Gå til innhold



Foto

GSXR SJ413


This topic has been archived. This means that you cannot reply to this topic.
56 replies to this topic

#21 myrstadav

myrstadav

    Nytt medlem

  • Medlem
  • Pip
  • 3 Innlegg:

Posted 12 April 2008 - 06:44

QUOTE(ShuDuck @ 11 Apr 2008, 21:15) <{POST_SNAPBACK}>
Orginalt så får forgasserene ikke mer trykk enn det tyngdekrafta gir. Så jeg har stilt inn regulatoren til ca. 2.5 psi. Denne: http://www.pegasusau...sp?Product=1135

Ikke noe overløp fra forgassere, men du kan bruke trykkregulator som fører overskudd tilbake til tank. jeg har ikke retur, lavtrykkspumpa er en så enkel og slitesterk enhet, så om jeg kutter ned levetida noen mil bryr meg ikke

Vacuum til bremsekraftforsterker tar man fra en av sylinderene, må bare lage seg et uttak, jeg sveisa på en mutter og skrudde i en luftslangekopling.

Det er de nederste slangene på forgasseren, spørs hvilken type gasser du har, det er mange variasjoner. men det er bare å åpne lokket i bunn og blåse i diverse hull om du er usikker samtidig som du åpner/lukker nåla. Da finner du det ut fort. er mulig det er en eller to innganger til bensin


Takker for bra svar, men kan du hjelpe meg litt mer?
Litt grønn på dette her...
Det som er på de gasserne jeg har er:
To slanger som går inn på flottørhuset. En slange per to forgassere...
To slanger som går inn på forgasserhuset litt lengre oppe. En slange per to forgassere...
I tillegg ser det ut som om alle forgasserne er sammenkoblet oppe i toppen, der det runde plastlokket er.
For det er noe som ligner en slangekobling mellom de midterste forgasserne...
Til opplysning er de kliss lik de som er på de bildene lenger opp i tråden her. Mikuni fra en GSXR1100...

Hva skal hvor???

Edited by myrstadav, 12 April 2008 - 09:21.


#22 ShuDuck

ShuDuck

    x-mod og pirat...

  • Medlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 4142 Innlegg:

Posted 12 April 2008 - 13:38

QUOTE(myrstadav @ 12 Apr 2008, 06:44) <{POST_SNAPBACK}>
Takker for bra svar, men kan du hjelpe meg litt mer?
Litt grønn på dette her...
Det som er på de gasserne jeg har er:
To slanger som går inn på flottørhuset. En slange per to forgassere...
To slanger som går inn på forgasserhuset litt lengre oppe. En slange per to forgassere...
I tillegg ser det ut som om alle forgasserne er sammenkoblet oppe i toppen, der det runde plastlokket er.
For det er noe som ligner en slangekobling mellom de midterste forgasserne...
Til opplysning er de kliss lik de som er på de bildene lenger opp i tråden her. Mikuni fra en GSXR1100...

Hva skal hvor???


Da er de like som mine, så da skal bensin inn på de to mellom flottørhusene. De andre skal bare til luft, orginalt går det slange fra disse til luftfilterboksen
Shu`s Suzuki

zuks or nothing!


Medlem nr:3 Suzuki 4x4 Club Norway

#23 myrstadav

myrstadav

    Nytt medlem

  • Medlem
  • Pip
  • 3 Innlegg:

Posted 12 April 2008 - 15:40

QUOTE(ShuDuck @ 12 Apr 2008, 14:38) <{POST_SNAPBACK}>
Da er de like som mine, så da skal bensin inn på de to mellom flottørhusene. De andre skal bare til luft, orginalt går det slange fra disse til luftfilterboksen




Ok takk så mye du!

Den tilkoblingen som forbinder alle "plasthusene"skal da også bare gå til luft med andre ord?
må bare spør så jeg er 100% sikker her nåsmile.gif

#24 ShuDuck

ShuDuck

    x-mod og pirat...

  • Medlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 4142 Innlegg:

Posted 12 April 2008 - 19:58

QUOTE(myrstadav @ 12 Apr 2008, 15:40) <{POST_SNAPBACK}>
Ok takk så mye du!

