Gå til innhold



Foto

Vinsj og kobling


This topic has been archived. This means that you cannot reply to this topic.
34 replies to this topic

#1 tutti

tutti

    Grand offroader

  • Medlem
  • PipPipPipPip
  • 645 Innlegg:

Posted 28 December 2007 - 13:49

Jeg har anskafet meg en vinsj, som jeg skal ha der framme. biggrin.gif
Bilen må jo ha julegaver den å smile.gif



Det er anbefalt 650 cca i batteri styrke.
Da er det vel fordel å ha et eget batteri til vinsjen. unsure.gif
En på ca 60 Ah er vel okk whistle.gif
Tviler på om det føller med monterings brakket til vinsjen, hvam kan ha noe slikt.

Edited by tutti, 28 December 2007 - 14:01.

GF
Hvorfor går da, når man kan kjøre Skoda.

 


#2 Newton

Newton

    Grand offroader

  • Supermedlem
  • PipPipPipPip
  • 846 Innlegg:

Posted 28 December 2007 - 14:46

Kort innpå ...
1000 Amp kortslutnings-strøm er OK. ca 180 Ah (dette rekker du å lade opp og holder en stund med winsjing)
Anbefaler Maxxim eller lignende, gjerne gelebatteri.
Da er det ikke nødvendig med ekstra batteri, men bruk winsjen med måte. Den kan ikke erstatte motoren på bilen vet du.

#3 tutti

tutti

    Grand offroader

  • Medlem
  • PipPipPipPip
  • 645 Innlegg:

Posted 28 December 2007 - 15:08

Går det da? dry.gif
180 Ah på en 65 Ah dynamo, må jo skaffe hjelpestrøm på ca 115 Ah. rolleyes.gif
Hva må til å drive vinsjen. unsure.gif
Om jeg monterer ennå et batteri, den vil jo bli brukt ved kløding og starting den å. huh.gif
Den blir jo parareldt koblet til den andre batteriet. shifty.gif
180 Ah, stakkas starter, den vil jo gå i 200 under panseret, det vil jo bli en pang start whistle.gif
Jeg synes alerede det lukter svidd lening wacko.gif

Edited by tutti, 28 December 2007 - 15:10.

GF
Hvorfor går da, når man kan kjøre Skoda.

 


#4 Jeeps

Jeeps

    4x4-Høvding

  • Medlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 5440 Innlegg:

Posted 28 December 2007 - 15:47

QUOTE(tutti @ 28 Dec 2007, 15:08) <{POST_SNAPBACK}>
Går det da? dry.gif
180 Ah på en 65 Ah dynamo, må jo skaffe hjelpestrøm på ca 115 Ah. rolleyes.gif
Hva må til å drive vinsjen. unsure.gif
Om jeg monterer ennå et batteri, den vil jo bli brukt ved kløding og starting den å. huh.gif
Den blir jo parareldt koblet til den andre batteriet. shifty.gif
180 Ah, stakkas starter, den vil jo gå i 200 under panseret, det vil jo bli en pang start whistle.gif
Jeg synes alerede det lukter svidd lening wacko.gif


hmm, trur du blander litt her.

Dynamoen leverer maks 65A til forbruk.

Om du kopler på et batteri på (berre for å ta et usansynlig tal) 500Ah, så har det ingen inirkning på dynamoen, for den leverer jo berre 65A maks.
Derfor vil ikkje et batteri på 180Ah ha noko betydning,bortsett fra at du har meir støm til å vinsje lenger med. Dynamoen klarer aldri å levere nok strøm til vinsjen aleine.

Starteren vil fungere akkurat som vanlig:) Det kan jo forsovidt være greit å ha et batteri ekstra stående i bilen, som du kan kople på, viss du skulle være så uheldig å tømme batteriet under vinsjing:)

Tullete forklaring, men lell hehehe
Er lykkelig eigar av en bensinslukande Tahoe!

