effekt og enkelheit. dei fleste har muligheit til å forstå en forgasser, mens ei innsprøytning er meir avansert teknisk.
å få en forgasser til å gå klarer dei fleste og derifrå til 100%% funksjon kan en ta over tid og det blir ei flat lærekurve.
med et innsprøytnigsystem er det meir funke eller ikkje funke så en kan fikle temmelig lenge uten at det funker i det heile tatt før en får det opp å gå. lærekurva blir derfor brattare.
effekta er bedre på gsxr gassere og er nok i dag det beste når det gjelder trimming av desse motorane. den viktigaste årsaken til dette er flow i innsug og forgassere der det blir meir rettlinja strømming og lite motstand i forhold til innsprut i dag.
gsxr gassere er like bra som FI i hellinger, bunndraget føles bedre enn med FI, gassrespons er bedre, brukbarheit er like bra og kaldstart er ok.
egentlig er alt like bra eller bedre enn Fi untatt bensinforbruk.
Nå er jeg på dypt vann for dette er basert på egne erfaringer og ikke vitenskap. Min erfaring er at inj er vel så kjapp i respons og absolutt på høyde om ikke bedre på effekt.
Men FI er mange ting. Om en sammenligner med TBI så er det absolutt mulig å hevde treg respons. Effektmessig er det akseptabelt også for meg å fatte at TBI kan ha sine begrensninger.
Men når en kommer til sekvensielle fuel inj systemer hvor en kan flashe programmvare gjennom OBDE og for ikke å snakke om der en har fullt programmerbar inj. Det går over min forstand at en forgasser skal klare å fungere bedre enn det.
Omjeg sammenligner med mc jeg har hatt så ble de faktisk enda kvassere og sprekere når de fikk inj på samme motor. Litt innkjøring og innstillingsproblemer men gud hjelpe for en effekt. 180 til 190 HK på en 1000 ccm motor. Respons som var så kjapp at gasspådrag i 150 km/t førte til umiddelbar fohjulsløft og følelsen av at mc ble revet ut av hendene av aks.
Svein har hatt mc gassere på sin skal bli artig å høre hva han synes om inj når han får igang bilen. (bare vi får tatt livet av startsperra)
Det blir masse smak og behag. Jeg er drita lei av forgassere for de har jeg aldri forstått. Greit at det er en flow gjennom et nnsugsrør med en liten forsnevring som skaper et undertrykk som trekker bensin inn gjennom ei dyse og at størrelsen på dysa må stemme med flowen som må stemme med størrelsen på innsugsrøret. Overstiger flowen det som innsugskanalen og dysa er konstruert for blir det en mager blanding som kan brenne stempler og omvendt drukner hele skiten.
Nei takke meg til inj. Der sjekkes det hele tiden at det er riktig blanding. Ikke noe problem med at flottører punkterer og bensin renner over og drukner motoren.
Hvorfor er det ingen som leverer biler med forgassere lenger, ikke engang Ferrari eller de som lager sportsbiler om det gir så mye mer effekt og så mye kjappere gasspådrag?
Forgassere er jo ikke alene om akselereaksjonspumpe. Inj har samme opplegget og der kan en styre det mye mer enn på en forgasser etter hva jeg kan skjønne.
Jeg skal uansett ikke ha mer enn 125 HK i min bil for jeg tviler på at den tåler mer på sikt. Og så vil jeg ha inj for der kan en ha en jevn læringskurve. Starte med en standard inj og så sette på en ny styring. Bygger en den selv så koster det ikke all verden og da kan jeg plugge pc i bilen og styre inj etter all slags dustete innfall jeg måtte få. Jeg kan bare trykke på et par knapper. Kjøre en liten runde og se om det fungerer bra, mens med forgasser må en da åpne inntil 4 gassere og bytte dyser for så å teste og liker en det ikke har det kostet masse arbeid og fire dyser som en ikke kunne bruke likevel.
Dessuten var det et av to krav BT stilte for å godkjenne at jeg satte G16B inj motor i min 413. Motorens originale styringssystem, inj, måtte følge motoren. Det andre er at motoren må monteres på en fagmessig riktig måte. Så jeg må ha inj for å få godkjent motoren.
Dette kunne vi sikkert diskutert til krampe men bunnlinja for meg er at jeg tror at inj er best. Jeg har ingen ekspertise til å påstå det. Derfor er det for meg udiskutabelt at inj er best. For andre er forgasser udiskutabelt best. Det er jo spennende også at vi har ulike preferanser. Noen tror på det ene mens andre tror på noe annet.
Dessuten blir en diskusjon om forkjeller i brøkdeler av sekundernår det gjelder respons på gasspådrag litt way off når en snakker om en 413. På dragracing er det avgjørende, men i en offroader ser jeg ikke poenget så lenge bilen ikke henger så det merkes som plagsomt.
Forgasserproblemer er vel en av de temaene som er oftest oppe i dette forumet.
Forgasseren er død, lenge leve inj.
Og så liker jeg ikke den jævla innsugslyden fra forgassere med åpne trakter. Har jeg aldri gjort.