Gå til innhold

Foto

hvor lenge kan en webasto-parkvarmer brenne?

This topic has been archived. This means that you cannot reply to this topic.
34 replies to this topic

#21 Jeeps

Jeeps

4x4-Høvding

• Medlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 5440 Innlegg:

Posted 18 February 2008 - 22:00

QUOTE(svk @ 18 Feb 2008, 21:57) <{POST_SNAPBACK}>
alle norsk solgte touraner har fab montert kjørevarmer,starter opp når du starter bilen,hvis det er under 5+

legger du på ca 9000,så får du parkvarmer...jeg bestillte ikke parkvarmer fra fabrikk..men ettermonterer heller...blir ikke dyrere heller

Gjelder ikkje dette for alle VAG dieselbiler?
Er lykkelig eigar av en bensinslukande Tahoe!

#22 svk

svk

offroad-wannabe

• Medlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 3980 Innlegg:

Posted 18 February 2008 - 22:25

QUOTE(Jeeps @ 18 Feb 2008, 22:00) <{POST_SNAPBACK}>
Gjelder ikkje dette for alle VAG dieselbiler?

mer eller mindre,ja..men ikke audi\skoda
HAR LYSTPÅ SKIKKELIG 4X4 IGJEN....

#23 Duramax

Duramax

Lysmester`n

• Moderator
  • PipPipPipPipPip
  • 1400 Innlegg:

Posted 19 February 2008 - 14:53

Forskjellen på lastebil og personbilvarmere (12/24 volt) er måten de er koblet opp. På en standard 12 varmer er det begrensning på hvor lenge den kan brenne, timeren gir deg ikke tilgang til å velge mer enn 120 minutter.
De lastebilene jeg har kjørt de siste 11 åra er det også tidsbegrensning på, men det er annerledes koblet på de varmerene som er luftvarmere, der har jeg også sett reine av og på brytere.

Selger selv Webasto, har montert noen oppgraderingskit og programmert en del, men aldri fått til mer enn 120 minutter uten å kjøre den utenom uret, da kan du rett og slett ha en av og på bryter. Da brenner`n til det er tomt for diesel eller strøm:)
CHEVY - EATING FORDS, SHITTING DODGES

DURAMAX GARASJEN

#24 sven

sven

4x4-Høvding

• Supermedlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 4833 Innlegg:

Posted 19 February 2008 - 22:11

på lastebilene er det vel en knapp for manuell drift på tidsuret.... altså, den i midten med flammene på....

og de fleste av lastebilvarmerne er vel og vannvarmere, men med et register med vifte et eller annet sted ine i bilen...

#25 Duramax

Duramax

Lysmester`n

• Moderator
  • PipPipPipPipPip
  • 1400 Innlegg:

Posted 20 February 2008 - 10:22

QUOTE(sven @ 19 Feb 2008, 22:11) <{POST_SNAPBACK}>
på lastebilene er det vel en knapp for manuell drift på tidsuret.... altså, den i midten med flammene på....

og de fleste av lastebilvarmerne er vel og vannvarmere, men med et register med vifte et eller annet sted ine i bilen...

Neida, ikke alle. Feks MAN har i lang tid brukt to separate. En du starter for å varme motoren, som også kan gå via varmeapparatet og en egen separat brenner som kun varmer hytta.

DURAMAX GARASJEN

#26 Chevy-LPG

Chevy-LPG

Onroader

• Moderator
  • PipPipPipPipPipPip
  • 13961 Innlegg:

Posted 23 February 2008 - 12:11

QUOTE(Duramax @ 19 Feb 2008, 14:53) <{POST_SNAPBACK}>
Forskjellen på lastebil og personbilvarmere (12/24 volt) er måten de er koblet opp. På en standard 12 varmer er det begrensning på hvor lenge den kan brenne, timeren gir deg ikke tilgang til å velge mer enn 120 minutter.
De lastebilene jeg har kjørt de siste 11 åra er det også tidsbegrensning på, men det er annerledes koblet på de varmerene som er luftvarmere, der har jeg også sett reine av og på brytere.

Selger selv Webasto, har montert noen oppgraderingskit og programmert en del, men aldri fått til mer enn 120 minutter uten å kjøre den utenom uret, da kan du rett og slett ha en av og på bryter. Da brenner`n til det er tomt for diesel eller strøm:)

Så det du sier er at den godt kan brenne i mange timer, den tar ikke skade av det?

