Gå til innhold



Foto

Nyinnkjøpt SJ410. Har endelig vært på eu-kontroll


This topic has been archived. This means that you cannot reply to this topic.
32 replies to this topic

#1 Annnte

Annnte

    Grand offroader

  • Medlem
  • PipPipPipPip
  • 671 Innlegg:

Posted 15 September 2007 - 22:00

Heisan!! Da har jeg endelig blitt en offroader. I går gikk jeg til innkjøp av en 1986 mod Suzuki SJ410. Noen ting jeg lurer på.
Prøvde den litt i terrenget i dag. Men med en gang hjulene møter motstand så øker bare turtallet på motoren. Høres ut som når man spinne på glattholka. Samme når jeg gir full gass i 3. eller 4.gir i f.ex en oppover bakke. Blir mye turtall men lite action. Kan det være clutsjen som er moden for utskifting? Eller går det an å justere den på et vis? Noen som vet pris på ny clutsj?
En anna ting er når jeg kobler inn 4x4 så klikker det forran når jeg svinger. Både til venstre og høyre. Mistenker drivknutene for å være gåen. Er det en stor og dyr opprasjon å bytt?
Ellers så må pakninga til termostaten byttes.
Etter disse tingene er byttet er det bare å levere den in på EU kontroll. Den har ingen rust...
Betalte forøvrig 1500 kr for bilen. Var det et godt kjøp? Bilen skal brukes som bil nr.2 og kjøring ned til vannkanten når jeg dykker...

Legger ved noen bilder.

Takker for svar

Sti@n

Attached Thumbnails

  • suzuki1.jpg
  • suz2.jpg
  • suzuki.jpg

Edited by Annnte, 04 October 2007 - 09:27.

Fis en bris...

#2 Overhead

Overhead

    Offroad-wannabe

  • Supermedlem
  • PipPip
  • 71 Innlegg:

Posted 15 September 2007 - 22:10

mest sannsynlig clutch gåen japp.

ett nytt drivledd koster 2200kr
helt ny front aksling koster 3600....

har jeg fått opplyst. har en gåen drivknute jeg også, så jeg tror jeg kjøper ny aksling..
Går d ikje å kjør rundt, så kjør over!

#3 sven

sven

    4x4-Høvding

  • Supermedlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 4833 Innlegg:

Posted 15 September 2007 - 22:12

høres ut som om clutch og drivknuter er gåene ja...

clutchen koster vel ca 1500 kr, og det samme pr drivknute.

men drivknutene vil jeg ikke tro de finner dersom du leverer bilen til EU med transferspaken i 2H og evt frihjulsnav forran i free... har iallefall kjørt igjennom to EU kontroller med knuter som knepper smile.gif


#4 Annnte

Annnte

    Grand offroader

  • Medlem
  • PipPipPipPip
  • 671 Innlegg:

Posted 15 September 2007 - 22:17

Takker for kjappe svar biggrin.gif

Jeg tenkte også å levere den inn med 2H inne...i håp om at de ikke finner noe. Kan også vente litt med å bytte drivknuter. Men clutsjen er ekkel. Skal kontakte Suzuki på mandag for å få eksakt pris. Føler bilen fortjener å leve noen år til...

Sti@n
Fis en bris...

#5 Roar Hovet

Roar Hovet

    Bygdetulling

  • Supermedlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 5180 Innlegg:

Posted 15 September 2007 - 22:29

Du har fått masse bil for pengene der gitt. 1500 kr er ett røverkjøp. Kan koste mye penger på den der og fortsatt tjene penger på den.

Den har ikke frihjulsnav ser det ut til Sven.
Tlf: 98883546

#6 Annnte

Annnte

    Grand offroader

  • Medlem
  • PipPipPipPip
  • 671 Innlegg:

Posted 15 September 2007 - 22:40

QUOTE(Geared @ 15 Sep 2007, 23:29) <{POST_SNAPBACK}>
Du har fått masse bil for pengene der gitt. 1500 kr er ett røverkjøp. Kan koste mye penger på den der og fortsatt tjene penger på den.

Den har ikke frihjulsnav ser det ut til Sven.



Ja, føler jeg har gjort et ok kjøp. Va ute å sjekka i sted. Den har ikke frihjulsnav. Kan det være noe fare med slitne drivknuter når man kjører med 2 hjulstrekken inne?

Sti@n
Fis en bris...

#7 ZukiJack

ZukiJack

    Huffroader

  • Supermedlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 3756 Innlegg:

Posted 15 September 2007 - 22:47

Enig med Roar (Geared) her... Om du ikke har gjort en skrivefeil....at du virkelig har gitt 1500,- (et tusen fem hundre) kroner for den bilen...og det er som du sier "Ingen rust" så er dette et røverkjøp.

