Gå til innhold



Foto

Prosjekt 4.0L og +99 innsugsmanifold


This topic has been archived. This means that you cannot reply to this topic.
52 replies to this topic

#1 512TR

512TR

    Skogens Konge

  • Medlem
  • PipPipPipPipPip
  • 1189 Innlegg:

Posted 13 April 2007 - 21:58

TESZJ (Tor-Erik) her på forumet fikk tak på to 4.0L + 1999 modell innsug m/TB fra USA, disse skal nå modifiseres og tilpasses til våre 4.0L 91/92 XJ’er.






+99 manifolden har en design som gir bedre flow enn de gamle manifoldene. Den ble designet for å oppretholde effekten i 4 literen etter flere modifikasjoner som ble gjordt i 1998-99 for å møte strengere avgasskrav ( bla. Mindre exh. ventiler, extra catalysatorer etc. etc)

Den nye TB’n med MAP sensor ble levert med hvert innsug, for å prøve å hente mest ut av flowegenskapene til +99 manifolden har vi borret TB’ene fra 55/60mm til 62 mm.

+99 modell TB.





Bilde under borringen




Borret til 62 mm




Sammenlignet med original bor







Teoretisk sett skulle motorene være istand til å suge inn mer luft med de nye manifoldene og 62 mm TB.

For å kompensere den økende luftmengden er planen å bruke en justerbar bensintrykk regulator, slik at injection trykket kan økes for igjen å øke bensinmengden.

Original injectorene gir ca. 21 lb/hr vd 39 psi.

Hviket trykk som blir det endelige vil en finne ut ved testing og AFR analyser. Her er formel som viser hvordan justert dyse-trykk henger sammen med ny flowrate.



Om dette vil gi nok bensin vil tiden vise....

For å ha mulighet til ytterligere justering av bensin mengden har jeg kjøpt inn noen elektronikk biter for å bygge om MAP sensorene slik at de blir justerbare.

MAP sensoren funger slik at den gir større spenning til PCM’n når det absolutte trykket i manifolden øker. MAP sensoren har en spenning INN på 5V, og en spenning UT som varierer fra ca. 1,9V til 4,6 V.

På tomgang og max vacum i manifolden ca.1,9V og ved full gass ca 4,6 V. Når spenningen øker, øker tilsvarende PCM’n tiden dysene er åpne, og mer bensin blir sprøytet inn i manifolden.

Ved å øke inn spenningen til MAP sensoren fra 5V til 5,1-6V vil spenningen ut økes tilsvarenede ved økenede absolutt trykk i manifolden.

En er da istand til å øke åpningstiden til dysene over hele spektret.

Hvis vi senere blir å sette inn større injectorer og disse itilfelle vil gi litt for fet blanding, er det mulig å justere ned dyseåpningstiden for å gi mindre bensin og magre ut blandingen, ved å justere ned INN spenningen til under 5V.




Har prøvd å lage et el. diagram over justerbar MAP sensor.





Loddet sammen en liten prototype for å teste hvordan det vil funke, kjører en INN spenning på 12V og kan justere UT spenningen fra 3,3 V til 9,01 V.









Oppdatering vil følge etterhvert som det skjer noe, er mye ute på jobb fortiden så det vil ta litt tid.

Edited by 512TR, 13 April 2007 - 22:00.

512TR

"There is only ONE true American sportscar...the JEEP" -- Enzo Ferrari

#2 Frode

Frode

    Jeep-bygger

  • Supermedlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 3881 Innlegg:

Posted 13 April 2007 - 22:24

thumbsup.gif

Trådene dine er som alltid utrolig bra, Hugo!
IPB Image

www.terrengbil.com

#3 mastermedic

mastermedic

    Master of medics.

  • Medlem
  • PipPipPipPip
  • 830 Innlegg:

Posted 13 April 2007 - 23:14

Elsker slike tråder. (leser med iver)

Du er flink det skal du ha!!!

punk.gif

Er det forskjell på en TB fra 99 modell contra 91 mod?

Trodde disse var like?
......Dæven.... det smalt i bilen....... STOPP for faen,,

#4 Buhund

Buhund

    Skogens Konge

  • Medlem
  • PipPipPipPipPip
  • 1600 Innlegg:

Posted 14 April 2007 - 08:12

Helt utrolig hva den mannen vet :-) Slike tråder er gull verdt, nå gleder jeg meg til å se løsningen på "servopumpeproblemet"
Stopper bare for tog og elefanter !

