Gå til innhold



Foto

Væske-oversikt


This topic has been archived. This means that you cannot reply to this topic.
21 replies to this topic

#1 mlium

mlium

    Offroad-wannabe

  • Medlem
  • PipPip
  • 98 Innlegg:

Posted 10 May 2007 - 12:29

Har ett kjapt spørsmål som jeg hadde satt veldig pris på om noen tok seg tid til å besvare;
Hvilke væsketyper er det i min 6,2L, 4L80E, G30 van starcraft?

denne oversikten er det nok flere som ønsker

Motorolje: delsynt eller mineral, viskositet
Gearolje:
Servo-olje:
Chassis-fett:
Frostvæske: (vanlig, som på en europeisk bil, eller skal den ha noen egen type frostvøske?)
Bremsevæske:
Bak-aksel olje:

Old Harleys never dies...They just get rebuildt!

- 1991 Chevrolet Van G30 Starcraft, 6,2L Diesel

#2 randknu

randknu

    Skogens Konge

  • Medlem
  • PipPipPipPipPip
  • 1784 Innlegg:

Posted 10 May 2007 - 16:24

Når det gjelder oljer ville jeg holde meg til det motoren er "vant" med. Hvis du har brukt syntetisk olje før, fortsett med det. Hvis du er plaga av lavt oljetrykk, prøv å bytte til mineral 15W-40.

Gearolje er jeg usikker på men var det ikke dexron3 godkjent? noen andre må bekrefte dette...

Servo olje: Servo olje.

Chassis fett: vanlig universal fett er helt greit.

Frostvæske: bruk hva du vil, men ikke bland forskjellige typer da reaksjoner mellom dem kan oppstå.

Bremse væske: husker ikke.

Bakaksel olje(og fram-): 80W-90 GL5 mineralsk. Har du orginal diffbrems må du ha en olje med tilsetning for lamellbrems. Dette gjelder også for den orginale sperra. OBS ikke uorginale sperrer (ARB, detroit, OX, osv) Noen kaller det traktorgearolje når den har denne tilsetningen, det er samme ulla.

Det står mye om dette i instruksjonsboka.

Edited by randknu, 10 May 2007 - 16:25.

Chevy K5 addicted...
-Knut

79 Chevrolet Blazer K5
89 Chevrolet Suburban V20
86 Isuzu økonomi 4x4 for salg

#3 Chevy-LPG

Chevy-LPG

    Onroader

  • Moderator
  • PipPipPipPipPipPip
  • 13961 Innlegg:

Posted 10 May 2007 - 21:01

Kjøres kun rød frostveske ser jeg på min type bil- hvorfor det?

#4 cwathne

cwathne

    Offroader

  • Medlem
  • PipPipPip
  • 487 Innlegg:

Posted 11 May 2007 - 00:22

Dette har med vannpumpe smøring, dem har forskjellige smøre egenskaper og hvordan dem reagerer med forskjellige aluminium.

Blande 2 forskjellige frostvæsker er ikke så farlig for bilen.. men er værre å få på henda da dette kan gi alvorlige skader. Nå sier jeg ikke du får skader av 1 gang.. men gjentatte ganger er ikke bra!
Det fins kun 2 typer biler. Nye og brukte Chevrolet !

#5 mlium

mlium

    Offroad-wannabe

  • Medlem
  • PipPip
  • 98 Innlegg:

Posted 11 May 2007 - 07:17

hva slags bremsevæske; dot 3 eller dot 4? (har intrykk av at de er vidt forskjellige, og reagerer med hverandre)

Hva slags servoolje; ATF eller DX2

Hvor mangr frostvæøsketyper finnes det da? Tenkte spyle hele anlegget, og helle på helt ny med vanlig europeisk frostvæske... (feks biltema eller mekonomen). Greit å gjøre det innimellom allikevel.

Alt dette står nok i instruksjonsboka, men den har jeg ikke. Kjøpte bilen for noen måneder siden, men har enda ikke fått den på veien (men forhåpentligvis denne uken) pga måtte fixe endel først. Han jeg kjøpte den av hadde tatt den som betaling på gjeld og hadde ikke noe peiling på bilen overhode.

Old Harleys never dies...They just get rebuildt!

- 1991 Chevrolet Van G30 Starcraft, 6,2L Diesel

#6 Arnt-W

Arnt-W

    Grand offroader

  • Medlem
  • PipPipPipPip
  • 592 Innlegg:

Posted 11 May 2007 - 10:45

QUOTE(mlium @ 11 May 2007, 07:17) <{POST_SNAPBACK}>
hva slags bremsevæske; dot 3 eller dot 4? (har intrykk av at de er vidt forskjellige, og reagerer med hverandre)

Hva slags servoolje; ATF eller DX2

Hvor mangr frostvæøsketyper finnes det da? Tenkte spyle hele anlegget, og helle på helt ny med vanlig europeisk frostvæske... (feks biltema eller mekonomen). Greit å gjøre det innimellom allikevel.

