Gå til innhold



Foto

Prosjekt 4.0L og +99 innsugsmanifold


This topic has been archived. This means that you cannot reply to this topic.
52 replies to this topic

#41 Skywalker

Skywalker

    Rocket Scientist

  • Medlem
  • PipPipPipPip
  • 760 Innlegg:

Posted 28 June 2007 - 19:45

Åh, den Borla-headeren var passe tøff. Nå fikk jeg skikkelig lyst på... Men jeg tror ikke Borla lister den som "passende del" til '98 XJ? Tipper det blir passe gøyal lyd fra 242'en med den headeren og 2" videre. Den har vel sin effekt også.. sammen med 99'-> innsug må det jo bli noen hk av det.
Jeep!

Hadde den vært til å slå på hadde det fulgt med hammer.
Grøftekanten Auto

#42 512TR

512TR

    Skogens Konge

  • Medlem
  • PipPipPipPipPip
  • 1189 Innlegg:

Posted 29 June 2007 - 09:30

QUOTE(Skywalker @ 28 Jun 2007, 19:45) <{POST_SNAPBACK}>
Åh, den Borla-headeren var passe tøff. Nå fikk jeg skikkelig lyst på... Men jeg tror ikke Borla lister den som "passende del" til '98 XJ? Tipper det blir passe gøyal lyd fra 242'en med den headeren og 2" videre. Den har vel sin effekt også.. sammen med 99'-> innsug må det jo bli noen hk av det.




4wd.com har 15% rabatt på deler over $200, så en sparer over $100 ved å kjøpe header nå. Rabatten gjelder enda et par dager til, så hvis noen tenker å bestille er det lurt å gjøre det idag.
512TR

"There is only ONE true American sportscar...the JEEP" -- Enzo Ferrari

#43 mastermedic

mastermedic

    Master of medics.

  • Medlem
  • PipPipPipPip
  • 830 Innlegg:

Posted 29 June 2007 - 10:25

Får man disse "kjekke" manifoldene til xj 91 mod?

Kunne ikke finne det på 4wd.com.
......Dæven.... det smalt i bilen....... STOPP for faen,,

#44 Coltaine

Coltaine

    Grand offroader

  • Medlem
  • PipPipPipPip
  • 679 Innlegg:

Posted 29 June 2007 - 15:15

QUOTE(mastermedic @ 29 Jun 2007, 10:25) <{POST_SNAPBACK}>
Får man disse "kjekke" manifoldene til xj 91 mod?

Kunne ikke finne det på 4wd.com.


Jeg heller finner den ikke...

Men jeg har vel i utgangspunktet lyst på en Doug Thorley Header...





#45 Nivers

Nivers

    Offroader

  • Medlem
  • PipPipPip
  • 128 Innlegg:

Posted 29 June 2007 - 15:44

De ligger under Home > Exhaust Performance > Borla > og side2
på 4wd.com.
http://www.4wd.com/p...aspx?pid=170392

Nivers
Nivers

#46 Buhund

Buhund

    Skogens Konge

  • Medlem
  • PipPipPipPipPip
  • 1600 Innlegg:

Posted 29 June 2007 - 16:44

Kjøp Banks ! De sender med de tøffeste dekalene :-))
Stopper bare for tog og elefanter !

#47 512TR

512TR

    Skogens Konge

  • Medlem
  • PipPipPipPipPip
  • 1189 Innlegg:

Posted 28 October 2007 - 21:03

QUOTE(Buhund @ 29 Jun 2007, 16:44) <{POST_SNAPBACK}>
Kjøp Banks ! De sender med de tøffeste dekalene :-))


He,he...kjøp Borla, de sender med Borla caps + dekaler biggrin.gif



Har endelig tatt meg tid til å skru litt, i dag rev jeg av det gamle innsuget og original exhaust manifolden.

Har hatt en antydning til ”exhaust tikking” , og regnet med at den originale exhaustmanifolden hadde sprekker, men den var faktisk hel og fin...her er grunnen til exhaust tikkingen.