#5 TESZJ

TESZJ

    Grand offroader

  • Medlem
  • PipPipPipPip
  • 697 Innlegg:

Posted 14 April 2007 - 08:23

Da er vi igang dribble.gif

Skal bli morsomt å se hvordan dette spenner av gårde. Sitter og leser og leter etter rustfri header + ny katalysator og bakpotte. Tenker 2,5" eller 3" rustfritt. Ser ut som jeg havner på 2,5".....

Ser at Buhund har tanker om samme oppsett
QUOTE(Buhund @ 12 Apr 2007, 19:18) <{POST_SNAPBACK}>
Banks header og downpipe, Magnaflow katalysator og et Borla cat back anlegg.

(fra denne tråden av Buhund: http://www.offroad.n...showtopic=76366 )

Noen som har forslag til hvilken katalysator og bakpotte en bør satse på? Så langt heller jeg mot samme oppsett som Buhund..... Ikke Borla header, men en annen som er rimeligere.
mvh
Tor-Erik

1991 XJ 4.0L HO Limited, (x) 1986 Lada Niva 1.6, (x) 1988 YJ 4.2L , (x) 1996 ZJ 2.5 TD, (x) 1989 XJ 4.0L
JEEP.com 4x4 Basics - JEEP 4x4 systemer - JEEP Forum.com - NAXJA.com - 4WD.com - Quadratec.com - Konvertering
_

#6 Buhund

Buhund

    Skogens Konge

  • Medlem
  • PipPipPipPipPip
  • 1600 Innlegg:

Posted 14 April 2007 - 08:42

Jeg trodde Borla Cath-Back Systemet var 2,5" men det er 2" !
Har fått forsikringer fra både Borla og Hesco om at dette rett og slett gir mest pulver, på en motor uten turbo/kompressor. Størst er ikke alltid best og 3" tror jeg du bør glemme. Utvalget til Cherokee er litt dårlig f.eks. var Torque Tube Systemet til Banks som jeg valgte egentlig til Wrangler og Bækken måtte modifisere det en smule. Resultatet ble ihvertfall veldig bra både lyd og effektmessig :-)

Når det er sagt må jeg også si at ikke noe av dette "småtteriet" en kan henge på en 4,0l er nok. Mye vil ha mer osv.
Jeg SKAL stroke motoren bare kronene er skrapt sammen. Først da vil jeg falle til ro og si at nå er det bra :-)

Edited by Buhund, 14 April 2007 - 09:02.

Stopper bare for tog og elefanter !

#7 TESZJ

TESZJ

    Grand offroader

  • Medlem
  • PipPipPipPip
  • 697 Innlegg:

Posted 14 April 2007 - 09:00

QUOTE(Buhund @ 14 Apr 2007, 08:42) <{POST_SNAPBACK}>
Jeg trodde Borla Cath-Back Systemet var 2,5" men det er 2" !
Har fått forsikringer fra både Borla og Hesco om at dette rett og slett gir mest pulver, på en motor uten turbo/kompressor. Størst er ikke alltid best og 3" tror jeg du bør glemme.


Tenker å stroke etterhvert. Vet du om det fortsatt er 2" som er anbefalt.....?

Heller fortsatt mot 2,5", men de er ikke akkurat lette å finne........
mvh
Tor-Erik

1991 XJ 4.0L HO Limited, (x) 1986 Lada Niva 1.6, (x) 1988 YJ 4.2L , (x) 1996 ZJ 2.5 TD, (x) 1989 XJ 4.0L
JEEP.com 4x4 Basics - JEEP 4x4 systemer - JEEP Forum.com - NAXJA.com - 4WD.com - Quadratec.com - Konvertering
_

#8 Buhund

Buhund

    Skogens Konge

  • Medlem
  • PipPipPipPipPip
  • 1600 Innlegg:

Posted 14 April 2007 - 09:12

Ærlig talt vet jeg ikke så mye sjøl :-) Må spørre og grave for å finne ut av ting. Men ja de sier at 2" er best så lenge motoren suger luft.
Det blir det samme med de store TBene på 66 og 68mm. De er også beregna på turbo/kompressor. Vi er nok litt rare sånn, vil ha det størst mulig og må komme over ei psykisk sperre for å velge "mindre løsninger" :-)
Stopper bare for tog og elefanter !

