Gå til innhold



Foto

patrol 24v


This topic has been archived. This means that you cannot reply to this topic.
31 replies to this topic

#21 bjerk1

bjerk1

    Grand offroader

  • Supermedlem
  • PipPipPipPip
  • 553 Innlegg:

Posted 24 March 2008 - 13:50

Takk for all hjelp med dette, men jeg skal si det rett ut. Jeg skjønner ikke dritten av elektronikk generelt, så forstår ikke alt dette her jeg. hehe.

Men men, satt å mimret litt for meg selv igår kveld og fant ut at jeg og en kamerat skal legge opp 24V i hele bilen i løpet av denne uka. kaste ut den forbanna omformeren og rive ut hele lednings nettet i bilen og flytte over det som er i delebilen.

Det jeg ønsker fra dere nå er en liste over hva jeg må flytte over. Vet jo det meste som må flyttes over da, men er kjekt alikevel.

Det som hadde vært kjekt er jo en skisse over lednings pølsa som går til motoren. Det er den vi kommer til å slite med om det skulle bli problemer. så om noen har eller kan lage den skissa, så hadde jeg vært evig takknemmlig. da har jeg noe å vise fram til kameraten min også som har litt mere peiling enn meg på elektronikk wink.gif
Zuki trailbil under oppbygging

#22 wazzza

wazzza

    oljearbeider/bilberger

  • Supermedlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 3657 Innlegg:

Posted 24 March 2008 - 15:59

Men hallo i luken...

Du mener at det er enklere å bytte hele ledningsnettet enn å finne ut om omformeren din er kobla rett!? Hvor i svarte er logikken i det??? blink.gif
Øystein Grønås
2001 Dodge Ram 2500 QCSB, HO Cummins, NV5600, Dana 80 FF, Smarty stacked w/Edge juice w/attitude CTS, BHAF, BD FlowMaX, BD SBS, Kenwood D710E, 5" MBRP, Carli/Bilstein, 3.rd gen trackbar, Borg Warner S363

#23 bjerk1

bjerk1

    Grand offroader

  • Supermedlem
  • PipPipPipPip
  • 553 Innlegg:

Posted 24 March 2008 - 18:49

QUOTE(wazzza @ 24 Mar 2008, 15:59) <{POST_SNAPBACK}>
Men hallo i luken...

Du mener at det er enklere å bytte hele ledningsnettet enn å finne ut om omformeren din er kobla rett!? Hvor i svarte er logikken i det??? blink.gif


hehe, sant er jo det, men begynner å bli frustrert over hele bilen pga dette tullet her.

Alternativet er jo å fjerne alt av elnett fra omformer og kople opp det på nytt igjen. Har ikke helt bestemt meg om dette enda, men jeg begynner virkelig å bli frustrert over en liten feil som egentlig ikke skal gå an.

etter jeg bytta om kabelen som JER her snakket om ladet begge batteriene. strøm ble bra osv osv, men det ble jo 24v. virker som for meg at det er omformeren som har fått og at den skaper problemer for hele el nettet på den siden. så tror jeg skal få i meg en ny omformer og kople om alt fra den på nytt. hører en rar lyd når den er på også, klikker inni den. så tror ikke den er helt god.

Trenger jeg ikke en bryter til den? Holder det med en på 30A som du har? Torshov har vel dette?

du fikk meg til å ombestemme meg her nå, hehe.

hmm, om jeg nå bytter omformern og fjerner alt ledninger fra den og skal montere en ny, hvordan skal dette da koples? tenker da på utstyr i bilen. Er dette bare en kontakt eller består det av 1000 kontakter? (en til hver ting liksom, hehe)

Kople strømmen får jeg til selv, følger jo med bruksansvisning regner jeg med. tenker da på fra omformer og fram til batteriet å alt det der wink.gif

Beklager masse styr og alt her, men var VELDIG frustrert igår kveld etter jeg mista så og si alle lysene på bilen, hehe.
Zuki trailbil under oppbygging

#24 JER

JER

    Offroader

  • Medlem
  • PipPipPip
  • 194 Innlegg:

Posted 24 March 2008 - 19:16

Å koble opp en ny omformer er veldig lett. 3 eller 4 plugger. En til 24V inn, en til 12V ut og en eller to til jord.
MEN, før du kjøper en ny, bør du ta en titt på den du har. Virker som om alt er koblet veldig rart, så det er en mulighet at omformeren er koblet feil.
Som jeg skrev tidligere:
1. Følg ledningen fra batteriet og se hvor den havner. Den skal ende på inngangen på omformeren.
2. Ta ut pluggen på utgangen av omformeren og se hva som skjer. Hvis det blir mørkt er det koblet riktig. Hvis det fortsatt er liv i det elektriske i bilen, er det koblet feil.
3. Hvis alt er koblet riktig, måler du spenningen ut fra omformeren. Den skal være ca 13V. Hvis ikke, er omformeren død.
Hvis det er koblet feil, må du finne ut hvor det er hentet 24V fra. Den ledningen kobler du isåfall til omformeren.

