Gå til innhold



Foto

4WD


This topic has been archived. This means that you cannot reply to this topic.
15 replies to this topic

#1 hilux94sr5

hilux94sr5

    Nytt medlem

  • Medlem
  • Pip
  • 25 Innlegg:

Posted 23 August 2007 - 18:59

hei, bare lurte på om det er farlig/sliter på bilen når du kjører 2WD med navene i lock? Orker ikke og ut og vri hver gang e skal ha på 4WD..

#2 Allpro

Allpro

    Team Hilux

  • Supermedlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 2141 Innlegg:

Posted 23 August 2007 - 19:01

Det er fryktelig hardt for driv-verket og kjøre med nevene inne i 2wd.
Frode Flottorp

- 07 Toyota Hilux 37" AT
- 87 Toyota Hilux 38" Allpro V8

#3 ralph

ralph

    Offroader

  • Medlem
  • PipPipPip
  • 389 Innlegg:

Posted 23 August 2007 - 19:18

Tja, er vell ikke så forferdelig ille, så lenge du ikke begynner og kjøre med 4wd på tørr asfalt. Da tar det fort på driverket.
Men du vill jo spare en del diesel på og vri de ut, er det jo også en del foringer og sånt tull som vill vare mye lengre....
Morgenstund har gull i munn, men bly i ræva!

#4 Da9boy

Da9boy

    Nytt medlem

  • Medlem
  • Pip
  • 28 Innlegg:

Posted 23 August 2007 - 22:21

Det har gått fint for meg og har kjørt en del med navene på "Lock" og 2WD. Kjører bare korte turer jeg da. sikkert værre på langtur..

Edited by Da9boy, 23 August 2007 - 22:24.


#5 egulbr

egulbr

    Offroader

  • Medlem
  • PipPipPip
  • 297 Innlegg:

Posted 24 August 2007 - 18:36

Da vil jeg samtidig spørre om en annen ting. Hva skjer hvis man setter den i 4wd med navene i free?? Er det noe som kan gå i stykker da? Mener ikke å kjøre lenge med det men sånn ved en forglemmelse?
1997 Toyota Hilux 2.4 D

#6 slimjim

slimjim

    Skogens Konge

  • Supermedlem
  • PipPipPipPipPip
  • 1928 Innlegg:

Posted 24 August 2007 - 20:11

QUOTE(egulbr @ 24 Aug 2007, 18:36) <{POST_SNAPBACK}>
Da vil jeg samtidig spørre om en annen ting. Hva skjer hvis man setter den i 4wd med navene i free?? Er det noe som kan gå i stykker da? Mener ikke å kjøre lenge med det men sånn ved en forglemmelse?



Det kommer en stygg lyd, men du har du fremdeles 2wd...

Slimjim

Jeep Grand Cherokee 99' 4,7 V8 -  2,5" løft, 32/11,5-16

Land Rover Discovery II (Aldri mer) (Solgt, heldigvis)

Jeep Grand Cherokee 5,2 V8 (Solgt)
91 Jeep XJ 4H.O. 4" løft og 31/10,5 - 15
Chervrolet Suburban - 33-12,5-16 Goodyear Wrangler DT m/pigg (Solgt)
Yamaha TrailWay. bakdekk: 180-80-14 knast(!) (Solgt)
Toyota Hilux D-cab 31-10,5-15 - Solgt
Jeep XJ 4.0L H.O - 3" Skyjacker og 32-11,5-15 hjul. Solgt
Toyota 4-Runner 94mod 3" Dobinson på 32-11,5-15 - Solgt :(
Toyota Landcruiser LJ70 på 2" OME, 32-11,5-15, fanger og masse lys. Solgt :(
Jeep garasje: http://www.offroad.n...showtopic=94509
Toyota garasje: http://www.offroad.n...p;#entry1383886

Er dumt å legge skylda på storken for noe en gjøk har gjort....


#7 Lars'ern

Lars'ern

    Skogens Konge

  • Supermedlem
  • PipPipPipPipPip
  • 1450 Innlegg:

Posted 24 August 2007 - 21:36

Det kom ingen stygg lyd hos meg, ikke i lavserien heller. Jeg glemte å vri pm navene en dag, og da det ikke kom noen lyd, som jeg har hørt att det skal komme måtte jeg bare prøve lavserien også. 4WD fugerer ellers
Lars'ern




Norges største trosamfunn er folk som har kjøpt ett VAG produkt å tror de har fått en bra bil
(sitat Volvo-Lars på http://volvoforum.no)

#8 massey

massey

    Skogs samen Antes veiviser

  • Medlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 2872 Innlegg:

Posted 24 August 2007 - 22:28

QUOTE(Lars'ern @ 24 Aug 2007, 21:36) <{POST_SNAPBACK}>
Det kom ingen stygg lyd hos meg, ikke i lavserien heller. Jeg glemte å vri pm navene en dag, og da det ikke kom noen lyd, som jeg har hørt att det skal komme måtte jeg bare prøve lavserien også. 4WD fugerer ellers


Kommer ingen stygg lyd så lenge du ikke dytter spaken fra 2wd til 4wd når bilen er i bevegelse og navene står i free. Går fint å bruke f eks lavserien når en skal rygge sakte og ikke trenger 4wd..navene i free
Bare en haug med deler igjen.....