#9 TESZJ

TESZJ

    Grand offroader

  • Medlem
  • PipPipPipPip
  • 697 Innlegg:

Posted 14 April 2007 - 09:16

QUOTE(Buhund @ 14 Apr 2007, 09:12) <{POST_SNAPBACK}>
Vi er nok litt rare sånn, vil ha det størst mulig og må komme over ei psykisk sperre for å velge "mindre løsninger" :-)


Bigger is better.... biggrin.gif

Neida. En må finne ut hva som passer best sammen. Har ikke tid til å lete så mye på nett etter "den perfekte oppskriften" før om ca 14 dager. Reiser til USA i morgen, men tar fatt på letingen/shoppingen når jeg kommer hjem.
mvh
Tor-Erik

1991 XJ 4.0L HO Limited, (x) 1986 Lada Niva 1.6, (x) 1988 YJ 4.2L , (x) 1996 ZJ 2.5 TD, (x) 1989 XJ 4.0L
JEEP.com 4x4 Basics - JEEP 4x4 systemer - JEEP Forum.com - NAXJA.com - 4WD.com - Quadratec.com - Konvertering
_

#10 512TR

512TR

    Skogens Konge

  • Medlem
  • PipPipPipPipPip
  • 1189 Innlegg:

Posted 14 April 2007 - 19:23

QUOTE(mastermedic @ 13 Apr 2007, 23:14) <{POST_SNAPBACK}>
Er det forskjell på en TB fra 99 modell contra 91 mod?

Trodde disse var like?


De er nesten helt like, forskjellen er at MAP sensoren er montert på de nye + at de eletriske kontaktene er forskjellige.
Har ingen effektmessig betydning.

94 TB


-99 TB


512TR

"There is only ONE true American sportscar...the JEEP" -- Enzo Ferrari

#11 mastermedic

mastermedic

    Master of medics.

  • Medlem
  • PipPipPipPip
  • 830 Innlegg:

Posted 14 April 2007 - 20:04

Jeg lurer..

Du sier sitat: Teoretisk sett skulle motorene være istand til å suge inn mer luft med de nye manifoldene og 62 mm TB.

Jeg tenker at om manifolden har større volum suger denne ikke noe luft.
Større volum betyr i beste fall at den "lagrer" mere volumliter luft (mere responsiv kanskje)?

Det eneste som tilater at motoren suger inn mere luft må jo derfor være at TB er litt større i "innsugningsrøret" (62mm).??

Sitter med min TB i hånden (skal borres på jobb mandag) og lurer på om den kan utvides ytterligere noen milimeter. En ny spjellplate kan enkelt stanses ut. F.eks 65 mm???

noexpression.gif

Edited by mastermedic, 14 April 2007 - 20:04.

......Dæven.... det smalt i bilen....... STOPP for faen,,

#12 TESZJ

TESZJ

    Grand offroader

  • Medlem
  • PipPipPipPip
  • 697 Innlegg:

Posted 14 April 2007 - 20:53

QUOTE(mastermedic @ 14 Apr 2007, 20:04) <{POST_SNAPBACK}>
Jeg tenker at om manifolden har større volum suger denne ikke noe luft.
Større volum betyr i beste fall at den "lagrer" mere volumliter luft (mere responsiv kanskje)?

Det eneste som tilater at motoren suger inn mere luft må jo derfor være at TB er litt større i "innsugningsrøret" (62mm).??
noexpression.gif


Jeg tenker slik: Når motoren suge mere luft(ved full gass f.eks), er det enklere å suge inn masse luft gjennom et stort hull(borret TB og større inntak) enn gjennom et lite hull(orig. oppsett).

Slik jeg ser det vil motoren bli mer responsiv og den vil ha mulighet for å kjøre inn større mengder luft/bensin blanding raskere enn ved originalt oppsett. Derfor må en også justere trykk på dysene, da det ellers blir for mye luft ifht bensin i gassblandingen som skal forbrennes.

Mere luft og mere bensin burde gi større effekt.... Hugo har utstyr til å stille AFR riktig, så det blir spennende å se hva vi får ut av dette.
mvh
Tor-Erik

1991 XJ 4.0L HO Limited, (x) 1986 Lada Niva 1.6, (x) 1988 YJ 4.2L , (x) 1996 ZJ 2.5 TD, (x) 1989 XJ 4.0L
JEEP.com 4x4 Basics - JEEP 4x4 systemer - JEEP Forum.com - NAXJA.com - 4WD.com - Quadratec.com - Konvertering
_

#13 Buhund

Buhund

    Skogens Konge

  • Medlem
  • PipPipPipPipPip
  • 1600 Innlegg:

Posted 14 April 2007 - 21:45

Hvis TBen blir for stor vil det vel bli dårlig gassrespons pga. lav lufthastighet? Hesco anbefalte 62mm til mitt "prosjekt". Ny type manifold skal gi bedre moment men også der kan gassresponsen bli dårligere, sies det.
Stopper bare for tog og elefanter !

