Gå til innhold



Foto

4 hjulstrekk frontera


This topic has been archived. This means that you cannot reply to this topic.
7 replies to this topic

#1 fossils

fossils

    Nytt medlem

  • Medlem
  • Pip
  • 8 Innlegg:

Posted 22 March 2008 - 17:06

Er det noe ninjatriks for å få Fronteraen til å trekke på alle fire hjulene?

Når jeg girer om fra 2H til 4H/4L så trekker den kun på bakhjulene.

Må motor være avslått/clutch inne/ute/stå i gir.....for at jeg skal aktivisere drivkraft på alle hjulene?

(mangler såklart instruksjonsbok)


hjelp.

#2 amplifier

amplifier

    Offroader

  • Medlem
  • PipPipPip
  • 470 Innlegg:

Posted 22 March 2008 - 19:13

har du automatiske frihjulsnav ? det kan være ett av dem som ikke virker.
amplifier..
funksjon før finish

#3 Stig

Stig

    Grand offroader

  • Medlem
  • PipPipPipPip
  • 689 Innlegg:

Posted 22 March 2008 - 22:54

Skift til manuelle frihjulsnav hvis de automatiske er deffekte. De går som regel føyka, men nye automatiske koster "fantasillioner".

#4 fossils

fossils

    Nytt medlem

  • Medlem
  • Pip
  • 8 Innlegg:

Posted 24 March 2008 - 16:29

QUOTE(fossils @ 22 Mar 2008, 17:06) <{POST_SNAPBACK}>
Er det noe ninjatriks for å få Fronteraen til å trekke på alle fire hjulene?

Når jeg girer om fra 2H til 4H/4L så trekker den kun på bakhjulene.

Må motor være avslått/clutch inne/ute/stå i gir.....for at jeg skal aktivisere drivkraft på alle hjulene?

(mangler såklart instruksjonsbok)
hjelp.





Ninjatriks var ordet!
Det sitter en switch på navet på forhjulet som må stilles inn til 4wd.
Virker som om det er en sikring for at man ikke skal kunne sette på 4wd på bar asfalt og ryke av hele driten.
Men der var den ihvertfall.

#5 Stig

Stig

    Grand offroader

  • Medlem
  • PipPipPipPip
  • 689 Innlegg:

Posted 24 March 2008 - 18:49

Voila! Det heter manuelle frihjulsnav...wink.gif Du skal være glad du har det i stedet for automatiske.

#6 ZukiJack

ZukiJack

    Huffroader

  • Supermedlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 3756 Innlegg:

Posted 25 March 2008 - 10:59

Den Ninjatrix-switchen er der for at... i tilfelle du kjører ut i en myr med firhjulstrekken på og du skulle sette deg fast, så skal du måtte gå ut av bilen for å skru de på.
Da du så går ut av bilen for å skru de på, vil du plutselig stå der ute i myra med gjørme til langt opp på leggen. Det vil da minne deg på at når du da har skrudd på Ninjatrix-switchen så vil framhjulene dine spinne fælt i gjørma etterpå... noe som vil medføre at hjulene kommer til å sprute søle oppover bilsiden din.

Dette er jo selvfølgelig noe du ikke vil at skal skje, så da var det godt at du måtte gå ut av bilen og bli minnet på hvor sølete det var der....når du står der med gjørma langt opp på leggen.
I tanken på hvor møkkete bilen din vil bli om framhjulene dine begynner å spinne vil nok fort få deg til å ombestemme deg og ikke skru på de ninjatrix-switchene likevel...og heller ringe til en nabo med traktor som kommer og trekker deg ut av myra.

Da slipper du å spinne med framhjulene og skitne til bilen.
Det er lurt av bilprodusentene å lage slike advarsel-systemer...
Har man automatiske ninjatrix-switcher så kobler disse inn automatisk og da får man ikke denne advarselen, og man ender opp med en helv... møkkete bil etterpå.

Edited by ZukiJack, 25 March 2008 - 11:04.


