
Hvor store batterier?
#1
Posted 11 October 2007 - 18:35
Jeg plundrer stadig med lading på min Ex.
Skal bytte dynamo for fjerde (eller femte) gang nå.
Men lurer på om batteriene er for små.
Er det noen som vet hvor store de skal være.
(jeg har innstr. bok bare for bensin.)
Begynner snart å bli lei hele bilen.
Kan alt dette være rust??
#2
Posted 11 October 2007 - 19:15
Over hvor lang periode?
#3
Posted 11 October 2007 - 23:07
må jo være en grunn til at den spiser dynamoer....
#4
Posted 11 October 2007 - 23:13
må jo være en grunn til at den spiser dynamoer....
Er desse paralellkplet??
Er det bra da? Deio bør vel være like store?
#5
Posted 12 October 2007 - 08:37
Er det bra da? Deio bør vel være like store?
De er paralellkobla ja. Spiller ingen rolle om de er like store eller ikke bare begge batterier er friske og av samme type (dvs to startbattrier og ikk et start og et fritid liksom)
Edited by aeomholt, 12 October 2007 - 08:38.
#6
Posted 12 October 2007 - 13:34
Over hvor lang periode?
Ja, hadde jeg visst hvorfor hadde jeg nok slutta med det.
Dette er en hobby jeg begynnte med for ca. 10 mnd. siden.
Dynamoen blir glodheit når den har gått litt, og slutter etter en stund å lade.
Men nå har jeg kjøpt en fra Ford, får håpe den holder noe lenger.
Men jeg har begynnt å lure på batteriene, om de kan være for små.
Jeg har målt dem med en belastningsmåler, og da virker de friske.
(holder bra på spenning.)
Men det står ikke noe på dem, derfor lurer jeg.
De er like store nå, men det er plass til større på høyre siden.
Men å bruke to ulike (Ah) batterier er vel ikke bra???
Eller tar jeg feil her?
Edited by Jahov, 12 October 2007 - 13:35.
Kan alt dette være rust??
#7
Posted 12 October 2007 - 20:45
http://www.fordvan4x4.com
#8
Posted 13 October 2007 - 17:38
Det er ingen vits å kjøpe den orginale dynamoen til Excursion , den er elendig , ladder ca 10 amper på tomgang , og det er alt for lite .
Har du i tilleg automatiske kjørelys så bruker den mere enn den klarer å produsere , på tomgang .
Ellers kan jeg nevne at det er lurt å legge direkte ledninger og rele fra dynamoen og til hovedlysene ( for å unngå spenningsfall ) , da får du minst like godt lys som XENON , orginalt er det bare 10,8 volt til hovedlysene , og det er for lite .
Prøv å sjekke dette nettstedet
http://www.alternatorparts.com/http://www.alternatorparts.com/Ford_7.3_Power_Stroke_Diesel.htm
Kjøpte en 200 A dynamo fra dem , og jeg betalte 2300 nkr og da tok det 8 dager så var det en søt postdame som ringte på hjemme hos meg , med en ny dynamo .
Den ladder ca 100 A på tomgang og 200 A fra 1500 rpm .
Det er også mulig å bytte til en mindre reimskive på den orginale , for å få mere omdreining .
Ang batteri så har jeg 2 stk HANKOK ( mulig skrivefeil ) som er på 78 Ah , og 780 A startstrøm , de betalte jeg 1000 kr pr stk for . Har prøvd å starte bilen i 20 minusgrader , uten motorvarmer , og det var ikke noe problem .
Edited by IH-Diesel, 13 October 2007 - 17:42.
#9
Posted 13 October 2007 - 22:24
Endelig et fornuftig svar.
Men hvor holbart er dette?
Hvor lenge har du kjørt med denne dynamoen?
Har du målt lade spenning?
De dynamoene jeg har prøvd (kjøpt hos lokal bilelektriker) har ladet 14.2 tvert (fra trommgang), men med kort levetid.
Mens den jeg kjøpte fra Ford skjelden kommer over 14.
Kan alt dette være rust??
#10
Posted 14 October 2007 - 09:03
Har kjørt med den uorginale dynamoen i ca 1 år , har ingen grunn til å tro at den ikke kommer til å vare like lenge som den orginale . Forøvrig er det en Ford dynamo G3 så den er ikke uorginal , Ford benyttet den tidligere , men gikk over på den som nå er på Excursion og mulig F-serien , sansynligvis på grunn av logistikkhensyn , dvs samme dynamo på alle biler .