Alt dette står nok i instruksjonsboka, men den har jeg ikke. Kjøpte bilen for noen måneder siden, men har enda ikke fått den på veien (men forhåpentligvis denne uken) pga måtte fixe endel først. Han jeg kjøpte den av hadde tatt den som betaling på gjeld og hadde ikke noe peiling på bilen overhode.



Bremsevæske kan du like gjerne bytte ut i hele systemet, det bør gjøres en gang i blant uansett for å unngå kondens og dårligere kokepunkt.

Når det gjelder servo bruker man ofte samme olja som i gearkassa, ATF betyr Automatic Transmission Fluid og da kan man velge DX2 eller DX3, du bruker antagelig DX3 (Dextron3) i automaten så da heller du det på servoen også.

Frostvæske kan du kjøpe på Biltema eller Mekonomen om du vil, du har jo tenkt å bytte ut all kjølevæsken uansett har jeg skjønt.

Lykke til.
10-4 stuck in mud-pit, send assitance and a wrecker...over!

#7 k5Cowboy

k5Cowboy

    Offroader

  • Medlem
  • PipPipPip
  • 170 Innlegg:

Posted 11 May 2007 - 14:19

Automat olja skal være Dextron3, kjører kun på quaker state, de har også en "heavy duty" olje, veit ikke helt hvor bra den funksjonerer i forskjell til vanlig men skal visst ha bedre egenskaper når det gjelder varme og kraftoverføring. blink.gif

På servoen kan du bruke samme olje som på girkassa som Arnt sier, hydraulikk olje er hydraulikk olje er jeg blitt fortalt,har ikke måtte etterfylle på min egen bil men bekjente bruker på andre US cars,

Som bremse veske kan du vel bruke det meste bare det er bremseveske tongue.gif
Kan også ringe Bergheim og spørre hva de anbefaler, Men syntetisk olje på motoren kan bli krøll om du har kjørt på mineral før. Lureste er å safe på mineral og være nøye på utskiftings intervallene biggrin.gif
Det er tross alt bedre å stikke nesa si i andres saker enn å stikke andres sine saker i nesa!

#8 cwathne

cwathne

    Offroader

  • Medlem
  • PipPipPip
  • 487 Innlegg:

Posted 14 May 2007 - 10:45

Hvis jeg ikke husker feil så er forskjellen på dot merkinga på bremsevæska hvor høy temperatur væska tåler før den koker.
Det fins kun 2 typer biler. Nye og brukte Chevrolet !

#9 mlium

mlium

    Offroad-wannabe

  • Medlem
  • PipPip
  • 98 Innlegg:

Posted 31 May 2007 - 12:52

fikk anbefalt følgende væsker fra forhandler:

Motorolje
Mineral
10w/40 sommer, 15w/30 vinter
Ca 7 l
Intervall på 8.000 km

Gearkasse-olje 4L80E
Dexron III
4,5-6 l

Servo-olje
Dexron 2 eller 3

Chassis-fett
biltema og FK fungerer greit

Frostvæske
Vanlig europeisk
Husk å spyle igjennom anlegget ca 1 gang i året, eller hvert 2. år.

Bremsevæske
Dot2 /dot3 (reagerer ikke med hverandre

Bak-aksel-olje
LS 90 eller GL-5 med Limited Slip tilsetning (ca 0,2-0,3l)
Ca 2,5 l
Bytt brytepinne samtidig

Brytepinne bakaksel
GM 14039027
(kr 97,- +mva)
Hver 40.000 km

så da var det i boks

Old Harleys never dies...They just get rebuildt!

- 1991 Chevrolet Van G30 Starcraft, 6,2L Diesel

#10 tigger

tigger

    Skatte og gjeldsslave

  • Supermedlem
  • PipPipPipPipPip
  • 1041 Innlegg:

Posted 31 May 2007 - 21:07

QUOTE(mlium @ 31 May 2007, 12:52) <{POST_SNAPBACK}>
fikk anbefalt følgende væsker fra forhandler:

Motorolje
Mineral
10w/40 sommer, 15w/30 vinter
Ca 7 l
Intervall på 8.000 km

Gearkasse-olje 4L80E
Dexron III
4,5-6 l

Servo-olje
Dexron 2 eller 3

Chassis-fett
biltema og FK fungerer greit

Frostvæske
Vanlig europeisk
Husk å spyle igjennom anlegget ca 1 gang i året, eller hvert 2. år.

