Gå til innhold

Foto

Turtallsgiver Dieselmotor

This topic has been archived. This means that you cannot reply to this topic.
7 replies to this topic

#1 vladimir

vladimir

Offroader

• Medlem
  • PipPipPip
  • 116 Innlegg:

Posted 27 March 2008 - 00:13

Heisann!
Har en dieselmotor med orginaldynamo på lusene 65 amp som blir litt forlite med masse lys og vinsj i grillen.
Har en 85 amp liggende, og ser også at biltema har en 100amp til en grei pris.
MEN! disse er "vanlige" dynamoer med kun 2 uttak, som mangler det siste uttaket (merket "W") som vanligvis står på en dieselbil for å kunne gi signalet til turtelleren.

Finnes det noen andre måter å få et turtalls signal på en dieselbil på? noe form for giver eller sonde som er mekanisk eller induktiv?

Noen som vet hvordan dynamotype som brukes på diesel? er det 3-fas dynamo? går det evt an å bygge om en "vanlig" 3-fas dynamo til en med ekstra turtallsgiver uttak?

takker for svar!

Kristian

#2 palm

palm

Offroad-wannabe

• Medlem
  • PipPip
  • 57 Innlegg:

Posted 27 March 2008 - 09:53

sånn kan du ta ut w fra dynamo
http://baatplassen.n...2850/altcct.jpg

#3 vladimir

vladimir

Offroader

• Medlem
  • PipPipPip
  • 116 Innlegg:

Posted 27 March 2008 - 14:18

QUOTE(palm @ 27 Mar 2008, 09:53) <{POST_SNAPBACK}>
sånn kan du ta ut w fra dynamo
http://baatplassen.n...2850/altcct.jpg

Den linken fikk jeg ikke til å fungere... unsure.gif

#4 wazzza

wazzza

oljearbeider/bilberger

• Supermedlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 3657 Innlegg:

Posted 27 March 2008 - 21:04

Funker fint her..
Øystein Grønås
2001 Dodge Ram 2500 QCSB, HO Cummins, NV5600, Dana 80 FF, Smarty stacked w/Edge juice w/attitude CTS, BHAF, BD FlowMaX, BD SBS, Kenwood D710E, 5" MBRP, Carli/Bilstein, 3.rd gen trackbar, Borg Warner S363

#5 Snømannen

Snømannen

Hitech redneck

• Medlem
  • PipPipPipPip
  • 644 Innlegg:

Posted 27 March 2008 - 21:30

Jeg ser bare en liten rød X, både på linken til palm og bildet til wazzza. Pussig greier.

Du må hente signalet på diodebrua. En sånn dynamo produserer vekselstrøm, og det er frekvensen på den vekselstrømmen som forteller turtelleren hastigheten på motoren. Det er diodene som gjør om vekselstrømmen til likestrøm, så du må koble deg på mellom en av statorviklingene og diodene. Hvilken fase du henter signalet fra har ingenting å si.

Heisann, enda en ulyd!

Fine linker: imageshack - howstuffworks - Grunleggende om turboladere

#6 Lille Turbo

Lille Turbo

Offroader

• Medlem
  • PipPipPip
  • 331 Innlegg:

Posted 27 March 2008 - 21:32

QUOTE(vladimir @ 27 Mar 2008, 00:13) <{POST_SNAPBACK}>
Heisann!
Har en dieselmotor med orginaldynamo på lusene 65 amp som blir litt forlite med masse lys og vinsj i grillen.
Har en 85 amp liggende, og ser også at biltema har en 100amp til en grei pris.
MEN! disse er "vanlige" dynamoer med kun 2 uttak, som mangler det siste uttaket (merket "W") som vanligvis står på en dieselbil for å kunne gi signalet til turtelleren.

Finnes det noen andre måter å få et turtalls signal på en dieselbil på? noe form for giver eller sonde som er mekanisk eller induktiv?

Noen som vet hvordan dynamotype som brukes på diesel? er det 3-fas dynamo? går det evt an å bygge om en "vanlig" 3-fas dynamo til en med ekstra turtallsgiver uttak?

takker for svar!

Kristian

Alle dynamoer er 3 fas vekselstrøm.
"W" uttak lager du enkelt selv slik:

Demonter dynamoen og lodde en ledning til den ene "fasen" fra statorviklingene. Trekk den ut av dynamoen og skru sammen. Gjelder alle typer og størrelse dynamo.

Vips "W"!

biggrin.gif
Autodidakt Elektromekaniker.

#7 vladimir

vladimir

Offroader

• Medlem
  • PipPipPip
  • 116 Innlegg:

Posted 27 March 2008 - 21:41

Takker for svar! rofl.gif
Pellte den ene dynamoen min i grus idag, type BOSH 85amp (fiat Croma) "W" var innstemplet på godset på dynamoen, men ingen terminal der, og under W-punktet så lå diodebrua. men regnet med at det måtte være en av stator-fasene jeg måtte koble meg på ja :-)

Men er det noen som vet om noen bilmerker som har dynamo på over 100 amp (som jeg kunne finne på et hoggeri fks) shiftyninja.gif

#8 vladimir

vladimir

Offroader

• Medlem
  • PipPipPip
  • 116 Innlegg:

Posted 02 April 2008 - 23:39

http://baatplassen.n...showtopic=17767

fant en link til en veldig bra forklaring om dynamoer, laderegulering og batterier!

http://news.prestoli...gue_2008-UK.pdf

og dette over dynamoer med 2 kabler inn på regulatoren (S & L), hvorav B+ er batteri, N er turtallsignal, S er eksternt signal som måler klemmespenninga på batteriene som går til regulatoren, og L som er signal til ladelampa.

Edited by vladimir, 27 November 2008 - 17:05.