Gå til innhold



Foto

Vrang 6.2


This topic has been archived. This means that you cannot reply to this topic.
22 replies to this topic

#1 Sølepytten

Sølepytten

    Offroad-wannabe

  • Medlem
  • PipPip
  • 53 Innlegg:

Posted 07 September 2007 - 22:38

Hei og hå!

Så begynner historien: Drukna 6.2`n i masse vann,tok ut diesel dysene og tømte vann.Tok så og bytta olje,olje filter,diesel filter og retur slanger mellom dysene.

Tingen er at sliter fært med å få den i gang igjen,Har snakka med fler som har sagt at det er et mareritt å lufte dem så det veit jeg(erfart de siste dagene)

Foreløpig har jeg prøvd å fylle diesel filtere før jeg kjimer,start gass(jaja veit det er fy).....
Den for ikke diesel til filteret så det er jo et problem men hadde håpa å jukse litt med å ta av diesel slange ut av diesel filteret å putte den i en klunk med diesel men fyra ikke alikevel........ devil.gif


SÅ 6.2 PROFFESORER DER UTE TENK HARDT(orker ikke ratte rundt i corrola no mer) dry.gif

#2 Jeeps

Jeeps

    4x4-Høvding

  • Medlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 5440 Innlegg:

Posted 07 September 2007 - 22:43

Kjenner absolutt ikkje til desse motorane, men er det ikkje mulig å montere på ei handpumpe på dieselsystemet?
Er lykkelig eigar av en bensinslukande Tahoe!

#3 chevy k5

chevy k5

    Offroader

  • Medlem
  • PipPipPip
  • 128 Innlegg:

Posted 07 September 2007 - 23:19

QUOTE(Sølepytten @ 7 Sep 2007, 23:38) <{POST_SNAPBACK}>
Hei og hå!

Så begynner historien: Drukna 6.2`n i masse vann,tok ut diesel dysene og tømte vann.Tok så og bytta olje,olje filter,diesel filter og retur slanger mellom dysene.

Tingen er at sliter fært med å få den i gang igjen,Har snakka med fler som har sagt at det er et mareritt å lufte dem så det veit jeg(erfart de siste dagene)

Foreløpig har jeg prøvd å fylle diesel filtere før jeg kjimer,start gass(jaja veit det er fy).....
Den for ikke diesel til filteret så det er jo et problem men hadde håpa å jukse litt med å ta av diesel slange ut av diesel filteret å putte den i en klunk med diesel men fyra ikke alikevel........ devil.gif
SÅ 6.2 PROFFESORER DER UTE TENK HARDT(orker ikke ratte rundt i corrola no mer) dry.gif

skjekk pumpa nede påhøyre siden av motor,slangekoblingene og slanger til den,lekker di så er nesten umuli og få i gang.har du tømt dieselsystemet kan det vere vanskeli og få diesel fram til fødepumpe,måtte sette trykk på tanken for og få diesel

#4 Sølepytten

Sølepytten

    Offroad-wannabe

  • Medlem
  • PipPip
  • 53 Innlegg:

Posted 08 September 2007 - 14:12

QUOTE(chevy k5 @ 8 Sep 2007, 00:19) <{POST_SNAPBACK}>
skjekk pumpa nede påhøyre siden av motor,slangekoblingene og slanger til den,lekker di så er nesten umuli og få i gang.har du tømt dieselsystemet kan det vere vanskeli og få diesel fram til fødepumpe,måtte sette trykk på tanken for og få diesel


den er der ingen lekasje fra,men den har faktisk begynt å lekke ved "fordelingspumpa",den som alle diesel røra går til..så ska få bytta 2 O-ringer der til uka... Har tenkt litt på det om å sett trykk på tanken,,Åssen klarte du å få trykk på tanken?.Vi prøvde med en liten el pumpe rett før diesel filter men hjalp ikke.,, devil.gif Men har vært borti på andre diesel biler at det kan være lettere ved å heise bilen bak slik at en for helling på framover,hva tror du om det?




