Gå til innhold



Foto

Vinsj og kobling


This topic has been archived. This means that you cannot reply to this topic.
34 replies to this topic

#21 tutti

tutti

    Grand offroader

  • Medlem
  • PipPipPipPip
  • 645 Innlegg:

Posted 29 December 2007 - 19:31

Det var en del forslag her ja.

Forstår jeg det rett, så er det å ha en batteri som tåler juling og har belastning?
Ja takk begge deler.
To simple batterier mot en tøffing.
Da bør da det være et enkelt valg, huum unsure.gif

QUOTE(Biringen @ 29 Dec 2007, 19:02) <{POST_SNAPBACK}>
Med eget batteri til Winsjen?
om du har tenkt det ene batteriet i cupeen eller ikke

Så vil jeg heller anbefale en oppgradering av Dynamo og et større batteri
Større dynamo på mange ampere finner du her
http://www.alternatorparts.com her må du sikkert lete litt men
det er ofte slik at en dynamo passer i flere bilmodeller, men finner du ikke så må du sikkert bygge om festene litt slik at det passer den nye kraftigere dynamoen

Men med montering av to ulike batterier så trenger du
En egen laderegulator og batteri overvåkning mellom batteriene

For ellers så vil amperestyrken i batteriene ved vanlig parallellkoplong bli mindre en det minste batteriet


Stort sett så har jeg hadt biler med 2 batterier i.
Før kjøp, så måtte jeg måle om batteriene hadde lik Ah, i dag er det ikke så vandkelig å finne 2 like.
Om jeg skal ha nye batterier så må jeg kjøpe 2 uansett, hviss jeg skal bruke 2 batterier.

GF
Hvorfor går da, når man kan kjøre Skoda.

 


#22 Newton

Newton

    Grand offroader

  • Supermedlem
  • PipPipPipPip
  • 846 Innlegg:

Posted 30 December 2007 - 00:24

Skal du bruke winsjen så skal du i skauen.... ikke sant ?? Og halve moroa er jo å omtrent ikke komme fram ... sant ??

Maxxima aller andre gelebatterier klarer brasene uten å søle ut syre - og det er viktig. Batteriet tåler dyputlading, og det er også viktig. Det tåler å kinnes med selv når du har slitt det ut på å winsje, og det er viktig, så du slipper å stå i skauen med flatt batteri etter å ha slept deg opp på den siste kollen.

To batterier er 2x trøbbel. Kværker du dynamoen på Korandoen, så har du trøbbel i leiren. Det koster deg skjorta å få tak i ny(må ha vakumpumpe på ett eller annet vis også) og batteriutjevnings-dingser (ladac osv.) koster mer enn et batteri...



Jeg skal ha min T-MAX EW6500 sammen med et Maxxima 900 batteri eller llignende på min Korando.
Må jeg ha mer strøm vil jeg ha med et ekstra nyladet gelebatteri og bytte ved behov.

Holder ikke dette så setter jeg i sperre på begge akslene.
Etter hva jeg kan lese meg til skal jeg kunne dra bilen opp i et tre 8-10 ganger uten problemer (m/taje).
Du vet, jeg kjører bilen. Korando er ikke laget for å slepes - he he ... laugh.gif

Godt nytt år. Håper du slipper å dra rakettene opp med winsj - wink.gif wink.gif

#23 tutti

tutti

    Grand offroader

  • Medlem
  • PipPipPipPip
  • 645 Innlegg:

Posted 30 December 2007 - 01:40

På den Isuzien var det 2 dynamoer, dem orginale og et som var montert på andre siden av motoren.
Den ga 100 Ah, det er bare å lage et nytt brakket til den så er den på plass.
Det er vel samme dynamo på Isuzien som på Korandoen?

Jeg kjøpte vinsjen bare for å dobble værdien på Korandoen hehe biggrin.gif
Selfølgelig Newton skal jeg prøve den i den grønne.
Jeg det ikke om det blir noe i leira, bilen tar inn vann som en ølboks som er blitt peppra med hagel på nært hold.
Hadde jeg bar hatt et sted å skru i.
Vår og dels sommer tid kommer jeg til å se etter huller og slik.
Dem skal lakkeres i blå for da blir den rå.
Jeg har funnet den blåfargen som vil passe den.
Omtrent slik
045964_1.jpg

Edited by tutti, 30 December 2007 - 14:04.

GF
Hvorfor går da, når man kan kjøre Skoda.