#5 egulbr

egulbr

    Offroader

  • Medlem
  • PipPipPip
  • 297 Innlegg:

Posted 28 December 2007 - 15:48

Starteren går jo ikke noe fortere selv om du har større batterier. Er jo ikke batteriene som sender strøm til starteren, men starteren som trekker strøm fra batteriene. Selv om du har 1000 Ampere så går starteren like fort, men den går jo desto lenger før batteriet er tomt for strøm.
1997 Toyota Hilux 2.4 D

#6 Raymond_K5

Raymond_K5

    Grand offroader

  • Medlem
  • PipPipPipPip
  • 718 Innlegg:

Posted 28 December 2007 - 15:55

QUOTE(tutti @ 28 Dec 2007, 13:49) <{POST_SNAPBACK}>
Tviler på om det føller med monterings brakket til vinsjen, hvam kan ha noe slikt.


Biltema har monteringsbrakett som passer.

#7 tutti

tutti

    Grand offroader

  • Medlem
  • PipPipPipPip
  • 645 Innlegg:

Posted 28 December 2007 - 17:26

Må det være 180 Ah?
Så rundt 100 er for lite det da?

Tekniske data:
Drakraft: 3852 kg
Girutvekslingsforhold: 172,8:1
Girspor: 3-spors planetgirkasse
Med fjernkontroll
Clutch
Motor: 5,5 hk 12-volts serie
Bremsesystem: trommelbrems
Mål trommel: diameter: 64 mm, lengde: 224 mm
Kabel: 28,5 m, 8,2 mm diameter
Batteriledninger: 25 mm² x 72" (1,83m)
Mål: 557 (L) x 160 (cool.gif x 205 (H) mm
Rulleklyss: 4-veis inkludert
Anbefalt batteri: 650 CCA minimum
Finish: mørk grå
Vekt: 36,5 kg
Monteringsmønster: 254 x 114,3 mm

GF
Hvorfor går da, når man kan kjøre Skoda.

 


#8 egulbr

egulbr

    Offroader

  • Medlem
  • PipPipPip
  • 297 Innlegg:

Posted 28 December 2007 - 18:01

Jeg har 2 stk 75 ampers batterier i min Hilux. Vanlige Varta bil batterier. Har ikke hatt noe problemer med vinsjing og de. Men har ikke vinsja i lange perioder i ett strekk da.
1997 Toyota Hilux 2.4 D

#9 tutti

tutti

    Grand offroader

  • Medlem
  • PipPipPipPip
  • 645 Innlegg:

Posted 28 December 2007 - 21:56

Ja, der ser man to 75 Ah kan brukes.
En på 180 Ah koster bra mye, mot to på 75 Ah
Men jeg skal se på begge alternativene.
Det jeg har funnet av batterier er 120 Ah det største?
Gamle mercedieselen 300, den hadde et stort flsk av et batteri, om Ah er like stor vet jeg ikke.
Mer Ah jo bedre? Så om jeg kobler to på 100 er vel bedre enn en på 180 Ah hva?
Man må jo spøre, eller så får man jo ikke noe svar. biggrin.gif

Om jeg finner et batteri 88 Ah og den har dog 650 CCA, er ikke det bra nok.
Jeg vet at kapasiteten og styrken er i Ah i batterier, er det ikke nok med 650 CCA da?
Bedre å stille et dumt spørsmål, enn å la den forbli dum. huh.gif

Edited by tutti, 28 December 2007 - 22:02.

GF
Hvorfor går da, når man kan kjøre Skoda.

 


#10 egulbr

egulbr

    Offroader

  • Medlem
  • PipPipPip
  • 297 Innlegg:

Posted 29 December 2007 - 00:45

Om du paralellkobler to batterier på 100 ah, blir dette veldig bra. Mine batterier er som sagt på 75 ah men bare 500 cca på hver av de. Men de er jo paralellkobla, så da holder det i massevis.

Hvis du finner 1 batteri på 88 ah som har 650 cca så holder det hvis du ikke skal vinsje i evigheter av gangen.
1997 Toyota Hilux 2.4 D

#11 tutti

tutti

    Grand offroader

  • Medlem
  • PipPipPipPip
  • 645 Innlegg:

Posted 29 December 2007 - 01:18

Da er det bare å finne en plass der framme til et ekstra batteri.
Først må jeg finne et batteri på 180 Ah se hva den vil koste.
Ja strøm skal det bli, det skal ikke stå på det nei. wink.gif

GF
Hvorfor går da, når man kan kjøre Skoda.

