Gå til innhold



Foto

heving niva


This topic has been archived. This means that you cannot reply to this topic.
28 replies to this topic

#1 cheroke

cheroke

    Offroader

  • Medlem
  • PipPipPip
  • 238 Innlegg:

Posted 29 March 2008 - 21:26

hei.lurte på hvordan man kan heve nivan??

noen som har gjort det hær??? rolleyes2.gif

kanskje bilder av ka dere har gjort
stein erik

#2 AMan

AMan

    Ikke spesiellt tungbedd

  • Supermedlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 5729 Innlegg:

Posted 29 March 2008 - 21:30

Bak kan du bruk framfjæran i fra MB GD. Forran kan du bruk bakfjæran i fra saab 900.

Evt kan du ta å legg spacera over fjæran forran å bak.

Bak kan du også skjer laus fjærskåla å hev den.

Forran kan du lag hoodoo lift. Se difflock.com forumet for detalja.

Evt så får du så klart kjøpt 2" hevesett i fra diverse merka som OME, Procomp osv osv

Sjøl har æ 2" OME hevefjæra å Rancho RS5000 Dempera. Funka utrulig bra, skjønnt det ikke heva fullt 2" forran. Pga tung dieselmotor å det at OME ikke e det som gjer mest løft heilt enkelt. Men e utrulig bra å kjør på.

Edited by AMan, 29 March 2008 - 21:34.

Niva '97 "Fred Flintstones engine" 31" Steel Front Diff, "The French Mod" T-Case,BTR60/UAZ Autolocker, OME 50mm, Rancho RS5000, ZF Servo, More to come!
Grizzly 700EPs '08
It's a Jeep thing, that's why I drive a Niva!

#3 ingos

ingos

    4x4-Høvding

  • Supermedlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 5073 Innlegg:

Posted 29 March 2008 - 22:07

Dobinson har hevesett til bilen din og det får du hos BG-nor. Jeg har selv kjørt med dette og var godt fornøyd. Etter å ha satt på hevsett og kappa litt i karr, er det plass til 30" eller 31". Jeg kappa mye og fikk på 33x9.5-15.
Billøs, men ikke hjelpeløs!


#4 AMan

AMan

    Ikke spesiellt tungbedd

  • Supermedlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 5729 Innlegg:

Posted 29 March 2008 - 22:12

Kappa du nokk får du på 31/32 uten at det subba å uten hevesett.
Niva '97 "Fred Flintstones engine" 31" Steel Front Diff, "The French Mod" T-Case,BTR60/UAZ Autolocker, OME 50mm, Rancho RS5000, ZF Servo, More to come!
Grizzly 700EPs '08
It's a Jeep thing, that's why I drive a Niva!

#5 ingos

ingos

    4x4-Høvding

  • Supermedlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 5073 Innlegg:

Posted 29 March 2008 - 22:14

Det er jo bare en fordel å få på hevesett, får da flekser bilen bedre.
Billøs, men ikke hjelpeløs!


#6 cheroke

cheroke

    Offroader

  • Medlem
  • PipPipPip
  • 238 Innlegg:

Posted 29 March 2008 - 23:38

QUOTE(ingos @ 29 Mar 2008, 22:07) <{POST_SNAPBACK}>
Dobinson har hevesett til bilen din og det får du hos BG-nor. Jeg har selv kjørt med dette og var godt fornøyd. Etter å ha satt på hevsett og kappa litt i karr, er det plass til 30" eller 31". Jeg kappa mye og fikk på 33x9.5-15.


hmm.er det bare fjærene som er lengere på d sette fra bg-nor??og vilken pris tar dæm.mye hever dette sette?
stein erik

#7 AMan

AMan

    Ikke spesiellt tungbedd

  • Supermedlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 5729 Innlegg:

Posted 30 March 2008 - 00:25

Heilt klart en fordel å få bedre flex ja. Men ska du ha hevesett å kutting ville æ beynnt me kutting.

Ville også gådd før dempera som e fulle 2" lengere en roginalt bak i stede før bare litt under ei som e orginalt, æ har lagt ut delnr på rancho sine i tips & trick delen.

æ betalte 5900 før komplett hevesett. Men ikke fra BG Nord
Niva '97 "Fred Flintstones engine" 31" Steel Front Diff, "The French Mod" T-Case,BTR60/UAZ Autolocker, OME 50mm, Rancho RS5000, ZF Servo, More to come!
Grizzly 700EPs '08
It's a Jeep thing, that's why I drive a Niva!