Bremsevæske
Dot2 /dot3 (reagerer ikke med hverandre

Bak-aksel-olje
LS 90 eller GL-5 med Limited Slip tilsetning (ca 0,2-0,3l)
Ca 2,5 l
Bytt brytepinne samtidig

Brytepinne bakaksel
GM 14039027
(kr 97,- +mva)
Hver 40.000 km

så da var det i boks

NESTEN ohmy.gif husk på for de med 4X4

for-aksel-olje
LS 90 eller GL-5 med Limited Slip tilsetning (ca 0,2-0,3l)
Ca 2,5 l
Bytt brytepinne samtidig

Brytepinne foraksel

Hver 40.000 km
Helt toppers at slikt blir postet
Big Are Beautiful
-91 subbe Medlem nr 005 Østfold Offroad klubb
413 trialbil Medlem nr 188 Suzuki 4X4 Club Norway
IPB ImageIPB ImageIPB Image
Stramming av hjullager suburban

#11 bjopii

bjopii

    Sjarkfører

  • Supermedlem
  • PipPipPipPip
  • 846 Innlegg:

Posted 31 May 2007 - 21:19

Ehhhhh kansje et litt små fjernt spm men, er det LS 90 eller GL-5 med Limited Slip tilsetning (ca 0,2-0,3l) viss man har sperre bak å fram og??
SJARK POWER!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

#12 hot-chevy

hot-chevy

    Grand offroader

  • Medlem
  • PipPipPipPip
  • 550 Innlegg:

Posted 01 June 2007 - 14:47

angående frostveske leste jeg i instruksjonsboka til min 96-suburban 6,5td at frostveske uten silikat
var å foretrekke,ble lengre skfteintervaller ut av det. tydelig at silikat er mindre posetivt for motoren .

#13 hot-chevy

hot-chevy

    Grand offroader

  • Medlem
  • PipPipPipPip
  • 550 Innlegg:

Posted 01 June 2007 - 14:59

må bare legge til noe angående oljeviskositet også,noen nevte 10w/40, i haynes motorbok for 6,2 og 6,5
står det at man aldri skal bruke 10w/40,forhandleren som nevnes som kilde må være feilinformert.

#14 diesel daniel

diesel daniel

    Grand offroader

  • Medlem
  • PipPipPipPip
  • 509 Innlegg:

Posted 01 June 2007 - 17:42

QUOTE(hot-chevy @ 1 Jun 2007, 14:59) <{POST_SNAPBACK}>
må bare legge til noe angående oljeviskositet også,noen nevte 10w/40, i haynes motorbok for 6,2 og 6,5
står det at man aldri skal bruke 10w/40,forhandleren som nevnes som kilde må være feilinformert.



Noen som vet hvorfor ? man ikke skal bruke 10/40.

#15 tigger

tigger

    Skatte og gjeldsslave

  • Supermedlem
  • PipPipPipPipPip
  • 1041 Innlegg:

Posted 01 June 2007 - 21:03

QUOTE(bjopii @ 31 May 2007, 21:19) <{POST_SNAPBACK}>
Ehhhhh kansje et litt små fjernt spm men, er det LS 90 eller GL-5 med Limited Slip tilsetning (ca 0,2-0,3l) viss man har sperre bak å fram og??

ja, det er vel enklest med samme foran og bak det er ikke skadelig så vidt jeg vet med LS tillsetning på de der ikke trenger det. Jeg syns det er like greit med samme olje foran og bak iallefall, samt det blir mindre oljerester liggandes i garagen
Big Are Beautiful
-91 subbe Medlem nr 005 Østfold Offroad klubb
413 trialbil Medlem nr 188 Suzuki 4X4 Club Norway
IPB ImageIPB ImageIPB Image
Stramming av hjullager suburban

#16 tigger

tigger

    Skatte og gjeldsslave

  • Supermedlem
  • PipPipPipPipPip
  • 1041 Innlegg:

Posted 01 June 2007 - 21:23

QUOTE(hot-chevy @ 1 Jun 2007, 14:59) <{POST_SNAPBACK}>
må bare legge til noe angående oljeviskositet også,noen nevte 10w/40, i haynes motorbok for 6,2 og 6,5
står det at man aldri skal bruke 10w/40,forhandleren som nevnes som kilde må være feilinformert.
tidligere tråd på dette emnet
Denne (tidligere tråden) kan vel redigeres og stickes Chevy-LPG??
Big Are Beautiful
-91 subbe Medlem nr 005 Østfold Offroad klubb
413 trialbil Medlem nr 188 Suzuki 4X4 Club Norway
IPB ImageIPB ImageIPB Image
Stramming av hjullager suburban