 


#12 egulbr

egulbr

    Offroader

  • Medlem
  • PipPipPip
  • 297 Innlegg:

Posted 29 December 2007 - 11:49

Hvis ikke du har veldig god plass i motorrommet, så tror jeg du sliter med å få plass til et på 180 ah. Det tror jeg blir gangske stort. Jeg har et på 160 ah stående i garasjen, og det er digert. Og veier sikkert over 50-60 kg. Er drit tungt iallefall. Da er det bedre med 2 stykker (et på hver side) for å få bedre vektfordelig. Mener nå jeg da. 60 kg ekstra på den ene siden tror jeg faktisk du vil se på bilen, at den blir litt skakk.
1997 Toyota Hilux 2.4 D

#13 Newton

Newton

    Grand offroader

  • Supermedlem
  • PipPipPipPip
  • 846 Innlegg:

Posted 29 December 2007 - 12:50

QUOTE(egulbr @ 29 Dec 2007, 11:49) <{POST_SNAPBACK}>
Hvis ikke du har veldig god plass i motorrommet, så tror jeg du sliter med å få plass til et på 180 ah. Det tror jeg blir gangske stort. Jeg har et på 160 ah stående i garasjen, og det er digert. Og veier sikkert over 50-60 kg. Er drit tungt iallefall. Da er det bedre med 2 stykker (et på hver side) for å få bedre vektfordelig. Mener nå jeg da. 60 kg ekstra på den ene siden tror jeg faktisk du vil se på bilen, at den blir litt skakk.


Hallo ???
50-60 kg ? Det var da voldsomt. Er det sjøvannsbatteri dette da? he he.
180AH er null problem plassmessig og vekta er 17kg ! Jeg hadde Maxxima900 180AH i min Cherokee og det tok langt mindre plass en det orginale syrebatteriet. Dette har kortslutningstrøm på 900Amp og er et gelebatteri. Det er også ekstra skruekoblinger for nettopp - winsj.
Det kan trekkes langt ned i uten å ta skade av det. Man har heller ikke noe problem med syresøl ved terrengkjøring.
Kom igjen... Dette er allment kjent. Vi er på Offroad.no !
Gå inn på denne siden og sjekk spec. http://www.sonnak.com/maxxima.cfm
Og bestemmer du deg for å kjøpe, så er kanskje 1500, ok ? http://www.batterine...u...Yes&sppp=10
Håper dette er til hjelp.

#14 massey

massey

    Skogs samen Antes veiviser

  • Medlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 2872 Innlegg:

Posted 29 December 2007 - 13:00

QUOTE(Newton @ 29 Dec 2007, 12:50) <{POST_SNAPBACK}>
Hallo ???
50-60 kg ? Det var da voldsomt. Er det sjøvannsbatteri dette da? he he.
180AH er null problem plassmessig og vekta er 17kg ! Jeg hadde Maxxima900 180AH i min Cherokee og det tok langt mindre plass en det orginale syrebatteriet. Dette har kortslutningstrøm på 900Amp og er et gelebatteri. Det er også ekstra skruekoblinger for nettopp - winsj.
Det kan trekkes langt ned i uten å ta skade av det. Man har heller ikke noe problem med syresøl ved terrengkjøring.
Kom igjen... Dette er allment kjent. Vi er på Offroad.no !
Gå inn på denne siden og sjekk spec. http://www.sonnak.com/maxxima.cfm
Og bestemmer du deg for å kjøpe, så er kanskje 1500, ok ? http://www.batterine...u...Yes&sppp=10
Håper dette er til hjelp.


Men det maxxima batteriet er vel ikke på 180Ah...det er vel på ca 60-65Ah. Men det holder fint med et slikt batteri og vinsjing
Bare en haug med deler igjen.....

#15 Ante

Ante

    Skogs same

  • Supermedlem
  • PipPipPipPip
  • 997 Innlegg:

Posted 29 December 2007 - 13:12

Etter det jeg greier og lese, så er det på 50AH

Gel batterier er fine til vinsjing, da de tåler dyputlading smile.gif
Man kapper ikke i en lux-man hæver dem!

