Tune CB-antenne
#1
Posted 10 March 2008 - 08:45
Kanskje vi skulle lagd den liten liste over hvem som kan og hvor?
(jeg trenger hjelp i arendal om litt ihvertfall )
Supervitara garasjen : http://www.offroad.n...showtopic=81865
Double Trouble garasjen : http://www.offroad.n...showtopic=93905
Kjellermann EsbenSJ's : http://www.offroad.n...sje-t88047.html
#2
Posted 10 March 2008 - 10:53
Arendalsgruppen av NRRL
LA4A
Postboks 268 4802 Arendal
Og spør om de kan hjelpe. Kom GJERNE tilbake med svaret her, da det vil være et godt hjelpemiddel til å beskrive hvorfor nyrekruteringen til Radioamatørene er så dårlig (ved negativt svar altså.. :-) )
_______
Bjarne Bergum - Tlf 9012 3748 - Samurai 1,9td - Dieseldyret's hjemmeside
Medlem 135 i Suzuki 4x4 Club Norway
#3
Posted 10 March 2008 - 19:47
Arendalsgruppen av NRRL
LA4A
Postboks 268 4802 Arendal
Og spør om de kan hjelpe. Kom GJERNE tilbake med svaret her, da det vil være et godt hjelpemiddel til å beskrive hvorfor nyrekruteringen til Radioamatørene er så dårlig (ved negativt svar altså.. :-) )
Eller se etter et hus med mange store antenner på, og ringe på døra for å fremme sitt erend
Hehe alltid lov å spørre vettu
Hvis ikke så får du komme opp til Biri i Oppland så kan jeg justere inn antennen for deg
Send PM først hvis du tar turen
jeg vil anbefale et SWR meter mellom antenne og Radio som gir deg bedre kontroll av swr og uteffekt
www.emes.no har et sånt instrument
Svein
LA3CLA
-------------------------------------------------------------------------------------------
98mod 6,5TD Chevrolet Suburban K1500LS 4wd 8bolter. m/detroit true track diffrensial
DS4-5521 IP m/#9 motstand pluss cooler, operation dieselflow, fleetguard spin-on dieselfilter, Icom Ic-7000 HF/VHF/UHF radio, Icom ic-AH4 Antennetuner og 1,65m kort Springer antenne hvor antenne foten er modifisert til Longwire type, 5/8 ECO antenne på VHF
#4
Posted 10 March 2008 - 22:53
Får ta meg en tur på antennejakt en dag jeg da
Har lest mye bra om den herre alan-9...Men er det sånn at en antenne kan bli for lang? hadde tenkt å montere denne på res.hjul holderen min, for å få den høyest mulig, men er det positivt å ha den så høyt som mulig, eller er den en gylden mellomting her?
Edited by Supervitara, 11 March 2008 - 00:21.
Supervitara garasjen : http://www.offroad.n...showtopic=81865
Double Trouble garasjen : http://www.offroad.n...showtopic=93905
Kjellermann EsbenSJ's : http://www.offroad.n...sje-t88047.html
#5
Posted 12 March 2008 - 10:54
[/quote]
eh, som sagt! si fra viss du får noen til å hjelpe
kunne au trengt litt hjelp her i Arendals området
Mitsubishi Pajero 3500 V6 SWL 2" OME 285/75 R16 BF MT KM2!.. SOLGT:(
Landcruiser 90 2.5" O.M.E 33" MTR!.. SOLGT:(
Jan Sverre Christiansen
Arendal
#6
Posted 12 March 2008 - 12:02
Supervitara garasjen : http://www.offroad.n...showtopic=81865
Double Trouble garasjen : http://www.offroad.n...showtopic=93905
Kjellermann EsbenSJ's : http://www.offroad.n...sje-t88047.html
#7
Posted 12 March 2008 - 14:09
#8
Posted 12 March 2008 - 14:46
#9
Posted 12 March 2008 - 15:00
Tror det blir en smule langt til alta Men takk som byr...he he
skrevet av supervitara
Edited by Esbensj, 12 March 2008 - 17:15.
http://www.offroad.n...showtopic=81865 *supervitara sin garasje*
#10
Posted 12 March 2008 - 18:23
Får ta meg en tur på antennejakt en dag jeg da
Har lest mye bra om den herre alan-9...Men er det sånn at en antenne kan bli for lang? hadde tenkt å montere denne på res.hjul holderen min, for å få den høyest mulig, men er det positivt å ha den så høyt som mulig, eller er den en gylden mellomting her?
