Fjøring 4-Runner
#1
Posted 16 September 2007 - 19:04
Prøvde å skru på den ene i stad, men da knakk hele skruen med ett smell, så må vel innom toyota å få en ny i morra. Hvordan er den å få på plass igjen?
Slimjim
Jeep Grand Cherokee 99' 4,7 V8 - 2,5" løft, 32/11,5-16
Land Rover Discovery II (Aldri mer) (Solgt, heldigvis)
Jeep Grand Cherokee 5,2 V8 (Solgt)
91 Jeep XJ 4H.O. 4" løft og 31/10,5 - 15
Chervrolet Suburban - 33-12,5-16 Goodyear Wrangler DT m/pigg (Solgt)
Yamaha TrailWay. bakdekk: 180-80-14 knast(!) (Solgt)
Toyota Hilux D-cab 31-10,5-15 - Solgt
Jeep XJ 4.0L H.O - 3" Skyjacker og 32-11,5-15 hjul. Solgt
Toyota 4-Runner 94mod 3" Dobinson på 32-11,5-15 - Solgt
Toyota Landcruiser LJ70 på 2" OME, 32-11,5-15, fanger og masse lys. Solgt
Jeep garasje: http://www.offroad.n...showtopic=94509
Toyota garasje: http://www.offroad.n...p;#entry1383886
Er dumt å legge skylda på storken for noe en gjøk har gjort....
#2
Posted 19 September 2007 - 22:10
#3
Posted 20 September 2007 - 06:20
Jepp, har fått det til nå... tok litt tid, for den stramme-bolten knakk.
Slimjim
Jeep Grand Cherokee 99' 4,7 V8 - 2,5" løft, 32/11,5-16
Land Rover Discovery II (Aldri mer) (Solgt, heldigvis)
Jeep Grand Cherokee 5,2 V8 (Solgt)
91 Jeep XJ 4H.O. 4" løft og 31/10,5 - 15
Chervrolet Suburban - 33-12,5-16 Goodyear Wrangler DT m/pigg (Solgt)
Yamaha TrailWay. bakdekk: 180-80-14 knast(!) (Solgt)
Toyota Hilux D-cab 31-10,5-15 - Solgt
Jeep XJ 4.0L H.O - 3" Skyjacker og 32-11,5-15 hjul. Solgt
Toyota 4-Runner 94mod 3" Dobinson på 32-11,5-15 - Solgt
Toyota Landcruiser LJ70 på 2" OME, 32-11,5-15, fanger og masse lys. Solgt
Jeep garasje: http://www.offroad.n...showtopic=94509
Toyota garasje: http://www.offroad.n...p;#entry1383886
Er dumt å legge skylda på storken for noe en gjøk har gjort....
#4
Posted 20 September 2007 - 09:03
Viss den er for myk framme, kjøp eller nye dempere, eller eventuelt nye tykkere torsjonsstag.
Edited by RonMaster, 20 September 2007 - 09:04.
www.H4K.no
07 LC120 AT44
Man hever ikke 4x4 man bredder dem.
Hilsen
Ronny
LA3ZPA
#5
Posted 20 September 2007 - 15:13
Viss den er for myk framme, kjøp eller nye dempere, eller eventuelt nye tykkere torsjonsstag.
Ja, du er ikke den eneste som sier det... Men skal si meg helt enig etter første prøvetur. Justerte vel opp ca endel cm... men nye stver står på ønskelista, så håper jeg får råd før snøen kommer.
Noen som forresten har noen formening om vilkene merker som er bra, og pris? Tenkte noe som hever ca 2"...
Slimjim
Jeep Grand Cherokee 99' 4,7 V8 - 2,5" løft, 32/11,5-16
Land Rover Discovery II (Aldri mer) (Solgt, heldigvis)
Jeep Grand Cherokee 5,2 V8 (Solgt)
91 Jeep XJ 4H.O. 4" løft og 31/10,5 - 15
Chervrolet Suburban - 33-12,5-16 Goodyear Wrangler DT m/pigg (Solgt)
Yamaha TrailWay. bakdekk: 180-80-14 knast(!) (Solgt)
Toyota Hilux D-cab 31-10,5-15 - Solgt
Jeep XJ 4.0L H.O - 3" Skyjacker og 32-11,5-15 hjul. Solgt
Toyota 4-Runner 94mod 3" Dobinson på 32-11,5-15 - Solgt
Toyota Landcruiser LJ70 på 2" OME, 32-11,5-15, fanger og masse lys. Solgt
Jeep garasje: http://www.offroad.n...showtopic=94509
Toyota garasje: http://www.offroad.n...p;#entry1383886
Er dumt å legge skylda på storken for noe en gjøk har gjort....