Satte på ny pakning og monterte Borla headeren.


Prøver å finne en løsning for å tilpasse servopumpe braketten på +99 innsuget.

Med litt synsing og måling tror jeg at jeg har funnet en enkel løsning..










Fortsettelse følger...
512TR

"There is only ONE true American sportscar...the JEEP" -- Enzo Ferrari

#48 512TR

512TR

    Skogens Konge

  • Medlem
  • PipPipPipPipPip
  • 1189 Innlegg:

Posted 04 November 2007 - 19:18

Slik ble oppsettet, tilpasningen mellom servopumpebraketten og den nye manifolden ble bra, dette er en svært enkel løning det er bare å slipe brakett og innsug, borre 2 hull, ett i braketten og ett i manifolden som gjenges med 3/8 UNC .
Braketten er nå festet med 2 bolter i manifolden pluss tre bolter i blokka, og sitter like bra som originalt.



Borla headeren og down pipen er egentlig beregnet til 93-96, jeg har -92 mod hvor det er flens på catalysatoren, så jeg kutta bort flensen og sveiste på et rørstykke.



Jeg satte først inn injectorene til en 94 modell 4.0L (disse har stått på Wrangleren)

Dette taklet PCM’n dårlig og gikk urent og ”check engine” lyset kom på, PCM’n viser feilkode 27 (Fuel injector output driver does not respond properly to the control signal)
Regner at det er forskjellig motstand mellom -94 og -92 injectorenes noe som ikke PCM’n takler...så jeg satte inn -92 injectorene, check engine lyset forsvant og motoren gikk rent og fint igjen.

Så er det noen forskjell før og etter ?

Før jeg byttet tok jeg en test tur mellom to faste målepunkter, ligger akkurat i 100km/t når jeg når første punkt, så gir jeg full pedal til neste målepunkt, det er slakk motbakke mellom punktene.

Etter, med +99 innsug og Borla header, fikk jeg 7 km/h høyerer fart ved siste målepunkt, dette er uten at computeren har fått tid til å programere inn nye parametre etter innsug/header og borret TB ( pluss en liten hjemmelaget TB spaser som jeg hadde liggenede) er satt på.

Har nå kjørt ca. 12 mil siden byttet og jeg merker godt at motoren har fått et ekstra drag, hvor mye som skyldes innsuget er umulig å si, effektøkningen er en kombinasjon av borla headeren og +99 innsuget.

Når jeg får bedre tid skal jeg kjøre en AFR måling og se om det er noe og hente ved å gi motoren fetere blanding i open loop. (ved bruk av justerbar map sensor).

TESZJ(Tor-Erik), se om du får ta tak på en servopumpebrakett, slik at jeg kan slipe og tilpasse denne, før jeg sender manifold og TB til deg.

Edited by 512TR, 04 November 2007 - 19:19.

512TR

"There is only ONE true American sportscar...the JEEP" -- Enzo Ferrari

#49 512TR

512TR

    Skogens Konge

  • Medlem
  • PipPipPipPipPip
  • 1189 Innlegg:

Posted 12 November 2007 - 18:04

Kjørte 40 mil i helga og målte bensinforbruket.

Vet ikke helt hvor mye vekt en skal legge i denne målingen, men på 30 mil brukte bilen 1,14 l/mil.
Jeg kjørte forholdsvis rolig, mest i 80-100km/h men også en del 50-60-70 soner + 2-3 forbikjøringer m/ kick down.

Dette er det beste målingen jeg har gjort med Cherokeen, selv om den nå ruller på 31 tommere.


512TR

"There is only ONE true American sportscar...the JEEP" -- Enzo Ferrari

#50 Frode

Frode

    Jeep-bygger

  • Supermedlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 3881 Innlegg:

Posted 12 November 2007 - 20:59

Veldig bra tråd smile.gif

Jeg får prøve å få tak i et slikt innsug jeg også.
Vil det hjelpe om jeg også får tak i braketten fra samme årsmodell?
IPB Image

www.terrengbil.com

#51 Amund

Amund

    4x4-Høvding

  • Medlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 8481 Innlegg:

Posted 12 November 2007 - 23:21

QUOTE(512TR @ 12 Nov 2007, 18:04) <{POST_SNAPBACK}>
Kjørte 40 mil i helga og målte bensinforbruket.

