Gå til innhold



Foto

Biodiesel & Frityrolje


This topic has been archived. This means that you cannot reply to this topic.
27 replies to this topic

#21 HardKåre

HardKåre

    Skogens kongle

  • Medlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 7424 Innlegg:

Posted 10 December 2007 - 22:01

QUOTE(Ducato @ 10 Dec 2007, 00:28) <{POST_SNAPBACK}>
Derimot, om du vil kjøre bilen på ren matolje, typ rapsolje eller brukt matolje fra restauranger, så har du ikke det å være redd for. Ønsker du å klare utfordringen med å kjøre på matolje, må du konvertere bilen, så du kan bruke begge sorter, diesel og matolje ved å ha to tanker i bilen.
--------
Å bygge om bilen, klarer du selv om du er litt hendig, det er ikke så vanskelig som det høres ut for.

Deler og hvordan du skal gjøre det, kjenner jeg til.

Hvorfor behøver du to opplegg? Kan du ikke kjøre matolja i dieseltanken? Da kan du jo sørge for å ha litt diesel på tanken samtidig... Eller vil de kanskje ikke blande?
Kan du kjapt skissere opp hva som må gjøres?
If it ain't broken, you haven't been looking good enough!
HardKåres Pajeroer
HardKåres Amerikanere

#22 Alf-Ole

Alf-Ole

    Nytt medlem

  • Medlem
  • Pip
  • 2 Innlegg:

Posted 22 February 2008 - 11:57

QUOTE(saddam1980 @ 25 Apr 2007, 16:14) <{POST_SNAPBACK}>
Heisann alle stolte Pajero eiere dribble.gif
Har helt siden jeg kjøpte min pajero, hatt planer om å danne Frityrolje om til Biodiesel.
Helt til jeg så en episode med Mythbusters, der de kun renset Frityrolja for rusk og graps, og så helte det på bilen.
Bilen var en gammel Mercedes, den brukte det samme på mila, men man mista 10% av hestekreftene.

Er det noen her som har erfaring med å kjøre biodiesel/frityrolje på Pajero gen1 , eventuelt på TD motorer generelt??
Litt nervøs blink.gif har jo begynt å bli gla i den gamle kassa..


Hei !
Bruker biodiesel på min 05, Dodge Ram 2500. Går helt greit. Den summer og går like greit, selv om Chrysler ikke liker dette ! Har skaffa med kort via BV- Energi, som har over 30 fyllsteder i Sør Norge. Du ringer bare Mark Pettit, tlf. 91612907, så får du kort med kode i posten. Lykke til!

#23 nordmøring

nordmøring

    Skogens Konge

  • Medlem
  • PipPipPipPipPip
  • 1193 Innlegg:

Posted 22 February 2008 - 12:02

QUOTE(Alf-Ole @ 22 Feb 2008, 11:57) <{POST_SNAPBACK}>
Hei !
Bruker biodiesel på min 05, Dodge Ram 2500. Går helt greit. Den summer og går like greit, selv om Chrysler ikke liker dette ! Har skaffa med kort via BV- Energi, som har over 30 fyllsteder i Sør Norge. Du ringer bare Mark Pettit, tlf. 91612907, så får du kort med kode i posten. Lykke til!



Har du fått kort uten å ha et foretaksnr?
Jobb og betal skatt, tusener på trygd er avhengig av deg!

#24 Ducato

Ducato

    Nytt medlem

  • Medlem
  • Pip
  • 6 Innlegg:

Posted 19 March 2008 - 22:16

QUOTE(HardKåre @ 10 Dec 2007, 22:01) <{POST_SNAPBACK}>
Hvorfor behøver du to opplegg? Kan du ikke kjøre matolja i dieseltanken? Da kan du jo sørge for å ha litt diesel på tanken samtidig... Eller vil de kanskje ikke blande?
Kan du kjapt skissere opp hva som må gjøres?



Hei Kåre, beklager sent svar, men jeg har vært utomlands.
Du spør om hvorfor man ikke kan tømme matolja i dieseltanken. Jo du kan kjøre olja i dieseltanken, og blande den med diesel, om det ikke er vinter......olja blir tykkere jo lavere temperatur du har, og til slutt vil den kanskje bli helt fast.
Å bruke to tanker har gjennom årene vist seg å være beste løsningen. Du starter på diesel, kjører varm motorn, og dermed kjølevannet, som i sin tur varmer opp oljen. Når oljen blir flytende og varm er det tid for å slå over magnetventiler som styrer matolja til motorn.
I god tid før du stanser motorn for natten, veksler du tilbake til dinodiesel og renser dermed filter, rør og insprøytningspumpe for matolje.