#8 vladimir

vladimir

    Offroader

  • Medlem
  • PipPipPip
  • 116 Innlegg:

Posted 30 March 2008 - 02:51

Men vet dere om noen hevesett som er TUV godkjente? gruer meg litt til å vise bilen på BT til uka vettu.... har ifra BG nor, men dåg uten TUV papirer unsure.gif

#9 AMan

AMan

    Ikke spesiellt tungbedd

  • Supermedlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 5729 Innlegg:

Posted 30 March 2008 - 03:48

Trur ikke du får med TUV.

Men trur ikke BT legg sæ oppi det heller vises nesten ikke smile.gif
Niva '97 "Fred Flintstones engine" 31" Steel Front Diff, "The French Mod" T-Case,BTR60/UAZ Autolocker, OME 50mm, Rancho RS5000, ZF Servo, More to come!
Grizzly 700EPs '08
It's a Jeep thing, that's why I drive a Niva!

#10 vladimir

vladimir

    Offroader

  • Medlem
  • PipPipPip
  • 116 Innlegg:

Posted 02 April 2008 - 19:30

Men er det kun støtdemperene på BG-NOR som passer på 2" heisesett eller kan vi bruke støtdempere fra sachs, monroe eller biltema også?
byttet dekk igår, og da datt hele støtdemperen fra hverandre ohmy.gif
virker som at det har vært montert feil type demper med orginal arbeidslengede (men av merke dobinson) selv om det er 2" hevefjerer....

Men sachs, monroe og biltema har kunn tabeller over biltyper, og ingen tabeller over lengdene på demperene, med respektive max/min lengder (arbeidslengder)
Noen som veit hvilke biltyper som kan ha samme lengde på demperene som niva med 2" heving bak?

typisk at dette skal skje når jeg allerede har fått time hos biltilsynet.... blink.gif

#11 AMan

AMan

    Ikke spesiellt tungbedd

  • Supermedlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 5729 Innlegg:

Posted 02 April 2008 - 22:00

QUOTE(vladimir @ 2 Apr 2008, 19:30) <{POST_SNAPBACK}>
Men er det kun støtdemperene på BG-NOR som passer på 2" heisesett eller kan vi bruke støtdempere fra sachs, monroe eller biltema også?
byttet dekk igår, og da datt hele støtdemperen fra hverandre ohmy.gif
virker som at det har vært montert feil type demper med orginal arbeidslengede (men av merke dobinson) selv om det er 2" hevefjerer....

Men sachs, monroe og biltema har kunn tabeller over biltyper, og ingen tabeller over lengdene på demperene, med respektive max/min lengder (arbeidslengder)
Noen som veit hvilke biltyper som kan ha samme lengde på demperene som niva med 2" heving bak?

typisk at dette skal skje når jeg allerede har fått time hos biltilsynet.... blink.gif




http://www.4wd1.com/lada.htm

Firma i Australia som har Lada i delekatalogen for Rancho RS5000 dempera.

Får kjøpt dem i Norge, men Lada står ikke i Europeis/Amerikansk delekatalog.

RS 5605 forran 0-25mm lift samme for 2" lift
RS 5113 Bak 0-25mm lift
RS 5118 bak 2" lift

Dette e saksa i fra den posten æ laga på tips sia, ska få lagt ut delenummer på OME dempera også. Litt plagsomt i å me at OME i europa ikke har ladaen i delelista 4x4 supply har i alle fall ikke, å det e det same me rancho dempera. Men på den sia dær så står det deleliste med lenga å diverse på dempera

E samme bakdempera bak som hilux, tahoe, sub, 60 osv osv bak e det enkel forran veit æ ikke. Anbefal ranco:)

ska du ha dempera som passa tell 2" heving ska du ha dem som e beregna før 0-25mm lift, demperan æ har e de som e tell 2" lift å heite RS5118, de fleksa så mye at æ har kjørt fjæra laus av akslingen, Men laga du ei klemme somhold den på plass, så e det go kanll. Æ vil seriøst se den bilen som Flexa beire på bakakselen en lada me dette oppsette smile.gif
Niva '97 "Fred Flintstones engine" 31" Steel Front Diff, "The French Mod" T-Case,BTR60/UAZ Autolocker, OME 50mm, Rancho RS5000, ZF Servo, More to come!
Grizzly 700EPs '08
It's a Jeep thing, that's why I drive a Niva!

#12 lada4x4power

lada4x4power

    Offroader

  • Medlem
  • PipPipPip
  • 140 Innlegg:

Posted 02 April 2008 - 22:15

http://www.nordkyste...hop/default.asp

hev sett Pro comp

Noen med erfaring?

blir ca 5500 nok sparer ca 30 kr på å betale med Eur slik kursen er nå og moms går det muligens ann å få trekt fra ?

Edited by lada4x4power, 02 April 2008 - 22:26.

savner Niva'n..............

