Gå til innhold



Foto

Utrykningskjøring med henger


This topic has been archived. This means that you cannot reply to this topic.
4 replies to this topic

#1 firelude

firelude

    Offroader

  • Medlem
  • PipPipPip
  • 429 Innlegg:

Posted 19 June 2008 - 23:52

Hei folkens ! Er det noen her som har tatt kurs i utrykningskjøring ? Altså kode 160 , det som jeg undrer på ( blant mye annet biggrin.gif ) er : kan man kjøre over høyeste hastighet for tilhenger ( 80 km/t ) under en utrykning ? Ja jeg vet det er mange trafikkale regler man kan "sette tilside" , men § 3 gjelder uansett . Med et enkelt kjøretøy kan en , ved behov , overskride høyeste tillatte hastighet , men henger man f eks på en redningshenger på utrykningskjøretøyet får man et vogntog og da skal høyeste hastighet være 80 km/t ?? Er det noen som har vært borti denne situasjonen ? blink.gif

#2 Gi Gass

Gi Gass

    Potet, kan brukes til det meste..

  • Medlem
  • PipPipPipPipPip
  • 1353 Innlegg:

Posted 20 June 2008 - 10:54

Utrykningskjøring, fritar fører fra alle vegtrafikkreglene, med unntak av § 3.
Også fartsgrensene. Det er føreers ansvar og vurdere forholdene og situasjonene og står således ansvarlig for sine handlinger. Siden § 3 ikke inkluderer fartsgrenser, er min tolkning at du står fritt. Men på andre siden skal kjøretøyet/redskapen være godkjent som utrykningskjøretøy.
"det var det eg sa, du skulle gitt mer gass.., no kan du se.."

"I UNDERSTAND THE JEEP THING, THATS WHY I DRIVE A TOYOTA"

#3 Snømannen

Snømannen

    Hitech redneck

  • Medlem
  • PipPipPipPip
  • 644 Innlegg:

Posted 20 June 2008 - 22:55

Av ren nysgjerrighet, hva står det i vegtrafikklovens § 3? Jeg hæler ikke å slå opp selv, for paragrafprat gir meg vont i huet biggrin.gif
_____________________



Heisann, enda en ulyd!

Fine linker: imageshack - howstuffworks - Grunleggende om turboladere

#4 firelude

firelude

    Offroader

  • Medlem
  • PipPipPip
  • 429 Innlegg:

Posted 21 June 2008 - 14:49

Njaaa... står jo noe slikt som at man skal ferdes hensynsfult bla bla bla slik at fare ikke oppstår . I dette ligger det kanskje at fare kan oppstå med at hastigheten går over det som hengerfabrikanten/myndighetene har satt for en tilhenger , snakker da om en Tyssehenger , en akslet , som er innredet som en redninghenger .

#5 sven

sven

    4x4-Høvding

  • Supermedlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 4833 Innlegg:

Posted 24 June 2008 - 23:32

paragraf 3 er den mest grunnleggende paragrafen i vegtrafikkloven.

§ 3. Grunnregler for trafikk.

Enhver skal ferdes hensynsfullt og være aktpågivende og varsom så det ikke kan oppstå fare eller voldes skade og slik at annen trafikk ikke unødig blir hindret eller forstyrret.

Vegfarende skal også vise hensyn mot dem som bor eller oppholder seg ved vegen.