Se på tegningene fra meg og Wazzza. I tilegg til det vi har tegna opp, skal det være en relestyring av glødinga og kansje frontlysa.

Er også mulig at omformeren er overbelasta. Hvis du bytter til 24V pærer i frontlysa, og legger opp en 12V relestyring, så sparer du omformeren for mye jobb.

Edited by JER, 24 March 2008 - 19:20.


#25 bjerk1

bjerk1

    Grand offroader

  • Supermedlem
  • PipPipPipPip
  • 553 Innlegg:

Posted 24 March 2008 - 19:25

QUOTE(JER @ 24 Mar 2008, 19:16) <{POST_SNAPBACK}>
Å koble opp en ny omformer er veldig lett. 3 eller 4 plugger. En til 24V inn, en til 12V ut og en eller to til jord.
MEN, før du kjøper en ny, bør du ta en titt på den du har. Virker som om alt er koblet veldig rart, så det er en mulighet at omformeren er koblet feil.
Som jeg skrev tidligere:
1. Følg ledningen fra batteriet og se hvor den havner. Den skal ende på inngangen på omformeren.
2. Ta ut pluggen på utgangen av omformeren og se hva som skjer. Hvis det blir mørkt er det koblet riktig. Hvis det fortsatt er liv i det elektriske i bilen, er det koblet feil.
3. Hvis alt er koblet riktig, måler du spenningen ut fra omformeren. Den skal være ca 13V. Hvis ikke, er omformeren død.
Hvis det er koblet feil, må du finne ut hvor det er hentet 24V fra. Den ledningen kobler du isåfall til omformeren.

Se på tegningene fra meg og Wazzza. I tilegg til det vi har tegna opp, skal det være en relestyring av glødinga og kansje frontlysa.

Er også mulig at omformeren er overbelasta. Hvis du bytter til 24V pærer i frontlysa, og legger opp en 12V relestyring, så sparer du omformeren for mye jobb.



ok. skal prøve å finne ut av det, men det er et VELDIG til rot der omformeren er.

men om jeg finner ut at det er noe tull med den, så fjerner jeg alle ledninger som går ut til motoren å legger de opp på nytt. men hva med brytern? skal jeg fjerne den eller? skal uansett fjerne alle ledningene til den å legge opp på nytt, men kan jeg bare la omformeren være på hele tiden uten at jeg får problemer at batteriet tappes? Wazza skrev jo at han ikke hadde bryter på den. Men jeg syntes også at en omformer på 30A virker litt lite, men jeg vet ikke jeg altså. hvor stor bør den være?
Zuki trailbil under oppbygging

#26 JER

JER

    Offroader

  • Medlem
  • PipPipPip
  • 194 Innlegg:

Posted 24 March 2008 - 19:54

30A burde holde, men om du synes det er lite, kan du legge opp relestyringa av frontlysa. Det vil hjelpe mye.

Hvis bryteren er kobet riktig, gjør det ikke noe om den står der. Jeg synes det er greit å ha den der selv om jeg sjelden ville ha brukt den.

Kablene ut fra omformeren kan du la ligge, men mål den først så du er sikker på at det ikke kommer 24V i en av dem. Finner du enkelt ut med å nappe ut pluggen ut fra omformeren og se om det er spenning på kabelen.

