Gå til innhold



Foto

Icom ic-v200t


This topic has been archived. This means that you cannot reply to this topic.
15 replies to this topic

#1 twoface

twoface

    Offroader

  • Medlem
  • PipPipPip
  • 211 Innlegg:

Posted 22 October 2007 - 17:52

Fikk i forbindelse med overtakelse av en Niva med en icom ic-v200t vhf radio.. Har forsøkt søke litt på nett men vanskelig å finne noe fornuftig (kanskje bare jeg som ikke treffer riktig på søkeord...)

Noen som kjenner til denne typen radio og som kan gi meg litt info om virkemåte, innstillinger osv...
Gjerne en link til noen i norden som selger utstyr til disse også. (skulle hatt meg ny klipe og evt front-deksel)
Stilpoeng eksisterer ikke i skogen...

#2 Gi Gass

Gi Gass

    Potet, kan brukes til det meste..

  • Medlem
  • PipPipPipPipPip
  • 1353 Innlegg:

Posted 22 October 2007 - 18:21

Hva er det du lurer på? Virkemåte: VHF radio, dvs kan programeres til bla maritim vhf, jakt/sankingsradio, lytte på "onkel" osv. Men du kan ikke snakke med noen som er på Walkie. Laveste båndet på radioen din er ikke lenger i noe videre bruk. Kort fortalt en eldre VHF-radio.

http://www.rigpix.co...com_icv200t.htm

http://www.usersmanu...eivers/ic-v200t

http://www.icom.co.j...rs/IC-V200T.pdf

Permo.no er leverandør av Icom her i Norge.

Edited by Gi Gass, 22 October 2007 - 18:27.

"det var det eg sa, du skulle gitt mer gass.., no kan du se.."

"I UNDERSTAND THE JEEP THING, THATS WHY I DRIVE A TOYOTA"

#3 twoface

twoface

    Offroader

  • Medlem
  • PipPipPip
  • 211 Innlegg:

Posted 22 October 2007 - 19:56

Men om jeg kan lytte på "onkel" kan jeg vel snakke m dem å??

Så det du mener er at denne radioen ikke vil kunne kommunisere med de mer vanlige radioer som finnes i lastebiler og ellers rundt om?? Altså den er mer eller mindre ubrukelig og verdiløs?
Stilpoeng eksisterer ikke i skogen...

#4 Gi Gass

Gi Gass

    Potet, kan brukes til det meste..

  • Medlem
  • PipPipPipPipPip
  • 1353 Innlegg:

Posted 22 October 2007 - 20:58

QUOTE(twoface @ 22 Oct 2007, 19:56) <{POST_SNAPBACK}>
Men om jeg kan lytte på "onkel" kan jeg vel snakke m dem å??

Så det du mener er at denne radioen ikke vil kunne kommunisere med de mer vanlige radioer som finnes i lastebiler og ellers rundt om?? Altså den er mer eller mindre ubrukelig og verdiløs?


Radioen er i stand til og både lytte og sende på 66-88 MHz og 146-174 MHz. Dette kalles VHF. Alle "andre" som snakker om radioer i bilene, snakker om såkalte "walkie-talkier" som går på 27 MHz. Du kan kun snakke med andre som er på VHF-båndet, i hovedsak radioamatører.. Ubrukelig til og kommunisere med, med tanke på at alle andre er på 27 MHz, men ikke verdiløs.

Edited by Gi Gass, 22 October 2007 - 20:59.

"det var det eg sa, du skulle gitt mer gass.., no kan du se.."

"I UNDERSTAND THE JEEP THING, THATS WHY I DRIVE A TOYOTA"

#5 twoface

twoface

    Offroader

  • Medlem
  • PipPipPip
  • 211 Innlegg:

Posted 22 October 2007 - 21:24

Hmmm... ser ut til at jeg da ender opp med to radioer i bilen... Har en gammel zodiac som har stått i en lastebil, evt vurdere jeg kjøpe en sånn danita sak med antenne
Stilpoeng eksisterer ikke i skogen...

#6 KapteinMike

KapteinMike

    her er je

  • Supermedlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 5929 Innlegg:

Posted 05 November 2007 - 19:07

QUOTE(twoface @ 22 Oct 2007, 19:56) <{POST_SNAPBACK}>
Men om jeg kan lytte på "onkel" kan jeg vel snakke m dem å??

Så det du mener er at denne radioen ikke vil kunne kommunisere med de mer vanlige radioer som finnes i lastebiler og ellers rundt om?? Altså den er mer eller mindre ubrukelig og verdiløs?



