Strupeventil
#1
Posted 22 February 2008 - 23:11
#2
Posted 23 February 2008 - 00:32
Man justerer volumstrøm med en strupeventil.
Skal man justere trykk, må man ha en ventil som føler på den siden trykket skal justeres. Alt etter justeringen, vil ventilen åpne og lukke slik at trykket ikke overstiger innstilt verdi.
Håper jeg svarte greit på spm
Er det trykket til en wastegate du skal justere eller?
Edited by PzKpfw, 23 February 2008 - 00:34.
#3
Posted 23 February 2008 - 00:55
Skal man justere trykk, må man ha en ventil som føler på den siden trykket skal justeres. Alt etter justeringen, vil ventilen åpne og lukke slik at trykket ikke overstiger innstilt verdi.
Håper jeg svarte greit på spm
Er det trykket til en wastegate du skal justere eller?
ja det er en wastegate men kan jeg ta bort den og få fult trykk eller bare bestemmer den når trykket skal komme?
#4
Posted 23 February 2008 - 01:43
Hvis du fjerner wastegaten vil turboen jobbe på fullt spreng hele tiden, og ladetrykket vil bli høyere. sannsynligvis for høyt. Noen ganger går det bra, men er du uheldig vil du etterhvert kunne se gjennom stemplene dine
Husk også at om du øker ladetrykket utover det motoren er bygd for kan du få motorbank, ettersom trykket og temperaturen i sylinderen blir for høyt. Da må du redusere kompresjonen, eller kjøre på høyoktanbensin.
By the way, du kan justere trykk med en strupeventil også, men det krever at volumstrømmen er konstant. Men det er mer relevant i hydraulikk.
Edited by Snømannen, 23 February 2008 - 01:55.
Heisann, enda en ulyd!
Fine linker: imageshack - howstuffworks - Grunleggende om turboladere
#5
Posted 23 February 2008 - 09:36
Turboen jeg skal bruke har sitti på en pajer og er ganske liten trur du den kan ødlegge motorn noe særlig?
Edited by Datsun Diesel, 23 February 2008 - 09:41.
#6
Posted 23 February 2008 - 17:30
Om du skal montere turbo på en bil det ikke har vært turbo på før ville jeg ikke hatt mer enn 0,2 - 0,3 bar. Så lavt trykk vil neppe skade motoren. Men jeg har lite erfaring med montering av turbo, så jeg er sikker på at det er andre her som kan gi deg et bedre svar. Du hadde kanskje fått fler svar i teknisk/mekking-forumet
Heisann, enda en ulyd!
Fine linker: imageshack - howstuffworks - Grunleggende om turboladere
#7
Posted 23 February 2008 - 20:59
Om du skal montere turbo på en bil det ikke har vært turbo på før ville jeg ikke hatt mer enn 0,2 - 0,3 bar. Så lavt trykk vil neppe skade motoren. Men jeg har lite erfaring med montering av turbo, så jeg er sikker på at det er andre her som kan gi deg et bedre svar. Du hadde kanskje fått fler svar i teknisk/mekking-forumet
å ja takker. Da blir det å ta en whitescripttang og klemme slangen til wastegaten og så bare skru pumpa litt innover så blir det bra
#8
Posted 23 February 2008 - 22:28
på bla www.kh-racing.com (429,-)
Edited by SkogsBjønn, 23 February 2008 - 22:29.
#9
Posted 24 February 2008 - 23:51
Husker at patrolen min (sd33t) ladet 1.1 bar (målt på innsuget) da jeg sleit av slangen til wastegaten.. Wastegaten var da helt stengt og laddetrykket på innsuget ble blåst ut den åpne slangen.. Blindet slangen i et sinnslidende øyeblikk. Turbotrykksmåleren går bare til 1,5 og nåla var på god tur rundt tilbake til 0...
Edited by wazzza, 24 February 2008 - 23:53.
2001 Dodge Ram 2500 QCSB, HO Cummins, NV5600, Dana 80 FF, Smarty stacked w/Edge juice w/attitude CTS, BHAF, BD FlowMaX, BD SBS, Kenwood D710E, 5" MBRP, Carli/Bilstein, 3.rd gen trackbar, Borg Warner S363
#10
Posted 25 February 2008 - 20:30
Det var sykt. Rekketolver, drivstoffforbruket ble regnet i tonn/time. husker ikke akkurat hvor mye. Det var 3 dyser på hver sylinder, og dieselslangene var like tykke som en vanlig radiatorslange. Jeg mener å huske at motorvolumet var på fattige 24.000l...
Edited by Snømannen, 25 February 2008 - 20:33.
Heisann, enda en ulyd!
Fine linker: imageshack - howstuffworks - Grunleggende om turboladere