Den tilkoblingen som forbinder alle "plasthusene"skal da også bare gå til luft med andre ord?
må bare spør så jeg er 100% sikker her nåsmile.gif


jepp wink.gif
Shu`s Suzuki

zuks or nothing!


Medlem nr:3 Suzuki 4x4 Club Norway

#25 Svein54

Svein54

    Skogens Konge

  • Supermedlem
  • PipPipPipPipPip
  • 1201 Innlegg:

Posted 16 April 2008 - 14:00

Hei,
Som nevn tidligere har jeg hatt montert samuraigassere på min 1,6 8v. dette var helt rått. Det dere må huske på dere som tenker på og lage og montere en slik type er at når dere tar bort manifoild så tar dere også bort termostathuset. Dette må erstattes. Dere kan se dette i garasjelinken min. Min gasser har havnet i Stavanger omeråde etter motorhavari. Holder nå på med 1,6 16v 98 mod. motor.

#26 Nöcke Gunnar

Nöcke Gunnar

    Forskrudd i skuffelse over myndighetene.

  • Supermedlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 3691 Innlegg:

Posted 17 April 2008 - 00:18

Jeg fatter bare ikke hvorfor så mange skal gjøre det så ufattelig tungvint. Sette på forgassere til erstatning for en forgasser som ikke virker samt å bruke forgassere for å få høyere effekt.
Hvorfor setter dere ikke på inj. Det er udiskutabelt bedre enn forgasser på alle områder jeg kan komme på.

Tror fanken jeg skal begynne å lage inj systemer for salg. ferdig pakke bare til å koble på noen få ledninger til det eksisterende ledningsnettet.

#27 ShuDuck

ShuDuck

    x-mod og pirat...

  • Medlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 4142 Innlegg:

Posted 17 April 2008 - 00:44

QUOTE(Nöcke Gunnar @ 17 Apr 2008, 00:18) <{POST_SNAPBACK}>
Jeg fatter bare ikke hvorfor så mange skal gjøre det så ufattelig tungvint. Sette på forgassere til erstatning for en forgasser som ikke virker samt å bruke forgassere for å få høyere effekt.
Hvorfor setter dere ikke på inj. Det er udiskutabelt bedre enn forgasser på alle områder jeg kan komme på.

Tror fanken jeg skal begynne å lage inj systemer for salg. ferdig pakke bare til å koble på noen få ledninger til det eksisterende ledningsnettet.


Ja hvis du lager et FI-system som gir mer effekt enn gassere er jeg interessert. Men å sette på orginal FI, det er som å montere IFS
Litt korttenkt å snakke om udiskutabelt når det er et oppsett du ikke har prøvd

Edited by ShuDuck, 17 April 2008 - 00:45.

Shu`s Suzuki

zuks or nothing!


Medlem nr:3 Suzuki 4x4 Club Norway

#28 Nöcke Gunnar

Nöcke Gunnar

    Forskrudd i skuffelse over myndighetene.

  • Supermedlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 3691 Innlegg:

Posted 17 April 2008 - 01:28

QUOTE(ShuDuck @ 17 Apr 2008, 01:44) <{POST_SNAPBACK}>
Ja hvis du lager et FI-system som gir mer effekt enn gassere er jeg interessert. Men å sette på orginal FI, det er som å montere IFS
Litt korttenkt å snakke om udiskutabelt når det er et oppsett du ikke har prøvd


"Det er udiskutabelt bedre enn forgasser på alle områder jeg kan komme på."

Legg merke til at det står: jeg kan komme på


Hva er det en forgasser gjør så mye bedre enn en programmerbar sekvensiell multipoint fuel inj som er original fra suzuki? Hva er det du kommer på som ikke jeg kommer på som er så vesentlig at det gjør så jeg fremstår som så korttenkt?