Best plassering er karrosserimontert midt på taket for best resultat
SWR meter kalibrer du opp med å sette bryteren i FWD posisjon og vri på skruknotten til nåla viser SET samtidig som du holder sendeknappen inne
Sett brytern til REF posisjon for å lese av SWR (fortsatt med sende knappen inne)
Alt under 2:1 er sånn tålig brukbart beste er jo 1:1 altså nåla i REF position skal ikke bevege seg opp
Allan S9antenna er justern sånn ca inn.. er bare noen cm om å gjøre hvis den skal kappes noe
Sett Radioen i Kanal1 når du måler opp første gangen, husk å kalibrer meteret for hver kanal du vil teste på
Test i rekkefølge Kanal 1, kanal 10, kanal 20, kanal 30 og til slutt kanal 40.
se etter hvor er SWR lavest når du har funnet ut det, så kan du teste litt mellom f.eks kanal 1-10 eller 11-20 osv ta hver 5 kanal
og så må du se i tabellen til antennen hvor mange Khz pr cm betyr ved forkortning av antennen
Kanal 1 har en lengre bølgelengde enn kanal 40
det betyr at antennen er litt lengre på kanal 1 enn den vil være på kanal 40
Antennelengden blir bestemt av bølgelengden pr frekvens målt i meter 300/27MHz=11,11m X(hastighetsfaktor) 0,95 = 10,55m blir for kanal 4 (27,005Mhz) som ligger nermest
du vil kansje ha justert antennen kanal 16 som har en frekvens på 27,155Mhz som da blir 10,495m. som du ser så er det ikke mye som skal kappes
Siden antennen er en forkortet 1/4 bølgelengde (av 2,637m) den spolen i bunn eller i midten bestemmer hvor mye som kan kappes, Les anvisningen nøye først
Edited by Biringen, 12 March 2008 - 18:53.
Svein
LA3CLA
-------------------------------------------------------------------------------------------
98mod 6,5TD Chevrolet Suburban K1500LS 4wd 8bolter. m/detroit true track diffrensial
DS4-5521 IP m/#9 motstand pluss cooler, operation dieselflow, fleetguard spin-on dieselfilter, Icom Ic-7000 HF/VHF/UHF radio, Icom ic-AH4 Antennetuner og 1,65m kort Springer antenne hvor antenne foten er modifisert til Longwire type, 5/8 ECO antenne på VHF
#11
Posted 12 March 2008 - 19:20
Takker for svar her, lærer no nytt hver dag
Supervitara garasjen : http://www.offroad.n...showtopic=81865
Double Trouble garasjen : http://www.offroad.n...showtopic=93905
Kjellermann EsbenSJ's : http://www.offroad.n...sje-t88047.html
#12
Posted 12 March 2008 - 22:13
Takker for svar her, lærer no nytt hver dag
Bestiller du de, er du like langt. Den forteller deg ingenting om SWR'en på antennen din. Den er til og fin-tune antennen med. Når antennen er justert så godt du får til, kan du bruke dette instrumentet til og finjustere SWR'en på antennen mellom de forskjellige kanalen, slik "Biringen" forklarte. Den inneholder en variabel spole, slik at du "endrer" lengden på antennen for og være mest mulig optimal på bølgelengden. Den er beregnet til og stå tilkoplet mellom antenne og radio, slik at du hurtig kan finjuster SWR'en uten og måtte gjøre fysiske justeringer på selve antennepisken. Men du må nok kjøpe et instrument med måler for og både tune antennen, og bruke matcher'en du nevner.
