Hei, jeg lurer på om noen av dere kan gi meg svar på følgende ang Rocky sin 2,8 td;
- HK og dreimoment orginalt
- Hva tåler den av oppskruing av diesel og turbotryk
- Hva er kritisk eksostemp
- Har man noe igjen for opptimalisering/trimming
- Er det en bra, problemfri motor som gir mye for pengene
På forhånd takk
PS jeg vurderer å montere en slik motor i en annen type bil, der den er vanlig brukt i steden for tørst bensiner

HK er jeg usikker på, men det er 250NM orginalt i disse, vertfall sto det det i instruksjons boka på min 85mod..
Så vitt meg bekjent så er disse motorne meget slitesterke med tanke på oppskruing, folk flest skrur jo opp så den henger seg opp på gassen, og litt ned igjen.. og rundt 1,2 bars trykk..
Kritisk eksos temp? diesel og bensin er jo to forskjellige prinsipp når det kommer til trimming, får diesel motorene for lite suppe så senkes eksos tempen, men får den alt for mye vill den gå varm, så man har et mye større slingrings monn på diesel sammen ligna med trimma bensin...
Om trimming lønner seg? jo, helt klart, blir som natt å dag og kjøre..
Og jeg har pr i dag ikke sett/hørt om noen som har kjørt ihjæl en 2,8 td motor, eneste er jo slike random feil, vann pompe, toppdeksel pakning, topp pakning og helt vanlige slite deler, men aldrig sett noen som har kjørt ihjæl en råde eller noe nei..
jeg har planer om og prøve en 2,8 TD fra rocky i hiluxen om 2,4 dieselen går til helvette..
85 rocky 2,8TD: hilux akslinger og 35 to come.
83 hilux: 4" trailmaster, 2,4 td, 35-14x15
82 hilux: sur 2,2diesel,4trinns, mangler platt.