 


#24 egulbr

egulbr

    Offroader

  • Medlem
  • PipPipPip
  • 297 Innlegg:

Posted 30 December 2007 - 14:58

QUOTE(Newton @ 29 Dec 2007, 12:50) <{POST_SNAPBACK}>
Hallo ???
50-60 kg ? Det var da voldsomt. Er det sjøvannsbatteri dette da? he he.
180AH er null problem plassmessig og vekta er 17kg ! Jeg hadde Maxxima900 180AH i min Cherokee og det tok langt mindre plass en det orginale syrebatteriet. Dette har kortslutningstrøm på 900Amp og er et gelebatteri. Det er også ekstra skruekoblinger for nettopp - winsj.
Det kan trekkes langt ned i uten å ta skade av det. Man har heller ikke noe problem med syresøl ved terrengkjøring.
Kom igjen... Dette er allment kjent. Vi er på Offroad.no !
Gå inn på denne siden og sjekk spec. http://www.sonnak.com/maxxima.cfm
Og bestemmer du deg for å kjøpe, så er kanskje 1500, ok ? http://www.batterine...u...Yes&sppp=10
Håper dette er til hjelp.

180 ah batteri på 17 kg?? Jeg har ikke selv hatt noen gelebatterier. De er jo lettere, men jeg tror ikke du finner et gelebatteri på 180 ah som veier 17 kg. Og heller ikke til den prisen du sikter til her på 1500 kroner. Da vil jeg gjerne ha linken til den butikken som selger de. Til den prisen så tipper jeg du får et gelebatteri på 50 - 60 ah. Og da er ikke vekta på 17 kg noe usannsynlig.
1997 Toyota Hilux 2.4 D

#25 Stig

Stig

    Grand offroader

  • Medlem
  • PipPipPipPip
  • 689 Innlegg:

Posted 30 December 2007 - 20:46

QUOTE(tutti @ 28 Dec 2007, 13:49) <{POST_SNAPBACK}>
Jeg har anskafet meg en vinsj, som jeg skal ha der framme. biggrin.gif
Bilen må jo ha julegaver den å smile.gif



Det er anbefalt 650 cca i batteri styrke.
Da er det vel fordel å ha et eget batteri til vinsjen. unsure.gif
En på ca 60 Ah er vel okk whistle.gif
Tviler på om det føller med monterings brakket til vinsjen, hvam kan ha noe slikt.


BG nor as eller Rabekk Bil i Moss om du vil handle noe nærmere, kan hjelpe deg med monteringsplate.

#26 Newton

Newton

    Grand offroader

  • Supermedlem
  • PipPipPipPip
  • 846 Innlegg:

Posted 30 December 2007 - 23:42

QUOTE(egulbr @ 30 Dec 2007, 14:58) <{POST_SNAPBACK}>
180 ah batteri på 17 kg?? Jeg har ikke selv hatt noen gelebatterier. De er jo lettere, men jeg tror ikke du finner et gelebatteri på 180 ah som veier 17 kg. Og heller ikke til den prisen du sikter til her på 1500 kroner. Da vil jeg gjerne ha linken til den butikken som selger de. Til den prisen så tipper jeg du får et gelebatteri på 50 - 60 ah. Og da er ikke vekta på 17 kg noe usannsynlig.



Jeg får vel rydde litt i egne rekker ... 180Ah får du nok ikke til 1500,- nei, men se linken til spec så finner du gel-batteri på fine mål 518x274x238 http://www.sonnak.co...l-typeliste.pdf og 1030 A
Det Gel batteriet jeg sikter til : Maxxima er på 50 Ah.

#27 egulbr

egulbr

    Offroader

  • Medlem
  • PipPipPip
  • 297 Innlegg:

Posted 31 December 2007 - 18:09

QUOTE(Newton @ 29 Dec 2007, 12:50) <{POST_SNAPBACK}>
Hallo ???
50-60 kg ? Det var da voldsomt. Er det sjøvannsbatteri dette da? he he.
180AH er null problem plassmessig og vekta er 17kg ! Jeg hadde Maxxima900 180AH i min Cherokee og det tok langt mindre plass en det orginale syrebatteriet. Dette har kortslutningstrøm på 900Amp og er et gelebatteri. Det er også ekstra skruekoblinger for nettopp - winsj.
Det kan trekkes langt ned i uten å ta skade av det. Man har heller ikke noe problem med syresøl ved terrengkjøring.
Kom igjen... Dette er allment kjent. Vi er på Offroad.no !
Gå inn på denne siden og sjekk spec. http://www.sonnak.com/maxxima.cfm
Og bestemmer du deg for å kjøpe, så er kanskje 1500, ok ? http://www.batterine...u...Yes&sppp=10
Håper dette er til hjelp.