#6
Posted 23 September 2007 - 18:45
Prøvde å skru på den ene i stad, men da knakk hele skruen med ett smell, så må vel innom toyota å få en ny i morra. Hvordan er den å få på plass igjen?
om denne bilen er rullet en del km, burde du vurdere å skifte ut torsjons stagene med OME.
da får du en helt annen bevegelse i bilen, noe jeg tror du vil bli fornøyd med, 4 OME dempere vil også hjelpe betraktlig på komforten her. god investering.
#7
Posted 23 September 2007 - 21:56
Men hva er egentlig greia med Toyota og det med forskjellig høyde på høyre og venstre side? Jeg kjøpte noe OME fjører til en LJ70 jeg hadde tidligere, og da var høyre side et par cm høyere enn venstre side. Kjøpte nå Dobinson fjører til Runneren, og merka meg det samme der. Noen som sa til meg at det hadde med vekt av fører å gjøre, men synes det hørtes rart ut...
Edited by slimjim, 23 September 2007 - 21:57.
Slimjim
Jeep Grand Cherokee 99' 4,7 V8 - 2,5" løft, 32/11,5-16
Land Rover Discovery II (Aldri mer) (Solgt, heldigvis)
Jeep Grand Cherokee 5,2 V8 (Solgt)
91 Jeep XJ 4H.O. 4" løft og 31/10,5 - 15
Chervrolet Suburban - 33-12,5-16 Goodyear Wrangler DT m/pigg (Solgt)
Yamaha TrailWay. bakdekk: 180-80-14 knast(!) (Solgt)
Toyota Hilux D-cab 31-10,5-15 - Solgt
Jeep XJ 4.0L H.O - 3" Skyjacker og 32-11,5-15 hjul. Solgt
Toyota 4-Runner 94mod 3" Dobinson på 32-11,5-15 - Solgt
Toyota Landcruiser LJ70 på 2" OME, 32-11,5-15, fanger og masse lys. Solgt
Jeep garasje: http://www.offroad.n...showtopic=94509
Toyota garasje: http://www.offroad.n...p;#entry1383886
Er dumt å legge skylda på storken for noe en gjøk har gjort....
#8
Posted 02 October 2007 - 17:38
Men hva er egentlig greia med Toyota og det med forskjellig høyde på høyre og venstre side? Jeg kjøpte noe OME fjører til en LJ70 jeg hadde tidligere, og da var høyre side et par cm høyere enn venstre side. Kjøpte nå Dobinson fjører til Runneren, og merka meg det samme der. Noen som sa til meg at det hadde med vekt av fører å gjøre, men synes det hørtes rart ut...
Jeg tror at problemet kan ligge på venstre side foran faktisk, jeg har solgt utrolig mange Dobinson sett til både LJ og Runner og de er rette og det er progressive fjærer. Sjekk om bilen din "sagger" på venstre front. Diagonal vektforskyvning, du vil se samme forskjell der foran i tilfelle. Spiralene passjer jo likt oppe i gummimuffa/klossen, ellers kan fjæra ligge på kanten og det kan gi en cm eller to.
PS føreren sitter jo på venstre side, og har forrige eier vært en tung kar, kan det jo ha hatt trøttende virkning på staven.. eller at noen har justert litt før og ikke kommet helt rett ut av det. Originalt på HiLuxene jeg har vært under siden 1989 har alltid venstre stav vært strammet opp ca 5-10mm mer enn høyre. Jeg har montert snøploger på de fleste pickupene siden -94 og har justert etter behov, eller skiftet stavene for å få bedre fjøring med tung bil. Har også kjørt en del AT biler fra sent 90tall som er utrolig myke på stavene, de har vært oppjustert og gått med store hjul og uavfæret vekt fra tunge hjul sliter ut både staver og dempere raskere enn normalt.
Edited by Hoelern, 02 October 2007 - 17:44.