Når det gjelder
Icom V200 så er den en proff VHF radio som er programmerbar via Frontpanel eller via PC
den kan ha 99kanaler inne om jeg husker riktig, frekvensområdet ligger fra 136-174MHz

V200t blir ofte brukt av politi, brannvesen, rødekors (t) Flertone oppkall og derav skramblet

Når det gjelder denne typer VHF radio fra ICOM
Så er det 123 communications som driver med disse
Permo elektronicks i fredrikstad driver med Radioutstyr til Radioamatører på HF - VHF - UHF

Svein
LA3CLA
-------------------------------------------------------------------------------------------

98mod 6,5TD Chevrolet Suburban K1500LS 4wd 8bolter. m/detroit true track diffrensial
DS4-5521 IP m/#9 motstand pluss cooler, operation dieselflow, fleetguard spin-on dieselfilter, Icom Ic-7000 HF/VHF/UHF radio, Icom ic-AH4 Antennetuner og 1,65m kort Springer antenne hvor antenne foten er modifisert til Longwire type, 5/8 ECO antenne på VHF
 


#7 KapteinMike

KapteinMike

    her er je

  • Supermedlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 5929 Innlegg:

Posted 05 November 2007 - 19:24

50-52MHz, 66-88 MHz og 136-174 MHz er alle VHF
50-52 er i 6m båndet Radioamatører
66-68 er i 4m båndet FIA Rally sambandet ligger bla her
136-174 er i 2m båndet Jaktradio, radioamatører, maritim VHF, Politi

PS Ved All VHF samband så kreves det en Lisens som er godkjent Post og Teletilsynet
HF som Radioamatører bruker er fra 1,8-29,5Mhz er også lisenspålagt men untaket er 27Mhz båndet fra 26,855-27,405Mhz

PR radio (Walkie Talkie) 27MHz er lisensfri men tillat å bruke Kun 4W og bare FM modulasjon
Eller PMR radioer 440-448 MHz (UHF) og da bare 0,025W og FM modulasjon

Svein
LA3CLA
-------------------------------------------------------------------------------------------

98mod 6,5TD Chevrolet Suburban K1500LS 4wd 8bolter. m/detroit true track diffrensial
DS4-5521 IP m/#9 motstand pluss cooler, operation dieselflow, fleetguard spin-on dieselfilter, Icom Ic-7000 HF/VHF/UHF radio, Icom ic-AH4 Antennetuner og 1,65m kort Springer antenne hvor antenne foten er modifisert til Longwire type, 5/8 ECO antenne på VHF
 


#8 yakuza

yakuza

    Yakuza

  • Supermedlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 4058 Innlegg:

Posted 13 November 2007 - 17:20

Dersom du ønsker å selge icom'en, og samtidig gjere røde kors ei tjeneste, kan eg høre med lokalt RK her om dei er interresert i den.
Dei har slike frå før i bilar som hjelpekorpset eig.

ta kontakt på PM om det er interresant.
Mellom Bakkar og Berg Aaffroad - terrengbil.com
Medlem nr.63 Suzuki 4x4 Klubb Norge

Har deaktivert PM, men send gjerne en epost :)

#9 KapteinMike

KapteinMike

    her er je

  • Supermedlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 5929 Innlegg:

Posted 18 November 2007 - 01:51

Selge den til meg som er radioamatør og Nødsambandsmanager i Lillehammer gruppen av NRRL

Svein
LA3CLA
-------------------------------------------------------------------------------------------

98mod 6,5TD Chevrolet Suburban K1500LS 4wd 8bolter. m/detroit true track diffrensial
DS4-5521 IP m/#9 motstand pluss cooler, operation dieselflow, fleetguard spin-on dieselfilter, Icom Ic-7000 HF/VHF/UHF radio, Icom ic-AH4 Antennetuner og 1,65m kort Springer antenne hvor antenne foten er modifisert til Longwire type, 5/8 ECO antenne på VHF
 


#10 twoface

twoface

    Offroader

  • Medlem
  • PipPipPip
  • 211 Innlegg:

Posted 19 November 2007 - 17:35

Vet rett å slett ikke om dette er noe å selge (delvis misshandlet av tidligere eiere) og hva den evt kunne være verdt...
Stilpoeng eksisterer ikke i skogen...

#11 KapteinMike

KapteinMike

    her er je

  • Supermedlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 5929 Innlegg:

Posted 19 November 2007 - 23:49

QUOTE(twoface @ 19 Nov 2007, 17:35) <{POST_SNAPBACK}>
Vet rett å slett ikke om dette er noe å selge (delvis misshandlet av tidligere eiere) og hva den evt kunne være verdt...

kan få den gratis å jeg hehehehe

Svein
LA3CLA
-------------------------------------------------------------------------------------------

98mod 6,5TD Chevrolet Suburban K1500LS 4wd 8bolter. m/detroit true track diffrensial
DS4-5521 IP m/#9 motstand pluss cooler, operation dieselflow, fleetguard spin-on dieselfilter, Icom Ic-7000 HF/VHF/UHF radio, Icom ic-AH4 Antennetuner og 1,65m kort Springer antenne hvor antenne foten er modifisert til Longwire type, 5/8 ECO antenne på VHF
 


#12 twoface

twoface

    Offroader

  • Medlem
  • PipPipPip
  • 211 Innlegg:

Posted 20 November 2007 - 00:37

He he.. Ikke for å være ufin, men da lar jeg den heller ligge å kanskje monterer den for underholdningen sin del...
Stilpoeng eksisterer ikke i skogen...

