Registrering som veteran
#1
Posted 04 October 2007 - 09:45
Har vært på biltilsynet igår, og dem sa at kjøretøyet kan registreres som veteran hvis den første gang registrert i 1971.
Er ikke det 30 år etter førstegang registrering.?Da bli bet 1977 og eldre som kan registreres som veteran.
Noen kanske vet de reglene.
Takk.
#2
Posted 04 October 2007 - 13:23
Hos bt registreres bilen som bevaringsverdig kjøretøy eller vanlig bil. Biler etter -71 forholder seg til andre krav enn biler før -71. Å dokumentere at en amerikansk bil tilfredstiller kravene til tekniske spesifikasjoner som gjelder etter -71 er ofte svært vanskelig, og man må derfor registrere bilen som bevaringsverdig kjøretøy. Her stiller BT strenge krav til hvor orginal bilen er, også farge. Det er også problematisk å gjøre noe med bilen i etterkant.
Før 71- kan man registrere bilen som vanlig bil og da er man mye friere. Biler før -71 forholder seg faktisk til krav fra -42, dvs ikke så mye mer enn lys og bremser.
Når det gjelder engangsavgifter er det 30-årsregelen som gjelder.....
Edit.. Dersom bilen er europeisk er det mye lettere å dokumentere det tekniske også etter -71
Edited by Frode, 04 October 2007 - 13:33.
www.terrengbil.com
#3
Posted 04 October 2007 - 23:17
Men skal du ha veteranSKILT (type V-454) gjelder '71 regelen.
Skal du ha veteranFORSIKRING må bilen være tilnærmet orginal og du må ha en vanlig bilforsikring i tillegg.
#4
Posted 05 October 2007 - 08:12
Men skal du ha veteranSKILT (type V-454) gjelder '71 regelen.
Skal du ha veteranFORSIKRING må bilen være tilnærmet orginal og du må ha en vanlig bilforsikring i tillegg.
Enkelt og greit!
Takk skal du ha...
Edited by Pusets, 05 October 2007 - 08:12.
#5
Posted 05 October 2007 - 08:18
Men skal du ha veteranSKILT (type V-454) gjelder '71 regelen.
Skal du ha veteranFORSIKRING må bilen være tilnærmet orginal og du må ha en vanlig bilforsikring i tillegg.
Dette stemmer ikke Frank....
Eller egentlig stemmer det, men det er ikke svar på spørsmålet...
Du snakker omm skilttype og forsikringer, men spørsmålet som ble stilt går jo på selve registreringen hos BT.
Edited by Frode, 05 October 2007 - 08:22.
www.terrengbil.com
#6
Posted 05 October 2007 - 08:49
Eller egentlig stemmer det, men det er ikke svar på spørsmålet...
Du snakker omm skilttype og forsikringer, men spørsmålet som ble stilt går jo på selve registreringen hos BT.
Se linje 1 i svaret
#7
Posted 05 October 2007 - 09:03
www.terrengbil.com
#8
Posted 05 October 2007 - 09:39
Bilen var registrert før på en vanlig måte.
Fot et par år siden skiltene ble levert til BT.
Jeg vurderer å hente bilen fra han og registrere den(å få skilter på),derfor jeg har et spørsmål:
1. hvordan bilen skal registreres?Som vanlig bil med vanlige skilter og avgifter eller på en annen måte.(tenker på mindre avgifter)?
2. Hvordan skjer det med EU-kontroll med sånne gamlinger?
PS. så ble det 2 spøsmåler
Edited by Pusets, 05 October 2007 - 09:41.
#9
Posted 05 October 2007 - 09:43
Bilen var registrert før på en vanlig måte.
Fot et par år siden skiltene ble levert til BT.
Jeg vurderer å hente bilen fra han og registrere den(å få skilter på),derfor jeg har et spørsmål:
1. hvordan bilen skal registreres?Som vanlig bil med vanlige skilter og avgifter eller på en annen måte.(tenker på mindre avgifter)?
2. Hvordan skjer det med EU-kontroll med sånne gamlinger?
PS. så ble det 2 spøsmåler
registrer bilen på vanlig måte, den er over 30 år så det blir ingen årsavgift.
EU gjelder alle biler etter '60, hvis jeg husker rett.
#10
Posted 05 October 2007 - 11:42
Virker på det du skriver som at mannen på BT også har misforstått deg.
Dette med nyere eller eldre enn -71 er kun et tema ved import.
Som Frank skriver er det bare å få skilter på, egentlig ingenting du må ta hensyn til.
betaler kun personskadeavgift , ikke årsavgift. Må ha PKK (EU).
www.terrengbil.com
#11
Posted 05 October 2007 - 13:08
#12
Posted 05 October 2007 - 13:56
HardKåres Pajeroer
HardKåres Amerikanere
#13
Posted 18 October 2007 - 09:55
Kravet til påhengende redskap henholdsvis en campinvogn / varehenger, er INGEN omregg, INGEN avgifter, INGEN PKK! Salgsmelding inn, vognkort i postkassen ca 1. uke etter!