#17 hot-chevy

hot-chevy

    Grand offroader

  • Medlem
  • PipPipPipPip
  • 550 Innlegg:

Posted 01 June 2007 - 21:24

QUOTE(diesel daniel @ 1 Jun 2007, 18:42) <{POST_SNAPBACK}>
Noen som vet hvorfor ? man ikke skal bruke 10/40.



er ganske sikker på at grunnen til at 10/40 ikke er å anbefale er at den blir for tynn når den er skikkelig varm.
15/40 er den viskositeten som blir anbefalt som helårsolje.
rein 30- olje ved ekstrem varme
10/30-olje ved ekstrem kulde.

#18 tigger

tigger

    Skatte og gjeldsslave

  • Supermedlem
  • PipPipPipPipPip
  • 1041 Innlegg:

Posted 01 June 2007 - 23:01

QUOTE(hot-chevy @ 1 Jun 2007, 21:24) <{POST_SNAPBACK}>
er ganske sikker på at grunnen til at 10/40 ikke er å anbefale er at den blir for tynn når den er skikkelig varm.
15/40 er den viskositeten som blir anbefalt som helårsolje.
rein 30- olje ved ekstrem varme
10/30-olje ved ekstrem kulde.


Nå lurer jeg på en ting, en 15W/40 og en 10W/40 olje skal ha identisk tykkelse når de er gode og varme differansen er at 15W (W står for winter) olja er litt tykkere ved kaldstart, hvordan kan 40 olja bli for tynn når varm da??
Årsaken er nok heller som det er skrevet i en tidligere tråd 10W/40 fantes ikke som mineral for 10 år siden, bare som syntetisk og derfor var den heller ikke egnet til disse motorene.
Men det er ingen fare med å bruke

Edited by tigger, 01 June 2007 - 23:03.

Big Are Beautiful
-91 subbe Medlem nr 005 Østfold Offroad klubb
413 trialbil Medlem nr 188 Suzuki 4X4 Club Norway
IPB ImageIPB ImageIPB Image
Stramming av hjullager suburban

#19 hot-chevy

hot-chevy

    Grand offroader

  • Medlem
  • PipPipPipPip
  • 550 Innlegg:

Posted 02 June 2007 - 08:23

QUOTE(tigger @ 2 Jun 2007, 00:01) <{POST_SNAPBACK}>
Nå lurer jeg på en ting, en 15W/40 og en 10W/40 olje skal ha identisk tykkelse når de er gode og varme differansen er at 15W (W står for winter) olja er litt tykkere ved kaldstart, hvordan kan 40 olja bli for tynn når varm da??
Årsaken er nok heller som det er skrevet i en tidligere tråd 10W/40 fantes ikke som mineral for 10 år siden, bare som syntetisk og derfor var den heller ikke egnet til disse motorene.
Men det er ingen fare med å bruke



hvorfor blir syntetisk oljen tynnere når den blir varm da? i min HP books CHEVY performance blir syntetisk
olje skrytt opp i skyene,en av grunnene er at syn.olje er bygd opp av en molekyl mens mineral er bygd opp av 300 forskjellige molekyl-strukturer.

#20 ØHN

ØHN

    Grand offroader

  • Medlem
  • PipPipPipPip
  • 869 Innlegg:

Posted 06 June 2007 - 16:23

Ingen problem å bruke syntetisk olje på C/K biler. Motoren slites mest ved kaldtstart og der er syntetisk olje bedre uansett. Det eneste er hvis den har gått på mineralolje hele livet så kan oljekanaler tette seg hvis man bytter til syntetisk. Det er fordi mineralolja renser motoren dårligere enn syntetisk. Når man putter på syntetisk moderne olje med mye bedre renseegenskaper, så løsner mye av slam og drit i motoren.

En 5W40 olje er ikke tynnere, den takler høye temperaturer bedre enn 5W30. Helsyntetisk Mobil1 5W40 Olje får man til 99,- literen. Den er noe av det beste man får, og det er ingen grunn til at ikke bilen fortjener såpass. Det er tross alt en Chevy! smile.gif
'08 Nissan X-Trail
'99 W210
'86 W124
(X) '00 Toyota Yaris
(X) '96 Chevrolet Suburban
(X) '86 MB 209D
(X) '82 Nissan Urvan
(X) '77 MB 608D
(X) '74 Volvo 144