Vet ikke helt hvor mye vekt en skal legge i denne målingen, men på 30 mil brukte bilen 1,14 l/mil.
Jeg kjørte forholdsvis rolig, mest i 80-100km/h men også en del 50-60-70 soner + 2-3 forbikjøringer m/ kick down.

Dette er det beste målingen jeg har gjort med Cherokeen, selv om den nå ruller på 31 tommere.


Husker du å regne om for 31" da, hvis du ikke har bytta utveksling eller drev på speedometeret? Er vel ca 14% forskjell, i din favør smile.gif Min 100% stock 91 ligger mellom 1,1 og 1,2 vanligvis, det er 50% motorvei og 50% bykjøring, og bare 10 min til jobben så er det mest kaldkjøring og småkjøring. Har rekord på 1,0 til/fra sørlandet, bare 70-sone hele tida med masse biler i veien... noen forbikjøringer selvsagt, men billigere tror jeg ikke en 4.0 noengang kommer til å gå... smile.gif

#52 512TR

512TR

    Skogens Konge

  • Medlem
  • PipPipPipPipPip
  • 1189 Innlegg:

Posted 14 November 2007 - 21:44

QUOTE(Frode @ 12 Nov 2007, 20:59) <{POST_SNAPBACK}>
Veldig bra tråd smile.gif

Jeg får prøve å få tak i et slikt innsug jeg også.
Vil det hjelpe om jeg også får tak i braketten fra samme årsmodell?


Frode, det tror jeg ville være en fordel.....såfremst servopumpa du skal bruke passer i +99 braketten.

QUOTE(Amund @ 12 Nov 2007, 23:21) <{POST_SNAPBACK}>
Husker du å regne om for 31" da, hvis du ikke har bytta utveksling eller drev på speedometeret? Er vel ca 14% forskjell, i din favør smile.gif Min 100% stock 91 ligger mellom 1,1 og 1,2 vanligvis, det er 50% motorvei og 50% bykjøring, og bare 10 min til jobben så er det mest kaldkjøring og småkjøring. Har rekord på 1,0 til/fra sørlandet, bare 70-sone hele tida med masse biler i veien... noen forbikjøringer selvsagt, men billigere tror jeg ikke en 4.0 noengang kommer til å gå... smile.gif


Amund,

kjører med 3:55 utveksling og orginalt spedometer drev, da skulle km telleren vise ca 13% for lite med 31” hjul, dette har jeg kalkulert med når jeg regnet ut forbruket.

Har laget speedometerskive som tar hensyn til dette når det gjelder hastigheten, men fremdeles viser km tellerene 13% for lite.


Original dekk: (225/70/15)
Diam: 695.96 mm
Omkrets= PI x d = 696 mm x 3,14= 2186 mm

31”x 10,5” dekk
Diam = 787 mm
Omkrets= 787 mm x 3,14 = 2471 mm

Dette skulle gi 13,0375 %



512TR

"There is only ONE true American sportscar...the JEEP" -- Enzo Ferrari

#53 Amund

Amund

    4x4-Høvding

  • Medlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 8481 Innlegg:

Posted 20 November 2007 - 21:38

QUOTE(512TR @ 14 Nov 2007, 21:44) <{POST_SNAPBACK}>
Amund,

kjører med 3:55 utveksling og orginalt spedometer drev, da skulle km telleren vise ca 13% for lite med 31” hjul, dette har jeg kalkulert med når jeg regnet ut forbruket.


Det er bra, regna jo egentlig med at du ikke hadde glemt det, måtte bare sjekke smile.gif

Edited by Amund, 20 November 2007 - 23:17.