#27 dibben

dibben

Grand offroader

• Medlem
  • PipPipPipPip
  • 772 Innlegg:

Posted 24 February 2008 - 13:19

Jeg har eber i bilen.Den går kun to timer,før den må startes på nytt.Dette for at du ikke skal kunne kjøre batteriet helt flatt.Er nok to typer ur på disse varmerene.Til bil,med tidsbegrensning,og til fritidsbåter ol. uten tidsbegrensning.Store spørsmåle i det hele er nok hvor stor batterikapasitet du har.Har en sprinter på jobb,og der e det også slik at visst du kommer ned på det røde feltet på dieseltanken,stopper varmeren så du ikke skal kjøre tomt for diesel.Varmeren går så lenge det er kaldt nok ute og motoren er i gang,for å holde varmen oppe på motoren."Alle" caraveller med 2.5tdi ble jo levert med eber-noen med ur som ekstrautstyr,resten der den kun starter når det er kaldt nok.Dette fordi disse motorene går kalde,dvs. at den ikke klarer å holde tempen på motoren oppe.Kan finner mer om dette på www.vwbus.no/forum iallefall om eber på vw...
5 om dagen :)

Spar på vannet,drikk øl...
Meir turtall,je gass!

#28 MB 300 GD swb

MB 300 GD swb

Offroader

• Medlem
  • PipPipPip
  • 280 Innlegg:

Posted 24 February 2008 - 17:17

Lastebiler som leveres med eber, altså varmluft, kan gå så lenge du vil, bare det er strøm og diesel. varmluft er ikke å annbefale i lastebil. Da det bare er ett utblåsningspunkt, som offtest under passasjersetet, (MAN) eller under seng. (volvo). Dette gjør at det ikke vil holde seg varmt rundt vinduene. Dertil isete vinduer.(dersom du sover i bilen og ingen varme beveger seg mellom vindu og gardin) Og du har kald motor når du starter etter en kald natt.
Er det webasto som er vannbåren, så varmer denne opp kjølevannet på bilen, og bruker viften i varmeapperatet til å spre varmen, og du har isfrie vinduer, siden det spres varme mellom vindu og gardin. Du har også varm motor når du starter om morgenen. Jeg har kjørt Volvo, Scania, Man, Daf, Mercedes de siste 20 år. Og alle disse har hadt overstyring på tidsuret slik at man kan kjøre disse så lenge man vil. Ville vært kjipt å må stå opp hvær andre time å slå på varmeren for å holde det varmt i sengen, når man står i -40 i Finland. Men bruker du tidsinnstillingen for å komme til en oppvarmet bil om morgenen, så går bare varmeren i 120 min. Håper dette er til hjelp.

Edited by MB 300 GD swb, 24 February 2008 - 17:18.

MB 300 GD SWB 33"

#29 Duramax

Duramax

Lysmester`n

• Moderator
  • PipPipPipPipPip
  • 1400 Innlegg:

Posted 24 February 2008 - 21:48

Eber leverer både luft og vannvarmere, det samme gjør webasto.
De er bare to forskjellige leverandører.
Så om du har en luftvarmer betyr ikke det at du har en eber, kan like gjerne være webasto. MAN feks bruker webasto både som vann og luftvarmere.

Tore

DURAMAX GARASJEN

#30 MB 300 GD swb

MB 300 GD swb

Offroader

• Medlem
  • PipPipPip
  • 280 Innlegg:

Posted 24 February 2008 - 22:07

Vet det. Kanskje litt dårlig formulert av meg. Men nå er det slik at de bilene jeg har kjørt, som har hatt luft, er av fabrikkat Eber. Og vannvarmer har vært av Webasto. Derfor skrev jeg det slik.
Og det var jo ikke det som var spørsmålet i starten. Det var om de kunne brenne lenge. Og ja det kan de.
MB 300 GD SWB 33"

#31 M.S

M.S

Skogens Konge

• Medlem
  • PipPipPipPipPip
  • 1017 Innlegg:

Posted 24 February 2008 - 23:13

Jeg har en Caddy med parkvarmer. Den varmer vannet + at den blåser varm luft inn i kupeen dit hvor jeg har stillt den til og blåse.
Den er orginalt stillt inn på 30min, jeg stillte min til en time og det funker helt fint så lenge jeg ikke starter den pånytt etter en time. Da er blir den tom for strøm.
Jeg har overnatta i bilen 2 ganger, den ene gangen var det -13 og KALLT.
Våkna en gang at det var kallt, startet varmern og etter 10min så var det varmt igjen og jeg sov til morran.
Men ett problem har jeg og det er at brennkammere går istykker, byttet det 3 ganger (garanti).
WV mener jeg kjører for mye korte turer, Kjører 45-50000 i året?