#13 KapteinMike

KapteinMike

    her er je

  • Supermedlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 5929 Innlegg:

Posted 20 November 2007 - 23:14

hehe har egentlig mye bedre radio selv Icom 706mk2 100watt HF, 50/35watt VHF/UHF
men skulle hatt en slik for bruk sammen med rkh samtidig som den kan brukes som amatørradio mobil stasjon

vet du hvordan du programmerer den?
hver kanal må programmeres med ønsket frekvens
det kan du gjøre via pc eller via frontpanelet på radioen

holde inne reset+call+ en til. knappene og slå på, da skal det komme opp der coden skal tastes inn
standardcode er 123456 men den kan ha blitt endret ved en eller annen programering

Svein
LA3CLA
-------------------------------------------------------------------------------------------

98mod 6,5TD Chevrolet Suburban K1500LS 4wd 8bolter. m/detroit true track diffrensial
DS4-5521 IP m/#9 motstand pluss cooler, operation dieselflow, fleetguard spin-on dieselfilter, Icom Ic-7000 HF/VHF/UHF radio, Icom ic-AH4 Antennetuner og 1,65m kort Springer antenne hvor antenne foten er modifisert til Longwire type, 5/8 ECO antenne på VHF
 


#14 Gi Gass

Gi Gass

    Potet, kan brukes til det meste..

  • Medlem
  • PipPipPipPipPip
  • 1353 Innlegg:

Posted 21 November 2007 - 00:15

QUOTE(Biringen @ 20 Nov 2007, 23:14) <{POST_SNAPBACK}>
hehe har egentlig mye bedre radio selv Icom 706mk2 100watt HF, 50/35watt VHF/UHF


Da har du jo samme radio som meg. Jeg skal ha den i bilen med IC-AH4 antennetuner og IC-2B HF antenne og COMROD VHF/UHF-pisk... Med det har vel lite med denne tråden og gjøre... whistle.gif
"det var det eg sa, du skulle gitt mer gass.., no kan du se.."

"I UNDERSTAND THE JEEP THING, THATS WHY I DRIVE A TOYOTA"

#15 KapteinMike

KapteinMike

    her er je

  • Supermedlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 5929 Innlegg:

Posted 22 November 2007 - 18:54

QUOTE(Gi Gass @ 21 Nov 2007, 00:15) <{POST_SNAPBACK}>
Da har du jo samme radio som meg. Jeg skal ha den i bilen med IC-AH4 antennetuner og IC-2B HF antenne og COMROD VHF/UHF-pisk... Med det har vel lite med denne tråden og gjøre... whistle.gif

vurderer den High sierra antenna jeg
Tuner innebygget i antenna så du trenger ikke egen tuner for den
Men har også fått bra HF resultat med monoband antenner fra ECO art.66. men hf mobilt krever skikkelig jord.
selv har jeg MFJ 1/2bølgeantenne for 2m og 70cm på 12,5cm magnetfot

Får lage en egen tråd vi tenker jeg

Svein
LA3CLA
-------------------------------------------------------------------------------------------

98mod 6,5TD Chevrolet Suburban K1500LS 4wd 8bolter. m/detroit true track diffrensial
DS4-5521 IP m/#9 motstand pluss cooler, operation dieselflow, fleetguard spin-on dieselfilter, Icom Ic-7000 HF/VHF/UHF radio, Icom ic-AH4 Antennetuner og 1,65m kort Springer antenne hvor antenne foten er modifisert til Longwire type, 5/8 ECO antenne på VHF
 


#16 twoface

twoface

    Offroader

  • Medlem
  • PipPipPip
  • 211 Innlegg:

Posted 22 August 2008 - 22:16

hmm... Fant ut at jeg har denne radioen liggende i en skuff her men da den nok ikke vil bli brukt av meg, tenkte jeg kanskje noen ville overta den... gjerne i bytte for ei ok antenne til 27 mhz cb radio... send pm om interessert...

Det som kan sies om den er at den er nok velbrukt av tidligere eiere... Fikk såvidt testet den like etter jeg fikk denne, å da kun på mottak av signal pga feil type antenne... Radioen er i behov av litt fiks før bruk med bytte av antennekabel oppretting av ramme/deksel kanskje en rens i samme slengen... Har svært lite kjennskap til denne type apparater om kan desverre ikke si stort om den. eller bedømme verdi / bruks muligheter...
Stilpoeng eksisterer ikke i skogen...