Dagens regler for kufangere, vinsjfester osv.
#1
Posted 25 October 2007 - 17:45
Her er dokumentet:
Informasjon_om_EU_direktiv.pdf 102.06K 2743 downloads
www.terrengbil.com
#2
Posted 26 October 2007 - 12:22
systemer som bygger utenfor bilens originale støtfanger, eller som er ment å
erstatte bilens originale støtfanger."
Betyr dette at dersom æ laga ei bøyle sjøl, å moter sånn at den ikke stikk forran støtfangern på HJ60, så e det godkjennt?? evt ikke treng godkjenning?
Slik som denne: http://www.offroad.n...=...st&id=11059
Grizzly 700EPs '08
It's a Jeep thing, that's why I drive a Niva!
#3
Posted 26 October 2007 - 18:44
#4
Posted 26 October 2007 - 19:22
Selvom det er trasig lesing...
Stefan
------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Nissan Navara D40 (Fjallasport +++)
Modifiseringer så langt:
Goodyear MTR 35x12,5x15 * 2" Body-lift * 1" spacerlift * Old Man Emu sett * Total Chaos bærearmer * ASFIR Skliplater * Cobra 80mm Frontguard * Cobra Veltebøyle * Herculiner planbunn* Airplex Bugshield * Modifisert TeamFX Toolbox * Warn 9.5ti med multimount * 2" Hjemmesnekra front recevier * Ymse diverse Hellalykter både fremover og bakover * Ekstra batterier * 2" Feste bak *
Kommende modifiseringer:
Fastmontert kompressor
#5
Posted 27 October 2007 - 17:16
Grizzly 700EPs '08
It's a Jeep thing, that's why I drive a Niva!
#6
Posted 07 December 2007 - 23:26
Slik som denne: http://www.offroad.n...=...st&id=11059
jeg fant dette på nettet:
F1 21054 PEHG External Projections
(ENTR/2006/1966)
"6.5.2. Hvis kofangerlinjen, før eller bak, svarende til omridset av bilens loddrette
projektion fører hen over en stiv overflate, skal denne overflate ha en
krumningsradius på mindst 5 mm i alle punkter mellom omridset og linjer
over- eller nedenfor dette 20 mm innad, og målt normalt til ethvert punkt på
omridset. Alle andre områder af kofangerne skal have en mindste
krumningsradius på 2,5 mm."
" 6.5.1 . De sidevendte yderender af kofangerne skal vaere boejet ind mod den udvendige overflade for at goere faren for , at den kan gribe fat , saa lille som muligt . Dette krav anses for opfyldt , saafremt kofangeren befinder sig i en fordybning eller indbygget i karosseriet eller i det tilfaelde , hvor enden af kofangeren er boejet ind , saaledes at den ikke kan beroeres af en 100 mm kugle , og mellemrummet mellem kofangerens ender og det umiddelbart omgivende normale karrosseri ikke overstiger 20 mm . "
Slik som jeg forstår det må det aldri være mere en 2 cm fra front på bilen til kufanger (utstikkende del) og den må følge bilens form. Den må heller aldri stikke over bilens front. Dette for å unngå at noen henger seg fast i frontbøylen. Legger man da til reglene om at den ikke må stikke utenfor ordinarie kufanger så burde man kanskje klare seg?
Jeg fikk min godkjent med dokumentasjon fra GM.
Edited by annelie, 07 December 2007 - 23:28.
#7
Posted 28 February 2008 - 13:22
Søknaden min ligger i garasjen min.
#8
Posted 02 May 2008 - 19:20
Søknaden min ligger i garasjen min.
Denne kufangeren som er umerket fikk jeg nå endelig trumfet gjennom at skal godkjennes. Jeg fikk beskjed om at den ikke kunne godkjennes når jeg var på BT før fristen for godkjenning gikk ut. Det var feil info og jeg klaget på det og fikk medhold.
Fabrikken har sendt papirer om at den var godkjent etter de gamle reglene og bilde av den til identifisering og da er det ingen andre krav til godkjenning egentlig.
Montert på bilen igjen etter ett år i garasjen.
Godt at BT taper noen kamper de også. Særlig de sure jævlene som noen av dem er.
#9
Posted 13 July 2008 - 14:46
I og med at vi er et EØS-medlem, og ikke et fullverdig EU-medlem, vil det være naturlig å følge UK sine regler (disse er like de franske og de tyske ser jeg), og de synes ganske romslige når man kommer over den magiske grensen på 3.5 tonn.
Er det slik å forstå at man stiller friere når man jobber utifra en bil på OVER 3.5 tonn??
Jeg spør dere som jobber med dette. Synsing er uinteressant.
Mvh
Edited by Wikingen, 13 July 2008 - 14:48.
Roy I. Hernes, også kalt Mr. Plaztic.
Har sagt:
Auda! Det så ikke så dypt ut på avstand...Rygge nei!! Ikke f...!! Rust kan være pent, det...
_______________________________________________________________________________
Treffes på tlf.: 90628821 ved behov.
Bosatt i Høyjord i Andebu/Vestfold, verdens navle...!
2017 MB-Vito Tourer, 1999 Jeep GC (WJ).
#10
Posted 31 March 2012 - 07:08
The world is a playground. So lets go out and have some fun
Don't steal. The government hates competition.
#11
Posted 13 May 2012 - 10:59
Så leser jeg siste utgaven av svenske 4 wheel drive og der har de jaggu bygget en Hilux med ettermontert fanger og vinsj gitt. Denne fangeren er uten bøyle i det hele tatt, og egentlig helt i tråd med det jeg liker og ønsker - og det virker ikke som det er noe problem heller:
Iom at denne fangeren tydligvis er godkjent i Sverige og dermed EU er den vel også automatisk godkjent i Norge ?
Fangeren: autoexim4x4.com (I følge artikkelen kostet den SEK 9995,-)
Dessuten kunne jeg godt tenkt meg en annen bakfanger....er det noen regler mot det ?
Eks, men her er det mye å velge i