Gå til innhold



Foto

Excursion vs suburban. Trenger hjelp!


This topic has been archived. This means that you cannot reply to this topic.
24 replies to this topic

#1 fordogvolvo

fordogvolvo

    Nytt medlem

  • Medlem
  • Pip
  • 4 Innlegg:

Posted 13 November 2007 - 09:16

Jeg og fruen vurderer en excursion. Jeg har mest lyst på suburban egentlig. Grunnen til det er at subben virker til å være en mye enklere bil. Jeg blir rett og slett litt skeptisk til alt "dillet" som er på ex'n. Hva hadde folket her valgt? Noen som har erfaringer med begge? Det er her snakk om dieselbiler til ca 240 000.
Er det mye dårligere svingradius på forden?
Takker for alle inspill uansett hva det er!

Mvh Hans

#2 Chevy-LPG

Chevy-LPG

    Onroader

  • Moderator
  • PipPipPipPipPipPip
  • 13961 Innlegg:

Posted 13 November 2007 - 20:24

Ville nok ha valgt suburban. skal finne en link til deg hvorfor...vent litt...

Velkommen på forumet forresten

#3 Jeeps

Jeeps

    4x4-Høvding

  • Medlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 5440 Innlegg:

Posted 13 November 2007 - 20:29

Eg ville (utrulig nok) ha valgt Ford'n om du ikkje liker å skru bil. Eg har litt meir trua på Ford sine dieselmotorer.

Men personlig liker eg Suburban bedre, finere biler enn Ford.
Er lykkelig eigar av en bensinslukande Tahoe!

#4 Chev_G30

Chev_G30

    Lastebilmekaniker B.O.S

  • Supermedlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 3313 Innlegg:

Posted 13 November 2007 - 20:31

Valget er enkelt=Suburban..

Forden er mye tyngre å mer bælete vis du skjønner,subb er litt enklere både å håndtere å skru på..

Lykke til biggrin.gif

#5 Chevy-LPG

Chevy-LPG

    Onroader

  • Moderator
  • PipPipPipPipPipPip
  • 13961 Innlegg:

Posted 13 November 2007 - 20:33

http://www.offroad.n...showtopic=81055

#6 1911

1911

    Portalvognfører

  • Supermedlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 4559 Innlegg:

Posted 13 November 2007 - 20:42

Standard Suburban vs Std Excursion så er nok Suburban den som har best veiegenskaper.

Motoren på Excursion er det mindre tull med en Suburban.

Jeg liker bilene stor... Excursion er størst. Hadde jeg hatt 240 000 å bruke til sånn bil hadde jeg kjøpt FORD biggrin.gif

#7 Ski-doo

Ski-doo

    Test driver

  • Medlem
  • PipPipPipPip
  • 690 Innlegg:

Posted 13 November 2007 - 21:06

Ja,si det. Han jeg kjøpte subben fra hadde bare hatt subb og solgte sin siste til meg da han gikk over til ford ex. Du kan si det sånn , han hadde den ikke lenge..... Hadde kjøpt den da jeg henta bilen og angret allerede da. Personlig syntes jeg forden er fin , skulle jeg ha kjøpt en, måtte den ha vært innom Aritc trucs for modifisering. Sier seg selv at den blir betydelig dyrere da. Vet ikke hvordan maskineriet er , men den er jo bygd på det gamle understellet med blad fjærer foran.
JO STØRRE, JO BEDRE!!!!!!!!!

Mvh The SKI-DOO man

http://www.v8dieseltech.net/forum/

#8 fordogvolvo

fordogvolvo

    Nytt medlem

  • Medlem
  • Pip
  • 4 Innlegg:

Posted 14 November 2007 - 00:29

Takk for god respons! Er neimen ikke greit å bestemme seg. Blir litt skeptisk når man ser slikt som den vi-menn reportasjen. Det som lokker med forden er mere moderne og finere utseende og 7,3 litern.
Det som er bra med suburban er at jeg var med en kamerat i sommer og overhalte en 6,5 td så jeg har litt mere kjennskap til den motoren og bilen. Tror det er lettere å få tak i brukte deler (motor-kasse-akslinger f.eks) til suburban. Et minus er at chevy'n nok er litt dyrere.

Er det register kjede på forden? Og hva lager den lyden i eksosen når den nettopp er kaldstartet? Hvordan er dieselforbruket på 7,3 vs 6,5?

#9 Kenny_g

Kenny_g

    Grand offroader

  • Supermedlem
  • PipPipPipPip
  • 881 Innlegg:

Posted 14 November 2007 - 08:58

Den Vi Menn reportasjen er vel ikke helt forenlig med den faktiske sannhet.
Never the less.