#29 yakuza

yakuza

    Yakuza

  • Supermedlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 4058 Innlegg:

Posted 17 April 2008 - 07:04

effekt og enkelheit. dei fleste har muligheit til å forstå en forgasser, mens ei innsprøytning er meir avansert teknisk.
å få en forgasser til å gå klarer dei fleste og derifrå til 100%% funksjon kan en ta over tid og det blir ei flat lærekurve.
med et innsprøytnigsystem er det meir funke eller ikkje funke så en kan fikle temmelig lenge uten at det funker i det heile tatt før en får det opp å gå. lærekurva blir derfor brattare.

effekta er bedre på gsxr gassere og er nok i dag det beste når det gjelder trimming av desse motorane. den viktigaste årsaken til dette er flow i innsug og forgassere der det blir meir rettlinja strømming og lite motstand i forhold til innsprut i dag.

gsxr gassere er like bra som FI i hellinger, bunndraget føles bedre enn med FI, gassrespons er bedre, brukbarheit er like bra og kaldstart er ok.
egentlig er alt like bra eller bedre enn Fi untatt bensinforbruk.
Mellom Bakkar og Berg Aaffroad - terrengbil.com
Medlem nr.63 Suzuki 4x4 Klubb Norge

Har deaktivert PM, men send gjerne en epost :)

#30 Nöcke Gunnar

Nöcke Gunnar

    Forskrudd i skuffelse over myndighetene.

  • Supermedlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 3691 Innlegg:

Posted 17 April 2008 - 09:37

QUOTE(yakuza @ 17 Apr 2008, 08:04) <{POST_SNAPBACK}>
effekt og enkelheit. dei fleste har muligheit til å forstå en forgasser, mens ei innsprøytning er meir avansert teknisk.
å få en forgasser til å gå klarer dei fleste og derifrå til 100%% funksjon kan en ta over tid og det blir ei flat lærekurve.
med et innsprøytnigsystem er det meir funke eller ikkje funke så en kan fikle temmelig lenge uten at det funker i det heile tatt før en får det opp å gå. lærekurva blir derfor brattare.

effekta er bedre på gsxr gassere og er nok i dag det beste når det gjelder trimming av desse motorane. den viktigaste årsaken til dette er flow i innsug og forgassere der det blir meir rettlinja strømming og lite motstand i forhold til innsprut i dag.

gsxr gassere er like bra som FI i hellinger, bunndraget føles bedre enn med FI, gassrespons er bedre, brukbarheit er like bra og kaldstart er ok.
egentlig er alt like bra eller bedre enn Fi untatt bensinforbruk.


Nå er jeg på dypt vann for dette er basert på egne erfaringer og ikke vitenskap. Min erfaring er at inj er vel så kjapp i respons og absolutt på høyde om ikke bedre på effekt.

Men FI er mange ting. Om en sammenligner med TBI så er det absolutt mulig å hevde treg respons. Effektmessig er det akseptabelt også for meg å fatte at TBI kan ha sine begrensninger.

Men når en kommer til sekvensielle fuel inj systemer hvor en kan flashe programmvare gjennom OBDE og for ikke å snakke om der en har fullt programmerbar inj. Det går over min forstand at en forgasser skal klare å fungere bedre enn det.
Omjeg sammenligner med mc jeg har hatt så ble de faktisk enda kvassere og sprekere når de fikk inj på samme motor. Litt innkjøring og innstillingsproblemer men gud hjelpe for en effekt. 180 til 190 HK på en 1000 ccm motor. Respons som var så kjapp at gasspådrag i 150 km/t førte til umiddelbar fohjulsløft og følelsen av at mc ble revet ut av hendene av aks.
Svein har hatt mc gassere på sin skal bli artig å høre hva han synes om inj når han får igang bilen. (bare vi får tatt livet av startsperra)

Det blir masse smak og behag. Jeg er drita lei av forgassere for de har jeg aldri forstått. Greit at det er en flow gjennom et nnsugsrør med en liten forsnevring som skaper et undertrykk som trekker bensin inn gjennom ei dyse og at størrelsen på dysa må stemme med flowen som må stemme med størrelsen på innsugsrøret. Overstiger flowen det som innsugskanalen og dysa er konstruert for blir det en mager blanding som kan brenne stempler og omvendt drukner hele skiten.

Nei takke meg til inj. Der sjekkes det hele tiden at det er riktig blanding. Ikke noe problem med at flottører punkterer og bensin renner over og drukner motoren.