#9 egulbr

egulbr

    Offroader

  • Medlem
  • PipPipPip
  • 297 Innlegg:

Posted 25 August 2007 - 19:49

Ok. Det har jeg lurt på lenge. Men har ikke villet prøve i tilfelle det skada noe.
1997 Toyota Hilux 2.4 D

#10 glennnr

glennnr

    Offroader

  • Medlem
  • PipPipPip
  • 265 Innlegg:

Posted 26 August 2007 - 11:07

QUOTE(egulbr @ 24 Aug 2007, 18:36) <{POST_SNAPBACK}>
Da vil jeg samtidig spørre om en annen ting. Hva skjer hvis man setter den i 4wd med navene i free?? Er det noe som kan gå i stykker da? Mener ikke å kjøre lenge med det men sånn ved en forglemmelse?


Dersom du har navene i LOCK kan du bytte mellom 2wd og 4wd i hastighet oppad begrenset til 80kmt... NB! Da må du ha dem i LOCK.. fordi da går driverk forran og bak med samme hastighet når det kobles til ved fordelingskassa.

NB! ALDRI skift mellom 2wd og 4wd når navene forran står i FREE og du er i fart. For da gå drivverk bak rundt, mens det forran står i FREE og står i ro... Altså det du gjør da er å koble inn foraksling/-stilling til å akslerere fra 0kmt til den hastigheten du kjører i på 0,00001sek. Kobler du inn da knuser du garantert noe(det under forutsettning at du klarer å koble mellom 2wd og 4wd... du vil høre tannfiling så snart du prøver å koble fra 2wd til 4wd her.)

Edited by glennnr, 26 August 2007 - 11:10.


#11 PiS81

PiS81

    Grand offroader

  • Medlem
  • PipPipPipPip
  • 604 Innlegg:

Posted 26 August 2007 - 21:45

Mhm som det stod i bruksanvisninga til min gamle kingcab "Skift aldri til 4-hjulstrekk med fri-hjulsnavet i "FREE" posisjon."

#12 PrinZe

PrinZe

    Grand offroader

  • Supermedlem
  • PipPipPipPip
  • 930 Innlegg:

Posted 30 August 2007 - 15:30

Du kan vel også bytte mellom 4 lav og 4 høy i fart oppad 25-30 km\t, såfremt navene står i LOCK.. men ikke mellom 2 og 4 i FREE.. da sier det knas, og det er ikke gøy.. pleier å være en dyr lyd..

Edited by PrinZe, 30 August 2007 - 15:31.

- Because it all went to hælvete in a very krapp turn, som Petter Solberg sier -

#13 Hoem

Hoem

    Nytt medlem

  • Medlem
  • Pip
  • 12 Innlegg:

Posted 22 September 2007 - 16:36

Jeg har fått for meg at det er bra å ha de i lock og 2WD siden da blir ting smurt.. Det var hva en mekaniker sa til meg!

#14 knixen

knixen

    Pirat

  • Supermedlem
  • PipPipPipPipPip
  • 1437 Innlegg:

Posted 22 September 2007 - 17:15

QUOTE(Hoem @ 22 Sep 2007, 16:36) <{POST_SNAPBACK}>
Jeg har fått for meg at det er bra å ha de i lock og 2WD siden da blir ting smurt.. Det var hva en mekaniker sa til meg!



Ja, da vil ting bli smurt. Men da vil også ting bli slitt...

#15 Hoem

Hoem

    Nytt medlem

  • Medlem
  • Pip
  • 12 Innlegg:

Posted 22 September 2007 - 18:35

Men da er det vel spørs om det er best at de er i lock og blir smurt.
Eller i free og blir ikke.

#16 Lars'ern

Lars'ern

    Skogens Konge

  • Supermedlem
  • PipPipPipPipPip
  • 1450 Innlegg:

Posted 22 September 2007 - 20:42

QUOTE(Hoem @ 22 Sep 2007, 19:35) <{POST_SNAPBACK}>
Men da er det vel spørs om det er best at de er i lock og blir smurt.
Eller i free og blir ikke.


Husker ikke ordrett hva som står, men i bruksanvisningen som fulgte med bilen da den var ny, står det att du skal kjøre med navene innkoblet litt hver måned for å få smurt de
Lars'ern




Norges største trosamfunn er folk som har kjøpt ett VAG produkt å tror de har fått en bra bil
(sitat Volvo-Lars på http://volvoforum.no)