Ta godt vare på den bilen.
Sjekk under plastlistene på hjulbuene på den. Om det ikke er rust under der...så er du heldig.
Har du fått litt rust under der, så gjør kort prosess på den rusta og du har rustfrie hjulbuer i lang tid fremover også.

Velkommen til Offroad.no, forresten og jeg minner om at vi er en klubb (Suzuki 4x4 Klubb Norge) som har vårt tilholds-sted her også.
Du melder deg inn i klubben ved å fylle deg inn i lista her slik de andre har gjort.
LINK: Klubbregister

#8 Annnte

Annnte

    Grand offroader

  • Medlem
  • PipPipPipPip
  • 671 Innlegg:

Posted 16 September 2007 - 01:01

QUOTE(ZukiJack @ 15 Sep 2007, 23:47) <{POST_SNAPBACK}>
Enig med Roar (Geared) her... Om du ikke har gjort en skrivefeil....at du virkelig har gitt 1500,- (et tusen fem hundre) kroner for den bilen...og det er som du sier "Ingen rust" så er dette et røverkjøp.

Ta godt vare på den bilen.
Sjekk under plastlistene på hjulbuene på den. Om det ikke er rust under der...så er du heldig.
Har du fått litt rust under der, så gjør kort prosess på den rusta og du har rustfrie hjulbuer i lang tid fremover også.

Velkommen til Offroad.no, forresten og jeg minner om at vi er en klubb (Suzuki 4x4 Klubb Norge) som har vårt tilholds-sted her også.
Du melder deg inn i klubben ved å fylle deg inn i lista her slik de andre har gjort.
LINK: Klubbregister


Hehehe...joda. Kjøpte bilen for vrakpant. Eiern solgte den for han trodde den var ødelagt. Han slet med varmegang i motoren. Han trodde det var vannpumpa, så han orket ikke mer med den. Han hadde ikke tid. Jeg fant fort ut at det var lekkasje ved termostaten. Har vært nøye med å fylle på væske. Nå har jeg kjørt over 120 km uten varmegang. Tidligere eier har tydeligvis ikke etterfylt væske, og dermed bare parkert bilen i en garage. Fikk den billig da det var skyldig en årsavgift på den. Kommer til å melde meg inn i den klubben... Takk for tips. Et lite sp.mål: Er det mye jobb å bytte drivknuter og clutsj? Kan man gjøre det sjøl. Har mekka en god del på biler opp igjenom tida, men holdt meg unna slike ting da det har vært en stor og dyr affære på de bilene jeg har hatt....

Sti@n
Fis en bris...

#9 Annnte

Annnte

    Grand offroader

  • Medlem
  • PipPipPipPip
  • 671 Innlegg:

Posted 20 September 2007 - 22:24

Da har jeg mekka litt på bilen. Det viste seg at clutsjen ikke va slitt. Den var bare fulstendig feil justert. Så nå er den justert, å det ble en annen bil å kjøre. Det viser seg også at drivknutene ikke er så ille som først fryktet. Har også tetta lekasjen ved termostaten. Det var ikke pakning dær i det hele tatt. Nå fungerer bilen kjempe bra. Har til og med fått testa den litt i terrenget. Morsom bil biggrin.gif
Så langt har jeg måtte legg ut kr 125,- i deler.... Ikke ille. Det som gjenstår da er å sett den inn på EU kontroll (hvor de forhåpentligvis ikke finner så alt for mye feil), for så å hente skiltene!!!!! Jeg gleder meg som en unge.... dribble.gif

Sti@n
Fis en bris...

#10 JarleA

JarleA

    Grand offroader

  • Medlem
  • PipPipPipPip
  • 557 Innlegg:

Posted 21 September 2007 - 07:39

Det der kan ikke annnet enn å være et kongekjøp. Lykke til med eu!
Jarle
Medlemsnr 151 Suzuki 4x4 Club Norway
Garasje: http://www.offroad.n...showtopic=75356

#11 suzuki-sj

suzuki-sj

    Offroader

  • Medlem
  • PipPipPip
  • 101 Innlegg:

Posted 27 September 2007 - 15:26

Gratulerer med ny bil!, Skulle du fått billigere Suzuki jeep måtte du iallefall ha stjalet den. Høres ut som clutchen. Da lønner det seg og bestille hos Torshov bilrekvisita. De tar ca 1500kr for ny Sachs clutch til 410.

Edited by suzuki-sj, 27 September 2007 - 15:29.

Mer gass løser alle problemer..


