Antenne
#1
Posted 22 October 2007 - 22:40
Har en radio liggendes...En gammel en som stod i en båt tidligere, men har ikke antenne Kan jeg ikke bruke vanlig radio antenne? kanskje litt lengre enn det som er orginalt på en bil, eller finner ikke denne riktige signaler?
Noen som kan forklare meg? Kanskje en link til et sted hvor jeg kan lære litt mer, og kanskje få kjøpt en antenne
Supervitara garasjen : http://www.offroad.n...showtopic=81865
Double Trouble garasjen : http://www.offroad.n...showtopic=93905
Kjellermann EsbenSJ's : http://www.offroad.n...sje-t88047.html
#2
Posted 23 October 2007 - 09:09
Spørsmålet er jo hva det er for en radio du har... HF, VHF, PMR, CB, etc. Problemet er at radioer av forskjellig type ikke kan snakke med hverandre... Vanligst i bil har jeg forstått er CB 27MHz, men vet ikke hvordan du kan finne ut hva du har...
Alternativt kan du ringe gutta på Engjordet, de har peiling... Og kan den ikke brukes har de billige alternativer. http://www.emes.no
Edited by HardKåre, 23 October 2007 - 09:12.
HardKåres Pajeroer
HardKåres Amerikanere
#3
Posted 24 October 2007 - 16:32
Men radioen kommer ikke til å bli brukt kjempe mye (tror jeg) så hadde egentlig håpt jeg bare kunne tatt turen opp på biltema å kjøpt meg antenne...men det går vis ikke nei, men noen som kan forklare meg hvorfor? Trodde en antenne var en antenne jeg, som mottar og sender signaler? Jeg er sikkert helt "newbie" dum her, men det er bare fordi jeg er en "newbie" he he
Supervitara garasjen : http://www.offroad.n...showtopic=81865
Double Trouble garasjen : http://www.offroad.n...showtopic=93905
Kjellermann EsbenSJ's : http://www.offroad.n...sje-t88047.html
#4
Posted 24 October 2007 - 20:21
Antennen du kan bruke varierer med frekvensen du sender på: Jo høyere frekvens dvs høyere antall pulser/bølger pr.sek jo kortere blir bølgelengden på pulsen. For å få best mulig mottak skal antenna være like lang som en bølge. Men det er upraktisk, da blir antenna veldig lang (27MHz) Men du kan kompromisse med å montere ei antenne som er 1/2 bølgelengde, og miste litt effekt. Eller 1/4, 1/8 osv.
Siden forskjellige radioer sender med forskjellig frekvens er bølgelengden forskjellig. Derfor funker ikke samme antenne på 2 typer radio. Bilradioen blir anderledes, der spiller ikke lengden så mye inn på mottaket pga at radioen er FM-modulert.
Correct me if I'm on a blueberrytrip.
HardKåres Pajeroer
HardKåres Amerikanere
#5
Posted 24 October 2007 - 21:21
Supervitara garasjen : http://www.offroad.n...showtopic=81865
Double Trouble garasjen : http://www.offroad.n...showtopic=93905
Kjellermann EsbenSJ's : http://www.offroad.n...sje-t88047.html
#6
Posted 05 November 2007 - 18:36
Ei god sendeantenne er også en god lytte antenne
1 bølgelenge på 27MHz = 11,111111m i vakum
Men denne type antenne må vi forkorte litt for den blir fryktelig lang
Forkortingsfaktor. i antennen og du bruker et metall. genrelt er det 0,95 (11,1111 x 0,95) ca 10.5m
Og forkortningsfaktoren i coaxkabelen er det 0,66
vi har 1/2 bolge antenner som ikke trenger noe jordplan (gods eller radialer) brukt ofte til baseantenner
5/8 bølgeantenne og 1/4 bølge antenner (disse trenger gods eller radialer lik 1/4 bølge lengde) bilmonterte
Ei lang antenne er bedre enn en kort en, dvs mindre tap i antenne, men her er dette en sannhet med modifikasjoner også... Antenne skal ikke være kortere eller lengre en den frekvensen/kanalen vi skal sende på.. så vi finner en kanal f.eks kanal 20 som er midt imellom 1 og 40 og tilpasser antenne og kabel til den kanalen målet er 1:1.1 i SWR og antennen yter 100%
MEn på Bil. så brukes det ofte forkortede antenner. gummipisk på ca 60cm eller noe "KAst dem" la antenna være lang, så når du lengre og høres bedre
5/8 bølgeantenner er 6,6m i full størrelse
1/4 bølgeantenne er 2,63m i full størrelse.
Emes.no har ei antenne som er brukbar. alan S9 den er ca 1,5.lang men den sitter det en forkortningsspole i bunn på.
