Jeg kommer til problemet snart, men først kommer hva jeg har gjort med bremsene.
Har nå byttet alle fire bremsesylindre og flere rør og slanger på min volvo felt 1962 modell.
Har også byttet de bremseband som var nedslitte.
Bånda ble deretter stilt slik at de subber innat tromlene og hjulene ikke triller noe særlig rundt
når bilen er oppjekket.
Har deretter luftet så godt jeg kan. Har prøvd flere metoder;
-slange som ligger i et glass med bremsevæske
-slange med returventil
-en som pumper til pedalen blir hard, deretter åpne nippel for så å stenge før pedalen slippes
Problemet er fortsatt at pedalen ikke blir 100% hard før tredje tråkket!
Kan det være luft i hovedsylinderen og hvordan evt. få fikset problemet?
Hvilken luftemetode fungerer best?
Har også testet oppbremsing på grusvei og ser at venstre forhjul ikke henger helt med, mens
bakhjulet på samme side stopper helt og lager spor i grusen. Har ikke så langt hue at jeg har
klart å sjekke hvordan det står til på høyre side.
Da håper jeg det dukker opp noen fornuftige svar så jeg kan få EU-godkjent bilen!
Bremsepedalvandring
Started by
PålR
, May 11 2007 22:50
5 replies to this topic
Posted 11 May 2007 - 22:50
Posted 13 May 2007 - 16:07
Står masse om evnet her.. http://www.laplander.nu/ registrer deg det er gratis til å med....her er det rep manualer og alt du måtte ønske....mvh cato
Posted 22 May 2007 - 21:09
Da har jeg fått fikset bremsene, så da er case closed!
Det var ikke heftig diskusjon her akkurat, men det var så enkelt at etter enda noen runder med båndjustering og litt pedaljustering årnet vandringen seg. Fant også ut at forhjulene ikke låses helt når
man kjører forover og bremser, og omvendt når man rygger da vekten blir annerledes fordelt på
akslingene.
enkelt og greit =) skogen neste.
Det var ikke heftig diskusjon her akkurat, men det var så enkelt at etter enda noen runder med båndjustering og litt pedaljustering årnet vandringen seg. Fant også ut at forhjulene ikke låses helt når
man kjører forover og bremser, og omvendt når man rygger da vekten blir annerledes fordelt på
akslingene.
enkelt og greit =) skogen neste.
Posted 27 August 2007 - 01:44
Hei Du!
Jeg må også ta en storjobb på bremsene på Volvoen, men får fan ikke av bremsetromlene bak! De sitter som støpt! Hadde du noen problemer med det? Tromlene framme var helt løse og greie og få av. Jeg tror at bremsebandene er helt utslitt bake, går ikke ann å stille etter noe mer. Virker som bilen bremser nesten kun på venstre framhjul, og man må pumpe 3 gang på pedalen for å få bremsevirkning i det hele tatt!
Mads.
Jeg må også ta en storjobb på bremsene på Volvoen, men får fan ikke av bremsetromlene bak! De sitter som støpt! Hadde du noen problemer med det? Tromlene framme var helt løse og greie og få av. Jeg tror at bremsebandene er helt utslitt bake, går ikke ann å stille etter noe mer. Virker som bilen bremser nesten kun på venstre framhjul, og man må pumpe 3 gang på pedalen for å få bremsevirkning i det hele tatt!
Mads.
Posted 27 August 2007 - 15:48
Posted 07 September 2007 - 21:47
QUOTE(Narvik01 @ 27 Aug 2007, 02:44) <{POST_SNAPBACK}>
Hei Du!
Mads.
Mads.
Jeg måtte løsne navmutter for å få baktromlene av, så de er annerledes bak enn foran på min hvertfall. Sålenge du løsner litt på strammeskrue for bånda på baksida burde du få det av greit eller med avdrager.