Ellers Takker jeg for svar.Flott at folk engasjerer seg biggrin.gif

#5 chevy k5

chevy k5

    Offroader

  • Medlem
  • PipPipPip
  • 128 Innlegg:

Posted 08 September 2007 - 14:24

QUOTE(Sølepytten @ 8 Sep 2007, 15:12) <{POST_SNAPBACK}>
den er der ingen lekasje fra,men den har faktisk begynt å lekke ved "fordelingspumpa",den som alle diesel røra går til..så ska få bytta 2 O-ringer der til uka... Har tenkt litt på det om å sett trykk på tanken,,Åssen klarte du å få trykk på tanken?.Vi prøvde med en liten el pumpe rett før diesel filter men hjalp ikke.,, devil.gif Men har vært borti på andre diesel biler at det kan være lettere ved å heise bilen bak slik at en for helling på framover,hva tror du om det?
Ellers Takker jeg for svar.Flott at folk engasjerer seg biggrin.gif

brukte en blåse spiss og en komptessor,surret en fille runt spissen og stakk den i påfyllingen til tank.en sto og kjørte luft på tank mens en kjørte starter.kom til slutt da

#6 Sølepytten

Sølepytten

    Offroad-wannabe

  • Medlem
  • PipPip
  • 53 Innlegg:

Posted 08 September 2007 - 15:45

QUOTE(chevy k5 @ 8 Sep 2007, 15:24) <{POST_SNAPBACK}>
brukte en blåse spiss og en komptessor,surret en fille runt spissen og stakk den i påfyllingen til tank.en sto og kjørte luft på tank mens en kjørte starter.kom til slutt da



Ja okey,høres jo fornuftig ut smile.gif prøve til uka ja..

#7 aeomholt

aeomholt

    4x4-Høvding

  • Medlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 2490 Innlegg:

Posted 08 September 2007 - 22:59

Glad jeg kjører ford/international 7.3 gitt! bare å kinne 20-30 sek så har den lufta segselv biggrin.gif hehe
Jo mer man lærer, jo mer skjønner man at man ikke kan.

#8 randknu

randknu

    Skogens Konge

  • Medlem
  • PipPipPipPipPip
  • 1784 Innlegg:

Posted 09 September 2007 - 09:29

Hvis man monterer ei god håndpumpe før matepumpa så burde du kunne pumpe frem diesel med den ved å lufte hele veien frem slik at den starter mer eller mindre med en gang.
Chevy K5 addicted...
-Knut

79 Chevrolet Blazer K5
89 Chevrolet Suburban V20
86 Isuzu økonomi 4x4 for salg

#9 Blazer

Blazer

    Offroader

  • Medlem
  • PipPipPip
  • 320 Innlegg:

Posted 10 September 2007 - 10:08

Du tar av strømledingen til "Shutoff solenoid" (rosa???) på innsprøytningspumpa , åpner utluftingen på filteret (slange ned i flaske el lign) drar på startern til det kommer diesel , stenger ventilen, setter på strømledniningen.. Gjort på 3 minutter og da starter dyret kjapt.

#10 Sølepytten

Sølepytten

    Offroad-wannabe

  • Medlem
  • PipPip
  • 53 Innlegg:

Posted 14 September 2007 - 17:51

Da var lekasjen i "fordelingspumpa"(veit forsatt ikke hva den heter,den alle dieselrøra går fra) fiksa,var 2 O-ringer som var gåene " bare" tongue.gif

Har fått frem diesel i filteret oxo,Den æren ska CHEVY K5 ha punk.gif ,tok fremgangs måten hans og vips så fossa the diesel ved filtere biggrin.gif

Oxo dro jeg litt på startern og skjønte fort at det ikke var diesel ved dysa så jeg løsna røra en kvart tørn og vips da var det diesel der oxo rolleyes.gif

Så i morra ska 2 av offroad.no`s gutar bidra med strøm så da krysser vi alt som lar seg krysse LOL

update tomorrow Peeps

Edited by Sølepytten, 15 September 2007 - 18:25.


#11 Sølepytten

Sølepytten

    Offroad-wannabe

  • Medlem
  • PipPip
  • 53 Innlegg:

Posted 15 September 2007 - 18:37

Da har det vært et nytt forsøk på å vekke dieseldyret UTEN å lykkes wtf2.gif

Må virkelig si at nå begynner jeg å miste toldmodigheten min azz.....
Ska ha en test på om kompresjon i løpet av noen dager så jeg kan se om det har gått noen ventiler eller bøyd noen råder eller no mad.gif Er så rart for når en sprayer startgass over motor så virker det ikke som den suger det til seg,,,mere at det blåser derfra!??

For å ha nok strøm så så det sånn ut da det skulle vi prøvde


har virkelig ikke lyst til å tuppe den motorn ut men kan jo virke som det går den veien her warning.gif

#12 Raymond_K5

Raymond_K5

    Grand offroader

  • Medlem
  • PipPipPipPip
  • 718 Innlegg:

Posted 15 September 2007 - 18:59

Kommer det diesel ved dysene nå da?

