Gå til innhold



Foto

Pinjongras, Volvo felt


This topic has been archived. This means that you cannot reply to this topic.
12 replies to this topic

#1 Variator

Variator

    Nytt medlem

  • Medlem
  • Pip
  • 27 Innlegg:

Posted 29 February 2008 - 19:08

Pinjongen på felt`n har gått dukken og jeg må skifte kronhjul/pinjong. Er det noen som har liggende en BAKAKSEL til Volvo felt, eller på en eller annen måte vet hvor jeg kan få tak i deler på en overkommelig måte?
Teigen skal ha 4950,- for pinjongrepsett og en kompl. aksel er nesten 9.000,-

Forresten: det går en diskusjon om hva slags olje som skal brukes i i akslene på felt`n. Noen påstår GL4, jeg mener at dette er et hypoiddrev som må ha GL5 EP-olje.
Hva mener dere?


Terje

Attached Thumbnails

  • P4170104a.jpg

Edited by Variator, 29 February 2008 - 19:14.


#2 Callen

Callen

    Offroad-wannabe

  • Medlem
  • PipPip
  • 68 Innlegg:

Posted 06 June 2008 - 18:17

QUOTE(Variator @ 29 Feb 2008, 19:08) <{POST_SNAPBACK}>
Pinjongen på felt`n har gått dukken og jeg må skifte kronhjul/pinjong. Er det noen som har liggende en BAKAKSEL til Volvo felt, eller på en eller annen måte vet hvor jeg kan få tak i deler på en overkommelig måte?
Teigen skal ha 4950,- for pinjongrepsett og en kompl. aksel er nesten 9.000,-

Forresten: det går en diskusjon om hva slags olje som skal brukes i i akslene på felt`n. Noen påstår GL4, jeg mener at dette er et hypoiddrev som må ha GL5 EP-olje.
Hva mener dere?
Terje




Åssen gikk det med bakakselen? Fikk du det sammen? Har du noen erfaringer å dele. Jeg knakk bakakselen min i går kveld og fikk kjørt den til garasjen min med en forhjulsdrifta hvalp. Jeg har ikke fått åpna bakdiffen enda, for det passer utrolig dårlig tidsmessig. Men håper å få fiksa dette innen en ukes tid. Trenger litt konsultering smile.gif

#3 cato c

cato c

    Skogens Konge

  • Supermedlem
  • PipPipPipPipPip
  • 1197 Innlegg:

Posted 07 June 2008 - 21:17

har vel vert diskutert en rekke ganger.

API spesifikasjoner for manuelt gir, tannhjulsveksler og bakaksler angir API tre oljekvaliteter, ( GL-1, GL-4 og GL-5). GL-1 er en ren mineralolje uten antislitasje tilsetning, - den er beregnet for lette belastede girkasser. GL-4 forskrives for en del manuell gir og tannhjuls veksler som krever olje med EP-tilsetninger. GL-5 inneholder kraftige EP-tilseninger og anvendes i bl.a. bakaksler og differensialer, samt andre hardt belastede gir og sluttdrev osv.

noe jeg tok kopi av en gang i tiden.. smile.gif

slik olje bruker jeg..funker som f....... den..... ca 200 spenn på felleskjøpet

FK Hypogear olje LS Girolje til kjøretøy og arbeidsmaskiner som har aksler med differensialbrems. Benyttes der produsenten har foreskrevet en oljetype med LS-egenskaper som

6939_300x300.jpg 9000074724.jpg

Edited by cato c, 07 June 2008 - 21:26.


#4 Variator

Variator

    Nytt medlem

  • Medlem
  • Pip
  • 27 Innlegg:

Posted 08 June 2008 - 19:09

QUOTE(Callen @ 6 Jun 2008, 19:17) <{POST_SNAPBACK}>
Åssen gikk det med bakakselen? Fikk du det sammen? Har du noen erfaringer å dele. Jeg knakk bakakselen min i går kveld og fikk kjørt den til garasjen min med en forhjulsdrifta hvalp. Jeg har ikke fått åpna bakdiffen enda, for det passer utrolig dårlig tidsmessig. Men håper å få fiksa dette innen en ukes tid. Trenger litt konsultering smile.gif


Hei! Jo da, nå er felt`n i full sving igjen. Jobben var ganske grei den, men det er jo litt arbeid med skimsing av pinjonen, spesiellt hvis du ikke har spesialverktøyet som skal brukes, jeg var så heldig at jeg hadde tilgang på hele verktøysettet. Dette kan jeg sikkert få lånt til deg også, hvis du ikke har tilgang på det.
Du får bare ringe hvis det er noe jeg kan hjelpe med(47758284)
Men jeg tror nesten jeg hadde kjøpt en ferdig overhalt aksel hvis jeg ikke hadde fått tak i brukt og billig pinjon/kronhjul, slik jeg gjorde.
Etter utført jobb ble akselen påfyllt nettopp den LS-oljen fra Felleskjøpet som er beskrevet over. Ser ut til å virke bra!