#13 AMan

AMan

    Ikke spesiellt tungbedd

  • Supermedlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 5729 Innlegg:

Posted 02 April 2008 - 22:29

E det procomp sette du tenkte på??

Så på dette sjøl en gang å da bei det før dyrt me tanke på frakta.

Æ fikk som sagt mitt sett me OME/Rancho før 5900 me frakt. Men det va heller ikke butikkpris, å æ e ikke heilt førnøyd me kor mye OME heva heller, men kjørekomforten e bra.
Niva '97 "Fred Flintstones engine" 31" Steel Front Diff, "The French Mod" T-Case,BTR60/UAZ Autolocker, OME 50mm, Rancho RS5000, ZF Servo, More to come!
Grizzly 700EPs '08
It's a Jeep thing, that's why I drive a Niva!

#14 vladimir

vladimir

    Offroader

  • Medlem
  • PipPipPip
  • 116 Innlegg:

Posted 02 April 2008 - 22:38

QUOTE(AMan @ 2 Apr 2008, 22:00) <{POST_SNAPBACK}>
http://www.4wd1.com/lada.htm

Firma i Australia som har Lada i delekatalogen for Rancho RS5000 dempera.

Får kjøpt dem i Norge, men Lada står ikke i Europeis/Amerikansk delekatalog.

RS 5605 forran 0-25mm lift samme for 2" lift
RS 5113 Bak 0-25mm lift
RS 5118 bak 2" lift

Dette e saksa i fra den posten æ laga på tips sia, ska få lagt ut delenummer på OME dempera også. Litt plagsomt i å me at OME i europa ikke har ladaen i delelista 4x4 supply har i alle fall ikke, å det e det same me rancho dempera. Men på den sia dær så står det deleliste med lenga å diverse på dempera

E samme bakdempera bak som hilux, tahoe, sub, 60 osv osv bak e det enkel forran veit æ ikke. Anbefal ranco:)

ska du ha dempera som passa tell 2" heving ska du ha dem som e beregna før 0-25mm lift, demperan æ har e de som e tell 2" lift å heite RS5118, de fleksa så mye at æ har kjørt fjæra laus av akslingen, Men laga du ei klemme somhold den på plass, så e det go kanll. Æ vil seriøst se den bilen som Flexa beire på bakakselen en lada me dette oppsette smile.gif


Bare å binde fast fjæra med stålwire da rofl.gif hehe

Hva ligger ranco demperene på i pris?
har også lest at det er samme demper på navara D21, ikkesant?
så da vil jeg også i teorien kunne bruke en koni / sachs demper som er til orginale hilux, thahoe, og sub og navara D21 bak da?

Demperen kan være maks 22" lang? stemmer det?

og hvor evt selger de ranco dempere hen?
skal vise den på onsdags morgen hos BT, så har ikke så veldig god tid på meg... ups!

#15 AMan

AMan

    Ikke spesiellt tungbedd

  • Supermedlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 5729 Innlegg:

Posted 02 April 2008 - 22:40

Eh trur det, men garanter ikke tongue.gif

Max 22 har æ også hørt de demperan æ har på e vel 22.4 elns.

Anbefales i alle fall:)

Sto røde koni på bilen min bak, da æ bytta tell rancho. Rancho demperan va mye lengere, men fortsatt kortere fullt sammenpressa. Men ana ikke kordan bil/dele nr Konidemperan hadde. Sto på da æ kjøpte.
Niva '97 "Fred Flintstones engine" 31" Steel Front Diff, "The French Mod" T-Case,BTR60/UAZ Autolocker, OME 50mm, Rancho RS5000, ZF Servo, More to come!
Grizzly 700EPs '08
It's a Jeep thing, that's why I drive a Niva!

#16 Xrookie

Xrookie

    Nytt medlem

  • Medlem
  • Pip
  • 17 Innlegg:

Posted 07 April 2008 - 00:54

Hvor mye kan man heve niva`n uten at det blir for mye vinkel på drivledd og sånn da?
Og hvor mye høyere blir den med fjærer til MB GD. og saab 900?
Demperene må vel gå ann å sveise på et stykke så "stanga" blir lengre, evt bygge opp det nedre festet? (så de gjorde det på chop shop london tror jeg det var) smile.gif

Edited by Xrookie, 07 April 2008 - 01:01.

Bli aldri bekymret for nye ulyder, det er når de forsvinner at noe er galt...

