Hei er det noen som vet hvordan det er å få godkjent motorskifte til en 300td eller 350td i en 280ge? Kan mann bruke samme kasse (4tr aut.)Og er 300 en bedre motor en 350'en?
Jensen
Endret av - jensen on 30 des 2003 21:34:46
Motorskift på gelandewagen
Started by
Jensen
, Dec 30 2003 00:00
6 replies to this topic
#1
Posted 30 December 2003 - 00:00
#2
Posted 04 January 2004 - 00:00
Har byttet motor og gear fra 300GD manuell til 300TDT med automat , begge 5 cyl. Dette var veldig greit men utvekslingen ble feil da jeg skulle hatt et gir til...... turtall på 4500 og 115 km/h. Men den ble rask til å vre en gamel gwagen.Lengden på 5 og 6 cyl motorene er det samme men en 6 cyl vil være dyrere.Aksel mellom gear og transfer er det eneste som er et problem nå ettersom vinkel mellom kassene ble litt stor .....er det noen som har erfaring her ? Akselen jeg brukte hadde sittet i en 6 cyl med aut ...men jeg måtte kappe den enda mere ???? så nå er den 24 cm sammenskyvet.
#3
Posted 01 January 2004 - 00:00
Er en del folk som har byttet og satt in en 6 cyl, 300 eller var det 290 den het. Husker ikke helt, men den er vel på 126 hester og det er jo ikke så aller verst. 350gd har noen problemer med topp pakningen har jeg hørt dessuten den har jo en 136 hester og er sikkert dyr. jeg tror det beste alternativet er den 123 300tdt motoren som det har stått mer om tidligere. Tenkte egentlig på å sette inn en sånn selv, men da det ikke ville bli meg selv som gjorde jobben (altså en mekaniker), så strandet planen ved prisen. Men kan du gjøre det selv er det en annen sak. Det er jo det med girkassa og kardanger osv, men har du en mekaniker i deg er det nok ikke noe problem
#4
Posted 30 December 2003 - 00:00
OM617 (5 sylindra 300 diesel) er jo nærmest uslitelig. Hvis man overlever med 90hk, er dette den rimeligste og et bra motorbytte. Vet at 350 TD motoren var plaget med for trange oljekanaler, men hvis du skal bruke så mye penger på ny motor er vel en 290 TD, det beste alternativet. Ellers får du en orginal 300 TD (OM617) med turbo for 2-5000,- Litt mer arbeid å sette i, men skal du alikevel gjøre deg arbeidet med å konvertere, er du jo verdt å få seg en turbodiesel.
Ellers er jo motorkonverteringen stort sett som i andre biler (fra bensin til diesel, det eneste spesielle er vel at dieseln har vakumstyrt stopp.
Er litt usikker på kassene, men har sett GD`er med utslitt manuell, der man har tatt motor og gir fra en 123 serie fra midt på 80 tallet. Dette fungerer fint Hvis det er samme automat som du har er vel ikke det et problem. btw. sto en på autodb.no til 8000,- 300TDT.
Ellers er jo manuell kasse å foretrekke.. 5 trinns manuell fra 307-411 (mb kassevogn fra 80 talle) er et godt alternativ. Da må mellomakselen kortes inn.
Godkjenning bør ikke være et problem da du har mer hk i 280 du har, og bilene har vært levert med 300. Er litt usikker på 290`en men den har vært levert i 461, som stor sett er en 460.
Konklusjonen er vel, motoralternativ etter hvor mye penger og arbeid du gidder å legge ned i bilen.
Pynt e for homsa å småpie!
Ellers er jo motorkonverteringen stort sett som i andre biler (fra bensin til diesel, det eneste spesielle er vel at dieseln har vakumstyrt stopp.
Er litt usikker på kassene, men har sett GD`er med utslitt manuell, der man har tatt motor og gir fra en 123 serie fra midt på 80 tallet. Dette fungerer fint Hvis det er samme automat som du har er vel ikke det et problem. btw. sto en på autodb.no til 8000,- 300TDT.
Ellers er jo manuell kasse å foretrekke.. 5 trinns manuell fra 307-411 (mb kassevogn fra 80 talle) er et godt alternativ. Da må mellomakselen kortes inn.
Godkjenning bør ikke være et problem da du har mer hk i 280 du har, og bilene har vært levert med 300. Er litt usikker på 290`en men den har vært levert i 461, som stor sett er en 460.
Konklusjonen er vel, motoralternativ etter hvor mye penger og arbeid du gidder å legge ned i bilen.
Pynt e for homsa å småpie!
#5
Posted 30 December 2003 - 00:00
[quote]
Hei Jensen:
Dersom jeg ikke husker feil fra annonseringen av den 280GE du har kjøpt, så "tikker" motoren din. Vær oppmerksom på at disse 280-motorene ikke har hydraulisk ventiljustering. Her må man justere for hånd! Og når man ikke får justert mere, bytter man til en tykkere "trykkplate" (ca 100 kr (pr stk) hos MB...). Sjekk om det fikser tikkingen din!
Hei MB-Freak
Du har rett i det,og han som har eid bilen har ikke gort mye for dens ve og vel.Så det står først på listen.
Takk for hjelpen
Jensen
Hei Jensen:
Dersom jeg ikke husker feil fra annonseringen av den 280GE du har kjøpt, så "tikker" motoren din. Vær oppmerksom på at disse 280-motorene ikke har hydraulisk ventiljustering. Her må man justere for hånd! Og når man ikke får justert mere, bytter man til en tykkere "trykkplate" (ca 100 kr (pr stk) hos MB...). Sjekk om det fikser tikkingen din!
Hei MB-Freak
Du har rett i det,og han som har eid bilen har ikke gort mye for dens ve og vel.Så det står først på listen.
Takk for hjelpen
Jensen
#6
Posted 30 December 2003 - 00:00
Hei Jensen:
Dersom jeg ikke husker feil fra annonseringen av den 280GE du har kjøpt, så "tikker" motoren din. Vær oppmerksom på at disse 280-motorene ikke har hydraulisk ventiljustering. Her må man justere for hånd! Og når man ikke får justert mere, bytter man til en tykkere "trykkplate" (ca 100 kr (pr stk) hos MB...). Sjekk om det fikser tikkingen din!
Dersom jeg ikke husker feil fra annonseringen av den 280GE du har kjøpt, så "tikker" motoren din. Vær oppmerksom på at disse 280-motorene ikke har hydraulisk ventiljustering. Her må man justere for hånd! Og når man ikke får justert mere, bytter man til en tykkere "trykkplate" (ca 100 kr (pr stk) hos MB...). Sjekk om det fikser tikkingen din!
#7
Posted 30 December 2003 - 00:00
Jeg vet ikke om noen kvalitetsforskjeller mellom 300gd og en 350,men 300gd har jo bevist god holdbarhet gjennom mange år.
På den annen side er en 300diesel i Gelendewagen usedvanlig triste greier,det går seint!Så jeg hadde nok gått for det størst mulige dieselalternativet.
Og å få godkjent motorskifte bør ikke være noe problem i en GD.
Olav
På den annen side er en 300diesel i Gelendewagen usedvanlig triste greier,det går seint!Så jeg hadde nok gått for det størst mulige dieselalternativet.
Og å få godkjent motorskifte bør ikke være noe problem i en GD.
Olav