#14 512TR

512TR

    Skogens Konge

  • Medlem
  • PipPipPipPipPip
  • 1189 Innlegg:

Posted 15 April 2007 - 09:02

Fan Mastermedic, du spør vanskelig biggrin.gif

Det er ikke sikkert mine oppfatninger og teorier er 100% korrekte men jeg svarer slik jeg mener det henger sammen


QUOTE(mastermedic @ 14 Apr 2007, 20:04) <{POST_SNAPBACK}>
Jeg lurer..
Du sier sitat: Teoretisk sett skulle motorene være istand til å suge inn mer luft med de nye manifoldene og 62 mm TB.
Jeg tenker at om manifolden har større volum suger denne ikke noe luft.
noexpression.gif


Riktig, manifolden suger IKKE luft, motoren (stemplene suger inn luft ) MEN manifolden leder lufta fra TB’n til sylinderne.
QUOTE
Større volum betyr i beste fall at den "lagrer" mere volumliter luft (mere responsiv kanskje)?

tja, den lagrer jo det lille volumet...men den lufta som er i manifolden forsvinner på et 1/100 sekund etter at motoren er startet, og blir erstattet av ny luft gjennom TB'n. At volumet er større vil bidra til raskere luftstrømning og letter vei til innsugsventilene.
QUOTE
Det eneste som tilater at motoren suger inn mere luft må jo derfor være at TB er litt større i "innsugningsrøret" (62mm).??

Det er nesten riktig, men hele kluet med den nye manifolden er at den frakter lufta mye lettere og fortere fra TB’n og inn til sylinderne, mao. den har mye bedre gjennomstrømmning. Jo lettere og fortere lufta kan suges gjennom manifolden jo mer luft kan strømme gjennom TB’n

QUOTE
Sitter med min TB i hånden (skal borres på jobb mandag) og lurer på om den kan utvides ytterligere noen milimeter.

Tror du kan nok borre litt til... 63 mm kanskje, men å ta for mye risikerer du å svekke veggene i TB for mye. Tror heller ikke større borring vil gi noe bedre resultat på 4 literen, kluet er å frakte mest mulig luft på kortest mulig tid inn i sylinderen og da kommer luft hastigheten gjennom TB’n inn i bildet. Tror også det er for mye restriksjoner i toppen for at større TB en 62mm vil lønne seg.

Men en får trøste seg med at de beste toppene til 4 literen har den første generasjon HO motorer 91-96.

Her er et bilde som viser veggen under fresingen, enda blir det fjernet en del før borringen er 62mm.



QUOTE
En ny spjellplate kan enkelt stanses ut. F.eks 65 mm???

Nytt spjeld må også lages til 62mm.
Husk at spjeldet må lages ovalt og ikke helt rundt. Og kantene på spjeldet må slipes for å tilpasse den vinkelen den blir å hvile i, og tette 100% når spjeldet er lukket ( bilen går på tomgang). Litt lekasje klarer IAC’n å regulere med å strupe igjen slik at tomgangen blir rundt 700-800 rpm, men tetter spjeldet dårlig får du for høy tomgang.





Det er faktisk mer arbeid med spjeldet en selve borringen/fresingen av TB’n, jeg har ikke fres men brukte min gode gamle Hitatchi rettsliper med forskjellige freser og rondeller smile.gif














Edited by 512TR, 15 April 2007 - 09:04.

512TR

"There is only ONE true American sportscar...the JEEP" -- Enzo Ferrari

#15 Buhund

Buhund

    Skogens Konge

  • Medlem
  • PipPipPipPipPip
  • 1600 Innlegg:

Posted 15 April 2007 - 10:40

Det må være moro å få til slikt sjøl, er imponert over dine ferdigheter :-) Har du hatt tid til å tenke på servopumpeproblemet? Min "nye" manifold er plukka av en -99 Grand Cherokee. Har tilgang på komplett pumpe fra denne men er usikker på om dette vil passe rett inn i min bil.
Det hadde jo vært fint og spart meg for utgifter :-) Hva tror eller vet du om dette ? :-)
Stopper bare for tog og elefanter !