Edit: Så at du hadde diesel ved dysene i går... Hvis du har diesel i ei dyse burde det jo normalt komme diesel til de andre ganske raskt, men det går jo ann å prøve å lufte flere.

Edited by Raymond_K5, 15 September 2007 - 19:04.


#13 chevy k5

chevy k5

    Offroader

  • Medlem
  • PipPipPip
  • 128 Innlegg:

Posted 15 September 2007 - 19:11

QUOTE(Raymond_K5 @ 15 Sep 2007, 19:59) <{POST_SNAPBACK}>
Kommer det diesel ved dysene nå da?

Edit: Så at du hadde diesel ved dysene i går... Hvis du har diesel i ei dyse burde det jo normalt komme diesel til de andre ganske raskt, men det går jo ann å prøve å lufte flere.

vist motoren var i gang når den fikk inn vann så er det vel gode sjangser for at noe er ødelagt i den.antar at gløding og glødeplugger virker? ledninger til pumpe og sånt sitter på plass?

#14 Sølepytten

Sølepytten

    Offroad-wannabe

  • Medlem
  • PipPip
  • 53 Innlegg:

Posted 15 September 2007 - 19:27

QUOTE(Raymond_K5 @ 15 Sep 2007, 19:59) <{POST_SNAPBACK}>
Kommer det diesel ved dysene nå da?

Edit: Så at du hadde diesel ved dysene i går... Hvis du har diesel i ei dyse burde det jo normalt komme diesel til de andre ganske raskt, men det går jo ann å prøve å lufte flere.



Jeg lufta alle i dag igjen og kom diesel da,,,,men etter å prøvd en god stund/mange ganger så sjekker ejg filteret ved å åpne luftinga på filteret og da kommer det ikke diesel der (igjen) så prøvde å sette trykk igjen å kjime mer men ikke no skjedde...burde vel kanksje sette trykk så bekrefte at det kom diesel opp fra filter sååå lufte dysene.....Jeg trudde at den ville beholde trykket mellom tank og filter etter det var gjort sist gang men...




QUOTE(chevy k5 @ 15 Sep 2007, 20:11) <{POST_SNAPBACK}>
vist motoren var i gang når den fikk inn vann så er det vel gode sjangser for at noe er ødelagt i den.antar at gløding og glødeplugger virker? ledninger til pumpe og sånt sitter på plass?



sjekka 2 av glødeplugggene og dem funka vaffal mellow.gif ja alt ska sitte på plass nå altså,,virker utrolig merkelig detta





Flott engasjemang folkens!!!!!!!!!!!!!!! biggrin.gif

#15 chevy k5

chevy k5

    Offroader

  • Medlem
  • PipPipPip
  • 128 Innlegg:

Posted 15 September 2007 - 19:41

QUOTE(Sølepytten @ 15 Sep 2007, 20:27) <{POST_SNAPBACK}>
Jeg lufta alle i dag igjen og kom diesel da,,,,men etter å prøvd en god stund/mange ganger så sjekker ejg filteret ved å åpne luftinga på filteret og da kommer det ikke diesel der (igjen) så prøvde å sette trykk igjen å kjime mer men ikke no skjedde...burde vel kanksje sette trykk så bekrefte at det kom diesel opp fra filter sååå lufte dysene.....Jeg trudde at den ville beholde trykket mellom tank og filter etter det var gjort sist gang men...
sjekka 2 av glødeplugggene og dem funka vaffal mellow.gif ja alt ska sitte på plass nå altså,,virker utrolig merkelig detta
Flott engasjemang folkens!!!!!!!!!!!!!!! biggrin.gif

burde holde trykket den,var plaget med det samme en stund viste seg at det var rift/hull i slangen mellom tank og fødepumpe,rett før fødepumpe.har nokk lekasje en plass vist du ikke får diesel fram.virker fødepumpe?

#16 Sølepytten

Sølepytten

    Offroad-wannabe

  • Medlem
  • PipPip
  • 53 Innlegg:

Posted 15 September 2007 - 22:37

QUOTE(chevy k5 @ 15 Sep 2007, 20:41) <{POST_SNAPBACK}>
burde holde trykket den,var plaget med det samme en stund viste seg at det var rift/hull i slangen mellom tank og fødepumpe,rett før fødepumpe.har nokk lekasje en plass vist du ikke får diesel fram.virker fødepumpe?



ja den funker den,sjekka det men en cola flaske med diesel og den var det var tomt på 1 2 3,har sjekka slanger mellom filter og fødepumpe og den er tørt tongue.gif

#17 chevy k5

chevy k5

    Offroader

  • Medlem
  • PipPipPip
  • 128 Innlegg:

