Gå til innhold



Foto

Hvor store batterier?


This topic has been archived. This means that you cannot reply to this topic.
24 replies to this topic

#1 Jahov

Jahov

    Skogens Konge

  • Medlem
  • PipPipPipPipPip
  • 1333 Innlegg:

Posted 11 October 2007 - 18:35

Hjelp.
Jeg plundrer stadig med lading på min Ex.
Skal bytte dynamo for fjerde (eller femte) gang nå.
Men lurer på om batteriene er for små.
Er det noen som vet hvor store de skal være.
(jeg har innstr. bok bare for bensin.)

Begynner snart å bli lei hele bilen.
Hilsen Jan.

Kan alt dette være rust??

#2 Kenny_g

Kenny_g

    Grand offroader

  • Supermedlem
  • PipPipPipPip
  • 881 Innlegg:

Posted 11 October 2007 - 19:15

Hvorfor har du byttet så mange ganger?
Over hvor lang periode?

#3 aeomholt

aeomholt

    4x4-Høvding

  • Medlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 2490 Innlegg:

Posted 11 October 2007 - 23:07

1x60ah og 1x110ah på min e350

må jo være en grunn til at den spiser dynamoer....
Jo mer man lærer, jo mer skjønner man at man ikke kan.

#4 Jeeps

Jeeps

    4x4-Høvding

  • Medlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 5440 Innlegg:

Posted 11 October 2007 - 23:13

QUOTE(aeomholt @ 11 Oct 2007, 23:07) <{POST_SNAPBACK}>
1x60ah og 1x110ah på min e350

må jo være en grunn til at den spiser dynamoer....


Er desse paralellkplet??

Er det bra da? Deio bør vel være like store?
Er lykkelig eigar av en bensinslukande Tahoe!

#5 aeomholt

aeomholt

    4x4-Høvding

  • Medlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 2490 Innlegg:

Posted 12 October 2007 - 08:37

QUOTE(Jeeps @ 11 Oct 2007, 23:13) <{POST_SNAPBACK}>
Er desse paralellkplet??

Er det bra da? Deio bør vel være like store?


De er paralellkobla ja. Spiller ingen rolle om de er like store eller ikke bare begge batterier er friske og av samme type (dvs to startbattrier og ikk et start og et fritid liksom)

Edited by aeomholt, 12 October 2007 - 08:38.

Jo mer man lærer, jo mer skjønner man at man ikke kan.

#6 Jahov

Jahov

    Skogens Konge

  • Medlem
  • PipPipPipPipPip
  • 1333 Innlegg:

Posted 12 October 2007 - 13:34

QUOTE(Kenny_g @ 11 Oct 2007, 19:15) <{POST_SNAPBACK}>
Hvorfor har du byttet så mange ganger?
Over hvor lang periode?


Ja, hadde jeg visst hvorfor hadde jeg nok slutta med det.
Dette er en hobby jeg begynnte med for ca. 10 mnd. siden.
Dynamoen blir glodheit når den har gått litt, og slutter etter en stund å lade.
Men nå har jeg kjøpt en fra Ford, får håpe den holder noe lenger.

Men jeg har begynnt å lure på batteriene, om de kan være for små.
Jeg har målt dem med en belastningsmåler, og da virker de friske.
(holder bra på spenning.)
Men det står ikke noe på dem, derfor lurer jeg.
De er like store nå, men det er plass til større på høyre siden.
Men å bruke to ulike (Ah) batterier er vel ikke bra???
Eller tar jeg feil her?

Edited by Jahov, 12 October 2007 - 13:35.

Hilsen Jan.

Kan alt dette være rust??

