Gå til innhold



Foto

12V Kompressor


This topic has been archived. This means that you cannot reply to this topic.
28 replies to this topic

#21 Jeeps

Jeeps

    4x4-Høvding

  • Medlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 5440 Innlegg:

Posted 12 April 2008 - 23:03

QUOTE(Snømannen @ 13 Apr 2008, 00:00) <{POST_SNAPBACK}>
Men skal kompressoren brukes til muttertrekker må nesten tanken være litt stor, Som en stor brannslokker, kanskje?


Da er vel desse små kompressorane litt smått til sånt bruk.
Er lykkelig eigar av en bensinslukande Tahoe!

#22 L200 man

L200 man

    Grand offroader

  • Medlem
  • PipPipPipPip
  • 561 Innlegg:

Posted 13 April 2008 - 19:03

Er en 50 liters tank biggrin.gif , og nei, er nok ikke noen trykkstrømsbryter gitt.
Trur nok det blir uten tank i bilen, skal bare ha til å fylle opp igjen dekka etter litt kjøring i villmarka tongue.gif

Suzuki'n min er tilsalgs......


#23 1911

1911

    Portalvognfører

  • Supermedlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 4559 Innlegg:

Posted 20 April 2008 - 07:35

Jeg har kjøpt meg en sånn bilextra komperssor nå. Så får vi se hvordan det fungerer. Må få lagt opp den 30 amp omformeren min først.

#24 Nöcke Gunnar

Nöcke Gunnar

    Forskrudd i skuffelse over myndighetene.

  • Supermedlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 3691 Innlegg:

Posted 20 April 2008 - 11:21

QUOTE(Lars'ern @ 25 Mar 2008, 20:02) <{POST_SNAPBACK}>
Enkelt sakt, kan du sette på et luftfilter på sugesiden på pumpa, slange fra trykksiden og inn til en tank via en trykkregulator. Så kobler du på et uttak på tanken. Med manuel knapp innefra bilen, som går via trykkregulatoren, slik at clutch'n på pumpa slipper opp ved max trykk, og starter igjen ved min trykk.


Husk å sette en tåkesmører med olje etter luftfilteret på sugesiden, ellers går kompressoren tørr og går i stykker. Til vanlig dekkes dette av kjølemediet men siden det er borte.
Sett også på en sikkerhetsventil som går på trykk. Ellers kan du oppleve at kompressoren ikke stopper og disse kompressorene lager høyere trykk enn det anlegget du lager tåler. Kjipt å stå der og jobbe med motoren i gang og så eksploderer ett eller annet.
Lufta som kommer ut er også svært varm og siden den går innom både trykkmå¨ler og regulator er det litt uheldig med så varm luft.
Min løsning er en spiral av kobberledning som går i spyleveske tanken. Gir god nedkjøling av luften samt oppvarmet spylervæske.

Men det er et helt ypperlig system som Lars`ern beskriver.
En brukt AC kompressor ofte type Sanden får en fra mellom 750 til 1500 og så kommer de andre delene en må kjøpe. Men om en regner ca 2-2500 har en komplett luft om bord med trykktank og masse kapasitet.

Bare ikke gjør som enkelte har gjort:Montere uttaket utenfor bilen. Da fylles det med skit og den skiten blåser du inn i det du pumper opp eller inn i verktøyet du kobler på. Sett koblingen inne i bilen eller under panseret inne i en lukkbar boks.

#25 Snømannen

Snømannen

    Hitech redneck

  • Medlem
  • PipPipPipPip
  • 644 Innlegg:

Posted 20 April 2008 - 21:16

Det kan også være lurt med en lufttørker også hvis du skal kjøre i kaldt vær. Spesielt hvis bremser, clutch eller lignene er trykkluftdrevet. Et alternativ er en beholder med sprit som lufta inn til kompressoren bobler gjennom, det hindrer frost også. Sånne spritbeholdere brukes ofte på lastebiler.
_____________________



Heisann, enda en ulyd!

Fine linker: imageshack - howstuffworks - Grunleggende om turboladere

#26 wazzza

wazzza

    oljearbeider/bilberger

  • Supermedlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 3657 Innlegg:

Posted 05 June 2008 - 11:41

Jeg har kjøpt meg en Viair 450C. 24V versjon. Fåes i 12V ogås.. Er 100% dutycycle på 100 PSI. 150 PSI maks.. Har montert trykkbryter på den og koblet opp mot en 1 gallon tank. Funker fjell.. Det at den er 100% dutycycle gjør at den kan gå hele tia uansett biggrin.gif

NB!! Er midletidig koblet opp her for testing! Holder på å lage 316 tubing og gyrolok fittings til den nå for fastmontasje..


Øystein Grønås
2001 Dodge Ram 2500 QCSB, HO Cummins, NV5600, Dana 80 FF, Smarty stacked w/Edge juice w/attitude CTS, BHAF, BD FlowMaX, BD SBS, Kenwood D710E, 5" MBRP, Carli/Bilstein, 3.rd gen trackbar, Borg Warner S363

#27 RmB

RmB

    Skogens Konge

  • Medlem
  • PipPipPipPipPip
  • 1020 Innlegg:

Posted 05 June 2008 - 17:57

viaair er bare supergenialt! driver muttertrekker uten problemer med mitt oppsett. 2stk 400c og 2 stk 10l tanker. kongeopplegg
user posted image user posted image


#28 Lars'ern

Lars'ern

    Skogens Konge

  • Supermedlem
  • PipPipPipPipPip
  • 1450 Innlegg:

Posted 05 June 2008 - 19:40

Har selv prøvd muttertrekker på bilen hans, og jeg er overrasket over hvor bra det fungerer
Lars'ern




Norges største trosamfunn er folk som har kjøpt ett VAG produkt å tror de har fått en bra bil
(sitat Volvo-Lars på http://volvoforum.no)

#29 wazzza

wazzza

    oljearbeider/bilberger

  • Supermedlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 3657 Innlegg:

Posted 13 June 2008 - 18:05

Har montert sammen min nå.. Fyller tank på 23 liter fra 0-9 bar på 5 minutter.. Er kjempefornøyd med det..




Øystein Grønås
2001 Dodge Ram 2500 QCSB, HO Cummins, NV5600, Dana 80 FF, Smarty stacked w/Edge juice w/attitude CTS, BHAF, BD FlowMaX, BD SBS, Kenwood D710E, 5" MBRP, Carli/Bilstein, 3.rd gen trackbar, Borg Warner S363