#16 massey

massey

    Skogs samen Antes veiviser

  • Medlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 2872 Innlegg:

Posted 29 December 2007 - 15:33

QUOTE(Ante @ 29 Dec 2007, 13:12) <{POST_SNAPBACK}>
Etter det jeg greier og lese, så er det på 50AH

Gel batterier er fine til vinsjing, da de tåler dyputlading smile.gif



Javisst.....pussa brillene, så så jeg det
Bare en haug med deler igjen.....

#17 tutti

tutti

    Grand offroader

  • Medlem
  • PipPipPipPip
  • 645 Innlegg:

Posted 29 December 2007 - 15:50

Ja, ja folkena.
Jeg like forvirra som en fjært i en kurvstol.
Er dere snart enig her, er Maxxima 900 på 50 eller 180 Ah, og 900 CCA ka nå det betyr.
Ka med Millennium 3 STS er den noe til tesst.

GF
Hvorfor går da, når man kan kjøre Skoda.

 


#18 Ante

Ante

    Skogs same

  • Supermedlem
  • PipPipPipPip
  • 997 Innlegg:

Posted 29 December 2007 - 16:19

CCA er cold cranc amp---det er Amperen som et batteri leverer over en viss tid i -18 grader celcius

Maxxima batteriet er likestillt med Optima Redtop
Man kapper ikke i en lux-man hæver dem!

#19 Stig

Stig

    Grand offroader

  • Medlem
  • PipPipPipPip
  • 689 Innlegg:

Posted 29 December 2007 - 18:44

QUOTE(tutti @ 29 Dec 2007, 15:50) <{POST_SNAPBACK}>
Ja, ja folkena.
Jeg like forvirra som en fjært i en kurvstol.
Er dere snart enig her, er Maxxima 900 på 50 eller 180 Ah, og 900 CCA ka nå det betyr.
Ka med Millennium 3 STS er den noe til tesst.


Det du trenger er et batteri som tåler dyp utlading over kort tid. Dette gir, som nevnt over her OPTIMA og MAXXIMA batterier.Vinsjer har et høyt ampere-forbruk over kort tid og da er det viktig med høy kaldstart effekt (CCA = Cold Cranking Amps) og dette bør ligge på som nevnt 650 Amp eller bedre.

Hvor mange Ah dette batteriet gir er ikke så viktig for vinsjen sin del, da den stort sett går kortere tid av gangen.

Skulle du hatt et batteri i en campingvogn eller lignende, hvor du har brukere som lys, TV, kjøleskap med mer som bruker lite strøm, men blir benyttet over lengre tid, ville du hatt behov for mange Ah (Amp/hour) eller ampere timer som det heter på norsk.

Håper det klarnet litt opp for deg nå.

#20 KapteinMike

KapteinMike

    her er je

  • Supermedlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 5929 Innlegg:

Posted 29 December 2007 - 19:02

Med eget batteri til Winsjen?
om du har tenkt det ene batteriet i cupeen eller ikke

Så vil jeg heller anbefale en oppgradering av Dynamo og et større batteri
Større dynamo på mange ampere finner du her
http://www.alternatorparts.com her må du sikkert lete litt men
det er ofte slik at en dynamo passer i flere bilmodeller, men finner du ikke så må du sikkert bygge om festene litt slik at det passer den nye kraftigere dynamoen

Men med montering av to ulike batterier så trenger du
En egen laderegulator og batteri overvåkning mellom batteriene

For ellers så vil amperestyrken i batteriene ved vanlig parallellkoplong bli mindre en det minste batteriet

Svein
LA3CLA
-------------------------------------------------------------------------------------------

98mod 6,5TD Chevrolet Suburban K1500LS 4wd 8bolter. m/detroit true track diffrensial
DS4-5521 IP m/#9 motstand pluss cooler, operation dieselflow, fleetguard spin-on dieselfilter, Icom Ic-7000 HF/VHF/UHF radio, Icom ic-AH4 Antennetuner og 1,65m kort Springer antenne hvor antenne foten er modifisert til Longwire type, 5/8 ECO antenne på VHF