Væske-oversikt
#1
Posted 10 May 2007 - 12:29
Hvilke væsketyper er det i min 6,2L, 4L80E, G30 van starcraft?
denne oversikten er det nok flere som ønsker
Motorolje: delsynt eller mineral, viskositet
Gearolje:
Servo-olje:
Chassis-fett:
Frostvæske: (vanlig, som på en europeisk bil, eller skal den ha noen egen type frostvøske?)
Bremsevæske:
Bak-aksel olje:
Old Harleys never dies...They just get rebuildt!
- 1991 Chevrolet Van G30 Starcraft, 6,2L Diesel
#2
Posted 10 May 2007 - 16:24
Gearolje er jeg usikker på men var det ikke dexron3 godkjent? noen andre må bekrefte dette...
Servo olje: Servo olje.
Chassis fett: vanlig universal fett er helt greit.
Frostvæske: bruk hva du vil, men ikke bland forskjellige typer da reaksjoner mellom dem kan oppstå.
Bremse væske: husker ikke.
Bakaksel olje(og fram-): 80W-90 GL5 mineralsk. Har du orginal diffbrems må du ha en olje med tilsetning for lamellbrems. Dette gjelder også for den orginale sperra. OBS ikke uorginale sperrer (ARB, detroit, OX, osv) Noen kaller det traktorgearolje når den har denne tilsetningen, det er samme ulla.
Det står mye om dette i instruksjonsboka.
Edited by randknu, 10 May 2007 - 16:25.
-Knut
79 Chevrolet Blazer K5
89 Chevrolet Suburban V20
86 Isuzu økonomi 4x4 for salg
#3
Posted 10 May 2007 - 21:01
#4
Posted 11 May 2007 - 00:22
Blande 2 forskjellige frostvæsker er ikke så farlig for bilen.. men er værre å få på henda da dette kan gi alvorlige skader. Nå sier jeg ikke du får skader av 1 gang.. men gjentatte ganger er ikke bra!
#5
Posted 11 May 2007 - 07:17
Hva slags servoolje; ATF eller DX2
Hvor mangr frostvæøsketyper finnes det da? Tenkte spyle hele anlegget, og helle på helt ny med vanlig europeisk frostvæske... (feks biltema eller mekonomen). Greit å gjøre det innimellom allikevel.
Alt dette står nok i instruksjonsboka, men den har jeg ikke. Kjøpte bilen for noen måneder siden, men har enda ikke fått den på veien (men forhåpentligvis denne uken) pga måtte fixe endel først. Han jeg kjøpte den av hadde tatt den som betaling på gjeld og hadde ikke noe peiling på bilen overhode.
Old Harleys never dies...They just get rebuildt!
- 1991 Chevrolet Van G30 Starcraft, 6,2L Diesel
#6
Posted 11 May 2007 - 10:45
Hva slags servoolje; ATF eller DX2
Hvor mangr frostvæøsketyper finnes det da? Tenkte spyle hele anlegget, og helle på helt ny med vanlig europeisk frostvæske... (feks biltema eller mekonomen). Greit å gjøre det innimellom allikevel.
Alt dette står nok i instruksjonsboka, men den har jeg ikke. Kjøpte bilen for noen måneder siden, men har enda ikke fått den på veien (men forhåpentligvis denne uken) pga måtte fixe endel først. Han jeg kjøpte den av hadde tatt den som betaling på gjeld og hadde ikke noe peiling på bilen overhode.
Bremsevæske kan du like gjerne bytte ut i hele systemet, det bør gjøres en gang i blant uansett for å unngå kondens og dårligere kokepunkt.
Når det gjelder servo bruker man ofte samme olja som i gearkassa, ATF betyr Automatic Transmission Fluid og da kan man velge DX2 eller DX3, du bruker antagelig DX3 (Dextron3) i automaten så da heller du det på servoen også.
Frostvæske kan du kjøpe på Biltema eller Mekonomen om du vil, du har jo tenkt å bytte ut all kjølevæsken uansett har jeg skjønt.
Lykke til.
#7
Posted 11 May 2007 - 14:19
På servoen kan du bruke samme olje som på girkassa som Arnt sier, hydraulikk olje er hydraulikk olje er jeg blitt fortalt,har ikke måtte etterfylle på min egen bil men bekjente bruker på andre US cars,
Som bremse veske kan du vel bruke det meste bare det er bremseveske
Kan også ringe Bergheim og spørre hva de anbefaler, Men syntetisk olje på motoren kan bli krøll om du har kjørt på mineral før. Lureste er å safe på mineral og være nøye på utskiftings intervallene
#8
Posted 14 May 2007 - 10:45
#9
Posted 31 May 2007 - 12:52
Motorolje
Mineral
10w/40 sommer, 15w/30 vinter
Ca 7 l
Intervall på 8.000 km
Gearkasse-olje 4L80E
Dexron III
4,5-6 l
Servo-olje
Dexron 2 eller 3
Chassis-fett
biltema og FK fungerer greit
Frostvæske
Vanlig europeisk
Husk å spyle igjennom anlegget ca 1 gang i året, eller hvert 2. år.
Bremsevæske
Dot2 /dot3 (reagerer ikke med hverandre
Bak-aksel-olje
LS 90 eller GL-5 med Limited Slip tilsetning (ca 0,2-0,3l)
Ca 2,5 l
Bytt brytepinne samtidig
Brytepinne bakaksel
GM 14039027
(kr 97,- +mva)
Hver 40.000 km
så da var det i boks
Old Harleys never dies...They just get rebuildt!
- 1991 Chevrolet Van G30 Starcraft, 6,2L Diesel
#10
Posted 31 May 2007 - 21:07
Motorolje
Mineral
10w/40 sommer, 15w/30 vinter
Ca 7 l
Intervall på 8.000 km
Gearkasse-olje 4L80E
Dexron III
4,5-6 l
Servo-olje
Dexron 2 eller 3
Chassis-fett
biltema og FK fungerer greit
Frostvæske
Vanlig europeisk
Husk å spyle igjennom anlegget ca 1 gang i året, eller hvert 2. år.
Bremsevæske
Dot2 /dot3 (reagerer ikke med hverandre
Bak-aksel-olje
LS 90 eller GL-5 med Limited Slip tilsetning (ca 0,2-0,3l)
Ca 2,5 l
Bytt brytepinne samtidig
Brytepinne bakaksel
GM 14039027
(kr 97,- +mva)
Hver 40.000 km
så da var det i boks
NESTEN
for-aksel-olje
LS 90 eller GL-5 med Limited Slip tilsetning (ca 0,2-0,3l)
Ca 2,5 l
Bytt brytepinne samtidig
Brytepinne foraksel
Hver 40.000 km
Helt toppers at slikt blir postet
-91 subbe Medlem nr 005 Østfold Offroad klubb
413 trialbil Medlem nr 188 Suzuki 4X4 Club Norway



