Gå til innhold

Foto

hvor lenge kan en webasto-parkvarmer brenne?

This topic has been archived. This means that you cannot reply to this topic.
34 replies to this topic

#1 svk

svk

offroad-wannabe

• Medlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 3980 Innlegg:

Posted 16 February 2008 - 20:46

kunne tenkt meg og reist på langtur...plan er da og sove i bilen..

lurer på om den kan brenne hele natten? eller får jeg flatt batteri?
HAR LYSTPÅ SKIKKELIG 4X4 IGJEN....

#2 Chevy-LPG

Chevy-LPG

Onroader

• Moderator
  • PipPipPipPipPipPip
  • 13961 Innlegg:

Posted 17 February 2008 - 00:21

Min brenner kun maks en time i gangen, så må den startes igjen. Det virker som det er en internt tank på den som fylles opp, og dermed får du den brennetiden. Den har et forbruk på 0.6 liter pr time.

Du står nok med flatt batteri da... en gylden regel er at du skal kun la webasto stå på så lenge som antatt kjøretid vil være.

Jeg bruker å la viften stå på 2. Sitt jeg bare i bilen og slapper av så holder det med 1.

#3 Frode

Frode

Jeep-bygger

• Supermedlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 3881 Innlegg:

Posted 17 February 2008 - 00:37

En webasto bruker i seg selv ca 20-30W alt etter om den går for fult eller ikke. I tillegg kommer pumpa som sirkulerer vannet og ventilasjonsanlegget på bilen.
Alle har maks brenntid på 60 min, dette har nok noe med varmgang i brenneren å gjøre.
IPB Image

www.terrengbil.com

#4 sven

sven

4x4-Høvding

• Supermedlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 4833 Innlegg:

Posted 17 February 2008 - 02:11

har da sett tungbilsjåfører der brenneren står og brenner på morgenen når jeg kommer på jobb... de har da ligget der hele natten.....

tror neppe de står opp midt på natta for å starte den igjen..

#5 svk

svk

offroad-wannabe

• Medlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 3980 Innlegg:

Posted 17 February 2008 - 18:58

QUOTE(Frode @ 17 Feb 2008, 00:37) <{POST_SNAPBACK}>
En webasto bruker i seg selv ca 20-30W alt etter om den går for fult eller ikke. I tillegg kommer pumpa som sirkulerer vannet og ventilasjonsanlegget på bilen.
Alle har maks brenntid på 60 min, dette har nok noe med varmgang i brenneren å gjøre.

da er det vel max 1time mad.gif

QUOTE(sven @ 17 Feb 2008, 02:11) <{POST_SNAPBACK}>
har da sett tungbilsjåfører der brenneren står og brenner på morgenen når jeg kommer på jobb... de har da ligget der hele natten.....

tror neppe de står opp midt på natta for å starte den igjen..

kan jo være parkvarmer fra en annen levrandør?

#6 maxpower

maxpower

Offroader

• Medlem
  • PipPipPip
  • 102 Innlegg:

Posted 17 February 2008 - 19:08

Webasto blir jo levert til fritidsbåter og, å da brenner di jo i flere døgn i strekk. (påsketur feks.)
Kan ikke se att dett blir noe anerledes. smile.gif

MVH
Maxpower
It's better to be dead and cool, then alive and uncool!!!!!

#7 svk

svk

offroad-wannabe

• Medlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 3980 Innlegg:

Posted 17 February 2008 - 19:22

QUOTE(maxpower @ 17 Feb 2008, 19:08) <{POST_SNAPBACK}>
Webasto blir jo levert til fritidsbåter og, å da brenner di jo i flere døgn i strekk. (påsketur feks.)
Kan ikke se att dett blir noe anerledes. smile.gif

MVH
Maxpower

du sier noe der..får vente til jeg får bilen,så ser jeg hvor lenge den brenner..

