Det med pakninger har jeg ikke hørt før, men gl5 tilsetningene tærer på gulmetall (messing). Messingdeler brukes i girkasser til synkroniseringsringer. Forøvrig bruker forsvaret motorolje ! på girkassene. Det samme gjør svenske forsvaret.
Se forøvrig forsvarets smøreordre:
http://www.feltvogn..../Smoreordre.pdfSer forresten at forsvaret foreskriver girolje på akslene også.
mvh
Torfinn
I henhold til den smøreordren du sender link til så skal det nok IKKE brukes motorolje på gearkassen nei, men derimot som ventet, GEAROLJE! Vet at de fleste bruker GL4 på begge gearkassene,.....inkl. meg selv (og forsvaret i sin tid)
Ser du nøye på teksten er det på hovedgearkassen skrevet: GO=gearolje.
På akselene bør det brukes GL5 kvalitet pga. konstruksjonen på pinjondrevet(senteret på pinjondrevet sitter under senteret på kronhjulet, altså hypoiddrev) og man trenger den mer solide oljefilmen som GL5 oljen gir pga. skjæringskreftene som blir i drevet.
På bakakselen MÅ man i tillegg bruke en olje med LS-tilsettninger(limited slip) pga. diffrensialbremsen i denne akselen.
Vet at mange vil være uenig i at det skal brukes GL5 på akslene, mange sverger til GL4, men det dri... jeg i, vil ikke ha havari av pinjon igjen
LS-tilsettning må man uansett ha, pga. diffbremsen.
Edited by Variator, 13 June 2008 - 20:46.