"I UNDERSTAND THE JEEP THING, THATS WHY I DRIVE A TOYOTA"
#13
Posted 12 March 2008 - 22:34
Supervitara garasjen : http://www.offroad.n...showtopic=81865
Double Trouble garasjen : http://www.offroad.n...showtopic=93905
Kjellermann EsbenSJ's : http://www.offroad.n...sje-t88047.html
#14
Posted 16 March 2008 - 20:36
Eller du kan kontakte permo electronincs
http://www.permo.no/
Og bestille deg en Automatisk antenne tuner f.eks LDG-Z11
Svein
LA3CLA
-------------------------------------------------------------------------------------------
98mod 6,5TD Chevrolet Suburban K1500LS 4wd 8bolter. m/detroit true track diffrensial
DS4-5521 IP m/#9 motstand pluss cooler, operation dieselflow, fleetguard spin-on dieselfilter, Icom Ic-7000 HF/VHF/UHF radio, Icom ic-AH4 Antennetuner og 1,65m kort Springer antenne hvor antenne foten er modifisert til Longwire type, 5/8 ECO antenne på VHF
#15
Posted 22 March 2008 - 15:25
http://www.permo.no/
Og bestille deg en Automatisk antenne tuner f.eks LDG-Z11
Hva skal han med en sånn tuner på pr??
Litt overkill må jeg si....
Det holder med et vanlig swr meter og litt god tid.....
#16
Posted 22 March 2008 - 18:49
Litt overkill må jeg si....
Det holder med et vanlig swr meter og litt god tid.....
Helt enig. Har såvidt ymtet frampå her tidligere at folk her bare skal ha en enkel radio, med litt rekkevidde, for og snakke sammen med under kjøringer. Ikke Bli "vervet" som radioamatører...
"I UNDERSTAND THE JEEP THING, THATS WHY I DRIVE A TOYOTA"
#17
Posted 23 March 2008 - 01:39
Har ikke sagt han Må bli radioamatør, om han vil det etterhvert så må det bli hans valg
men ei riktig justert antenne er bedre enn tuner, Men hva er feil å ha tuner.. vil jo kunne matche alle alle kanalene med en Auto tuner også, jeg bare nevner det som er tilgjengelig jeg
Svein
LA3CLA
-------------------------------------------------------------------------------------------
98mod 6,5TD Chevrolet Suburban K1500LS 4wd 8bolter. m/detroit true track diffrensial
DS4-5521 IP m/#9 motstand pluss cooler, operation dieselflow, fleetguard spin-on dieselfilter, Icom Ic-7000 HF/VHF/UHF radio, Icom ic-AH4 Antennetuner og 1,65m kort Springer antenne hvor antenne foten er modifisert til Longwire type, 5/8 ECO antenne på VHF
#18
Posted 23 March 2008 - 08:40
men ei riktig justert antenne er bedre enn tuner, Men hva er feil å ha tuner.. vil jo kunne matche alle alle kanalene med en Auto tuner også, jeg bare nevner det som er tilgjengelig jeg
Forsåvidt greit, men forklaringene dine har en tendens til og bli svært "overkill". Når folk stiller enkle spørsmål, holder det som regel med enkle svar. Ønsker de mer utfyllende forklaring, ber de gjerne om dette. Blir svarene for komplisert, kan det tenkes at de bare "driter" i hele radioen.
"I UNDERSTAND THE JEEP THING, THATS WHY I DRIVE A TOYOTA"
#19
Posted 13 April 2008 - 13:06
Supervitara garasjen : http://www.offroad.n...showtopic=81865
Double Trouble garasjen : http://www.offroad.n...showtopic=93905
Kjellermann EsbenSJ's : http://www.offroad.n...sje-t88047.html
#20
Posted 14 April 2008 - 17:46
Heisann... ja da er det bare å montere sammen
se i bruksanvisningen på antenna di hvor mye resonansfrekvensen endrer seg ved forkorting an antenna pr cm i (khz)
Regner med den ligger sånn nogenlunde rundt kanal 1 men det vil du finne ut når du tester ut på SWR meteret. se litt lengre opp hvordan du finner ut SWR og finn ut hvor antenna er ligger best ann i kanalene
Klipper du antenna legger du den bare høyere opp på kanalene. ca kanal 20 er jo brukbart for da ligger du ca midt i...
Edited by Biringen, 14 April 2008 - 17:48.
Svein
LA3CLA
-------------------------------------------------------------------------------------------
98mod 6,5TD Chevrolet Suburban K1500LS 4wd 8bolter. m/detroit true track diffrensial
DS4-5521 IP m/#9 motstand pluss cooler, operation dieselflow, fleetguard spin-on dieselfilter, Icom Ic-7000 HF/VHF/UHF radio, Icom ic-AH4 Antennetuner og 1,65m kort Springer antenne hvor antenne foten er modifisert til Longwire type, 5/8 ECO antenne på VHF