#8 Nævestad

Nævestad

Grand offroader

• Supermedlem
  • PipPipPipPip
  • 555 Innlegg:

Posted 17 February 2008 - 19:55

Min Webasto går i en time når den blir starta på fjernkontroll, men når den blir starta på tidsuret inne i bilen, går den til det er tomt for strøm eller diesel, så spørs det bare hvor mye du har av det.

#9 svk

svk

offroad-wannabe

• Medlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 3980 Innlegg:

Posted 17 February 2008 - 20:15

QUOTE(Nævestad @ 17 Feb 2008, 19:55) <{POST_SNAPBACK}>
Min Webasto går i en time når den blir starta på fjernkontroll, men når den blir starta på tidsuret inne i bilen, går den til det er tomt for strøm eller diesel, så spørs det bare hvor mye du har av det.

har std batteri...hadde heller ikke planer om og montere tidsur

#10 ruud

ruud

Nytt medlem

• Medlem
  • Pip
  • 9 Innlegg:

Posted 17 February 2008 - 21:23

Husk at det er stor forskjel om du har en vannvarmer eller en luftvarmer.Luftvarmeren kan gå i flere dager på lastebil uten at du får problem med start.De er også termostatregulert for javn temp i hytta.Vannvarmeren vet jeg ikke så mye om annet en at den bruker mer strøm og somregel er tidsbegrensa.

#11 Duramax

Duramax

Lysmester`n

• Moderator
  • PipPipPipPipPip
  • 1400 Innlegg:

Posted 18 February 2008 - 12:53

Webastoen kan programmeres opp til 120 minutter, de som er "originalmontert" som feks min Touran er koblet opp til kjørecomputer`n og du kan programmere derifra.

De som er eksternt montert programmerer du via tidsuret i bilen eller med fjernkontrollen (T100).

Det som bestemmer mye i forhold til batteriet på bilen er jo hvilket trinn vifta står på. På biler med elektronisk clima anlegg er det et relè/motstand du kan flytte kontakten på for å bestemme hvilket trinn vifta skal gå på.

Men å la webasto`n og varmeapparatvifta gå ei hel natt vil nok gi de største batteriene noe å tenke på ogsåsmile.gif
Da er det bedre å montere en luftvarmer i tillegg, den bruker mye mindre strøm, og kan enten gå kontinuerlig eller via timer.

Tore
CHEVY - EATING FORDS, SHITTING DODGES

DURAMAX GARASJEN

#12 Chevy-LPG

Chevy-LPG

Onroader

• Moderator
  • PipPipPipPipPipPip
  • 13961 Innlegg:

Posted 18 February 2008 - 14:56

QUOTE(Duramax @ 18 Feb 2008, 12:53) <{POST_SNAPBACK}>
Webastoen kan programmeres opp til 120 minutter, de som er "originalmontert" som feks min Touran er koblet opp til kjørecomputer`n og du kan programmere derifra.

De som er eksternt montert programmerer du via tidsuret i bilen eller med fjernkontrollen (T100).

Det som bestemmer mye i forhold til batteriet på bilen er jo hvilket trinn vifta står på. På biler med elektronisk clima anlegg er det et relè/motstand du kan flytte kontakten på for å bestemme hvilket trinn vifta skal gå på.

Men å la webasto`n og varmeapparatvifta gå ei hel natt vil nok gi de største batteriene noe å tenke på ogsåsmile.gif
Da er det bedre å montere en luftvarmer i tillegg, den bruker mye mindre strøm, og kan enten gå kontinuerlig eller via timer.

Tore

Er det en luftvarmer som er ekstrautstyr til webasto, eller noe helt egent?