#7 rappkjeft

rappkjeft

    Offroader

  • Supermedlem
  • PipPipPip
  • 311 Innlegg:

Posted 12 October 2007 - 20:45

Eg hadde samme problem på min E 250. De var speningsregulatoren som var ødelagt den laddet med 18,9 volt så den kokte sund bateriene etter en stund. Eg har to sønnak batteri i min ford på 90 ah. dei fungerer kjempebra.
Går de ikke, så gje fullgass.
http://www.fordvan4x4.com

#8 IH-Diesel

IH-Diesel

    Nytt medlem

  • Medlem
  • Pip
  • 35 Innlegg:

Posted 13 October 2007 - 17:38

Hei
Det er ingen vits å kjøpe den orginale dynamoen til Excursion , den er elendig , ladder ca 10 amper på tomgang , og det er alt for lite .

Har du i tilleg automatiske kjørelys så bruker den mere enn den klarer å produsere , på tomgang .

Ellers kan jeg nevne at det er lurt å legge direkte ledninger og rele fra dynamoen og til hovedlysene ( for å unngå spenningsfall ) , da får du minst like godt lys som XENON , orginalt er det bare 10,8 volt til hovedlysene , og det er for lite .

Prøv å sjekke dette nettstedet

http://www.alternatorparts.com/http://www.alternatorparts.com/Ford_7.3_Power_Stroke_Diesel.htm

Kjøpte en 200 A dynamo fra dem , og jeg betalte 2300 nkr og da tok det 8 dager så var det en søt postdame som ringte på hjemme hos meg , med en ny dynamo .
Den ladder ca 100 A på tomgang og 200 A fra 1500 rpm .

Det er også mulig å bytte til en mindre reimskive på den orginale , for å få mere omdreining .

Ang batteri så har jeg 2 stk HANKOK ( mulig skrivefeil ) som er på 78 Ah , og 780 A startstrøm , de betalte jeg 1000 kr pr stk for . Har prøvd å starte bilen i 20 minusgrader , uten motorvarmer , og det var ikke noe problem .

Edited by IH-Diesel, 13 October 2007 - 17:42.


#9 Jahov

Jahov

    Skogens Konge

  • Medlem
  • PipPipPipPipPip
  • 1333 Innlegg:

Posted 13 October 2007 - 22:24

Ah.
Endelig et fornuftig svar.
Men hvor holbart er dette?
Hvor lenge har du kjørt med denne dynamoen?
Har du målt lade spenning?

De dynamoene jeg har prøvd (kjøpt hos lokal bilelektriker) har ladet 14.2 tvert (fra trommgang), men med kort levetid.
Mens den jeg kjøpte fra Ford skjelden kommer over 14.
Hilsen Jan.

Kan alt dette være rust??

#10 IH-Diesel

IH-Diesel

    Nytt medlem

  • Medlem
  • Pip
  • 35 Innlegg:

Posted 14 October 2007 - 09:03

Hei
Har kjørt med den uorginale dynamoen i ca 1 år , har ingen grunn til å tro at den ikke kommer til å vare like lenge som den orginale . Forøvrig er det en Ford dynamo G3 så den er ikke uorginal , Ford benyttet den tidligere , men gikk over på den som nå er på Excursion og mulig F-serien , sansynligvis på grunn av logistikkhensyn , dvs samme dynamo på alle biler .
Laddespenningen er 14,4 volt , målt på batteripoler . Spenningen må våre 14,4 volt for at batteriene skal bli skikkelig oppladdet . Det kan hende , hvis batteriene er veldig utladdet , at det tar noen minutter for spenningen kommer opp , men det har sammenheng med at laddestrømmen ( A ) er stor .
Så det er bare å bestille ny dynamo fra USA .

#11 Jahov

Jahov

    Skogens Konge

  • Medlem
  • PipPipPipPipPip
  • 1333 Innlegg:

Posted 14 October 2007 - 15:47

Nå håper jeg du har rett.
Ny dynamo er bestillt.
Takk for tips.
Hilsen Jan.

Kan alt dette være rust??

#12 Nitteberg

Nitteberg

    Rocker!