Lastebil.
Jeg kan bare nevne Scania da det er det jeg erfaring med, men.....
Vi har i de åra jeg har jobbet der jeg er byttet inn og kjøpt ca 40-45 Scaniar og har idag 63 stk.
Ikke en av de har hatt eller har vannvarmer, alle har luftvarmer.
På ett friskt batteri er det ikke problemer med og kjøre luftvarmer iallefall ett døgn.
Leste også her ett sted at luftvarmer blåser fra ett sted i kupeen mens vannvarmer går via bilens ventilasjon.
De bilene jeg har hvert borti blåser alle gjennom bilens ventilasjon, kun 2 biler har hatt utblås bak sjåførsete og de var 99 og 00 modeller, etter 00 har alle våre blåst gjennom ventilasjonen.

Håper jeg har klart og forvirre enda mer
OJ....det går det!?
Tlf 90061fem45
Medlem nr 27 Suzuki 4x4 club Norway

#32 MB 300 GD swb

MB 300 GD swb

Offroader

• Medlem
  • PipPipPip
  • 280 Innlegg:

Posted 25 February 2008 - 10:15

blink.gif Ja der ser man. Ting forandrer seg fort. Jeg har ikke kjørt scania siden 00.
Har bare kjørt Volvo og Mercedes etter det.
Siste Scania jeg kjørte var en 144, 530, 2000 mod, og den hadde Vannvarmer, men har vært borti at de har luftvarmer som blåser i ventilasjonsannlegget.
Volvo som har luftvarmer blåser ut luften i forkant av sengen, under førersetet.
Konklusjonen er vell at det finnes mange typer og former.
Forvirrende JA.. rofl.gif smile.gif
MB 300 GD SWB 33"

#33 svk

svk

offroad-wannabe

• Medlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 3980 Innlegg:

Posted 19 March 2008 - 14:57

da er alt oppe og går...var verd pengene... smile.gif

#34 massey

massey

Skogs samen Antes veiviser

• Medlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 2872 Innlegg:

Posted 19 March 2008 - 18:16

QUOTE(M.S @ 24 Feb 2008, 23:13) <{POST_SNAPBACK}>
Men ett problem har jeg og det er at brennkammere går istykker, byttet det 3 ganger (garanti).
WV mener jeg kjører for mye korte turer, Kjører 45-50000 i året?

Få dem til å kople ut den funksjonen at webastoen automatisk starter når det er under +5 grader. Da holder den lengre, men du må starte den selv da. Hvis du ikke er veldig glad i å vente på verkstedtimer og deler.

QUOTE(Chevy-LPG @ 23 Feb 2008, 12:11) <{POST_SNAPBACK}>
Så det du sier er at den godt kan brenne i mange timer, den tar ikke skade av det?

Den går ned på effekten når vannet blir varmt nok.....har kun av og på bryter på en jeg har....og den styrer det helt fint, til den går tom for diesel eller batteriet blir tomt. Det er en Eber... da, men oppbygning og virkemåte er likt
Bare en haug med deler igjen.....

#35 svk

svk

offroad-wannabe

• Medlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 3980 Innlegg:

Posted 19 March 2008 - 20:04

QUOTE(massey @ 19 Mar 2008, 18:16) <{POST_SNAPBACK}>
Få dem til å kople ut den funksjonen at webastoen automatisk starter når det er under +5 grader. Da holder den lengre, men du må starte den selv da. Hvis du ikke er veldig glad i å vente på verkstedtimer og deler.
Den går ned på effekten når vannet blir varmt nok.....har kun av og på bryter på en jeg har....og den styrer det helt fint, til den går tom for diesel eller batteriet blir tomt. Det er en Eber... da, men oppbygning og virkemåte er likt

har 3års garanti på varmeren...og god tilgang på deler biggrin.gif