Edited by Variator, 08 June 2008 - 19:16.


#5 Callen

Callen

    Offroad-wannabe

  • Medlem
  • PipPip
  • 68 Innlegg:

Posted 08 June 2008 - 21:40

QUOTE(Variator @ 8 Jun 2008, 19:09) <{POST_SNAPBACK}>
Hei! Jo da, nå er felt`n i full sving igjen. Jobben var ganske grei den, men det er jo litt arbeid med skimsing av pinjonen, spesiellt hvis du ikke har spesialverktøyet som skal brukes, jeg var så heldig at jeg hadde tilgang på hele verktøysettet. Dette kan jeg sikkert få lånt til deg også, hvis du ikke har tilgang på det.
Du får bare ringe hvis det er noe jeg kan hjelpe med(47758284)
Men jeg tror nesten jeg hadde kjøpt en ferdig overhalt aksel hvis jeg ikke hadde fått tak i brukt og billig pinjon/kronhjul, slik jeg gjorde.
Etter utført jobb ble akselen påfyllt nettopp den LS-oljen fra Felleskjøpet som er beskrevet over. Ser ut til å virke bra!



Jeg skal ringe til Hof i mårra og høre om de har en ferdig overhalt bakaksel. Jeg trenger volvoen til flytting denne uka så den må i gang. Og det uten å bruke en hel dag på det. Også får jeg se om jeg får gjort noe med bakakselen jeg har nå som er defekt. Kanskje overhale den og selge den. Hvis det er noe marked for det.

Jeg kjører mye på asfalt med bilen, er det noen måte på å få en mindre stram diffbrems? Det krafsa godt før den tok kvelden

#6 Variator

Variator

    Nytt medlem

  • Medlem
  • Pip
  • 27 Innlegg:

Posted 08 June 2008 - 22:18

QUOTE(Callen @ 8 Jun 2008, 22:40) <{POST_SNAPBACK}>
Jeg skal ringe til Hof i mårra og høre om de har en ferdig overhalt bakaksel. Jeg trenger volvoen til flytting denne uka så den må i gang. Og det uten å bruke en hel dag på det. Også får jeg se om jeg får gjort noe med bakakselen jeg har nå som er defekt. Kanskje overhale den og selge den. Hvis det er noe marked for det.

Jeg kjører mye på asfalt med bilen, er det noen måte på å få en mindre stram diffbrems? Det krafsa godt før den tok kvelden


Kanskje du har feil olje på bakakselen din? tror det er viktig med LS (limited slip)tilsettning, har du ikke det så fungerer ikke diffbremsen som den skal
Og jeg er ganske sikker på at det var det som tok knekken på min,....der var det GL4 uten LS-tilsettning.

#7 Callen

Callen

    Offroad-wannabe

  • Medlem
  • PipPip
  • 68 Innlegg:

Posted 08 June 2008 - 23:27

jeg kjøpte den for 2 måneder siden, så jeg har holdt den i rimelig samme stand som forrige eier. en kompis lånte bilen og plutselig så mista han driften på bakhjula. han kom seg til verkstedet mitt med å bruke forhjulsdriften i 4wd på volvon. Jeg kjørte den inn i en garasje og det var litt fremdrift på rwd, og noen klunkende lyder. hørtes ut som noe var løst inni klokka.

Jeg kjøper en ferdig overhaltaksel i mårra og må få hivd den på bilen. Overhale den jeg har ødelagt med det rep-settet. Men det blir etter sommeren. Da kan det hende jeg kontakter deg angående litt hjelp. Diff og gir forstår jeg meg ikke på.. smile.gif

Olje kjøper jeg på Felleskjøpet? Den som er avbildet ovenfor?

#8 Variator

Variator

    Nytt medlem

  • Medlem
  • Pip
  • 27 Innlegg:

Posted 09 June 2008 - 07:22

QUOTE(Callen @ 9 Jun 2008, 00:27) <{POST_SNAPBACK}>
jeg kjøpte den for 2 måneder siden, så jeg har holdt den i rimelig samme stand som forrige eier. en kompis lånte bilen og plutselig så mista han driften på bakhjula. han kom seg til verkstedet mitt med å bruke forhjulsdriften i 4wd på volvon. Jeg kjørte den inn i en garasje og det var litt fremdrift på rwd, og noen klunkende lyder. hørtes ut som noe var løst inni klokka.

Jeg kjøper en ferdig overhaltaksel i mårra og må få hivd den på bilen. Overhale den jeg har ødelagt med det rep-settet. Men det blir etter sommeren. Da kan det hende jeg kontakter deg angående litt hjelp. Diff og gir forstår jeg meg ikke på.. smile.gif

Olje kjøper jeg på Felleskjøpet? Den som er avbildet ovenfor?