Hvorfor er det ingen som leverer biler med forgassere lenger, ikke engang Ferrari eller de som lager sportsbiler om det gir så mye mer effekt og så mye kjappere gasspådrag?

Forgassere er jo ikke alene om akselereaksjonspumpe. Inj har samme opplegget og der kan en styre det mye mer enn på en forgasser etter hva jeg kan skjønne.

Jeg skal uansett ikke ha mer enn 125 HK i min bil for jeg tviler på at den tåler mer på sikt. Og så vil jeg ha inj for der kan en ha en jevn læringskurve. Starte med en standard inj og så sette på en ny styring. Bygger en den selv så koster det ikke all verden og da kan jeg plugge pc i bilen og styre inj etter all slags dustete innfall jeg måtte få. Jeg kan bare trykke på et par knapper. Kjøre en liten runde og se om det fungerer bra, mens med forgasser må en da åpne inntil 4 gassere og bytte dyser for så å teste og liker en det ikke har det kostet masse arbeid og fire dyser som en ikke kunne bruke likevel.

Dessuten var det et av to krav BT stilte for å godkjenne at jeg satte G16B inj motor i min 413. Motorens originale styringssystem, inj, måtte følge motoren. Det andre er at motoren må monteres på en fagmessig riktig måte. Så jeg må ha inj for å få godkjent motoren.

Dette kunne vi sikkert diskutert til krampe men bunnlinja for meg er at jeg tror at inj er best. Jeg har ingen ekspertise til å påstå det. Derfor er det for meg udiskutabelt at inj er best. For andre er forgasser udiskutabelt best. Det er jo spennende også at vi har ulike preferanser. Noen tror på det ene mens andre tror på noe annet.
Dessuten blir en diskusjon om forkjeller i brøkdeler av sekundernår det gjelder respons på gasspådrag litt way off når en snakker om en 413. På dragracing er det avgjørende, men i en offroader ser jeg ikke poenget så lenge bilen ikke henger så det merkes som plagsomt.
Forgasserproblemer er vel en av de temaene som er oftest oppe i dette forumet.

Forgasseren er død, lenge leve inj. biggrin.gif biggrin.gif biggrin.gif whistle.gif

Og så liker jeg ikke den jævla innsugslyden fra forgassere med åpne trakter. Har jeg aldri gjort. whistle.gif

#31 ShuDuck

ShuDuck

    x-mod og pirat...

  • Medlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 4142 Innlegg:

Posted 17 April 2008 - 12:41

Det er en swift med GSXR-forgassere med noen andre mods som lettere flywheel og 2" eksos(lettere flywheel har jo vi med 1600 også) . Denne har ca 140 hk om jeg husker rett, med utskrift av effekt. kan ikke finne den igjen..Han prøvde en mengde rart som han har utskrift på..
Det er 105hk orginalt i en swift med MPFI. Så ut ifra dønn orginal FI, kan man ikke påstå at dette gir mest effekt, men hva som gir mest effekt av et costum FI, f.eks megasquirt og gassere er et åpent spørsmål

Orginal FI er et kompromi mellom ytelse, brukervennlighet,levetid, utslipp ++?

Vi suzukifolk lever ikke i en verden med ferrarier somregel så det er vel ikke helt relatert. Vår drøm er en motor som folk flest får vondt av, som er montert i biler bare tanter kjører

Men hva som tyner flest hester er ikke det viktigste, det viktigste er hva en liker. For meg kommer aldri FI til å slå lyden av fire forgassere som jobber på 6000rpm. Samt enkelheten er et stort pluss, her er det bare mekaniske styringer og ingen gremlins i elektronikken som kan dukke opp midt i skauen. Har ingen problemer med å koble og forstå FI, men la oss huske disse ordene: "KISS"

Edited by ShuDuck, 17 April 2008 - 12:43.

Shu`s Suzuki

zuks or nothing!


Medlem nr:3 Suzuki 4x4 Club Norway

#32 Nöcke Gunnar

Nöcke Gunnar

    Forskrudd i skuffelse over myndighetene.

  • Supermedlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 3691 Innlegg:

Posted 17 April 2008 - 13:17

QUOTE(ShuDuck @ 17 Apr 2008, 13:41) <{POST_SNAPBACK}>
Det er en swift med GSXR-forgassere med noen andre mods som lettere flywheel og 2" eksos(lettere flywheel har jo vi med 1600 også) . Denne har ca 140 hk om jeg husker rett, med utskrift av effekt. kan ikke finne den igjen..Han prøvde en mengde rart som han har utskrift på..
Det er 105hk orginalt i en swift med MPFI. Så ut ifra dønn orginal FI, kan man ikke påstå at dette gir mest effekt, men hva som gir mest effekt av et costum FI, f.eks megasquirt og gassere er et åpent spørsmål

Orginal FI er et kompromi mellom ytelse, brukervennlighet,levetid, utslipp ++?

Vi suzukifolk lever ikke i en verden med ferrarier somregel så det er vel ikke helt relatert. Vår drøm er en motor som folk flest får vondt av, som er montert i biler bare tanter kjører

Men hva som tyner flest hester er ikke det viktigste, det viktigste er hva en liker. For meg kommer aldri FI til å slå lyden av fire forgassere som jobber på 6000rpm. Samt enkelheten er et stort pluss, her er det bare mekaniske styringer og ingen gremlins i elektronikken som kan dukke opp midt i skauen. Har ingen problemer med å koble og forstå FI, men la oss huske disse ordene: "KISS"


Når det er snakk om originalt er det ingen som helst diskusjon. Hvilken original forgasser levert på disse bilene gir mer HK enn den originale FI. Det er bare å se i listene så ser enn om det er forgasser eller FI.

Lettere svinghjul, porting, større ventiler, flere ventiler, spissere kam, variable åpningstider, åpnere grovere eksosanlegg, lettere viftremhjul, elektrisk vifte osv osv kan benyttes både på FI og forgasser til å øke effekten så ingen av dem er avgjørende for om det ene eller det andre er best.

Kan en ikke koke det ned til om en venturidyse er overlegen en datastyrt injeksjonsdyse som i sammenligningen kan sees som en variabel dyse? Hva blir best? En variabel dyse kontra en fast dyse?

Når det er snakk om gremlins. Det er utallige tråder på forumet om gremlins i forgassere.

Men du har et poeng som jeg skal akseptere at det ikke kan argumenteres mot. Liker en lyden av luft som slurpes inn i en motor er det forgassere som gir mest opplevelse for pengene der.

Jeg har aldri likt den lyden, den minner meg om en støvsuger og husarbeid. Derfor holder jeg meg unna både forgassere og støvsugere. 2 sider av samme sak whistle.gif

#33 ShuDuck

ShuDuck

    x-mod og pirat...

  • Medlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 4142 Innlegg:

Posted 17 April 2008 - 13:38

Har opplevd at sensorer ta kvelden når jeg hadde FI, så ble litt fed up med det, tok livet av en bensinpumpe som var montert i tanken, i svinndal.. det var ikke spesielt stas. Gremlins i forgasser er ikke ukjent når det gjelder orginal forgasser, og det er ikke rart med så mange koblinger osv. Men en forgasser som kun har det viktigste må bli knust til biter om den skulle plutselig bli i en sånn stand at den ikke kan ta deg hjem igjen smile.gif
Går utifra at du vet hvordan en CV-forgasser fungerer, og det er et helt annet vesen enn "vanlige" forgassere. Så orginale forgassere er uvesentlig

her er et par videoer av lyden (ikke noe å se biggrin.gif ) kjører "fint" på disse, ikke noe bånn gass

http://s272.photobuc...rrent=gsxr1.flv

http://s272.photobuc...nt=PIC_0001.flv

Blir ikke riktig å bare se på dyser heller, når en ser forskellen i lengden lufta må gå før den forbrennes, det kreves mer energi jo lenger den må gå. Fra spleld og inn til toppen har jeg en lengde på ca 10 cm, rett fram uten kriker, svinger og kroker
Shu`s Suzuki

zuks or nothing!