Derfor kort fortalt, du skal ha en ekstra tank med en varmespiral, en platevarmeveksler og forvarmet filter med magnetventiler på. Varmvannet tar du ut fra slangene som går fra motorn til varmeapparatet. Det er de viktigste store komponentene, ett termometer noen ledninger og bryter er smågreier som kommer i tillegg. Pris for å konvertere en bil kan ligge mellom 3 og 6-7000 kr. av. av biltype og størrelse.

Forstatt intressert? Literprisen blir ca. 1 kr, etter egne erfaringer og 400 mils kjøring.

#25 nordmøring

nordmøring

    Skogens Konge

  • Medlem
  • PipPipPipPipPip
  • 1193 Innlegg:

Posted 19 March 2008 - 22:38

Min erfaring er at det fungerer utmerket med frityr rett på tanken. Jeg har nå kjørt i snart 3måneder på en blanding av palmeolje, bensin og vanlig diesel (70-10-20%). Fungerer helt utmerket, starter greit selv i minusgrader, litt dau de første minuttene men så snart temperaturen i forbrenningskammeret kommer opp er det ingen forskjell fra å kjøre på diesel.
Min ombygging består av en hjemmelaget varmeveksler, filter fra en Mercedes250 og isolering av filter og varmeveksler og returen lagt tilbake til sugesiden av pumpen istedet for til tank.. Jeg har også en liten tank med vanlig diesel og en manuell 3-veisventil, brukte dette til å begynne med ved start/stopp men lurer på å rett og slett ta dette bort-jeg har ikke noe behov for det.

Bilen er en -83modell Hilux med 2,2diesel, disse har Bosch-type innsprøytningspumpe, noe som er en absolutt forutsetning om en skal kjøre med en tank.
"Bøygen" min er filtrering av oljen, så langt har jeg gjort dette ved å sile varm olje gjennom en engangsklut (slike en får i 10-pack for 12-13kr på Rema) og en bit av et laken. Oljen blir ren, men det tar litt tid og må følges med. Så snart finansene tillater det blir det sentrifugalfilter og klargjøring av et fat olje pr gang.

Søk på WVO eller SVO på nettet, det finnes mye info om dette!
Jobb og betal skatt, tusener på trygd er avhengig av deg!

#26 nordmøring

nordmøring

    Skogens Konge

  • Medlem
  • PipPipPipPipPip
  • 1193 Innlegg:

Posted 20 March 2008 - 08:51

QUOTE(ikjos @ 3 May 2007, 00:39) <{POST_SNAPBACK}>
en annen ting som kan vurderes, er å bruke tennveske til grill. koster vel 3-4kr pr liter på Europris og andre tilsvarende butikker. må nok blande i totaktsolje i tillegg.

etter hva jeg vet er tennveska ganske lik parafin.

noen som har erfaringer?



Har kikket litt rundt om men finner ikke tennveske billigere enn diesel, noen som har tips?

Ellers er prisen på matolje (raps og solsikkeolje) nå lavere enn på diesel, hos Lidel og Kiwi får du olje for 11kr/literen.
Jobb og betal skatt, tusener på trygd er avhengig av deg!

#27 garasje

garasje

    Offroader

  • Medlem
  • PipPipPip
  • 473 Innlegg:

Posted 20 March 2008 - 18:38

Hei, hvordan har du tenkt å skaffe så mye frityrolje??
garasje Mob.90720653
kovolsen@online.no

#28 nordmøring

nordmøring

    Skogens Konge

  • Medlem
  • PipPipPipPipPip
  • 1193 Innlegg:

Posted 20 March 2008 - 20:47

Byens minste gatekjøkken (i omsetning) bruker ca 30liter i uka, det er vel 12-13 av de her,+ pluss kafeer, restauranter, storhusholdning.

Endel jobb er det det, krever litt fantasi men timesbetalingen blir bra!
Jobb og betal skatt, tusener på trygd er avhengig av deg!