Men, av hensyn til ukjent eier, aldri registrert, der er jeg i villrede, å kan jeg gjøre da?
For og få plater på min 1967 Campingvogn? (INGEN ID @ ALL og oppdrive her)
For ordens skyld, denne har stått i våre skogsommråder fra vi kjøpte gården skogsommrådene tilhører! frem til jeg hentet denne ned til mitt bosted! Vi har eid grunnen i 25 ÅR
Enda, i følge tidligere eier, har den stått der i ihvertfall 10 år, i tillegg!
#14
Posted 18 October 2007 - 10:15
" Hei, jeg har en campingvogn uten noen som helst id eller rammenummer, denne er en 1967 modell, denne har stått på vår eiendom i over 20. år!
Hvordan kan jeg gå frem for og få denne registrert? Som veterantilhenger? Kan jeg sende en ÅPEN salgsmelding,
uten id "rammenummer og regnummer" ? Da dette er UKJENT?
Vognen er i teknisk stand etter dagens krav, og etter veteranforskriftene, lys virker, denne "detter ikke især" da matteriale i gulv/vegger/tak er av nyere dato,
dekker er etter dagens standard, nesten usynlig overfladisk rust i rammeverket, ingen "gravrust", noe mangler på støttebein, som ikke går innunder trafikksikkerhet! Påhengsannordninger er i udmerket god stand, driftsbremser virker! Med alle ord, ALT TILFREDSSTILLER kravet til og fraktes etter veinettet!
Men, av hensynet til at denne er en 1967 modell, ikke har rammenummer eller andre typer id, hvor stiller jeg da av hensynet til og få denne registrert?
Jeg er teknisk kyndig og har gjort min takst av denne, i henhold til veitrafikklovens tekniske krav for veterankjøretøy eldre enn 1971!"
Har noen ett svar her?
#15
Posted 18 October 2007 - 15:08
Hva spør du egentlig om ??
#16
Posted 18 October 2007 - 15:24
sitat
"Hvordan kan jeg gå frem for og få denne registrert? Som veterantilhenger? Kan jeg sende en ÅPEN salgsmelding, uten id "rammenummer og regnummer" ? Da dette er UKJENT?
"
Her er spørsmålet!
#17
Posted 18 October 2007 - 18:19
Det greieste er jo å skrive brev til biltilsynet og spørre hvordan de går frem i slike saker. Mener bestemt at jeg har hørt om tilsvarende saker uten jeg husker noe i detalj.
Eventuelt kunne det jo være interessant å finne ut hvilket merke dette er. Da kunne du jo vise til lignende vogner for å dokumentere årsmodell. Du har ikke et bilde å legge inn? Mulig noen kjenner igjen typen.
Forresten, på 50- og 60-tallet var det enkelte som bygde seg campingvogn selv. Da sliter du nok litt mer om dette er ei hjemmebygd vogn. Og disse er jeg neimen ikke sikker på om det var påkrevd med rammenummer på.
#18
Posted 18 October 2007 - 22:13
Det greieste er jo å skrive brev til biltilsynet og spørre hvordan de går frem i slike saker. Mener bestemt at jeg har hørt om tilsvarende saker uten jeg husker noe i detalj.
Eventuelt kunne det jo være interessant å finne ut hvilket merke dette er. Da kunne du jo vise til lignende vogner for å dokumentere årsmodell. Du har ikke et bilde å legge inn? Mulig noen kjenner igjen typen.
Forresten, på 50- og 60-tallet var det enkelte som bygde seg campingvogn selv. Da sliter du nok litt mer om dette er ei hjemmebygd vogn. Og disse er jeg neimen ikke sikker på om det var påkrevd med rammenummer på.
Jeg tok vel noe for hart i av hensynet til at det ikke finnes noen typer id på denne,
den har modellbetegnelse, fabrikknavn og årsmodellbetegnelse i modellnummeret.
Det er en FLEETWOOD COLCHESTER MK2 fra 1967 og er relativt stor. Linken er til bilde av denne: Campingvognen min! ,
på bildet ser du min chevy, og kan derfor beregne størrelsen ut ifra dennes størrelse!
Edited by catopett, 18 October 2007 - 22:16.
#19
Posted 18 October 2007 - 22:29
Bare med på kjøtt og flesk
Proto, nå også for jenter...
Light Truck lever!
Offroaders Hordaland
Medlem nr:3 Kvinnherad Offroad Club
Medlem i TEAM ANTISTRESS....
Gullet ska hem
#20
Posted 18 October 2007 - 23:33
Bil, eller campingvogn?
Campingvognen er noe over 2M bred og ca 6M lang og rundt 3M høy, åssen det? Bruker Chevyen til og flytte denne!
Edited by catopett, 18 October 2007 - 23:35.