Medlem nr:3 Suzuki 4x4 Club Norway

#34 Roar Hovet

Roar Hovet

    Bygdetulling

  • Supermedlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 5180 Innlegg:

Posted 17 April 2008 - 16:06

Kan vel skryte på meg at jeg har virkelig fått testet ut zuki innsprut i terreng med min bil. Har ALDRI opplevd så mye som ett host eller ynk. Ikke har noen gremlinser kødda med meg heller. Så mitt inntrykk av zuki og innsprut er at det fungerer skikkelig når jobben er gjort skikkelig.

Men uansett, gleder meg til å få høre bilen til Shu.
Tlf: 98883546

#35 Nöcke Gunnar

Nöcke Gunnar

    Forskrudd i skuffelse over myndighetene.

  • Supermedlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 3691 Innlegg:

Posted 17 April 2008 - 16:21

QUOTE(Roar Hovet @ 17 Apr 2008, 17:06) <{POST_SNAPBACK}>
Kan vel skryte på meg at jeg har virkelig fått testet ut zuki innsprut i terreng med min bil. Har ALDRI opplevd så mye som ett host eller ynk. Ikke har noen gremlinser kødda med meg heller. Så mitt inntrykk av zuki og innsprut er at det fungerer skikkelig når jobben er gjort skikkelig.

Men uansett, gleder meg til å få høre bilen til Shu.


Jeg skal begrense meg og ikke trekke opp i alle retninger her biggrin.gif Tror vel at begge deler kan ha sin plass og sine fordeler.

Svakheten til suki innsprut er styringen. Mitshu styringen er etter rykte noe at det dårligste som er laget i forhold til å gå i stykker. Men det er ofte bare resistorer som mister kontakten med printet og de kan loddes fast igjen. En kan kjenne igjen den feilen ved å se på check engine lampa når en kjører selvtest.

Men jeg skal ta ut hjernen etterhvert og sette inn hjemmebygget styring. Derfor har jeg sikret meg data på alle sensorer slik at programmeringen går lettere. Sånn skit som EVAP ventil og de tingene der skal jeg bare røske vekk. Sånt tull. En får vel snart ikke lov til å løsne bensinlokket for å fylle bensin. Da kommer det jo ut farlige bensindamper som skader miljøet.

Men det skiter jeg i for jeg kjører lovlig med original kufanger på min 413, og hvor mange andre gjør det? dribble.gif dribble.gif rofl.gif

#36 Nöcke Gunnar

Nöcke Gunnar

    Forskrudd i skuffelse over myndighetene.

  • Supermedlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 3691 Innlegg:

Posted 17 April 2008 - 16:35

QUOTE(ShuDuck @ 17 Apr 2008, 14:38) <{POST_SNAPBACK}>
Blir ikke riktig å bare se på dyser heller, når en ser forskellen i lengden lufta må gå før den forbrennes, det kreves mer energi jo lenger den må gå. Fra spleld og inn til toppen har jeg en lengde på ca 10 cm, rett fram uten kriker, svinger og kroker


Jeg hadde en mc en gang hvor en kunne se rett gjennom gasseren og faktisk inn i sylinderen (kunne i alle fall se ventilfoten godt) når ventilen stod åpen og en gav full gass. Der var det ikke mange cm inn når en plukket vekk filteret.

Som du skriver så var det alle kravene til hva forgasseren skulle gjøre som tok livet av dem. De ble så komplekse at de kunne bare ikke fungere lenger. Originalgasseren på 413 har så mange funksjoner at det går lett ad undas.

Jeg har på litt sansen for den sovjetiske måten å konstruere en del ting på. Klasebombene deres er mesterverk i teknisk konstruksjon. Enkle smarte og fantastisk funksjonelle. De amerikanske er fulle av elektronikk og totalt uberegnelige.
Sovjeterne har en ide om at ting skal kunne brukes av alle og selv en bonde på tundraen skal kunne reparere det med sitt enkle verktøy. De klarer å holde gamle ladaer gående i over 50 grader kulde. Det er med forgassere uten masse drit og ledninger. Innsug flottørkammer og ei dyse det er stort sett det meste.