#12 Paul Håkon

Paul Håkon

    Grand offroader

  • Supermedlem
  • PipPipPipPip
  • 869 Innlegg:

Posted 27 September 2007 - 22:13

Kjempegøy at du har vert så heldig. Lykke til med bilen! smile.gif
-Offroaders Hordaland - Modalen kjørefelt-


87 Toyota Land Cruiser BJ75

#13 Annnte

Annnte

    Grand offroader

  • Medlem
  • PipPipPipPip
  • 671 Innlegg:

Posted 28 September 2007 - 08:03

QUOTE(Paul Håkon @ 27 Sep 2007, 23:13) <{POST_SNAPBACK}>
Kjempegøy at du har vert så heldig. Lykke til med bilen! smile.gif


Takk biggrin.gif

Men helt 100% strøken vser det seg at den ikke er. Har fått frieksos i flensen mellom bakre potte og det som går forrover. Det må finnes ut av før den settes inn på eu-kontrol førstkommende torsdag blink.gif Men til den prisen er det rom for at man må skru litt på den.
Så vill jo eu-kontrollen avdekke evnt andre uoppdagede feil og mangler... Håper det ikke skal så mye til før den er på veien.

Åhh, by the way... Fikk tak i clutsj til 1100,- ved Autodeler AS i Bodø. De er ofte billigere enn de andre store bildelekjedene... Bare et lite tips.

Sti@n

Edited by Annnte, 28 September 2007 - 08:07.

Fis en bris...

#14 Harald Th

Harald Th

    Offroader

  • Medlem
  • PipPipPip
  • 362 Innlegg:

Posted 28 September 2007 - 08:28

Gratulerer med Suzuki.
Det finnes menge offroadere i traktene rundt Bodø.
Det skulle være greit å få hjelp av noen til å få bilen i topp stand.
Deler bør du åsså kunne finne dær (brukte)
Det finnes ett annet forum på pirate4x4.no for Zukier og i Harstad er det en Henning som er en d..... på å skaffe tilveie tin til denne bilen.
Lykke til, nøl ikke med å stoppe en offroader for å spørre om hjelp.
Vi er ganske hjelpsomme av oss, og ikke farlige rolleyes.gif
Mvh
Harald
Tromsø
Harald Thoresen
Vitara SWB OME 30" 2"BL
Stårfastoverallt

#15 Annnte

Annnte

    Grand offroader

  • Medlem
  • PipPipPipPip
  • 671 Innlegg:

Posted 04 October 2007 - 09:23

Da va dommens timet kommet!! Er nettop kommet hjem fra Eu-kontroll.
Det var ikke så ille som først fryktet. Fikk følgende mangler:

1 Mangler kjennemerke (har bare prøveskilt da den må godkjennes før den kan registreres)
1 Fukt i en hovedlys
2 Slakk i foring på demper til styrestag

Er ganske fornøyd egentlig biggrin.gif !!!! Men er det noen som vet om man kan bytte bare foringa, eller må demperen byttes? Er dette en stor opprasjon?

Takker for svar

Sti@n
Fis en bris...

#16 yakuza

yakuza

    Yakuza

  • Supermedlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 4058 Innlegg:

Posted 04 October 2007 - 10:57

hovedlys er billig 7" standard innsats på biltema e.l. 100-250,-/stk
foring er standard (?) konisk støtdemperforing som eg har plukka av dempere i alle fall. fins kanskje på biltema o.l.
Mellom Bakkar og Berg Aaffroad - terrengbil.com
Medlem nr.63 Suzuki 4x4 Klubb Norge

Har deaktivert PM, men send gjerne en epost :)

#17 Annnte

Annnte

    Grand offroader

  • Medlem
  • PipPipPipPip
  • 671 Innlegg:

Posted 04 October 2007 - 11:05

QUOTE(yakuza @ 4 Oct 2007, 11:57) <{POST_SNAPBACK}>
foring er standard (?) konisk støtdemperforing som eg har plukka av dempere i alle fall. fins kanskje på biltema o.l.


Har snakka med lokale Suzuki forhandler. Kun en av foringene kan byttes i den demperen. Men den foringa kunne de ikke skaff. Men om jeg bestilte demperen fulkgte foringene med. Den kosta 924,-. Ikke all verdens.... Skal nokk gå for den.

Sti@n
Fis en bris...

#18 sven

sven

    4x4-Høvding

  • Supermedlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 4833 Innlegg:

Posted 04 October 2007 - 15:20

da ville jeg tatt en telefon til BGNor eller 4x4supply og hørt hvor mye de skulle hatt for en ny demper.....


den originale blir fort litt spinkel om du skal ut i terrenget...


#19 Nöcke Gunnar

Nöcke Gunnar

    Forskrudd i skuffelse over myndighetene.

  • Supermedlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 3691 Innlegg:

Posted 04 October 2007 - 16:41

QUOTE(sven @ 4 Oct 2007, 16:20) <{POST_SNAPBACK}>
da ville jeg tatt en telefon til BGNor eller 4x4supply og hørt hvor mye de skulle hatt for en ny demper.....
den originale blir fort litt spinkel om du skal ut i terrenget...



Den som let7 selger. Har du noen kjennskap til den?

#20 sven

sven

    4x4-Høvding

  • Supermedlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 4833 Innlegg:

Posted 04 October 2007 - 18:00

vil tro den er tilsvarende original