#13 Duramax

Duramax

Lysmester`n

• Moderator
  • PipPipPipPipPip
  • 1400 Innlegg:

Posted 18 February 2008 - 16:07

Webasto selger to typer varmere, vannvarmer som kan kobles til bilens vifte for å få varmen inn i bilen og luftvarmer som er ei selvstendig vifte som drives av strøm og bilens drivstoff.
CHEVY - EATING FORDS, SHITTING DODGES

DURAMAX GARASJEN

#14 svk

svk

offroad-wannabe

• Medlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 3980 Innlegg:

Posted 18 February 2008 - 19:19

QUOTE(Duramax @ 18 Feb 2008, 12:53) <{POST_SNAPBACK}>

Tore

min er litt begge deler,er fab mont kjørevarmer,men jeg oppgraderer til parkvarmer!(angret etter på)

skal ha en t100 fjernkontroll,og ikke noe ur,

#15 MB 300 GD swb

MB 300 GD swb

Offroader

• Medlem
  • PipPipPip
  • 280 Innlegg:

Posted 18 February 2008 - 20:03

QUOTE(ruud @ 17 Feb 2008, 21:23) <{POST_SNAPBACK}>
Husk at det er stor forskjel om du har en vannvarmer eller en luftvarmer.Luftvarmeren kan gå i flere dager på lastebil uten at du får problem med start.De er også termostatregulert for javn temp i hytta.Vannvarmeren vet jeg ikke så mye om annet en at den bruker mer strøm og somregel er tidsbegrensa.

Har kjørt lastebil i 20 år. Og aldrig vært borte i at Webasto vannvarmer har vært tidsbegrenset.
Har haddt både luft og vannvarmer i bilene jeg har kjørt. Og alle sammen kan kjøres til det er fritt for strøm eller diesel. Men hvis de programeres for å starte på ett gitt klokkeslett, så vil de stoppe etter max 2 timer.
Ellers kan de startes på bryter eller på egen knapp på timer. Alle har termostatstyring.
Håper dette er opplysende nok.
MB 300 GD SWB 33"

#16 svk

svk

offroad-wannabe

• Medlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 3980 Innlegg:

Posted 18 February 2008 - 20:25

QUOTE(MB 300 GD swb @ 18 Feb 2008, 20:03) <{POST_SNAPBACK}>
Har kjørt lastebil i 20 år. Og aldrig vært borte i at Webasto vannvarmer har vært tidsbegrenset.
Har haddt både luft og vannvarmer i bilene jeg har kjørt. Og alle sammen kan kjøres til det er fritt for strøm eller diesel. Men hvis de programeres for å starte på ett gitt klokkeslett, så vil de stoppe etter max 2 timer.
Ellers kan de startes på bryter eller på egen knapp på timer. Alle har termostatstyring.
Håper dette er opplysende nok.

kan det være annerledes på lastebil?

#17 chevy-namsos

chevy-namsos

Offroader

• Supermedlem
  • PipPipPip
  • 430 Innlegg:

Posted 18 February 2008 - 20:57

på caravelle campingbil så går varmern så lenge du vil
aaaassve@hotmail.com

#18 svk

svk

offroad-wannabe

• Medlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 3980 Innlegg:

Posted 18 February 2008 - 21:05

QUOTE(jeeperhipp @ 18 Feb 2008, 20:57) <{POST_SNAPBACK}>
på caravelle campingbil så går varmern så lenge du vil

caravelle T4 har vel eber varmer

#19 Chevy-LPG

Chevy-LPG

Onroader

• Moderator
  • PipPipPipPipPipPip
  • 13961 Innlegg:

Posted 18 February 2008 - 21:24

QUOTE(svk @ 18 Feb 2008, 19:19) <{POST_SNAPBACK}>
min er litt begge deler,er fab mont kjørevarmer,men jeg oppgraderer til parkvarmer!(angret etter på)

skal ha en t100 fjernkontroll,og ikke noe ur,

Hvorfor angret du på det?

#20 svk

svk

offroad-wannabe

• Medlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 3980 Innlegg:

Posted 18 February 2008 - 21:57

QUOTE(Chevy-LPG @ 18 Feb 2008, 21:24) <{POST_SNAPBACK}>
Hvorfor angret du på det?

alle norsk solgte touraner har fab montert kjørevarmer,starter opp når du starter bilen,hvis det er under 5+

legger du på ca 9000,så får du parkvarmer...jeg bestillte ikke parkvarmer fra fabrikk..men ettermonterer heller...blir ikke dyrere heller