Hei!
Mange bilfabrikanter godkjenner ikke bruk av biodiesel på bilene de representerer.
Viktigst er at biodiesel er etsende, da den er framstilt av bl. a. kaustisk soda, og mange gummipakninger og slager løses opp av biodiesel. Imidlertid har mange nyere biler skifta ut vanlige gummipakninger med Viton-pakninger, og de tåler biodiesel. Ofte er det insprutningspumpen som begynner å lekke, og det kan bli dyrt å skifte pakninger i den, om man ikke kan gjøre det selv.
Noen katstrofe eller ras av motorn er bare tull og tøys fra deres side. Det har aldri hendt og kommer aldri å hende heller.
Vil du kjøre med biodiesel, så hør med verkstedets spesialist hvilke pakninger du behøver å skifte ut. Ofte kan det være pakningskit i Viton du kan kjøpe og skifte ut. Men lekkasjene kommer langsomt, så du oppdager det før det blir katastrofe! Drivstoffslanger blir geleaktige, og da er det bare å skifte ut dem.
Eller skifte til en bil som har Viton pakninger.
Derimot, om du vil kjøre bilen på ren matolje, typ rapsolje eller brukt matolje fra restauranger, så har du ikke det å være redd for. Ønsker du å klare utfordringen med å kjøre på matolje, må du konvertere bilen, så du kan bruke begge sorter, diesel og matolje ved å ha to tanker i bilen.
Til gjengjeld er vinsten mye større, når du har betalt ned innvesteringen på utsyr du behøver.
En liter ferdig renset matolje, nkl alle kostnader kommer å koste mellom 1 og 2 kroner, biodiesel koster fra 8 kr og opp til kanskje over 9 kroner litern.
Selv har jeg kjørt over 3000 km med vår bil på matolje jeg selv har renset.
For å unngå mye arbeide, skaffer du deg en sentrifuge til å rense oljen. Da får du bort alle skadelige partikler, ja du tar bort alt ned til 1/10 mikron, og EN mikron er en tusendels millimeter.
Å bygge om bilen, klarer du selv om du er litt hendig, det er ikke så vanskelig som det høres ut for.
Deler og hvordan du skal gjøre det, kjenner jeg til.