  • Medlem
  • PipPipPipPipPip
  • 1516 Innlegg:

Posted 14 October 2007 - 16:29

Har byttet på min også, litt større en. Min bruker litt tid før den begynner å lade? Noen andre som har slik forsinkelse? Er det ett rele som slår inn litt etterpå. Så det når jeg fikk digitalt voltmeter (edge chip) 12.5 volt først, så rett opp på 14.2/3 og blir der uansett turtall og belastning.

Har montert ekstra ledning rett fra generator til batteri, tilfelle spenningsfall i orginalt ledningsnett.


Edited by Nitteberg, 09 January 2008 - 12:51.


#13 IH-Diesel

IH-Diesel

    Nytt medlem

  • Medlem
  • Pip
  • 35 Innlegg:

Posted 14 October 2007 - 18:35

Hei . Ja det er riktig , det tar litt tid for spenningen kommer på topp , ca 1 til 2 minutter .
Først skal jo batteriet etterfylles med den strømmen du brukte når du startet , og så står glødingen på i ca to minutter etter at motoren har startet ( uavhengig av glødelyset ) , og hvis det er kaldt er varmerer i innsuget på en stund . Og alt dette trekker ganske mye strøm .

#14 Ski-doo

Ski-doo

    Test driver

  • Medlem
  • PipPipPipPip
  • 690 Innlegg:

Posted 14 October 2007 - 19:29

QUOTE(aeomholt @ 11 Oct 2007, 23:07) <{POST_SNAPBACK}>
1x60ah og 1x110ah på min e350

Så med andre ord har du bare 120 ampt å rutte med. Når du paralell kobler 2 batterier med ulik størrelse slik som du har,vil det minste batteriet bli fullt (60 amp ) og det andre stopper opp på 60 amp,det blir ikke fullt.
JO STØRRE, JO BEDRE!!!!!!!!!

Mvh The SKI-DOO man

http://www.v8dieseltech.net/forum/

#15 GD300

GD300

    Offroad-wannabe

  • Medlem
  • PipPip
  • 65 Innlegg:

Posted 14 October 2007 - 20:08

har også en X med underliege strømproblemer. Har funnet ut til nå: dynamoen kutter ut fra tid til annen, kodelåsen tåler ikke fuktighet, ryggevarsleren trekker strøm konstant. Alt ekstrautstyr må kobles opp mot hovedstrøm. Hva det er som gjør at jeg har kokt bare Optima batterier vet jeg ikke, men det er iflg. selgeren et problem med disse.

JEG ER PÅ JAKT ETTER EN LANG E350 1994-1999 MODELL, HELST 4X4. DET SPILLER INGEN ROLLE OM DET ER BUSS, KOMBI ELLER VARE. TIPS BELØNNES!


Mvh
Atle
GD300

#16 aeomholt

aeomholt

    4x4-Høvding

  • Medlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 2490 Innlegg:

Posted 14 October 2007 - 23:02

QUOTE(Ski-doo @ 14 Oct 2007, 19:29) <{POST_SNAPBACK}>
Så med andre ord har du bare 120 ampt å rutte med. Når du paralell kobler 2 batterier med ulik størrelse slik som du har,vil det minste batteriet bli fullt (60 amp ) og det andre stopper opp på 60 amp,det blir ikke fullt.




Det er ford som leverer van med slikt oppsett, har aldri hatt strømproblemer i kulde utenom ting som er min egen dumhet... og den lader gladerlig med 14.7 smile.gif

Edited by aeomholt, 14 October 2007 - 23:03.

Jo mer man lærer, jo mer skjønner man at man ikke kan.

#17 Nitteberg

Nitteberg

    Rocker!