#7 fossils

fossils

    Nytt medlem

  • Medlem
  • Pip
  • 8 Innlegg:

Posted 25 March 2008 - 16:06

QUOTE(ZukiJack @ 25 Mar 2008, 10:59) <{POST_SNAPBACK}>
Den Ninjatrix-switchen er der for at... i tilfelle du kjører ut i en myr med firhjulstrekken på og du skulle sette deg fast, så skal du måtte gå ut av bilen for å skru de på.
Da du så går ut av bilen for å skru de på, vil du plutselig stå der ute i myra med gjørme til langt opp på leggen. Det vil da minne deg på at når du da har skrudd på Ninjatrix-switchen så vil framhjulene dine spinne fælt i gjørma etterpå... noe som vil medføre at hjulene kommer til å sprute søle oppover bilsiden din.

Dette er jo selvfølgelig noe du ikke vil at skal skje, så da var det godt at du måtte gå ut av bilen og bli minnet på hvor sølete det var der....når du står der med gjørma langt opp på leggen.
I tanken på hvor møkkete bilen din vil bli om framhjulene dine begynner å spinne vil nok fort få deg til å ombestemme deg og ikke skru på de ninjatrix-switchene likevel...og heller ringe til en nabo med traktor som kommer og trekker deg ut av myra.

Da slipper du å spinne med framhjulene og skitne til bilen.
Det er lurt av bilprodusentene å lage slike advarsel-systemer...
Har man automatiske ninjatrix-switcher så kobler disse inn automatisk og da får man ikke denne advarselen, og man ender opp med en helv... møkkete bil etterpå.



Eeeventuelt så kan man bare aktivisere den på forhånd og så gire om innenifra når man setter seg fast.

Det er strengt tatt bare en sikkerhetsswitch, men siden jeg ikke hadde instruksjonsbokfaen så var jeg ikke klar over at den eksisterte og trodde at det var noe j*velskap med giringa.

smile.gif

QUOTE(Stig @ 24 Mar 2008, 18:49) <{POST_SNAPBACK}>
Voila! Det heter manuelle frihjulsnav...wink.gif Du skal være glad du har det i stedet for automatiske.



hehe.
ja det er vel på en måte sant.

First time 4wd , så jeg er litt grønn.
smile.gif

#8 ZukiJack

ZukiJack

    Huffroader

  • Supermedlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 3756 Innlegg:

Posted 26 March 2008 - 15:24

QUOTE(fossils @ 25 Mar 2008, 16:06) <{POST_SNAPBACK}>
Eeeventuelt så kan man bare aktivisere den på forhånd og så gire om innenifra når man setter seg fast.

Det er strengt tatt bare en sikkerhetsswitch, men siden jeg ikke hadde instruksjonsbokfaen så var jeg ikke klar over at den eksisterte og trodde at det var noe j*velskap med giringa.

smile.gif
hehe.
ja det er vel på en måte sant.

First time 4wd , så jeg er litt grønn.
smile.gif

Min ninjatrix-switch-forklaring var nå bare ment som en spøk, kamerat......

Jeg skal forklare deg hva og hvorfor dette er for noe lureri...

Det kalles for "Frihjulsnav".
Som du nå har forstått så finnes disse i manuelle og i automatisk utførelse.

Poenget med disse er at når du kjører på veien i 2wd drift så vil hele drivverket i forakselen, mellomakselen til forakselen og deler av drivverket i fordelings-girkassen din fortsette å snurre sammen med forhjulene dine.
Det er helt unødvendig at dette drivverket skal snurre med, og det medfører en god del ekstra og unødig drivstoff-forbruk og unødig slitasje på dette drivverket.

Derfor er denne mekanismen der slik at dette drivverket skal frikobles fra framhjulene.
Dermed står alt dette drivverket helt stille når man kjører i 2wd drift på bilen.
På automatiske frihjulsnav blir dette elektronisk innkoblet i det du setter bilen i 4wd...og man slipper å tenke på det, men som noen sier så er disse veldig dårlige og dyre å reparere.