#17 AMan

AMan

    Ikke spesiellt tungbedd

  • Supermedlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 5729 Innlegg:

Posted 07 April 2008 - 06:59

QUOTE(Xrookie @ 7 Apr 2008, 00:54) <{POST_SNAPBACK}>
Hvor mye kan man heve niva`n uten at det blir for mye vinkel på drivledd og sånn da?
Og hvor mye høyere blir den med fjærer til MB GD. og saab 900?
Demperene må vel gå ann å sveise på et stykke så "stanga" blir lengre, evt bygge opp det nedre festet? (så de gjorde det på chop shop london tror jeg det var) smile.gif


Ca 2" vil æ tru. No særlig meire en det så går det tell fan. Dette gjeld forran da. Bak e det kun vinkelen på mellomakselleddan som begrensa. Tja, du kan sekkert gjør mye rart me demperan, men nye orntlige anbefales, eller at du tar dæ en tur på skroten.
Niva '97 "Fred Flintstones engine" 31" Steel Front Diff, "The French Mod" T-Case,BTR60/UAZ Autolocker, OME 50mm, Rancho RS5000, ZF Servo, More to come!
Grizzly 700EPs '08
It's a Jeep thing, that's why I drive a Niva!

#18 Xrookie

Xrookie

    Nytt medlem

  • Medlem
  • Pip
  • 17 Innlegg:

Posted 07 April 2008 - 14:23

Veldig bra, skal nok finne på noe da, tenkte å prøve "hoodoo lift" som jeg har sett bilder av en plass. blink.gif


QUOTE(ingos @ 29 Mar 2008, 23:07) <{POST_SNAPBACK}>
Dobinson har hevesett til bilen din og det får du hos BG-nor. Jeg har selv kjørt med dette og var godt fornøyd. Etter å ha satt på hevsett og kappa litt i karr, er det plass til 30" eller 31". Jeg kappa mye og fikk på 33x9.5-15.


Har du bilder av bilen din ingos? Så det går ann å se hvor mye du har kappet, lurte på hvordan mulighetene var for å få plass til 33x12,5-15... whistle.gif
Bli aldri bekymret for nye ulyder, det er når de forsvinner at noe er galt...

#19 vladimir

vladimir

    Offroader

  • Medlem
  • PipPipPip
  • 116 Innlegg:

Posted 08 April 2008 - 20:43

QUOTE(vladimir @ 2 Apr 2008, 19:30) <{POST_SNAPBACK}>
Men er det kun støtdemperene på BG-NOR som passer på 2" heisesett eller kan vi bruke støtdempere fra sachs, monroe eller biltema også?
byttet dekk igår, og da datt hele støtdemperen fra hverandre ohmy.gif
virker som at det har vært montert feil type demper med orginal arbeidslengede (men av merke dobinson) selv om det er 2" hevefjerer....

Men sachs, monroe og biltema har kunn tabeller over biltyper, og ingen tabeller over lengdene på demperene, med respektive max/min lengder (arbeidslengder)
Noen som veit hvilke biltyper som kan ha samme lengde på demperene som niva med 2" heving bak?

typisk at dette skal skje når jeg allerede har fått time hos biltilsynet.... blink.gif


Siden jeg ble litt desperat over at jeg skal vise bilen hos BT imorgen, og RANCO demperene hadde 4 til 6 uker leveringstid (!!!) så tok jeg en tur på hoggern med tommestokk og verktøyskasse for å prøve å finne noen dempere som kunne passe shiftyninja.gif

Fant ut at demperen til VW Transporter / caravelle ca 82 til 89 mod, bakhjulstrekk, bakere demper passet perfekt! rofl.gif
Denne var på 21 1/16" fra øye til øye utstrekkt, og 13 3/4" sammenpresset.
Merket var av typen
MONROE VAN MAGNUM
V2009
B2C99

Demperene til samme bilen men i SYNCRO utgave (4hjulstrekk) var ca 23"

#20 cheroke

cheroke

    Offroader

  • Medlem
  • PipPipPip
  • 238 Innlegg:

Posted 09 April 2008 - 10:28

QUOTE(vladimir @ 8 Apr 2008, 20:43) <{POST_SNAPBACK}>
Siden jeg ble litt desperat over at jeg skal vise bilen hos BT imorgen, og RANCO demperene hadde 4 til 6 uker leveringstid (!!!) så tok jeg en tur på hoggern med tommestokk og verktøyskasse for å prøve å finne noen dempere som kunne passe shiftyninja.gif

Fant ut at demperen til VW Transporter / caravelle ca 82 til 89 mod, bakhjulstrekk, bakere demper passet perfekt! rofl.gif
Denne var på 21 1/16" fra øye til øye utstrekkt, og 13 3/4" sammenpresset.
Merket var av typen
MONROE VAN MAGNUM
V2009
B2C99

Demperene til samme bilen men i SYNCRO utgave (4hjulstrekk) var ca 23"


disse demperen til vw.bruke du dæm bak på nivan???
stein erik