Laddespenningen er 14,4 volt , målt på batteripoler . Spenningen må våre 14,4 volt for at batteriene skal bli skikkelig oppladdet . Det kan hende , hvis batteriene er veldig utladdet , at det tar noen minutter for spenningen kommer opp , men det har sammenheng med at laddestrømmen ( A ) er stor .
Så det er bare å bestille ny dynamo fra USA .
#11
Posted 14 October 2007 - 15:47
Ny dynamo er bestillt.
Takk for tips.
Kan alt dette være rust??
#12
Posted 14 October 2007 - 16:29
Har montert ekstra ledning rett fra generator til batteri, tilfelle spenningsfall i orginalt ledningsnett.

Edited by Nitteberg, 09 January 2008 - 12:51.
#13
Posted 14 October 2007 - 18:35
Først skal jo batteriet etterfylles med den strømmen du brukte når du startet , og så står glødingen på i ca to minutter etter at motoren har startet ( uavhengig av glødelyset ) , og hvis det er kaldt er varmerer i innsuget på en stund . Og alt dette trekker ganske mye strøm .
#14
Posted 14 October 2007 - 19:29
Så med andre ord har du bare 120 ampt å rutte med. Når du paralell kobler 2 batterier med ulik størrelse slik som du har,vil det minste batteriet bli fullt (60 amp ) og det andre stopper opp på 60 amp,det blir ikke fullt.
#15
Posted 14 October 2007 - 20:08
JEG ER PÅ JAKT ETTER EN LANG E350 1994-1999 MODELL, HELST 4X4. DET SPILLER INGEN ROLLE OM DET ER BUSS, KOMBI ELLER VARE. TIPS BELØNNES!
Mvh
Atle
#16
Posted 14 October 2007 - 23:02
Det er ford som leverer van med slikt oppsett, har aldri hatt strømproblemer i kulde utenom ting som er min egen dumhet... og den lader gladerlig med 14.7

Edited by aeomholt, 14 October 2007 - 23:03.
#17
Posted 18 October 2007 - 07:02
JEG ER PÅ JAKT ETTER EN LANG E350 1994-1999 MODELL, HELST 4X4. DET SPILLER INGEN ROLLE OM DET ER BUSS, KOMBI ELLER VARE. TIPS BELØNNES!
Mvh
Atle
Kanskje du har for høy ladespenning og overbelaster generator? Optima tåler ikke for høy ladespenning, vanlige batterier tåler dette noe bedre skulle jeg tro.
#18
Posted 21 October 2007 - 15:08
optimabatterier skal ha ladespenning på ca 14v og ikke 14.7 for da ryker de og det kan jo seff overbelaste dynamo igjen
#19
Posted 11 December 2007 - 18:46
Det er ingen vits å kjøpe den orginale dynamoen til Excursion , den er elendig , ladder ca 10 amper på tomgang , og det er alt for lite .
Har du i tilleg automatiske kjørelys så bruker den mere enn den klarer å produsere , på tomgang .
Ellers kan jeg nevne at det er lurt å legge direkte ledninger og rele fra dynamoen og til hovedlysene ( for å unngå spenningsfall ) , da får du minst like godt lys som XENON , orginalt er det bare 10,8 volt til hovedlysene , og det er for lite .
Prøv å sjekke dette nettstedet
http://www.alternatorparts.com/http://www.alternatorparts.com/Ford_7.3_Power_Stroke_Diesel.htm
Kjøpte en 200 A dynamo fra dem , og jeg betalte 2300 nkr og da tok det 8 dager så var det en søt postdame som ringte på hjemme hos meg , med en ny dynamo .
Den ladder ca 100 A på tomgang og 200 A fra 1500 rpm .
Det er også mulig å bytte til en mindre reimskive på den orginale , for å få mere omdreining .
Ang batteri så har jeg 2 stk HANKOK ( mulig skrivefeil ) som er på 78 Ah , og 780 A startstrøm , de betalte jeg 1000 kr pr stk for . Har prøvd å starte bilen i 20 minusgrader , uten motorvarmer , og det var ikke noe problem .
Det ble ingen suksess dette.
Jeg bestillte, og betalte dynamo.
Etter to måneder purret jeg på dem,
nå fikk jeg plutselig pengene tilbake.
Men altså ingen dynamo.
Nei. det må være tryggere å handle med norske firmaer.
Kan alt dette være rust??
#20
Posted 11 December 2007 - 23:56
de selger nye orginale ford/motorcraftdeler og er til å stole på. har handlet der flere ganger uten problemer og de sender direkte.
manglet en gang en del i en pakke, men etter en mail så kom den kostnadsfritt levert til meg i posten.