Veide det batteriet mitt i dag. Veide 47 kg. Så det var ikke så gæli tippa bare av å ha bært på det. Kommer fra en traktor. Har vært startbatteri der. Er så stort og tungt at det er ikke brukenes til bilen iallefall. Men har det i garasjen, og skal kanskje sette det i campingvogna.
1997 Toyota Hilux 2.4 D

#28 SilverFox

SilverFox

    Pajero Høvding

  • Medlem
  • PipPipPipPipPip
  • 1869 Innlegg:

Posted 02 January 2008 - 01:06

larsenvinsj.no har også braketter til en billig penge

Pajeroen er solgt ;(

Silverfox's Garasje

#29 haag

haag

    Grand offroader

  • Supermedlem
  • PipPipPipPip
  • 573 Innlegg:

Posted 02 January 2008 - 01:35

Dette firmaet i Tr. heim har også braketter. http://www.sgoffroad.no/

#30 tutti

tutti

    Grand offroader

  • Medlem
  • PipPipPipPip
  • 645 Innlegg:

Posted 02 January 2008 - 02:48

Er det noen som har vært bortig / bekjentskap til T-MAX vinsjen om det er et godt merke.

GF
Hvorfor går da, når man kan kjøre Skoda.

 


#31 egulbr

egulbr

    Offroader

  • Medlem
  • PipPipPip
  • 297 Innlegg:

Posted 02 January 2008 - 21:29

QUOTE(tutti @ 2 Jan 2008, 02:48) <{POST_SNAPBACK}>
Er det noen som har vært bortig / bekjentskap til T-MAX vinsjen om det er et godt merke.

Jeg har T-Max 8500 og er godt fornøyd. Folk har delte meninger om den, men de fleste skriver at de har brukt den mye (misbrukt) og ikke hatt problemer. Og så er det jo noen som har problemer fra første stund. Tror ikke det er noe dårlig merke.
1997 Toyota Hilux 2.4 D

#32 tutti

tutti

    Grand offroader

  • Medlem
  • PipPipPipPip
  • 645 Innlegg:

Posted 02 January 2008 - 21:54

Jo det er mange meninger om slike ting.
Jeg har en Gebe vinsj og bremsen tokk kveld.
Jeg fikk tak på en sånn bilig vinsj, en jeg kunne plukke deler i fra.
Det som forbauset meg mest var at jeg kunne ta hele innmaten og flytte der over til Gebe, det var samme sort.

GF
Hvorfor går da, når man kan kjøre Skoda.

 


#33 egulbr

egulbr

    Offroader

  • Medlem
  • PipPipPip
  • 297 Innlegg:

Posted 03 January 2008 - 17:21

Det samme har jeg hørt om Warn og T-max også. Vet ikke om det stemmer. Men der har folk sagt at det er mye av innmaten som er helt likt.
1997 Toyota Hilux 2.4 D

#34 tutti

tutti

    Grand offroader

  • Medlem
  • PipPipPipPip
  • 645 Innlegg:

Posted 03 January 2008 - 19:24

Ja der ser man jo.
Jeg anskafet meg en snøfres til ca 7 lapper, det som er morro med det er at jeg kunne safet meg en Honda fres for 18 lapper.
Forsjellen var min var blå og Honda var rød, motoren var Honda sin på begge.

GF
Hvorfor går da, når man kan kjøre Skoda.

 


#35 tutti

tutti

    Grand offroader

  • Medlem
  • PipPipPipPip
  • 645 Innlegg:

Posted 08 January 2008 - 13:32

Ja ja, i dag kom vinsjen med tullpost, ja jeg meiner tullpost, for dem lovet meg at jeg skulle få den i går.
Jeg rinkte dem og etterlyste pakken og dem sa at den var levert.
Men det var den ikke.
Hun på kontoret til tullpost, hun la bare på til slutt, jeg måtte til slutt prate med en i Moss og han sa at varen var retunert til bake til tullpost, men leverer den i dag i steden for.
Så nå har jeg den og aldrig jeg skal ha mer i fra firmaer som bruker tullpost.

GF
Hvorfor går da, når man kan kjøre Skoda.