD.com - Quadratec.com - Konvertering
_

#40 512TR

512TR

    Skogens Konge

  • Medlem
  • PipPipPipPipPip
  • 1189 Innlegg:

Posted 28 June 2007 - 14:17

QUOTE(TESZJ @ 24 May 2007, 12:26) <{POST_SNAPBACK}>
Lenge siden noen oppdateringer i denne tråden nå.... Har sommeren kommet? Har i så fall gått meg hus forbi her i trøndelag.... wink.gif




Har ikke skjeddt så mye her, har ventet med å montere det nye innsuget til jeg fikk ny header... har endelig fått bestillt en Borla rustfri, den er på tur over fjorden fra US.

Kommer selvfølgelig med oppdatering når det er fremdrift igjen.


512TR

"There is only ONE true American sportscar...the JEEP" -- Enzo Ferrari