  • Medlem
  • PipPipPipPipPip
  • 1516 Innlegg:

Posted 18 October 2007 - 07:02

QUOTE(GD300 @ 14 Oct 2007, 21:08) <{POST_SNAPBACK}>
har også en X med underliege strømproblemer. Har funnet ut til nå: dynamoen kutter ut fra tid til annen, kodelåsen tåler ikke fuktighet, ryggevarsleren trekker strøm konstant. Alt ekstrautstyr må kobles opp mot hovedstrøm. Hva det er som gjør at jeg har kokt bare Optima batterier vet jeg ikke, men det er iflg. selgeren et problem med disse.

JEG ER PÅ JAKT ETTER EN LANG E350 1994-1999 MODELL, HELST 4X4. DET SPILLER INGEN ROLLE OM DET ER BUSS, KOMBI ELLER VARE. TIPS BELØNNES!
Mvh
Atle



Kanskje du har for høy ladespenning og overbelaster generator? Optima tåler ikke for høy ladespenning, vanlige batterier tåler dette noe bedre skulle jeg tro.

#18 aeomholt

aeomholt

    4x4-Høvding

  • Medlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 2490 Innlegg:

Posted 21 October 2007 - 15:08

QUOTE(GD300 @ 14 Oct 2007, 20:08) <{POST_SNAPBACK}>
Hva det er som gjør at jeg har kokt bare Optima batterier vet jeg ikke, men det er iflg. selgeren et problem med disse.


optimabatterier skal ha ladespenning på ca 14v og ikke 14.7 for da ryker de og det kan jo seff overbelaste dynamo igjen
Jo mer man lærer, jo mer skjønner man at man ikke kan.

#19 Jahov

Jahov

    Skogens Konge

  • Medlem
  • PipPipPipPipPip
  • 1333 Innlegg:

Posted 11 December 2007 - 18:46

QUOTE(IH-Diesel @ 13 Oct 2007, 17:38) <{POST_SNAPBACK}>
Hei
Det er ingen vits å kjøpe den orginale dynamoen til Excursion , den er elendig , ladder ca 10 amper på tomgang , og det er alt for lite .

Har du i tilleg automatiske kjørelys så bruker den mere enn den klarer å produsere , på tomgang .

Ellers kan jeg nevne at det er lurt å legge direkte ledninger og rele fra dynamoen og til hovedlysene ( for å unngå spenningsfall ) , da får du minst like godt lys som XENON , orginalt er det bare 10,8 volt til hovedlysene , og det er for lite .

Prøv å sjekke dette nettstedet

http://www.alternatorparts.com/http://www.alternatorparts.com/Ford_7.3_Power_Stroke_Diesel.htm

Kjøpte en 200 A dynamo fra dem , og jeg betalte 2300 nkr og da tok det 8 dager så var det en søt postdame som ringte på hjemme hos meg , med en ny dynamo .
Den ladder ca 100 A på tomgang og 200 A fra 1500 rpm .

Det er også mulig å bytte til en mindre reimskive på den orginale , for å få mere omdreining .

Ang batteri så har jeg 2 stk HANKOK ( mulig skrivefeil ) som er på 78 Ah , og 780 A startstrøm , de betalte jeg 1000 kr pr stk for . Har prøvd å starte bilen i 20 minusgrader , uten motorvarmer , og det var ikke noe problem .



Det ble ingen suksess dette.
Jeg bestillte, og betalte dynamo.
Etter to måneder purret jeg på dem,
nå fikk jeg plutselig pengene tilbake.
Men altså ingen dynamo.
Nei. det må være tryggere å handle med norske firmaer.
Hilsen Jan.

Kan alt dette være rust??

#20 aeomholt

aeomholt

    4x4-Høvding

  • Medlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 2490 Innlegg:

Posted 11 December 2007 - 23:56

www.fastpartsnetwork.com

de selger nye orginale ford/motorcraftdeler og er til å stole på. har handlet der flere ganger uten problemer og de sender direkte.

manglet en gang en del i en pakke, men etter en mail så kom den kostnadsfritt levert til meg i posten.
Jo mer man lærer, jo mer skjønner man at man ikke kan.