Som det sies over her, så er Chevy en klar vinner komfortmessig.
Skal du ha en bil med personbilpreg, er nok Sub det beste alternativet.

Er du glad i å skru, velger du også Sub.

Er du litt svak for utseendet, rå styrke, og motor som bare går og går ville jeg valgt Ford....helt klart.

Min 7,3 bruker mellom 1,5 og 1,7 på mila.
Den kaldstartlyden er eksosspjeld som legger seg på ved lave temperaturer. Dette for å gi litt motstand for å få opp temp på motor raskere.

#10 Ski-doo

Ski-doo

    Test driver

  • Medlem
  • PipPipPipPip
  • 690 Innlegg:

Posted 14 November 2007 - 11:34

Er ikke glad i å skru og har subb!!!!! Kanskje jeg har vært heldig,har skrudd for å skifte slitasje deler og har hatt bilen i over 6 år nu. Forbruket ligger mellom 1.1-1.4 alt etter hvor hårt jeg kjører. Men min filofosi er jo mere den bruker jo artigere er det!!!!!! dribble.gif dribble.gif
JO STØRRE, JO BEDRE!!!!!!!!!

Mvh The SKI-DOO man

http://www.v8dieseltech.net/forum/

#11 wizz

wizz

    Offroad-wannabe

  • Medlem
  • PipPip
  • 79 Innlegg:

Posted 19 November 2007 - 22:56

Har ingen problemer med å anbefale Excen. Går som ei klokke (V10 på gass her), kun en sikring som gikk på kjørelysautomatikken i løpet av 60000 kjørte. Har mod'et min hos AT, det gjør STOR forskjell fra std. Kjøpte i sin tid med forutsetning om en tur innom AT. Det kommer egentlig an på hva du liker, og om du ikke er avhengig av parkeringshus og bygateparkering i stor utstrekning. Size matters... wink.gif
-01 Exc. Ltd. V10 TechnoCarb LPG, Arctic Trucks mod.

#12 fordogvolvo

fordogvolvo

    Nytt medlem

  • Medlem
  • Pip
  • 4 Innlegg:

Posted 20 November 2007 - 20:01

Litt oppdatering om bil-titting: det går treigt:(
Prøvde en excursion her om dagen, og det var veldig positivt!
Skulle egentlig prøve en suburban i dag, men måtte desverre avlyse det.
Prøvde en 2004 v70 i dag også, men slo fort fra meg tanken på v70 selv om jeg er volvomann opp til ørene. Er veldig stusselig med bagasjeplass der, men suveren bil å kjøre. Med en 2 åring og snart en ny baby samt bikkje så gidder jeg ikke v70 akkurat nå.
Hvordan er svingradiusen på ford vs chevy?

#13 Ski-doo

Ski-doo

    Test driver

  • Medlem
  • PipPipPipPip
  • 690 Innlegg:

Posted 20 November 2007 - 21:24

Prøv subben,så får du ta en avgjørelse. Begge er bedre en v70.......Begge er fine ferie biler med god plass,har selv 3 barn fra 3 til 13 år . de er også meget praktiske biler , kan brukes til alt. Minuset er nok bykjøring,er litt stor da,men du venner deg til det. Svingradiusen er meget bra tatt i betrakning på hvor stor bilen er. Lykke til med valget og velkomen skal du være om det blir Ford eller Chevy.
JO STØRRE, JO BEDRE!!!!!!!!!

Mvh The SKI-DOO man

http://www.v8dieseltech.net/forum/

#14 Torgeir13

Torgeir13

    Spekulant

  • Medlem
  • PipPipPipPip
  • 922 Innlegg:

Posted 20 November 2007 - 21:29

Jeg har kjørt både suburban. tahoe, excursion og dodge ram.

Forden er ei hore å kjøre, den er ikke retningsstabil overhodet.
Suburban har en gammel motor med dårlig dieselpumpe og tilhørende leamikk makk som går at helvete støtt å stadig.
Dodge er ganske enkelt for dyrt.

Vi har en 02 Excursion på jobb. 1,8 på mila i snitt og da er det ikke noen form for snill kjøring. Den har rullet over 230 000 km og motoren er veldig sterk og traust på denne, til tross for at den er arbeidsbil har det vært lite teknisk tull. Bremsene er underdimensjonert og bremseskivene slår seg støtt og stadig.Særlig med tung henger etter over fjelloverganger. Fjærene er heller ikke noe å skrive hjem om. Bladfjærer på alle hjul betyr at du sitter og bukker nikker til alle du møter. Lite feil, med deseverre så dårlig å kjøre. Skal du ha en bil du IKKE gruer deg til å starte på langtur med så kjøper du ikke excursion.

