Gå til innhold



Foto

Hvilket stoff til å tette lekkasje i bensintank???


This topic has been archived. This means that you cannot reply to this topic.
13 replies to this topic

#1 JROad4x4

JROad4x4

    Offroader

  • Medlem
  • PipPipPip
  • 283 Innlegg:

Posted 01 May 2007 - 21:54

Er det noen som vet om et eller flere bra stoffer man kan bruke for å slippe å sveise en tank som er lekk. Den sitter på en Amazon og er i stål. Er lekk mellom påfyllingstuten og selve tanken... Blir jo helt oppe på tanken det da... Må nok sveise den eller bytte den på sikt men akkurat nå står den i garasjen og renner av seg og det er no DR***...

JR

Edited by JROad4x4, 01 May 2007 - 21:55.


#2 Kenneth32

Kenneth32

    Høvding Glade Vanvidd

  • Medlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 2342 Innlegg:

Posted 01 May 2007 - 22:22

Jeg brukte 2 komponent kjemisk stål. Sånn leire som man knar, og blir varm da den er klar til å kline på. Funka gull, men det må være helt reint til det er gjennomherda. Det står imot det meste.

Lykke til rofl.gif
'88 lang Paj. 2.5 TD 31x10,5-15 Brøytebil.
'91 lang Patrol 2.8 TD 265/70-16 Min bil.
'93 Subaru Legacy 2 liter. Konebil.


Murphys lov: alt som kan gå galt, går garantert galt.

www.bruktbildeler.com
www.autodb.com
www.finn.no

#3 JROad4x4

JROad4x4

    Offroader

  • Medlem
  • PipPipPip
  • 283 Innlegg:

Posted 02 May 2007 - 00:58

Høres greit ut ja...

Spm:

Hvor kjøpte du det?
Nok med varmen den får fra hendene?
Reint: blankt stål og ingenting må komme til som bensin etc?

JR

#4 pat

pat

    Offroader

  • Medlem
  • PipPipPip
  • 193 Innlegg:

Posted 02 May 2007 - 15:42

QUOTE(JROad4x4 @ 2 May 2007, 00:58) <{POST_SNAPBACK}>
Høres greit ut ja...

Spm:

Hvor kjøpte du det?
Nok med varmen den får fra hendene?
Reint: blankt stål og ingenting må komme til som bensin etc?

JR

han mener at det er to sorter i pakken som du blander sammen(utvikler varme).Fåes kjøpt på de fleste b.stasj. og rekvisitaforr.
werner nilsen

#5 Kenneth32

Kenneth32

    Høvding Glade Vanvidd

  • Medlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 2342 Innlegg:

Posted 02 May 2007 - 21:00

Som Pat sier+ at jo reinere du får anleggsflata, jo bedre blir resultatet. Da dette er gjennomherda, så tåler det kjemikalier osv. Det kan borres, freses og skjæres.
'88 lang Paj. 2.5 TD 31x10,5-15 Brøytebil.
'91 lang Patrol 2.8 TD 265/70-16 Min bil.
'93 Subaru Legacy 2 liter. Konebil.


Murphys lov: alt som kan gå galt, går garantert galt.

www.bruktbildeler.com
www.autodb.com
www.finn.no

#6 varjen

varjen

    Nytt medlem

  • Medlem
  • Pip
  • 9 Innlegg:

Posted 04 May 2007 - 17:52

Bruk stålplast, et to komponent produkt heter Belzona, har brukt dette mye ute til sjøs på div systemer.
Prøv å få overflatene rene først men det er ikke et must.

#7 torfinn

torfinn

    4x4-Høvding

  • Medlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 2061 Innlegg:

Posted 05 May 2007 - 10:31

Hvorfor ikke bruke Hirsch Gas Tank sealer?

Fåes hos www.gasolin.no

Torfinn

#8 Generalen4x4

Generalen4x4

    Grand offroader

  • Supermedlem
  • PipPipPipPip
  • 976 Innlegg:

Posted 05 May 2007 - 13:39

Ring US autoparts i Trondheim, De selger et stoff som Du heller i tanken. Endevender tanken noen ganger og tømmer ut det som er til overs, tett som en potte etterpå Hele tanken blir som ny innvendig
Hugser ikke navnet på produktet, men anbefales på det sterkeste om ikke tanken faller helt fra verandre.