#16 512TR

512TR

    Skogens Konge

  • Medlem
  • PipPipPipPipPip
  • 1189 Innlegg:

Posted 15 April 2007 - 18:34

QUOTE(Buhund @ 15 Apr 2007, 10:40) <{POST_SNAPBACK}>
Det må være moro å få til slikt sjøl, er imponert over dine ferdigheter :-) Har du hatt tid til å tenke på servopumpeproblemet? Min "nye" manifold er plukka av en -99 Grand Cherokee. Har tilgang på komplett pumpe fra denne men er usikker på om dette vil passe rett inn i min bil.
Det hadde jo vært fint og spart meg for utgifter :-) Hva tror eller vet du om dette ? :-)


Buhund, har ikke tenkt så mye på feste av servopumpa, den løsningen finner jeg ut av når den gamle manifolden er tatt av og den nye satt på. Da først ser jeg hva som må gjøres for å feste den originale pumpa, enten modifisere eksisterende fester til å passe på den nye manifolden, eller lage nytt feste.
512TR

"There is only ONE true American sportscar...the JEEP" -- Enzo Ferrari

#17 mastermedic

mastermedic

    Master of medics.

  • Medlem
  • PipPipPipPip
  • 830 Innlegg:

Posted 16 April 2007 - 16:56

Da var min TB dreid til 62 mm "raka røret".
Jeg sandblåste (med ekstremt fin sand) TB'n min ida oxo, og den ble jaggu fin. Den ser helt ny ut. En kamerat skal legge litt pulvelakk på den (bling bling faktor).

Nå begynner tankeprosessen med spjeldplata (throttle Plate). Har skjønt at dette er litt "leamikk".
Fant et firma som selger dem ferdig her. til 38$.
Men hadde vært morro å lage spjeldet selv.
Stansing har den biefekten at den ikke klarer en 100% rund og fin sirkel, men blir ofte litt "taggette" i stansen.

Har noen laget spjeld før og fått det til å virke?

Edited by mastermedic, 16 April 2007 - 16:56.

......Dæven.... det smalt i bilen....... STOPP for faen,,

#18 512TR

512TR

    Skogens Konge

  • Medlem
  • PipPipPipPipPip
  • 1189 Innlegg:

Posted 16 April 2007 - 20:33

QUOTE
Har noen laget spjeld før og fått det til å virke?


Selvfølgelig, borrer jo ikke TB'ene for å ha de til pynt i stua smile.gif

Har jo laget til disse 2, + borret og lagd nye spjeld på TB'ne på YJ'n, XJ'n og Renix TB'n på Comanchen.
512TR

"There is only ONE true American sportscar...the JEEP" -- Enzo Ferrari

#19 mastermedic

mastermedic

    Master of medics.

  • Medlem
  • PipPipPipPip
  • 830 Innlegg:

Posted 16 April 2007 - 20:52

Jeg tenker litt på målene jeg!
Spjeldet er jo ovalt, så diameteren på spjeldet må jo i X-akse være 62 mm (x akse blir på langs med spjeld akselen).
Y-aksen må jo bli litt større en 62 mm siden den står på skrå.

Hvor mye større har du gjort den?

x akse = 62 mm
y akse = ??

Duhh, åssen grada du spjeldkantene?

Edited by mastermedic, 16 April 2007 - 20:55.

......Dæven.... det smalt i bilen....... STOPP for faen,,

#20 512TR

512TR

    Skogens Konge

  • Medlem
  • PipPipPipPipPip
  • 1189 Innlegg:

Posted 16 April 2007 - 22:52

Har aldri hatt noen tegning av spjeld, men brukte denne fremgangsmåten ved hjelp av litt Trigonometri til å finne fasongen.

Er ikke hjemme nå, sitter på et hotelrom, så jeg knotet ned en liten skisse og litt beregning.

Tror at vinkelen til spjeldet bør være ca. 7-11 grader ..... jeg brukte ca 8-9 grader kommer an hvor heldig jeg var med slipinga.
Da blir målene slik, C = 62 mm / cos 9grader = 62,77mm

Lag den helt rund, ca 63mm, og start slipingen derfra og slip kantene slik skissen lenger opp viser.
Her er det sliping og prøving, sliping og prøving til du blir fornøyd med fasongen og tetningen....går det til helvete med den første, begynner du på’n igjen... smile.gif

Husk at du må utvide sporet i akslingen slik at det nye spjeldet går gjennom, og sist men ikke minst bruk locktite på skruene...er ikke bra om de løsner og blir sugd inn i motoren.. ohmy.gif


512TR

"There is only ONE true American sportscar...the JEEP" -- Enzo Ferrari