Posted 16 September 2007 - 00:45

QUOTE(Sølepytten @ 15 Sep 2007, 23:37) <{POST_SNAPBACK}>
ja den funker den,sjekka det men en cola flaske med diesel og den var det var tomt på 1 2 3,har sjekka slanger mellom filter og fødepumpe og den er tørt tongue.gif

har hadt av dieselrør mange ganger uten at filteret har blitt tomt,tror du må ha lekasje eller noe mellom tank og fødepumpe.blir på suge siden av fødepumpe så ikke sikkert det lekker ut,må ta i slangen og bøye litt runt på den,se om den er sprukket eller hull.slangeklemme sitter godt fast. har hørt om lekasje på selve filterhus og på returventilen som står på dieselpumpe men har ikke vert borti det selv.ellers vist den blåser opp av innsug så er det vel en sjangs for skadet ventiler eller noe i motor

Edited by chevy k5, 16 September 2007 - 00:51.


#18 Sølepytten

Sølepytten

    Offroad-wannabe

  • Medlem
  • PipPip
  • 53 Innlegg:

Posted 18 September 2007 - 14:09

QUOTE(chevy k5 @ 16 Sep 2007, 01:45) <{POST_SNAPBACK}>
har hadt av dieselrør mange ganger uten at filteret har blitt tomt,tror du må ha lekasje eller noe mellom tank og fødepumpe.blir på suge siden av fødepumpe så ikke sikkert det lekker ut,må ta i slangen og bøye litt runt på den,se om den er sprukket eller hull.slangeklemme sitter godt fast. har hørt om lekasje på selve filterhus og på returventilen som står på dieselpumpe men har ikke vert borti det selv.ellers vist den blåser opp av innsug så er det vel en sjangs for skadet ventiler eller noe i motor



Har vel igrunn innsett at det er stor sjangs for at råder/ventiler/topppakning/topper osv kan være skadet sad.gif
Prøver å få lånt meg en Komp måler så jeg kan bekrefte dette bare,vil liksom ikke kaste den ut uten at jeg veit sikkert at det er no trøbbel..Så hvis det er en her som har tilgang på en komp måler til diesel(6.2) og er i nærheten av tønsberg(vestfold) så send en PM er du snill.

Aff tanken på å bytte motor er ikke no koselig mad.gif

#19 chevy k5

chevy k5

    Offroader

  • Medlem
  • PipPipPip
  • 128 Innlegg:

Posted 18 September 2007 - 15:56

QUOTE(Sølepytten @ 18 Sep 2007, 15:09) <{POST_SNAPBACK}>
Har vel igrunn innsett at det er stor sjangs for at råder/ventiler/topppakning/topper osv kan være skadet sad.gif
Prøver å få lånt meg en Komp måler så jeg kan bekrefte dette bare,vil liksom ikke kaste den ut uten at jeg veit sikkert at det er no trøbbel..Så hvis det er en her som har tilgang på en komp måler til diesel(6.2) og er i nærheten av tønsberg(vestfold) så send en PM er du snill.

Aff tanken på å bytte motor er ikke no koselig mad.gif

sett og lure på det samme med min motor,går greit men har en som er kjørt 150000km som jeg vil ha i bilen.stor tung klomp av en motor.regner med må finne noen som tar i på et motobytte for noen kr,antar du har et avlangt diesel filter se om gummitettinger på det er tett.vist det ikke er noen lyder av motor så bare få den i gang,så finner du fort ut av tilstand.lykke til

#20 Sølepytten

Sølepytten

    Offroad-wannabe

  • Medlem
  • PipPip
  • 53 Innlegg:

Posted 19 September 2007 - 14:06

QUOTE(chevy k5 @ 18 Sep 2007, 16:56) <{POST_SNAPBACK}>
sett og lure på det samme med min motor,går greit men har en som er kjørt 150000km som jeg vil ha i bilen.stor tung klomp av en motor.regner med må finne noen som tar i på et motobytte for noen kr,antar du har et avlangt diesel filter se om gummitettinger på det er tett.vist det ikke er noen lyder av motor så bare få den i gang,så finner du fort ut av tilstand.lykke til



Selve prossesen å bytte motor tror jeg ska gå greit men den er jo som du sa en stor tung klump,så å lirke den på plass foreksempel er jo sikkert ikke bare bare biggrin.gif

Nei jeg har et wix(wixen?) dana 33123 diesel filter(et hvit sylinder formet),detta bytta jeg etter den drukna(siden jeg hadde luft i systemet alikevel)...så tror det ska være tett rundt der