Men i et samfunn med alle verdens krav til utslipp, verksteder med computer og drit og lort. Da blir det inj det blir så komplekst at noe annet fungerer ikke til slutt.

#37 ShuDuck

ShuDuck

    x-mod og pirat...

  • Medlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 4142 Innlegg:

Posted 17 April 2008 - 21:32

Fungerer nok ypperlig med MPFI, og det blir det intallert om den skulle bruke usansynlig mye bensin. Men ser ut til å ligge på ca literen nå. Dessuten å installere noe som er serieprodusert er jo enkelt, og utfordringer må man ha biggrin.gif hihi
Shu`s Suzuki

zuks or nothing!


Medlem nr:3 Suzuki 4x4 Club Norway

#38 Nöcke Gunnar

Nöcke Gunnar

    Forskrudd i skuffelse over myndighetene.

  • Supermedlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 3691 Innlegg:

Posted 17 April 2008 - 22:20

QUOTE(ShuDuck @ 17 Apr 2008, 22:32) <{POST_SNAPBACK}>
Fungerer nok ypperlig med MPFI, og det blir det intallert om den skulle bruke usansynlig mye bensin. Men ser ut til å ligge på ca literen nå. Dessuten å installere noe som er serieprodusert er jo enkelt, og utfordringer må man ha biggrin.gif hihi

Det skal være sikkert at min ombygging har ikke vært mye utfordring ut over å kunne skru av og på skruer eller koble fra eller på ledninger.
Det er godkjenningene som faktisk har vært den store utfordringen. Papirtiger. rolleyes.gif

En liter på mila er vel ikke så ille. Kommer an på kjørestil og bruk. Om det er pen langkjøring er det kanskje litt drøyt. I alle fall om ca 1 liter er nærmere 1,3. Men om småkjøring og blandet kjøring ligger rundt pluss minus 1 liter er det bra.
Da har du justert gasserne optimalt.

En R1 med fire gassere har jeg fått opp på et snitt på over 1 liter på hard langkjøring. Honda 1100 V4 fikk jeg opp på 1,3 på hard kjøring. Det er baksiden av effektgassere med brutal respons. Det skyver inn mengde med bensin når en åpner slusene. Tømte en bensintank på 20 min en gang.

#39 ShuDuck

ShuDuck

    x-mod og pirat...

  • Medlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 4142 Innlegg:

Posted 17 April 2008 - 23:56

har for rik blanding nå, for å være på den sikre siden smile.gif best å starte med for mye og så prøve seg frem, men har ikke kommet så langt i prøvinga. Har kun småkjørt turer på 10-15 min og resten skogstur, ikke kjørt nevneverdig pent.. Nærmere 1.3 kanskje 1.4 sålangt. Så det blir spennende å se på langtur og med mindre dyser. I dag røyk jeg et kryss rolleyes2.gif
Shu`s Suzuki

zuks or nothing!


Medlem nr:3 Suzuki 4x4 Club Norway

#40 Nöcke Gunnar

Nöcke Gunnar

    Forskrudd i skuffelse over myndighetene.

  • Supermedlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 3691 Innlegg:

Posted 18 April 2008 - 07:35

QUOTE(ShuDuck @ 18 Apr 2008, 00:56) <{POST_SNAPBACK}>
har for rik blanding nå, for å være på den sikre siden smile.gif best å starte med for mye og så prøve seg frem, men har ikke kommet så langt i prøvinga. Har kun småkjørt turer på 10-15 min og resten skogstur, ikke kjørt nevneverdig pent.. Nærmere 1.3 kanskje 1.4 sålangt. Så det blir spennende å se på langtur og med mindre dyser. I dag røyk jeg et kryss rolleyes2.gif


Ja det er jo ikke noe poeng i å brenne hele motoren for å spare 100 kroner i bensin. Teoretisk skulle det gå an å sette inn ei lambdasonde og koble den til et måleinstrument for å få tilbakemelding om blandingen på den måten. Blir et slags hjemmesnekket kalibreringsinstrument for å sjekke blandingsforholdet. På jevnt turtall skulle det i alle fall la seg gjøre. Tror jeg. Vet ikke om noen har forsøkt metoden det bare plutselig kom som en ide.