Stramming av hjullager suburban
#11
Posted 31 May 2007 - 21:19
#12
Posted 01 June 2007 - 14:47
var å foretrekke,ble lengre skfteintervaller ut av det. tydelig at silikat er mindre posetivt for motoren .
#13
Posted 01 June 2007 - 14:59
står det at man aldri skal bruke 10w/40,forhandleren som nevnes som kilde må være feilinformert.
#14
Posted 01 June 2007 - 17:42
står det at man aldri skal bruke 10w/40,forhandleren som nevnes som kilde må være feilinformert.
Noen som vet hvorfor ? man ikke skal bruke 10/40.
#15
Posted 01 June 2007 - 21:03
ja, det er vel enklest med samme foran og bak det er ikke skadelig så vidt jeg vet med LS tillsetning på de der ikke trenger det. Jeg syns det er like greit med samme olje foran og bak iallefall, samt det blir mindre oljerester liggandes i garagen
-91 subbe Medlem nr 005 Østfold Offroad klubb
413 trialbil Medlem nr 188 Suzuki 4X4 Club Norway



Stramming av hjullager suburban
#16
Posted 01 June 2007 - 21:23
står det at man aldri skal bruke 10w/40,forhandleren som nevnes som kilde må være feilinformert.
Denne (tidligere tråden) kan vel redigeres og stickes Chevy-LPG??
-91 subbe Medlem nr 005 Østfold Offroad klubb
413 trialbil Medlem nr 188 Suzuki 4X4 Club Norway



Stramming av hjullager suburban
#17
Posted 01 June 2007 - 21:24
er ganske sikker på at grunnen til at 10/40 ikke er å anbefale er at den blir for tynn når den er skikkelig varm.
15/40 er den viskositeten som blir anbefalt som helårsolje.
rein 30- olje ved ekstrem varme
10/30-olje ved ekstrem kulde.
#18
Posted 01 June 2007 - 23:01
15/40 er den viskositeten som blir anbefalt som helårsolje.
rein 30- olje ved ekstrem varme
10/30-olje ved ekstrem kulde.
Nå lurer jeg på en ting, en 15W/40 og en 10W/40 olje skal ha identisk tykkelse når de er gode og varme differansen er at 15W (W står for winter) olja er litt tykkere ved kaldstart, hvordan kan 40 olja bli for tynn når varm da??
Årsaken er nok heller som det er skrevet i en tidligere tråd 10W/40 fantes ikke som mineral for 10 år siden, bare som syntetisk og derfor var den heller ikke egnet til disse motorene.
Men det er ingen fare med å bruke
Edited by tigger, 01 June 2007 - 23:03.
-91 subbe Medlem nr 005 Østfold Offroad klubb
413 trialbil Medlem nr 188 Suzuki 4X4 Club Norway



Stramming av hjullager suburban
#19
Posted 02 June 2007 - 08:23
Årsaken er nok heller som det er skrevet i en tidligere tråd 10W/40 fantes ikke som mineral for 10 år siden, bare som syntetisk og derfor var den heller ikke egnet til disse motorene.
Men det er ingen fare med å bruke
hvorfor blir syntetisk oljen tynnere når den blir varm da? i min HP books CHEVY performance blir syntetisk
olje skrytt opp i skyene,en av grunnene er at syn.olje er bygd opp av en molekyl mens mineral er bygd opp av 300 forskjellige molekyl-strukturer.
#20
Posted 06 June 2007 - 16:23
En 5W40 olje er ikke tynnere, den takler høye temperaturer bedre enn 5W30. Helsyntetisk Mobil1 5W40 Olje får man til 99,- literen. Den er noe av det beste man får, og det er ingen grunn til at ikke bilen fortjener såpass. Det er tross alt en Chevy!
'99 W210
'86 W124
(X) '00 Toyota Yaris
(X) '96 Chevrolet Suburban
(X) '86 MB 209D
(X) '82 Nissan Urvan
(X) '77 MB 608D
(X) '74 Volvo 144