Det er helt riktig som Cato c skriver over. Dette er en GL5 med LS-tilsettninger og skulle derfor være midt i blinken for bakakselen i felte`n.

#9 cato c

cato c

    Skogens Konge

  • Supermedlem
  • PipPipPipPipPip
  • 1197 Innlegg:

Posted 09 June 2008 - 07:34

så var det det med gl 4 og gl 5 olje.... smile.gif

gl -4 skal brukes på gearkasser da disse har filt pakninger som ikke tåler den sterke gl-5 oljen... si ?

mvh-- cato c

#10 torfinn

torfinn

    4x4-Høvding

  • Medlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 2061 Innlegg:

Posted 11 June 2008 - 08:33

QUOTE(cato c @ 9 Jun 2008, 07:34) <{POST_SNAPBACK}>
så var det det med gl 4 og gl 5 olje.... smile.gif

gl -4 skal brukes på gearkasser da disse har filt pakninger som ikke tåler den sterke gl-5 oljen... si ?

mvh-- cato c


Det med pakninger har jeg ikke hørt før, men gl5 tilsetningene tærer på gulmetall (messing). Messingdeler brukes i girkasser til synkroniseringsringer. Forøvrig bruker forsvaret motorolje ! på girkassene. Det samme gjør svenske forsvaret.

Se forøvrig forsvarets smøreordre:
http://www.feltvogn..../Smoreordre.pdf

Ser forresten at forsvaret foreskriver girolje på akslene også.

mvh
Torfinn

Edited by torfinn, 11 June 2008 - 08:36.


#11 Variator

Variator

    Nytt medlem

  • Medlem
  • Pip
  • 27 Innlegg:

Posted 13 June 2008 - 20:21

QUOTE(torfinn @ 11 Jun 2008, 09:33) <{POST_SNAPBACK}>
Det med pakninger har jeg ikke hørt før, men gl5 tilsetningene tærer på gulmetall (messing). Messingdeler brukes i girkasser til synkroniseringsringer. Forøvrig bruker forsvaret motorolje ! på girkassene. Det samme gjør svenske forsvaret.

Se forøvrig forsvarets smøreordre:
http://www.feltvogn..../Smoreordre.pdf

Ser forresten at forsvaret foreskriver girolje på akslene også.

mvh
Torfinn


I henhold til den smøreordren du sender link til så skal det nok IKKE brukes motorolje på gearkassen nei, men derimot som ventet, GEAROLJE! Vet at de fleste bruker GL4 på begge gearkassene,.....inkl. meg selv (og forsvaret i sin tid)

Ser du nøye på teksten er det på hovedgearkassen skrevet: GO=gearolje.

På akselene bør det brukes GL5 kvalitet pga. konstruksjonen på pinjondrevet(senteret på pinjondrevet sitter under senteret på kronhjulet, altså hypoiddrev) og man trenger den mer solide oljefilmen som GL5 oljen gir pga. skjæringskreftene som blir i drevet.
På bakakselen MÅ man i tillegg bruke en olje med LS-tilsettninger(limited slip) pga. diffrensialbremsen i denne akselen.
Vet at mange vil være uenig i at det skal brukes GL5 på akslene, mange sverger til GL4, men det dri... jeg i, vil ikke ha havari av pinjon igjen smile.gif
LS-tilsettning må man uansett ha, pga. diffbremsen.

Edited by Variator, 13 June 2008 - 20:46.


#12 torfinn

torfinn

    4x4-Høvding

  • Medlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 2061 Innlegg:

Posted 14 June 2008 - 11:14

QUOTE(Variator @ 13 Jun 2008, 20:21) <{POST_SNAPBACK}>
I henhold til den smøreordren du sender link til så skal det nok IKKE brukes motorolje på gearkassen nei, men derimot som ventet, GEAROLJE! Vet at de fleste bruker GL4 på begge gearkassene,.....inkl. meg selv (og forsvaret i sin tid)

Ser du nøye på teksten er det på hovedgearkassen skrevet: GO=gearolje.


Ja har du sett. Du har helt rett. wub.gif

Men på MB feltvogn bruker forsvaret motorolje.

mvh
Torfinn

#13 Variator

Variator

    Nytt medlem

  • Medlem
  • Pip
  • 27 Innlegg:

Posted 14 June 2008 - 18:13

QUOTE(torfinn @ 14 Jun 2008, 12:14) <{POST_SNAPBACK}>
Ja har du sett. Du har helt rett. wub.gif

Men på MB feltvogn bruker forsvaret motorolje.

mvh
Torfinn



"Selv den beste kan ta feil, det har jeg selv erfart" var det en som sa smile.gif Men du har ikke helt feil, mener å huske at Volvo har brukt vanlig motorolje på disse M40 kassene på sivile biler.

Terje