Dette er noe du kan gjøre etter at du har brukt stålplasten på selve hullet får å vær 100% sikker biggrin.gif

#9 JROad4x4

JROad4x4

    Offroader

  • Medlem
  • PipPipPip
  • 283 Innlegg:

Posted 06 May 2007 - 14:23

Dumpa over "Plastic Padding" sitt "Kemisk Stål" og det ser ut til å sitte bra. Får kanskje prøve med den suppa innvendig og for å være sikker.

TNX

JR

#10 bucholzi

bucholzi

    Offroader

  • Medlem
  • PipPipPip
  • 479 Innlegg:

Posted 07 May 2007 - 13:37

QUOTE(JROad4x4 @ 6 May 2007, 14:23) <{POST_SNAPBACK}>
Dumpa over "Plastic Padding" sitt "Kemisk Stål" og det ser ut til å sitte bra. Får kanskje prøve med den suppa innvendig og for å være sikker.

TNX

JR


Spørsmålet er vel hvilke hull som er problemet: har 2 tanker som jeg måtte tette og på den ene var det tilstrekkelig med kjemisk stål fordi korrosjonen var begrenset til et punkt. Den andre hadde et par "større" hull som ble tettet med kjemisk metall og et par store flater med "pinholes", som kom fram når den var sandblåst. Så ut som reine stjernehimmelen, og dette måtte tettes med sealer som du tømmer inn i tanken. Moral: Hvis du er sikker på at det er begrenset til overgangen påfyllingsrøret/tanken, så holder det med kjemisk metall.

Som en regel, så sveiser man ikke i drivstoff-tanker.

#11 torfinn

torfinn

    4x4-Høvding

  • Medlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 2061 Innlegg:

Posted 07 May 2007 - 15:30

QUOTE(bucholzi @ 7 May 2007, 13:37) <{POST_SNAPBACK}>
Som en regel, så sveiser man ikke i drivstoff-tanker.


Hvorfor ikke det? Jeg har en tank til jeepen som er reparert i 68-69 med ny bunnplate. Den er enda tett.

Torfinn

#12 bucholzi

bucholzi

    Offroader

  • Medlem
  • PipPipPip
  • 479 Innlegg:

Posted 07 May 2007 - 20:52

QUOTE(torfinn @ 7 May 2007, 15:30) <{POST_SNAPBACK}>
Hvorfor ikke det? Jeg har en tank til jeepen som er reparert i 68-69 med ny bunnplate. Den er enda tett.

Torfinn


Ikke fordi sveisen ikke vil holde, men det er heller et spørsmål om du vil overleve sveisinga. Man sveiser ikke drivstoff-tanker som har vært brukt pga eksplosjonsfare.

#13 Kenneth32

Kenneth32

    Høvding Glade Vanvidd

  • Medlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 2342 Innlegg:

Posted 07 May 2007 - 21:21

Fyll tanken med vann og sørg for at vannet er over der du sveiser, og bruk huet hele veien, så er det ikke så farlig. Men et tankeløst sekund kan være skjebnesvangert.

Jeg har gjort det sjøl 2 ganger. Det gikk bra 1. gang, for da var jeg på vakt, men 2. gangen ble jeg litt overmodig blush.gif , og da så tanken ut som et 200 liters fat. Det gikk veldig bra med meg, men dæven som det smalt. Naboene kom ut og lurte på hva i svarte det var som skjedde whistle.gif

Jeg anbefaler sterkt å bruke et tetningsmiddel, for det er ingen risiko, og det blir minst like bra biggrin.gif

Lykke til rofl.gif
'88 lang Paj. 2.5 TD 31x10,5-15 Brøytebil.
'91 lang Patrol 2.8 TD 265/70-16 Min bil.
'93 Subaru Legacy 2 liter. Konebil.


Murphys lov: alt som kan gå galt, går garantert galt.

www.bruktbildeler.com
www.autodb.com
www.finn.no

#14 SuperSS

SuperSS

    Gnott

  • Medlem
  • PipPipPipPip
  • 688 Innlegg:

Posted 07 May 2007 - 21:35

Jeg skulle sveise en tank på en kadett jeg hadde før, og tok den ut, skyltee den godt og fylte den med vann, og prøvde å sveise.
Med med vann som kom ut av hullet jeg skulle tette, ble det bare tull.
Fikk ikke sveisen til å sitte, så jeg tappet ut litt vann (5 mm luft øverst ca)
Når jeg sveiset da sa det POFF og hele tanken med 60 liter vann i hoppet høyt opp fra gulvet. I tilegg ble den rund som en kulegrill.
Jeg bestilte ny tank jeg :-)