Svein
LA3CLA
-------------------------------------------------------------------------------------------
98mod 6,5TD Chevrolet Suburban K1500LS 4wd 8bolter. m/detroit true track diffrensial
DS4-5521 IP m/#9 motstand pluss cooler, operation dieselflow, fleetguard spin-on dieselfilter, Icom Ic-7000 HF/VHF/UHF radio, Icom ic-AH4 Antennetuner og 1,65m kort Springer antenne hvor antenne foten er modifisert til Longwire type, 5/8 ECO antenne på VHF
#7
Posted 05 November 2007 - 18:56
FM/AM/SSB
I Norge er det kun lov å bruke FM og intil 4Watt på 27Mhz CEPT 40 kanaler
FM Signalet ut fra radioen er av en viss styrke uansett hvor høyt du måtte snakke i microfonen
Men på AM varierer Sendestyrken i takt med hvor høyt eller kraftig du snakker inn i microfonen Radioens utgangskretser vil jo begrense dette
SSB er egentlig AM men ene sidebåndet er blitt undertrykket, og når du ikke snakker i moikrofonen med PTT knappen inne så sender ikke radioen slik de gjør på FM eller AM
målet er 1:1.1 i SWR og antennen yter 100%
Men SWR som er lavere enn 1:1,7 er bra
Med 1:2 i SWR så vil Utganskretsene i sendern blir fortere varme og bli ødelagt
Men husk SWR vil Endre seg fra Frekvens/Kanal til Frekvens/Kanal
Svein
LA3CLA
-------------------------------------------------------------------------------------------
98mod 6,5TD Chevrolet Suburban K1500LS 4wd 8bolter. m/detroit true track diffrensial
DS4-5521 IP m/#9 motstand pluss cooler, operation dieselflow, fleetguard spin-on dieselfilter, Icom Ic-7000 HF/VHF/UHF radio, Icom ic-AH4 Antennetuner og 1,65m kort Springer antenne hvor antenne foten er modifisert til Longwire type, 5/8 ECO antenne på VHF
#8
Posted 07 November 2007 - 20:53
Edited by oaskafl, 07 November 2007 - 20:55.
#9
Posted 19 January 2008 - 04:00
Kan jeg bruke en antenne fra usa på min danita 640. Det er vel noe med AM/FM å ta hensyn til her eller? Vil en antenne på 120cm være like god som en på 150cm?
Har absolutt ingen erfaring med CB radioer. Men fikk vite at jeg ikke kunne bestille CB radio fra statene siden de bruker AM og vi her bruker FM. Lite vits i å kjøpe en radio som ingen hører, he he.
Derfor var jeg noe skeptisk til om en antenne derfra kunne brukes til en europeisk cb radio..
Noen her som vet noe om dette?
`00 Jeep WJ 4,7 V8 Limited
2,5" og 32" A/T.
`98 Jeep XJ 4.0 HO 2door
7" og 35" X-Terrain
`86 Jeep XJ 4.0 HO, LA
0" og 31" A/T
Min garasje på Pirate4x4.no:
http://pirate4x4.no/...read.php?t=6459
#10
Posted 19 January 2008 - 11:24
Kan jeg bruke en antenne fra usa på min danita 640. Det er vel noe med AM/FM å ta hensyn til her eller? Vil en antenne på 120cm være like god som en på 150cm?
Har absolutt ingen erfaring med CB radioer. Men fikk vite at jeg ikke kunne bestille CB radio fra statene siden de bruker AM og vi her bruker FM. Lite vits i å kjøpe en radio som ingen hører, he he.
Derfor var jeg noe skeptisk til om en antenne derfra kunne brukes til en europeisk cb radio..
Noen her som vet noe om dette?
Gratulerer med valg av en av de beste radioene du kan få. Vedrørende antenne kan jeg sterkt anbefale Alan S9. Funker som f.. Bare husk og få jordet den ordentlig, og justert swr'en. Du kan fint kjøpe annen antenne fra feks Usa, sålenge den er beregnet for 11meter båndet/27Mhz. En antenne vet ikke forskjell på am og fm. Eneste som betyr noe er bølgelengden.
"I UNDERSTAND THE JEEP THING, THATS WHY I DRIVE A TOYOTA"
#11
Posted 19 January 2008 - 23:16
Så nå blir det en 120cm lang knallrød Firestik fra unaiten tenker jeg... Blir nok bra når den er ferdig justert...
`00 Jeep WJ 4,7 V8 Limited
2,5" og 32" A/T.
`98 Jeep XJ 4.0 HO 2door
7" og 35" X-Terrain
`86 Jeep XJ 4.0 HO, LA
0" og 31" A/T
Min garasje på Pirate4x4.no:
http://pirate4x4.no/...read.php?t=6459
#12
Posted 20 January 2008 - 11:55
#13
Posted 20 January 2008 - 20:20
Tenker på den øvereste.
Hadde jeg vært deg, så ville jeg ha valgt den andre med centre load ca 30cm lengre men mye bedre
Lengre antenne = mindre tap i antenna men den må, være tilpasset for kanalen/frekvensen du bruker mest da
Signal messig vil også den lange være overlegen kontra den korte
Svein
LA3CLA
-------------------------------------------------------------------------------------------
98mod 6,5TD Chevrolet Suburban K1500LS 4wd 8bolter. m/detroit true track diffrensial
DS4-5521 IP m/#9 motstand pluss cooler, operation dieselflow, fleetguard spin-on dieselfilter, Icom Ic-7000 HF/VHF/UHF radio, Icom ic-AH4 Antennetuner og 1,65m kort Springer antenne hvor antenne foten er modifisert til Longwire type, 5/8 ECO antenne på VHF