Suburban/ Tahoe er god og kjøre, retningsstabil, behagelig fjæring med blad bak og torsjonsfjæring forran. Men, disse bilene er kjent for å ikke akkurat ha verdens beste motorer å skal du ha en bil som kommer til å være problemfri i mange år så går du ikke for en Chevrolet.

Hadde man kunne kombinert suburbans comfort med excursion`s slitestyrke/pålitelighet så hadde man fått en ultimat bil. 7,3 er en utrolig slitesterk motor og mercruiser har brukt denne blokka i sine marine motorer. Hadde valget vært mitt hadde det verken blitt det ene eller det andre. Hadde heller Spart penger og kjøpt en dodge ram.

Edited by Torgeir13, 20 November 2007 - 23:08.


#15 Jeeps

Jeeps

    4x4-Høvding

  • Medlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 5440 Innlegg:

Posted 20 November 2007 - 21:44

Viss du har mulighet til det, så hadde eg satt opp prisnivået littegrann, og sett på Bensiner Suburban 2000 + (nye karosseriet). Eg vil tru den er en meir driftsikker i forhold til 6,5 TD, og det er jo meir moderne design på dei også. Eg kjenner ikkje til desse bilane så godt, men skal enn sammenligne med tilsvarende Tahoe (av erfaring, og etter det eg har blitt fortalt) , så er det et godt valg.

Har du vurdert Bensiner Tahoe som 5 seter da? (2000 modell ++) Er vel kansje ikkje den med størst bagasjeplass, men kansje det er nok?
Er lykkelig eigar av en bensinslukande Tahoe!

#16 wizz

wizz

    Offroad-wannabe

  • Medlem
  • PipPip
  • 79 Innlegg:

Posted 21 November 2007 - 00:41

QUOTE(Torgeir13 @ 20 Nov 2007, 21:29) <{POST_SNAPBACK}>
....
Forden er ei hore å kjøre, den er ikke retningsstabil overhodet. ....


Stemmer nok, eliminert fullstendig etter en runde hos AT! OGså sterkt redusert "nikking". Men OK, fortsatt 4 bladfjærer.
-01 Exc. Ltd. V10 TechnoCarb LPG, Arctic Trucks mod.

#17 fordogvolvo

fordogvolvo

    Nytt medlem

  • Medlem
  • Pip
  • 4 Innlegg:

Posted 21 November 2007 - 20:16

Fikk ikke testa forden på dårlig vei, så jeg merka faktisk ikke så mye til fjæringa (eller mangel på sådan). Var så glatt den dagen også, samt at bilen gikk på helårsdekk. Så farten var lav.

#18 Rampage

Rampage

    Offroader

  • Supermedlem
  • PipPipPip
  • 121 Innlegg:

Posted 11 January 2008 - 20:35

Er ny på Ford her. Kunne godt gjort noe med fartsdumpe"komforten" på min `02 Excursion også. Hva slags firma er AT, og hva går modifiseringa ut på? Dempere og fjærer? Kortnad på sånne deler?

Edited by Rampage, 11 January 2008 - 20:35.


#19 Ski-doo

Ski-doo

    Test driver

  • Medlem
  • PipPipPipPip
  • 690 Innlegg:

Posted 14 January 2008 - 20:49

Artic Truks
JO STØRRE, JO BEDRE!!!!!!!!!

Mvh The SKI-DOO man

http://www.v8dieseltech.net/forum/

#20 RamDodge

RamDodge

    Bildåre

  • Medlem
  • PipPipPipPipPip
  • 1239 Innlegg:

Posted 15 January 2008 - 10:27

QUOTE(Rampage @ 11 Jan 2008, 20:35) <{POST_SNAPBACK}>
Er ny på Ford her. Kunne godt gjort noe med fartsdumpe"komforten" på min `02 Excursion også. Hva slags firma er AT, og hva går modifiseringa ut på? Dempere og fjærer? Kortnad på sånne deler?


En runde med Rancho dempere vil nok gjøre susen på din bil. AT er nok nærmest astronomisk dyre, men alt er jo godkjent og innskrevet i vognkortet da. Sjefen vurderte seriøst det billigste ombyggingen til AT på sin F-250, men etter støtdemperbytte og nye orginale framfjærer så slo han det fra seg. Bilen ble mye bedre etter dette.
--
Hvit 2001.5 Dodge 2500 Cummins 4x4, kort hytte og langt plan. Alt utstyr + litt til :-)
Min Garasje