#27 wazzza

wazzza

    oljearbeider/bilberger

  • Supermedlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 3657 Innlegg:

Posted 24 March 2008 - 21:24

En 30A omformer er nok litt lite til alt av lys, stereo, kupèvifte osv.. Alt det er 24V på min.. Enste som drives av den 30A`en stereo, ekstra instrumenter, sigarettennere og slike ting som jeg har lagt opp i ettertid...
Øystein Grønås
2001 Dodge Ram 2500 QCSB, HO Cummins, NV5600, Dana 80 FF, Smarty stacked w/Edge juice w/attitude CTS, BHAF, BD FlowMaX, BD SBS, Kenwood D710E, 5" MBRP, Carli/Bilstein, 3.rd gen trackbar, Borg Warner S363

#28 bjerk1

bjerk1

    Grand offroader

  • Supermedlem
  • PipPipPipPip
  • 553 Innlegg:

Posted 24 March 2008 - 22:16

Okey. skal se på det imorgen. Omformere, hvilken pris ligger de på? Må jo ha en som kan klare en god del da. Regner med Torshov har dette?
Zuki trailbil under oppbygging

#29 wazzza

wazzza

    oljearbeider/bilberger

  • Supermedlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 3657 Innlegg:

Posted 24 March 2008 - 22:29

Prisene varierer mye, avhengig av hvor avansert de er.. Mascot er et kjent merke, men synes prisen er noe høy.. Akkurat som Audi.. koster mye fordi det er Audi... smile.gif

Her har du en på 60A.. Koster 3600kr.. Tror jeg hadde feilsøkt litt mere før jeg hadde invistert i en slik en...

http://www.powershop...502387;c:100204
Øystein Grønås
2001 Dodge Ram 2500 QCSB, HO Cummins, NV5600, Dana 80 FF, Smarty stacked w/Edge juice w/attitude CTS, BHAF, BD FlowMaX, BD SBS, Kenwood D710E, 5" MBRP, Carli/Bilstein, 3.rd gen trackbar, Borg Warner S363

#30 Nismek

Nismek

    Offroader

  • Medlem
  • PipPipPip
  • 108 Innlegg:

Posted 25 March 2008 - 13:27

Va me å montere en ekstra dynamo/batteri på 12v" som erstater omformeren,da slipper du spenigsfal"overforbruk av strøm.
Husk du har en 24v dynamo på 25-35 amp som ska driv alt,det nytte lite me en stor konvørter vis du
bruker mer strøm en du lader. sad.gif
Nb den lednigen som går fra nøkelen til starter din er sansyligvis 12v,som går på en 24 v starte,da vil den ikke slå inn som den ska, du må ha ett rele dær24/12v

For å bygge om til 24 elnett trenger du ikke å bytte ut lednigene,bare monter inn,nye pærer/rele,å alle komponeter som e 24v fra delebilen.men lednigen som e koblet til konvørteren må kobles orginalt... rolleyes2.gif
håper dett va til hjelp

#31 bjerk1

bjerk1

    Grand offroader

  • Supermedlem
  • PipPipPipPip
  • 553 Innlegg:

Posted 25 March 2008 - 17:49

startet bilen igjen idag uten problemer. nå var jo dette mens det var 24v i bilen. hadde masse strøm igjen etter å ha stått to dager i 15 minusgrader noe den ikke hadde klart som den var før. koplas om den ledningen som JER snakket om igjen og undersøkte pærer osv. noen pærer var gåene pga for mye strøm til de. ellers bra. så det vill si at som den var før ejg flytta om igjen nå var den bra, men gjennom omformer ikke bra. så er nok der feilen ligger en plass. vet av billige omformere også, så det er ikke problemet.

så da blir det omformer enda og ikke legge om til 24v, ihvertfall ikke enda.

lurer bare på hvor lys rele er er og hvor blinklys rele er. får ikke til å skifte til kort lyd og blink virker ikke. er detnoen sikringer noen plass til bare blinklys? sjekket alle de andre, ok var de.
Zuki trailbil under oppbygging

#32 JER

JER

    Offroader

  • Medlem
  • PipPipPip
  • 194 Innlegg:

Posted 25 March 2008 - 22:25

Kjipt å si det, men det er mulig at releer og styrebokser (hvis du har noen) har tatt kvelden. 12V utstyr er jo ikke spesielt glad i 24V.

Blinklysreet ligger på venstre side av rattstammen. Hvor lysreet er, aner jeg ikke.
På min er det også en styreboks til lysa. Sitter på torpedoveggen i motorrommet. Venstre side sett forfra.

Kan sende deg hele skjemaet på bilen hvis interresant. Er litt størelse på det, så greit med ei mail adresse.

Noen spørsmål:
Gikk ledningen til omformeren til noe annet også?
Hva skjedde når du koblet av ledningene på omformeren og hvor mye spenning kom det ut etter frakobling?

Edited by JER, 25 March 2008 - 22:27.